LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat als je de polis nog maar kort heb?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
ronalddr

Wat als je de polis nog maar kort heb?

Ongelezen bericht door ronalddr »

Mijn vrouw en ik hebben in 2005 respectivievelijk een ABC Kidsplan en een Avero Achmea Vermogensplan afgesloten. Omdat wij er vandaag achterkwamen dat onze tussenpersoon failliet is gegaan, zijn wij toch maar eens gaan kijken of wij ook geen woekerpolissen hadden. Helaas is dat dus wel het geval.

Omdat wij nog maar kort betalen, is het dan wel mogelijk om ze gewoon op te zeggen? Of is het dan juist niet verstandig?

Al vast bedankt voor de antwoorden!

Gerborgh

Re: Wat als je de polis nog maar kort heb?

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Kijk eerst naar het doel wat je hebt. Als het doel van de verzekering uitsluitend het opbouwen van vermogen is en je geen behoefte hebt aan risicodekking (overlijdensuitkering) dan kan je verstandiger een spaar- of beleggingsrekening openen.

Dat had je tussenpersoon dan trouwens ook moeten adviseren vanuit zijn zorgplicht.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Verstandig is om niet naar het verleden te kijken, maar na te gaan hoeveel kosten je van nu af aan nog zult hebben, als je de producten voortzet. En hoeveel kosten je moet betalen (en hoeveel je dus terugkrijgt) als je de producten afkoopt.

Maar wat Gerborgh ook zegt, ga eerst na waarom je de producten hebt. Heb je ze 'zomaar', omdat de adviseur zei dat het verstandig was, of is het een bewuste beslissing? Veel mensen heben zulke producten op aanraden van hun adviseur, terwijl ze ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Maar met het afsluiten van die producten heeft de adviseur weer een leuk bedragje gekregen. Het belang van de klant komt dan soms op de tweede plaats.

Eerlijk gezegd denk ik dat weinig mensen echt voordeel hebben bij zoiets als een Kidsplan. In mijn ogen is de enige reden (die overigens niet onbelangrijk is!) dat bij voortijdig overlijden het eindbedrag toch wordt uitgekeerd. Maar vaak hebben mensen ook andere voorzieningen bij overlijden en is zo'n spaarplan dus niet nodig. Maar als je te weining voorzieningen hebt bij voortijdig overlijden, dan kan het een nuttig product zijn. Al zou een simpele overlijdensrisicoverzekering gecombineerd met een spaarrekening dan zoms voordeliger zijn.

ronalddr

Ongelezen bericht door ronalddr »

Bedankt voor de reacties. Het ABC-kidsplan is afgesloten als appeltje voor de dorst. bv Om de studie van eventuele kinderen te bekostigen. Het Vermogensplan was als aanvulling op mijn pensioengat genomen. Vooral omdat er bijgezegd werd dat je een minimaal rentepercentage kreeg, leek het ons niet heel erg risicovol.

Het vermogensplan werd gedeeltelijk door mijn spaarloon en met een eigen bijdrage bijelkaar gelegd. Het ABC kidsplan komt uit mijn vrouw haar spaarloon. Voor de hypotheek hebben we al een levensverzekering.

Ik ga denk ik maar eens even navragen wat er precies gaat gebeuren als ik het nu opzeg.

Erkend Adviseur

Ongelezen bericht door Erkend Adviseur »

Vaak is het zo dat bij een beleggingsverzekering met een premie rond de 50 euro de kosten relatief te hoog zijn. Spaarrekening, of als je wilt beleggen een beleggingsrekening, zijn dan vaak betere alternatieven.

Gesloten