Zijn aanmaningen online of via e-mail rechtsgeldig?
Geplaatst: 22 sep 2008 14:37
Mijn energieleverancier (energie:direct) werkt (grotendeels) online. Rekeningen en overige informatie zijn te vinden op je persoonlijke pagina waarop je via internet kunt inloggen.
Normaal gesproken gaat de incassering van maantermijnen via automatisch incasso. Op 17 september krijg ik een incasso brief thuisgestuurd waarin staat dat ik -ondanks eerder verzonden herinneringen- niet heb betaald. Extra administratiekosten 25 euro.
Ik heb geen eerdere berichten ontvangen dus ik bel op om te vragen waar dit over gaat. Het gaat kennelijk over het maandbedrag van augustus, waarbij de incasso niet gelukt is. De herinneringen/aanmaningen zijn op mijn persoonlijke pagina online gezet en per e-mail is een melding verzonden.
Nu kom ik (natuurlijk) nooit, laat staan iedere maand, op mijn persoonlijke pagina (t is je energieleverancier... iedere maand hetzelfde) en mijn e-mailadres dat in hun systeem staat bestaat al een paar jaar niet meer. Een mail die hiernaar verstuurd wordt, komt retour met een foutmelding.
Ik begrijp dat ik er niet aan heb gedacht mijn nieuwe mailadres door te geven en had dat eea kunnen voorkomen (alhoewel.... wat als ik -tijdelijk- geen computer heb). Dom van mij.
Ik vind echter dat zij mij niet hebben bereikt met hun herinneringen en dat ik niet verplicht ben mijn 'persoonlijke pagina' te bezoeken om te kijken of de incasso van deze maand wel gelukt is.
Ik heb ook niet eerder (in de afgelopen jaren) een dergelijke of andere brief gehad en wist dit echt niet. Volgens de dame van Energie:direct staat deze procedure omschreven in hun AV en is het mijn taak om mijn gegevens up-to-date te houden. Ik kon dit niet direct vinden, wel zag ik een melding dat ze een 2e incasso-poging mogen doen als de eerste niet werkt, dit weet ik niet of ze gedaan hebben.
Wie weet de exacte/wettelijke regels?
Normaal gesproken gaat de incassering van maantermijnen via automatisch incasso. Op 17 september krijg ik een incasso brief thuisgestuurd waarin staat dat ik -ondanks eerder verzonden herinneringen- niet heb betaald. Extra administratiekosten 25 euro.
Ik heb geen eerdere berichten ontvangen dus ik bel op om te vragen waar dit over gaat. Het gaat kennelijk over het maandbedrag van augustus, waarbij de incasso niet gelukt is. De herinneringen/aanmaningen zijn op mijn persoonlijke pagina online gezet en per e-mail is een melding verzonden.
Nu kom ik (natuurlijk) nooit, laat staan iedere maand, op mijn persoonlijke pagina (t is je energieleverancier... iedere maand hetzelfde) en mijn e-mailadres dat in hun systeem staat bestaat al een paar jaar niet meer. Een mail die hiernaar verstuurd wordt, komt retour met een foutmelding.
Ik begrijp dat ik er niet aan heb gedacht mijn nieuwe mailadres door te geven en had dat eea kunnen voorkomen (alhoewel.... wat als ik -tijdelijk- geen computer heb). Dom van mij.
Ik vind echter dat zij mij niet hebben bereikt met hun herinneringen en dat ik niet verplicht ben mijn 'persoonlijke pagina' te bezoeken om te kijken of de incasso van deze maand wel gelukt is.
Ik heb ook niet eerder (in de afgelopen jaren) een dergelijke of andere brief gehad en wist dit echt niet. Volgens de dame van Energie:direct staat deze procedure omschreven in hun AV en is het mijn taak om mijn gegevens up-to-date te houden. Ik kon dit niet direct vinden, wel zag ik een melding dat ze een 2e incasso-poging mogen doen als de eerste niet werkt, dit weet ik niet of ze gedaan hebben.
Wie weet de exacte/wettelijke regels?