Reparatieplicht
Geplaatst: 11 okt 2008 10:41
Drie jaar geleden kochten we een toiletdouche (intelligent bidet genoemd) voor ca. €800 via een internetleverancier.
Het apparaat heeft 2,5 jaar lang goed en naar tevredenheid gefunctioneerd. Plotseling ging het kapot en heb ik het ter reparatie aangeboden aan de leverancier. Deze deed hier moeilijk over, zei dat hij het apparaat niet meer leverde (failiete fabriek oid). Eventueel zou hij uit het buitenland onderdelen kunnen krijgen. Dat is niet gelukt en nu is het apparaat niet te repareren. Leverancier beweert slechts 1 jaar garantie te geven.
De leverancier doet een aanbod. Hij geeft ons €150 korting op een nieuw vervangend apparaat met dezelfde functies (nieuwprijs nu €595).
Vraag 1: heeft de leverancier voorbij de 1 jaar garantie geen plichten om apparatuur die zo'n 10 jaar meegaat reparabel te houden? Ik las iets over economische levensduur als medebepalende factor. Voor dit apparaat schat ik die toch gauw op minimaal 6 jaar.
Vraag 2: Kan ik aan het niet kunnen voldoen aan de reparatieplicht door de leverancier rechten ontlenen, bijv. bij de aankoop van een vervangend apparaat? En zo ja, welke rechten.
Vraag 3; Ons tegenaanbod was accoord te gaan met het voorstel maar voor 50% van de verkoopwaarde (van het nieuwe apparaat. We boden €300. Vindt u dit een juist tegenbod?
Gaarne advies hierbij.
Bij voorbaat dank.
Het apparaat heeft 2,5 jaar lang goed en naar tevredenheid gefunctioneerd. Plotseling ging het kapot en heb ik het ter reparatie aangeboden aan de leverancier. Deze deed hier moeilijk over, zei dat hij het apparaat niet meer leverde (failiete fabriek oid). Eventueel zou hij uit het buitenland onderdelen kunnen krijgen. Dat is niet gelukt en nu is het apparaat niet te repareren. Leverancier beweert slechts 1 jaar garantie te geven.
De leverancier doet een aanbod. Hij geeft ons €150 korting op een nieuw vervangend apparaat met dezelfde functies (nieuwprijs nu €595).
Vraag 1: heeft de leverancier voorbij de 1 jaar garantie geen plichten om apparatuur die zo'n 10 jaar meegaat reparabel te houden? Ik las iets over economische levensduur als medebepalende factor. Voor dit apparaat schat ik die toch gauw op minimaal 6 jaar.
Vraag 2: Kan ik aan het niet kunnen voldoen aan de reparatieplicht door de leverancier rechten ontlenen, bijv. bij de aankoop van een vervangend apparaat? En zo ja, welke rechten.
Vraag 3; Ons tegenaanbod was accoord te gaan met het voorstel maar voor 50% van de verkoopwaarde (van het nieuwe apparaat. We boden €300. Vindt u dit een juist tegenbod?
Gaarne advies hierbij.
Bij voorbaat dank.