Pagina 1 van 1

Pas op voor planigo.com, francehotelreservation.com, etc.

Geplaatst: 10 sep 2008 17:38
door Anno Niem
Pas op voor Planigo.com en gelieerde sites.
Wat doen deze mensen?
Stel je wilt een hotel boeken. Je vind een hotel op hun site. Er staat een grote knop naats: 'check availabiliy'. Je drukt er op, er lijkt van ales te gebeuren, en waarempel, je ziet allemaal beschikbare kamers. Vervolgens boek je die, met je naam, adres, creditcardnummer etc. Volgens de site krijg je per email een voucher toegestuurd.
Hier begint het echte bedrog:
Vervolgens krijg je een mailtje dat ze nu gaan kijken of de kamer beschikbaar is (met andere woorden, die 'availability check' is compleet nep). Je wordt dan gebeld door een call centrum in Roemenie, die zeggen dat het hotel niet beschikbaar is maar dat ze wel wat anders voor je hebben. Dit hotel is meestal duurder. Wil je dit niet, dan schrijven ze 15% annuleringskosten van je creditcard af, of erger. Of je komt aan en het hotel is vol. Of het hotel is dicht Of je annuleert, en krijgt ook nog eens een rekening van het hotel wegens 'no-show'. En zie het dan maar eens terug te krijgen.

Deze mensen zijn al jaren bezig en het is wijd bekend als je zoekt op het internet. In 2005 zijn ze door de Franse overheid in Zwitserland aangeklaagd wegens oplichting.
De rol die de diverse creditcard maatschappijen in deze spelen is dan ook dubieus en komt in de buurt van medeplichtigheid. Deze maatschappijen zouden geen betaling meer voor dit bedrijf moeten verwerken, dan is het snel afgelopen met QCNS en consorten.

Onder andere deze sites horen er bij:
www.europehotelreservation.com
www.fhr.fr
www.francehotelreservation.com
www.francehotelnetwork.com
www.planigo.com/de/co.uk/fr/dk etc
www.qc-ns.com


Voor dat je ergens gaat boeken, zoek eerst op de naam van het bedrijf op Internet, en les de algemene voorwaarden!

Ik wil geen reclame maken, maar met booking.com/nl en www.octopustravel.com heb ik nog nooit problemen gehad.

Re: Pas op voor planigo.com, francehotelreservation.com, etc.

Geplaatst: 01 jul 2009 13:02
door koppel
Hebben in april 2009 een hotel in arromanches geboekt via planigo, wij wisten op dat moment niets van problemen van deze site, wij boeken altijd hotels via internet en dat ging altijd goed.
Het volledige bedrag werd al voor vertrek afgeschreven, dit verbaasde ons, maar tot onze verbazing stond dit op hun website, heel ongebruikelijk, terugboeken ging niet.
Bij aankomst in Arromances wist de hoteleigenaar ons te vertellen dat we niet betaald hadden, wij hebben hem laten zien dat het van onze visa kaart afgeschreven was, hij had echter geen betaling ontvangen. We hebben planigo gemailed, want bellen kan niet, ze zijn op geen enkel nummer bereikbaar. Wonder boven wonder, ze belden ons terug, stelden ons gerust, alles was in orde, zij zouden de hoteleigenaar bellen. Dus niet! niets meer gehoord, vanaf dat moment reageerden ze nergens meer op. We hebben het hotel dus nog een keer betaald, weggaan was sowieso een no show, en wij waren in de vaste veronderstelling dat planigo het zou regelen. We hoorden van de hoteleigenaar dat hij nog 5000 euro tegoed had van planigo en geen zaken meer met hen deed, en hij voortdurend dit probleem ondervond met mensen die via planigo geboekt hadden. bij thuiskomst hebben we een klacht met kopie van de opnieuw betaalde rekening bij planigo neergelegd, maar tot op heden niets vernomen. Kan ik dit geld terugvorderen bij visa?
a.k. te eindhoven