Pagina 1 van 1

GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 16:05
door F99
Ik heb het afgelopen weekend op 19/10/2008 een laptop van FJS besteld via een van de geautoriseerde resellers die vermend staan op de site van Fujitsu Siemens. Namelijk http://www.bestelfujitsusiemens.nl Op 20/10/2008 zie ik op de website van deze internetshop dat de online activiteiten zijn gestaakt. Intussen heb ik 900 euro betaald, en ik ben benieuwd of het product nog geleverd gaat worden. Dus ik stuur emails naar het vermelde email adres, maar daar op krijg ik geen antwoord. Tevens klinkt op alle op internet op gesnorde tellefoon nummers een bandje en dat verwijst terug naar de website. Bij de overkoepelende organisatie DVRG (de Vries Robbe Groep) Krijg ik wel iemand aan de lijn. Ze wil mij niet door verbinden met iemand van de shop, maar ze verzekert mij dat de emails die via de website binnen komen, beantwoord worden. nou ik heb tot dus ver niks gezien.

Als ik contact op neem met Fujitsu Siemens hoor ik van de salesmedewerket dat deze winkel inderdaad faliet is, maar verder voelt niemand zich daar verantwoordelijk. De link is intussen wel verwijdert.

Ik ben dus waarschijnlijk mijn geld kwijt en het enige wat ik verder kan doen is aangifte doen bij de politie.

Fujitsu Siemens Bedankt!

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 16:55
door BBCS
Als ik contact op neem met Fujitsu Siemens hoor ik van de salesmedewerket dat deze winkel inderdaad faliet is, maar verder voelt niemand zich daar verantwoordelijk. De link is intussen wel verwijdert.

Ik ben dus waarschijnlijk mijn geld kwijt en het enige wat ik verder kan doen is aangifte doen bij de politie.

Fujitsu Siemens Bedankt!
Fujitsu Siemens is niet verantwoordelijk als een winkel failliet gaat, en hoeven ook niet voor de kosten op te draaien.

Wat je kunt doen is je claim bij de curator van de failliete winkel neerleggen.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 17:50
door alfatrion
Aangifte doen heeft geen zin. De ondernemer heeft geen strafbare feiten gepleegd het is alleen failliet.

Ik ga er van uit dat de negenhonderd euro vooraf is betaald, dat dit het volledige bedrag is, dat is afgesproken in de overeenkomst en zij jouw order niet hebben verwerkt. In dat geval kun je een financiele claim neer leggen. Als de omstandigheden, waar ik vanuit ben gegaan, anders liggen is het eventueel mogelijk om de ondernemer persoonlijk aansprakelijk te stellen voor maximaal de helft van het aankoop bedrag of kun je het product claimen.

Stuur nog een zakelijk emailtje met het verzoek om aan jou mede te delen wie de curator is.

Van de site:
Ter afhaling gereed liggende producten zijn geannuleerd
Dit is een vreemde gang van zaken. Bij een faillisement wil de curator doorgaans de producten afleveren omdat dat een inkomsten bron is.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 18:03
door jor
Geplaatst op 22 Okt 2008 17:50 door alfatrion

Van de site:
Quote:
Ter afhaling gereed liggende producten zijn geannuleerd


Dit is een vreemde gang van zaken. Bij een faillisement wil de curator doorgaans de producten afleveren omdat dat een inkomsten bron is.
Meestal is het geld al vooraf aan de failliete ondernemer betaald en dus weg.Dan heeft uitleveren geen voordeel voor de curator en zal niet worden geleverd, al lag het klaar.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 18:16
door alfatrion
Ja, maar in dat geval is levert deze mededeling een onrechtmatige daad op, waardoor de winkelier persoonlijk aansprakelijk kan stellen voor het volledige aankoop bedrag. Het product is dan namelijk jouw eigendom niet dat van de winkelier.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 18:24
door jor
Is waar, maar ik keek met de ogen van de curator.Hem gaat het om zoveel mogelijk uit de boedel te halen en dat de ondernemer daar in een later stadium persoonlijk verantwoordelijk word gesteld zal hij/zij niet echt mee zitten.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 18:36
door alfatrion
Oke, dus je stelt dat het de curator is die jouw eigendom verkoopt om daar twee keer voor betaald te krijgen. In dat geval kun je de curator persoonlijk aansprakelijk stellen voor de schade. De persoon die jouw eigendom verkoopt pleegt een onrechtmatige daad.

De winkelier is niet persoonlijk verantwoordelijk voor wetsovertredingen die de curator doet. Een bedrijf is wel verantwoordelijk voor wat persoon of andere bedrijven dat zij inhuren, maar de crux daarbij is dat het bedrijf failliet is.

De doorsnee curator zal jou eigendom niet verkoper als dit bij hem bekent is, dus het altijd verstandig om dan bij hem een claim in te dien op het product.

Maar ik ga er van uit dat die mededeling alleen betrekking had op producten waar nog niet voor betaald was.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 22 okt 2008 18:42
door jor
Oke, ik begijp het.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 23 okt 2008 13:42
door F99
Intussen helaas nog geen reactie gehad van http://www.shopsatwork.nl dus ook geen gegevens van evtuele curator. Ik heb wel aangifte gedaan. Op het bureau krijg ik het advies door middel van een aangetekende brief het product te claimen. Pas als ik daar geen antwoord op krijg kan er iets ondernomen worden. Dus dat is pas over een week of twee.

Ik heb wel contact gehad met de FJS computers marketing afdeling en de gene die ik daar sprak geeft toe dat dat er een overeenkomst moet zijn geweerst tussen fujitsu Siemens en de beheerder van deze site. Waarschijnlijk is dat alleen geweest voor het gebruik van de naam Fujitsu Siemens in de URL en het gebruik van het beeldmerk. En natuurlijk de vermelding van de link op de site. Maar voor de rest heeft FJS niks met deze aanbieder temaken en wil ook niks voor de gedupeerden betekenen.

Re: GEAUTORISEERDE E-RESELLERS van FJS niet betrouwbaar

Geplaatst: 23 okt 2008 15:38
door BBCS
Maar voor de rest heeft FJS niks met deze aanbieder temaken en wil ook niks voor de gedupeerden betekenen.
Heel vervelend voor de gedupeerden, maar de fabrikant is niet aansprakelijk voor het faillissement van een winkel en hoeft de gedupeerden ook niet tegemoet te komen.

Nu kun je wel zeggen dat ze dat onder de noemer van service of klantvriendelijkheid zouden moeten doen, maar het feit blijft dat ze dat niet hoeven en ook niet verplicht kunnen worden.

Aan de andere kant moet je het ook zo zien dat als de fabrikant wel aan die winkel geleverd heeft en het product niet betaald hebben gekregen, dat ze dan dubbele schade hebben: namelijk een onbetaalde levering aan de winkel en een onbetaalde levering aan de gedupeerden.
En dat kan soms in hoge bedragen lopen en in zo'n geval zal de fabrikant de gedupeerden echt niet tegemoet komen.

Ook heel logisch.