LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HP pavilion desktop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Maine
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2008 22:49

HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door Maine »

Hallo allemaal,

Twee jaar geleden heb ik een computer gekocht, om precies te zijn een hp pavilion m 7390 nl desktop.
Een jaar geleden heb ik er al eens een keer wat mee gehad, maar van de week kwam er een vreemde lucht uit de computer en deed hij vreemd.
Sinds gisteren kreeg ik hem niet meer opgestart en ben ik terug gegaan naar de winkel waar hij vandaan komt.

De jongen die ernaar gekeken heeft dacht aan het moederbord, hij is daar blijven staan en van de week hoor ik of dat idd zo is.

Als het zo is, wat zijn dan mijn rechten nog?
Is dit iets wat je kunt en mag verwachten na 2 jaar of is dit iets waar ik mee naar de fabrikant moet?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en mij advies kan geven?

Groetjes Marjolijn

ps Op mijn vraag hoe dit het moederbord kapot gegaan zou zijn, werd mij verteld dat het zou kunnen liggen aan stof?
Mijn vorige computer heeft hier jaren gestaan en die had nergens last van.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Die vreemde lucht is waarscheinlijk afkomst van een doorgebrande componenten. Het is inderdaad mogelijk dat het gebrek veroorzaakt wordt door stof als de gaatjes in de behuizing vol zaten met stof. Een computer moet zijn hitte kwijt kunnen.

Of je recht hebt om reclameren hangt af van de vraag of je hard kunt maken dat het product ten tijden van de koop niet aan de overeenkomst beantwoorden. Dat is bijvoorbeeld het geval als er een productiefout in zat waardoor hij vroegtijdig stuk is gegaan. Als het product nog garantie heeft dan hangt dat doorgaans af van de vraag of de winkelier het tegendeel kan hard maken.

Een computer gaat gemiddeld genomen zo'n zes jaar mee. Als je een B-merk hebt gekocht licht dit wat lager, dan nog mag je verwachten dat ie minimaal drie jaar mee gaat. Dat mag je dan ook verwachten van deze computer.

Hier kun je meer informatie vinden over je rechten:
http://www.consumentenautoriteit.nl/cabedrijven/

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Sep 2008 00:30 door alfatrion

Het is inderdaad mogelijk dat het gebrek veroorzaakt wordt door stof als de gaatjes in de behuizing vol zaten met stof. Een computer moet zijn hitte kwijt kunnen.
Helder verhaal alfatrion, maar toch even een vraag c.q. opmerking. Het is mij volkomen duidelijk dat een computer 'gevoelig' voor stof is en, afhankelijk van de omstandigheden, toch wel zo'n één keer per jaar inwendig stofvrij/schoongemaakt moet worden. De PC van TS is twee jaar oud. Kan de fabrikanten en/of winkelier nu 'zeggen': Je krijgt geen (wettelijke) garantie want wij kunnen aantonen dat het defect veroorzaakt is door veel stof in de computer?

Op zich is dit een steekhoudend argument. Echter, consumenten worden bij aankoop er door de winkelier (meestal) niet op gewezen dat de computer regelmatig (jaarlijks) inwendig stofvrij gemaakt dient te worden. Laat staan dat de consument een onderhoudscontract aangeboden krijgt. In de autobranche is dit bijvoorbeeld anders geregeld. Indien je je niet aan de vooraf afgesproken onderhoudstermijnen houdt, heeft dat nadelige gevolgen voor de (wettelijke) garantie...
Als je een B-merk hebt gekocht licht dit wat lager, dan nog mag je verwachten dat ie minimaal drie jaar mee gaat. Dat mag je dan ook verwachten van deze computer.
Als ik je goed begrijp vind jij HP een B-merk? :wink: :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

De PC van TS is twee jaar oud. Kan de fabrikanten en/of winkelier nu 'zeggen': Je krijgt geen (wettelijke) garantie want wij kunnen aantonen dat het defect veroorzaakt is door veel stof in de computer?
De wettelijke garantie heeft niks met de handelsgarantie te maken.

Een ander punt is dat als een computer door stof beschadigd is, dat die kosten volledig voor de eigenaar van de computer komt.
Op zich is dit een steekhoudend argument. Echter, consumenten worden bij aankoop er door de winkelier (meestal) niet op gewezen dat de computer regelmatig (jaarlijks) inwendig stofvrij gemaakt dient te worden. Laat staan dat de consument een onderhoudscontract aangeboden krijgt.
Dat is niet helemaal waar.
Zelf waarschuw ik altijd de klanten.
Echter zijn vaak de consumenten eigenwijs en vinden dat niet nodig.
Als ik aan 100 mensen die waarschuwing doe, dan mag ik blij zijn dat 10 mensen die computer 1 keer per jaar schoon laten maken.
Zo'n 2 keer per jaar keur ik een computer totaal af als gevolg van stofschade. Dus die computer is dan total-loss. Niks meer aan te doen.
Een computer gaat gemiddeld genomen zo'n zes jaar mee. Als je een B-merk hebt gekocht licht dit wat lager, dan nog mag je verwachten dat ie minimaal drie jaar mee gaat. Dat mag je dan ook verwachten van deze computer.
Je moet nooit kijken naar de technische levensduur, maar naar de economische levensduur (verwachte levensduur).
Daarnaast (en dat heb ik al heel vaak aangegeven) bepalen de technische ontwikkelingen ook de verwachte levensduur.

Probeer maar eens op een 5 jaar oude computer Vista te installeren en ook alle programma's.

Er zijn mensen die aangeven dat ze dan geen nieuwe programma's zullen gebruiken. Die heb je er inderdaad bij, maar dat is dus niet het uitgangspunt.

Andere mensen kijken alleen naar de hardware, en dat is dus ook weer verkeerd.

Een computer bestaat uit hardware en software. Kijk je naar de levensduur van een computer, dan moet je naast de hardware ook naar de software kijken.

En veel computers van 5 jaar en ouder hebben een geheugen van 256MB of minder, en dat is dus niet voldoende tegenwoordig.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

WillemV schreef:
Alfa schreef:Het is inderdaad mogelijk dat het gebrek veroorzaakt wordt door stof als de gaatjes in de behuizing vol zaten met stof. Een computer moet zijn hitte kwijt kunnen.
Helder verhaal alfatrion, maar toch even een vraag c.q. opmerking. Het is mij volkomen duidelijk dat een computer 'gevoelig' voor stof is en, afhankelijk van de omstandigheden, toch wel zo'n één keer per jaar inwendig stofvrij/schoongemaakt moet worden. De PC van TS is twee jaar oud. Kan de fabrikanten en/of winkelier nu 'zeggen': Je krijgt geen (wettelijke) garantie want wij kunnen aantonen dat het defect veroorzaakt is door veel stof in de computer?
Als ze foto's hebben die laten zien dat de lucht gaatjes helemaal verstopt zaten met stof en een hitte gevoelig component defect is geraakt komen ze m.i. een eind. Als een component defect ging dat niet hitte gevoel is staan ze niet zo sterk.
WillemV schreef:Op zich is dit een steekhoudend argument. Echter, consumenten worden bij aankoop er door de winkelier (meestal) niet op gewezen dat de computer regelmatig (jaarlijks) inwendig stofvrij gemaakt dient te worden.
Volgens mij hoeft een computer helemaal niet jaarlijks inwendig stofvrij gemaakt te worden. De gaten in de kast zijn de boosdoener. Daarbij claimen winkeliers soms dat de garantie vervalt als je de kast open gemaakt is. Dus dat lijkt me niet verstandig.

Aan de voorkant zit vaak een frontje waardoor je er niet bij kan, maar aan de achterkant kun je dat als consument zelf vrij maken.

Dat winkelier er niet voor waarschuwt dat deze verstopt kunnen raken maakt m.i. niet zo de computer daarom niet zou beantwoorden aan de overeenkomst.
WillemV schreef:Laat staan dat de consument een onderhoudscontract aangeboden krijgt. In de autobranche is dit bijvoorbeeld anders geregeld. Indien je je niet aan de vooraf afgesproken onderhoudstermijnen houdt, heeft dat nadelige gevolgen voor de (wettelijke) garantie...
Dat heeft met veiligheid te maken en niet met non-conformiteit.
WillemV schreef:Als ik je goed begrijp vind jij HP een B-merk?
Nope dat bedoel ik niet zo. Ik had misschien moeten zeggen B-model of zo. Ik ken de computer in kwestie niet.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 28 sep 2008 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS,

De levensverwachting van een product geeft aan over hoeveel tijd deze verwacht wordt stuk te gaan. Daarop is alleen de hardware van invloed dus lijkt het mij zeer juist om alleen dat in oog beschouwing te nemen.

Dat je op een computer van vijf jaar oud geen vista kan installeren (omdat daar te weinig geheugen in zit) is geen legitieme reden om computer met productiefouten, maar afgezien daarvan technisch gezien zes jaar zouden moeten halen, niet kosteloos te herstellen of te vervangen. Em ik bedoel: de koop te ontbinden en 1/6 van het aankoopbedrag terug te geven.

Trouwens voor die computer is vast wel vijf jaar oude software te vinden die er ook niet op draait.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat je op een computer van vijf jaar oud geen vista kan installeren (omdat daar te weinig geheugen in zit) is geen legitieme reden om computer met productiefouten, maar afgezien daarvan technisch gezien zes jaar zouden moeten halen, niet kosteloos te herstellen of te vervangen. Em ik bedoel: de koop te ontbinden en 1/6 van het aankoopbedrag terug te geven.
De gehele markt (van fabrikant tot consument) is ingesteld op 2 tot 3 jaar. Dan kun je van de winkelier niet verwachten dat hij het termijn van 6 jaar hanteerd.

De meeste onderdelen zijn na 2 a 3 jaar niet meer leverbaar.

En als er een probleem komt met de computer is de oplossing niet:

Koop ontbinden!!!!! En het geld terug!!!! Vergeet het.

Als de overheid van mening is dat een computer 6 jaar mee moet gaan, moet de overheid er voor zorgen dat de gehele keten die termijn dan ook gaat hanteren. En dat is dus nu 2 tot 3 jaar.

Daarnaast kan de winkelier niet garanderen dat de computer 6 jaar zonder problemen mee moet gaan, en zeker die periode ook meegaat.

Dat kan hij niet, dus ga nu van hem niet eisen dat hij dat wel doet.

Een ander punt:

Die periode van 6 jaar van jouw is gebaseerd op een uitspraak van een computerblad (C!T) en geen gerechtelijke uitspraken. Daarnaast is er dus ook niet gekeken wat de uitspraken van de fabrikanten zijn.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door gravedigger »

En wat schiet Marjolijn op met jullie zoveelste discussie???

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

De levensverwachting van een product geeft aan over hoeveel tijd deze verwacht wordt stuk te gaan. Daarop is alleen de hardware van invloed dus lijkt het mij zeer juist om alleen dat in oog beschouwing te nemen.
En hierbij heb je het gruwelijk mis.

Een computer bestaat uit twee gedeeltes:

- Hardware
- Software

Zonder software is de hardware waardeloos.

Als je naar de levensverwachting van een computer kijkt, dan moet je zowel naar de hardware als naar de software kijken. Want de software is een onderdeel van de computer.

Dus met jouw uitspraak ben ik het dus absoluut niet mee eens.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

Als er nog garantie is, heeft Marjolijn recht op gratis reparatie, mits dat de schade niet door stof ontstaan is. Als de schade door stof ontstaan is komen alle kosten voor Marjolijn.

Als de schade niet door de stof ontstaan is en de computer zit niet meer in de garantie, dan dient Marjolijn 2/3 van de prijs te betalen (wettelijk gezien).

Nog een punt:

HP geeft standaard 1 jaar garantie op de producten en HP kan na 1 jaar de goede werking niet meer garanderen.

En als HP dat niet kan, dan kan de winkelier dat zeker niet.

Alleen willen sommige dombo's dat maar niet begrijpen, die roepen maar dat de winkelier de goede werking gedurende 3 tot 6 jaar moet kunnen garanderen.
Het begrip "handelsgarantie" verwijst daarentegen naar de wilsuiting van een persoon, de garantiegever, die zich aansprakelijk stelt voor bepaalde gebreken. In de richtlijn wordt deze terminologie niet volledig overgenomen. De term "garantie" wordt voorbehouden aan de handelsgaranties, die als volgt worden gedefinieerd: "elke door een verkoper of producent tegenover de consument zonder bijkomende kosten aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om zich er op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame".
bron: http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/l32022.htm

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door TheLD »

hmm als ik het zo zie helaas een S939 mobo, mATX (de keuze daarin is zeer beperkt). Controleer dit even. Indien mobo defect is lijkt mij de volgende een goede vervanger: http://tweakers.net/pricewatch/172580/a ... -glan.html

Je kunt er natuurlijk heel lang over gaan emmeren met de winkelier, echter alle tijd die je daarin steekt kun je ook aan andere zaken besteden die heel wat leuker zijn m.i. :lol:

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

gravedigger schreef:En wat schiet Marjolijn op met jullie zoveelste discussie???
Ik zie niet in wat er op tegen is om een discussie aan te gaan. Zeker niet aangezien dit met het reglement wordt aangemoedigd. Dit mag ik naar eigen inzicht doen. Waar discussies dubbel plaats vinden doordat er opzettelijk onjuiste informatie wordt herplaatst is dat spijtig. Toch lijkt het mij wenselijk om deze onjuiste informatie recht te zetten zodat mensen als Marjolijn niet misleid worden. Ik vind het eveneens spijtig dat zoveel dezelfde vragen door verschillende personen gesteld worden. En dat terwijl deze door sites als consuwijzer en consumentenautoriteit beantwoord worden. Waar zou dat door komen denk je?

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als er nog garantie is, heeft Marjolijn recht op gratis reparatie, mits dat de schade niet door stof ontstaan is. Als de schade door stof ontstaan is komen alle kosten voor Marjolijn.

Als de schade niet door de stof ontstaan is en de computer zit niet meer in de garantie, dan dient Marjolijn 2/3 van de prijs te betalen (wettelijk gezien).
Je weet wel beter.
Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:

Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:

Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
De non-conformiteit:

Deze moet gebaseerd zijn op de uitspraken van de fabrikant of winkelier en niet op de verwachtingspatroon van de consument.

Ik bedoel daarmee dat als de fabrikanten aangeven dat de levensduur van een computer 3 jaar is en dat de consument denkt 6 jaar, dat de winkelier dan die 6 jaar moet aanhouden.

Een ander aspect wat vaak ook meetelt is dat de consument vaak een te hoge verwachting heeft.

Als er schade ontstaan is door stof, dan denken sommige mensen dat een computer gedurende 6 jaar niet schoongemaakt behoort te worden. Maar zo werkt het dus niet.
Schoonmaken valt onder onderhoud en als de mensen verzuimen om onderhoud te plegen vervalt dus alle recht op garantie.

Dus kort samengevat:
Als de schade ontstaan is door stof, dan komen alle kosten voor rekening van de computereigenaar.

Een ander aspect:

De wetgevers kunnen de winkelier wel van alles verplichten, maar als de fabrikant de goede werking na het verstrijken van de garantieperiode niet kan garanderen, dan kan de winkelier dat zeker niet.

En dat wordt wel vergeten.

Met andere woorden:
De winkelier wordt dus volgens sommige mensen verplicht om gedurende de technische levensduur de goede werking garanderen en als er gedurende de technische levensduur problemen ontstaan is dat dus non-conform en moet de winkelier de consument schadeloos stellen.
Maar zo werkt het dus niet.

Want dan wordt de winkelier verplicht om gedurende de technische levensduur garant te staan voor de goede werking, terwijl de fabrikant de goede werking na 1 jaar niet meer kan garanderen.

Waar het op neer komt:

De overheid en Europa kan mij als detaillist wel verplichten om gedurende de 6 jaar garant te moeten staan voor de goede werking, maar als de fabrikant na 1 jaar de goede werking niet kan garanderen, kan ik als detaillist onmogelijk garant staan voor de goede werking gedurende 6 jaar.
Als de fabrikant dat niet kan, kan ik het als detaillist zeker niet.

HP is daar heel duidelijk in:

Na het verstrijken van de garantie kunnen wij de goede werking niet meer garanderen.

Zo is het en niet anders!!!!!


Als de winkelier verplicht wordt om gedurende de technische levensduur garant moet staan voor de goede werking, dan moet de overheid de fabrikanten verplichten om ook gedurende de technische levensduur garant moeten staan voor de goede werking.
En dat is dus nu niet zo.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Sep 2008 02:37 door BBCS

De wettelijke garantie heeft niks met de handelsgarantie te maken.
Waar beweer ik dat dan?
Op zich is dit een steekhoudend argument. Echter, consumenten worden bij aankoop er door de winkelier (meestal) niet op gewezen dat de computer regelmatig (jaarlijks) inwendig stofvrij gemaakt dient te worden. Laat staan dat de consument een onderhoudscontract aangeboden krijgt.
Dat is niet helemaal waar.
Ik schreef ook 'meestal'.
Zelf waarschuw ik altijd de klanten.
Jij weet net zo goed als ik dat klanten van de BCC, Mediamarkt etc. niet verteld wordt dat de PC onderhoud behoeft.
Een computer bestaat uit hardware en software. Kijk je naar de levensduur van een computer, dan moet je naast de hardware ook naar de software kijken.
Welnee de software heeft in principe niets met de hardware te maken. Het zijn twee aparte, gescheiden zaken. Je kan prima een Linux distro op een 10 jaar oude PC installeren en deze PC bijvoorbeeld als file server gebruiken.
Geplaatst op 28 Sep 2008 08:43 door alfatrion

Volgens mij hoeft een computer helemaal niet jaarlijks inwendig stofvrij gemaakt te worden. De gaten in de kast zijn de boosdoener.
Heb jij wel eens in de kast van een 1 jaar oude PC gekeken die dat jaar in een huiskamer heeft gestaan waar ook nog eens flink gerookt wordt? :wink: Inwendig stofvrij maken is dan echt geen overbodige luxe.
Daarbij claimen winkeliers soms dat de garantie vervalt als je de kast open gemaakt is. Dus dat lijkt me niet verstandig.
Oké. Maar als ze geen onderhoudscontract of iets dergelijks aanbieden, kunnen ze mijns inziens moeilijk garantie weigeren vanwege een inwendig stof probleem. Het niet mogen open maken van de kast geldt immers ook voor een derde partij. Bijvoorbeeld een gespecialiseerd 'computer schoonmaakbedrijf'.
Laat staan dat de consument een onderhoudscontract aangeboden krijgt. In de autobranche is dit bijvoorbeeld anders geregeld. Indien je je niet aan de vooraf afgesproken onderhoudstermijnen houdt, heeft dat nadelige gevolgen voor de (wettelijke) garantie...
Dat heeft met veiligheid te maken en niet met non-conformiteit.
De APK is ingesteld i.v.m. de veiligheid. Onderhoud van een auto heeft niet alleen maar te maken met veiligheid. Wanneer moet een auto ook alweer voor de eerste keer APK gekeurd worden? Deze termijn wordt in ieder geval korter wanneer onderhoud van nieuwe auto's niet meer vanzelfsprekend en onderdeel van de overeenkomst is.

Maine
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2008 22:49

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door Maine »

Hallo...wat een discussie.

De computer is pas nog schoongemaakt maar er was een fin(vga ventilator) en die heb ik niet gezien omdat hij onder een plaatje zat, die idd vol zat met stof.
Ik vroeg de medewerker dan ook meteen hoe ik dat dan gezien zou kunnen hebben, had ik alle onderdelen eruit moeten halen.
Zijn antwoord daarop was, "ja u had alles eruit moeten halen". :? en dan de stofzuiger erop :shock:
De gaatjes in de computer waren schoon daar zorg ik wel voor.

Over onderhoud heb ik toen ik hem kocht verder niets gehoord(bij mijn eerste computer overigens ook niet), maar goed het leek mij dat stof niet goed was en dus maakte ik hem regelmatig schoon.
Nou ja op dat ene dingetje na dan, maar ja ik ga mijn computer niet uit elkaar halen en de plaatjes één voor één schoon maken, zou dat niet durven ook.
Wat schoonmaken betreft is de voorlichting gewoon slecht, heb het in de twee keer dat ik een computer kocht nog niet meegemaakt dat daar over gesproken word....wat naar mijn idee wel noodzakelijk is.

Mijn eerste computer, een commodore, heeft het hier heel lang uitgehouden, maakte ik ook regelmatig schoon....geen problemen.

Een tijdje geleden heb ik hetzelfde meegemaakt met een philips tv, begaf het net na de garantie.
In de wet staat dat je redelijkerwijs mag verwachten dat hij langer meegaat dan maar 2 jaar dus na veel gedoe een nieuwe tv gekregen.
Maar is me nu dus niet duidelijk wat je mag verwachten van een computer, is dat nou maar 2 jaar of 6?

Als het idd zo is dat hp zegt dat na verloop van garantie zij geen goede werking meer kunnen garanderen, vind ik dat schandalig!
Deze computer heeft me ruim 1000 euro gekost en dan verwacht ik dat hij het toch wel een paar jaar doet en niet maar 2 jaar.
Mocht dat wel zo zijn vind ik dat ze daar duidelijker in moeten zijn, had ik hem namelijk nooit gekocht.

@TheLD
Is dat een moederbord dat in mijn computer past?
Ik weet dat de naam van dit moederbord Amathyst/AmathystM is, tenminste dat staat erbij... :wink:

Het zou fijn zijn als de comsument beter ingelicht zou worden over het hoe en wat, als er al onduidelijk ontstaat tussen mensen die er veel vanaf weten, hoe moet een leek als ik dan weten wat nou waar is?

Maine
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 sep 2008 22:49

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door Maine »

Jij weet net zo goed als ik dat klanten van de BCC, Mediamarkt etc. niet verteld wordt dat de PC onderhoud behoeft.
Ik heb de computer bij MyCom gekocht maar ook daar niets over onderhoud en dat terwijl zij gespecialiseerd zijn in computers.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Geplaatst op 28 Sep 2008 13:07 door WillemV
Geplaatst op 28 Sep 2008 08:43 door alfatrion

Volgens mij hoeft een computer helemaal niet jaarlijks inwendig stofvrij gemaakt te worden. De gaten in de kast zijn de boosdoener.
Heb jij wel eens in de kast van een 1 jaar oude PC gekeken die dat jaar in een huiskamer heeft gestaan waar ook nog eens flink gerookt wordt? Wink Inwendig stofvrij maken is dan echt geen overbodige luxe.
Hier wordt niet gerookt.
Quote:
Daarbij claimen winkeliers soms dat de garantie vervalt als je de kast open gemaakt is. Dus dat lijkt me niet verstandig.
Oké. Maar als ze geen onderhoudscontract of iets dergelijks aanbieden, kunnen ze mijns inziens moeilijk garantie weigeren vanwege een inwendig stof probleem. Het niet mogen open maken van de kast geldt immers ook voor een derde partij. Bijvoorbeeld een gespecialiseerd 'computer schoonmaakbedrijf'.
Goed punt. Dit hangt heel sterk af van wat rechter zeggen. Ik ben er erg voor als rechter zich op het standpunt stellen dat koper de computerkast mogen open maken. De aard van het product is dat er aan geknutseld kan worden en dus is het m.i wat anders dan een video recorder of radio. Maar ik verwacht dat niet.

alfatrion
Berichten: 22123
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door alfatrion »

De computer is pas nog schoongemaakt maar er was een fin(vga ventilator) en die heb ik niet gezien omdat hij onder een plaatje zat, die idd vol zat met stof.
Dat is dan idd de oorzaak. Is dan alleen de VGA kaart defect? Dan zou je gewoon een andere VGA kaart er in kunnen zetten.
In de wet staat dat je redelijkerwijs mag verwachten dat hij langer meegaat dan maar 2 jaar dus na veel gedoe een nieuwe tv gekregen.
Maar is me nu dus niet duidelijk wat je mag verwachten van een computer, is dat nou maar 2 jaar of 6?
De wet noemt geen termijn en al helemaal per product. (Zie de link die ik als eerste gaf.) Het gaat meer om wat je er objectief van mag verwachten. Van CRT TV (beeldbuis) is bekent dat deze gemiddeld zo'n 8 tot 10 jaar mee gaan. Informatie van fabrikanten of verkoper is een andere bron. Dus mag je dat ook verwachten.

Levensduur computers
http://www.eu-energystar.org/nl/nl_015p.shtml
Het zou fijn zijn als de comsument beter ingelicht zou worden over het hoe en wat, als er al onduidelijk ontstaat tussen mensen die er veel vanaf weten, hoe moet een leek als ik dan weten wat nou waar is?
Misschien iets voor de consumentenbond om actie voor te houden?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: HP pavilion desktop

Ongelezen bericht door BBCS »

De wet noemt geen termijn en al helemaal per product. (Zie de link die ik als eerste gaf.) Het gaat meer om wat je er objectief van mag verwachten. Van CRT TV (beeldbuis) is bekent dat deze gemiddeld zo'n 8 tot 10 jaar mee gaan. Informatie van fabrikanten of verkoper is een andere bron. Dus mag je dat ook verwachten.


Dat is niet de gemiddelde levensduur maar wel de technische levensduur.

En de wetgever gaat uit van de gemiddelde levensduur, niet van de maximale technische levensduur.

Daarnaast kun je de winkelier niet aansprakelijk en verantwoordelijk stellen gedurende de technische levensduur.
Dus als een product kapot gaat hoeft de winkelier gedurende de technische levensduur voor de kosten op te draaien.

Dat zou nogal bezopen en sterk overdreven zijn.
Let wel, deze gegevens betreffen een typische kantoor PC die (inclusief wachtstand) 8 uur per dag, 260 dagen per jaar, 'aan' staat. Maar zelfs voor een bescheiden en efficiënt gebruikte thuis-computer bedraagt het energieverbruik gedurende de 6-jarige levensduur, meer dan het dubbele van de energie benodigd voor productie.
Nog zoiets:

De fabrikant van de computer of computeronderdelen kunnen de goede werking na het verlopen van de garantieperiode de goede werking niet garanderen en de winkelier wordt verplicht om gedurende de technische levensduur de goede werking garanderen.

DE DETAILLIST KAN GEDURENDE DE TECHNISCHE LEVENSDUUR DE GOEDE WERKING NIET GARANDEREN, DUS STOP MET DAT GEZANIK DAT HIJ HET WEL ZOU MOETEN. ALS HIJ HET NIET KAN, EIS HET DAN NIET VAN HEM.

Gesloten