LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Lurf
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:45

Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door Lurf »

Wie weet wat er precies aan de hand is bij Van Dam Quality Beds in Delft? Ik werd al ruim een maand aan het lijntje gehouden voor wat betreft de levering van een Pullman boxspring (steeds weer uitstel waarbij verwezen werd naar problemen bij Pullman). Afgelopen week heb ik Pullman zelf maar eens gebeld en het bleek dat ze niet meer leveren aan Van Dam. Over het hoe en waarom wilden ze niets zeggen, maar mij werd aangeraden om mijn bestelling te annuleren en via een andere winkel opnieuw te doen. Vandaag ben ik naar de winkel in Delft gegaan, maar die blijkt (volgens een briefje op de deur) "wegens omstandigheden gesloten". Telefonisch en per mail zijn ze ook niet bereikbaar.

Informatie over surseance of een faillissement heb ik nog niet kunnen vinden, dus ik vroeg me af of er iemand is die wat meer details kent. Ik ga er voor nu maar van uit dat ik voorlopig naar mijn bed en mijn aanbetaling (ze zijn niet bij het CBW aangesloten) kan fluiten :cry:


Update 10 november

Van Dam Quality Beds b.v. is op 4 november failliet verklaard.
De curator is mr. P.P.J. Elshof van EBH Elshof Advocaten te Delft.

Het advies is om alle informatie met betalingsbewijs etc. (n.b.: geen originelen maar kopieën) te sturen naar
EBH Elshof Advocaten, tav Mr. PPJ Elshof, Postbus 1010 2600BA Delft.
Laatst gewijzigd door Lurf op 26 dec 2008 11:42, 4 keer totaal gewijzigd.

kedaral
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2008 10:32

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door kedaral »

Zelfde verhaal voor een flexa bed. Flexa bevestigde dat er niet meer geleverd werd, dit als gevolg van een onderhandelingskwestie op directie niveau. Daar kunnen natuurlijk meerdere oorzaken voor zijn, maar ik ga er ondertussen van uit dat mijn aanbetaling naar de eeuwige jachtvelden is, zeker nu ik het zelfde briefje gezien heb in Delft, en omdat de winkel in Zoetermeer gesloten is en er een briefje op de deur hangt dat je in Delft terecht kunt.

Ik neem aan dat we niet de enige slachtoffers zijn....

ps. Grootheidswaanzin lijkt mij de enige reden van de ondergang, kijk maar eens op de site van van Dam - zo lang hij nog in de lucht is.

Lurf
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:45

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door Lurf »

De site is het hele vorige weekend uit de lucht geweest, daar werd ik ook door getriggerd. Het is inderdaad niet het soort site dat je verwacht bij een regionale dealer met vier vestigingen. Ze hadden trouwens ook nog een mini-vestiginging in Den Haag, maar die blijkt onlangs verkocht te zijn.

Over het verlies van mijn aanbetaling kom ik wel heen, wat me vooral stoort is dat ze glashard gelogen hebben. Als ze met Pullman en Flexa kunnen onderhandelen, hadden ze dat ook met mij kunnen doen. Een doorstart hoef je op die manier ook niet meer te proberen (hoezo langdurige klantrelaties...?).

Ik heb inmiddels maar een brief naar Pullman gestuurd, met de vraag of ze mijn bed (het ging om maatwerk) nog hebben staan en rechtstreeks aan mij willen leveren. Misschien kun je dat bij flexa ook proberen (die produceren voor zover ik weet ook alleen maar op bestelling)?

kedaral
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2008 10:32

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door kedaral »

We zijn inderdaad ook gigantisch lang voorgelogen (en achteraf waren we zelf naief). De aanbetaling van 69 euro kom ik ook wel overheen - hoewel je daar lekker van chinezen kan, zeg ik altijd maar....

Het bed van Flexa is gewoon productie werk, dus die hebben we ondertussen al ergens anders besteld en die is (als het goed is - ik vertrouw even geen enkele beddenzaak meer) nog deze week leverbaar....

De klanten behandeling stoort mij inderdaad nog het meeste! Een slogan van de website: " 'Als klant moet je niet worden geholpen, maar worden bediend.' " Niet echt dus. Als je nog meer bloed onder je nagels vandaan wilt zien gaan kijk dan eens op: www.marcelvandam.com - met allemaal columns die een erg hoog "poch-gehalte" hebben. T'is bijna jammer dat het binnenkort waarschijnlijk allemaal niet meer online is!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door sjoegel »

Hilarisch die columns van Van Dam ! Wat een over het paard getild kereltje. Begonnen op het gymnasium, niet gelukt, Meao, niet gelukt, toen door van Dam SR maar in arremoede in de zaak genomen. Wat 2 generaties hebben opgebouwd breekt hij in 2 jaar weer af. Wat een loser ! De grootse verliezer is van Dam sr. Heb met hem te doen.

beds&bedding
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door beds&bedding »

Geachte lezers,

Beds & Bedding is aangesloten bij het CBW. Ondanks dat de firma van Dam dat niet is zijn wij bereid om zo veel mogelijk de verplichtingen van het CBW na te komen.

Degenen die het bed niet geleverd krijgen via van Dam kunnen met ons contact opnemen en dan willen we graag kijken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn. Zoals we ook de mensen geholpen hebben die bij the Bedroom hebben gekocht.

Beds & Bedding heeft vijf vestigingen en is leverancier van de meeste merken die van Dam ook heeft staan. Wij leveren en monteren kostenloos door heel Nederland.

www.beds-bedding.nl
Voor meer informatie stuur een mailtje naar [email protected]

De Droomfabriek
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2008 20:15

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door De Droomfabriek »

De Droomfabriek is een beddenwinkel in Leiden met veel van de merken die van Dam ook voerde. Ook wij zijn aangesloten bij het CBW, en zijn graag bereid de schade voor u beperkt te houden.

Indien u uw bed besteld heeft bij van Dam en deze niet geleverd krijgt, stuur ons een mailtje ( [email protected] ), of kom bij ons langs ( www.droomfabriek.com ) zodat wij kunnen kijken wat we voor u kunnen doen.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door 16again »

Prachtig dat bedrijven zich opwerpen om gedupeerden te helpen....
Echter, kunnen zij ook garanderen dat niet nagekomen overeenkomsten komen te vervallen??

Bedenk, bij een faillisement kan de curator bestaande orderportefeuille verkopen, klanten zijn dan nog steeds verplicht om een bed af te nemen, of annuleringskosten te betalen.

Lurf
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:45

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door Lurf »

Tsja, de een z'n dood....
Op dit moment is Van Dam simpelweg van de aardbodem verdwenen. Bij overschrijding van de levertermijn kun je ze gewoon in gebreke stellen en de koop annuleren als duidelijk is dat ze niet meer kunnen leveren binnen de maximale levertermijn (vermoedelijke levertijd + 1 maand). Als je op zeker wil spelen kun je die periode afwachten; Van Dam is (nog) niet failliet en er is ook nog geen surseance verleend, dus in theorie kunnen ze nog leveren.

Als een curator mij tot nakoming van de overeekomst dwingt kan hij een dikke middelvinger krijgen, tenzij ik er zelf ook wat mee opschiet. Regeltjes en afspraken zijn alleen voor mensen die zich eraan wensen te houden, dat blijkt wel weer bij deze zaak.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door 16again »

(vermoedelijke levertijd + 1 maand)
van Dam is niet aangesloten bij het CBW, dus je kan niet zomaar de termijn uit de CBW voorwaarden toepassen. Welke levertermijn staat in voorwaarden van van Dam?

Je kan ook proberen om bij de nieuwe koop dit soort risicos bij het andere bedrijf (droomfabriek, beds & bedding) te leggen: bijvoorbeeld kosteloos annuleren nieuwe overeenkomst indien de curator je aan de oude overeenkomst houdt

beds&bedding
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door beds&bedding »

Wij hebben al meerdere malen met dit soort zaken te maken gehad. De CBW voorwaarden zijn bij van Dam inderdaad niet van toepassing. Daarom is het belangrijk dat de koop op de juiste manier wordt geannuleerd bij van Dam. Dus schriftelijk annuleren en vraag om een annuleringsbevestiging met handtekening retour! Ook de aanbetaling moet uiteraard terug gestort worden.

van Dam zoetermeer is dicht heb ik gisteren van meerdere bronnen begrepen. Auping, Pullman en Jensen leveren sowieso niet meer. Dankzij onze contacten kunnen wij deze orders vlot uitleveren.

16again heeft zeker een punt, maar als alles via de juiste kanalen gaat is er geen enkel probleem.

OOST Slaapcomfort
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2008 11:43

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door OOST Slaapcomfort »

Geachte lezers,

OOST Slaapcomfort Sinds 1935 is al jaren aangesloten bij het CBW en heeft de grootste collectie op het gebied van slapen in Amsterdam en omstreken. OOST Slaapcomfort Sinds 1935 is daarnaast een begrip in Amsterdam en wijde omgeving en absolute top op het gebied van goed en gezond slapen. In onze winkels kunt u, geheel vrijblijvend, vele merken proberen en vergelijken. Met de grootste voorraad van Amsterdam hoeft u nooit echt lang te wachten. Wij bezorgen, door onze eigen bezorgteams, in geheel Nederland.

Wij vertegenwoordigen de merken: Auping, Eastborn Master, Jensen, Lattoflex, Olivier Strelli, Treca de Paris en Zack Design.

Degenen die het bed niet geleverd krijgen via van Dam kunnen met ons contact opnemen en dan willen we graag kijken hoe we u het beste van dienst kunnen zijn.

Als erkend CBW lid hebben de afgelopen jaren meerdere orderportefeuilles van in probleem geraakte winkels mogen afhandelen.

Bekijk onze website: www.oostslaapcomfort.nl

Voor meer informatie stuur een mailtje naar [email protected]

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door sjoegel »

Gaat lekker zo. Maar wat is er nu aan de hand met van Dam bedden ?

epskamp slaapwarenhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2008 10:02

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door epskamp slaapwarenhuis »

Geachte lezers.

Tot onze spijt,hebben wij vernomen dat diverse orders bij firma van Dam in Delft niet uitgeleverd worden.

Wij als gerenommeerd bedrijf, wat al meer dan 70 jaar als familie bedrijf bestaat, willen kijken wat wij voor U kunnen betekenen, met betrekking op lopende orders.
U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen,via e-mail:
[email protected]
of telefonisch op nr.070-3469495.

Epskamp Slaapwarenhuis
Weimarstraat 180
2562 HP Den Haag.
http://www.epskamp.nl
Laatst gewijzigd door epskamp slaapwarenhuis op 31 okt 2008 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lurf
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:45

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door Lurf »

Weet u ook wanneer het faillisement is uitgesproken? In het faillissementsregister is hierover nog niets te vinden.

epskamp slaapwarenhuis
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2008 10:02

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door epskamp slaapwarenhuis »

Beste lurf,

Wij hebben uit bronnen vernomen dat er grote problemen zijn en het bedrijf gesloten is tot heden.

Excuses voor de verkeerde informatie.
onze reactie is gewijzigd.

Vriendelijke groeten,
Epskamp Slaapwarenhuis

slaapadvies
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2008 18:00

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door slaapadvies »

Het is inderdaad al enkele maanden gedonder bij van Dam.
Volgens insiders uit beddenwereld hebben ze grote achterstand met het betalen van facturen aan de toe-leveranciers, de meesten hebben de leveringen gestaakt. Marcel van Dam had een te grote broek aan zodat het management totaal niet meer wist waar zij aan toewaren.
Ook het personeel werd niet meer betaald, de bank wil niet meer!
Begin november wordt het faillissement verwacht, de koek is op! Ook enkele van de winkeliers die zich opwerpen als redder in de nood hebben zelf ook veel boter op hun hoofd, dus let goed op mensen! Koop alleen bij bedrijven die CBW zijn aangesloten en betaal niet meer dan 10% op de aankoop, als de winkel dit niet wil dan NIET KOPEN!

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ja die andere beddenboeren zijn wel erg gretig :wink: volgens mij hebben ze allemaal grote honger !

mvd1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2008 19:03

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door mvd1967 »

Hierbij
Laatst gewijzigd door mvd1967 op 01 nov 2008 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

slaapadvies
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 okt 2008 18:00

Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet

Ongelezen bericht door slaapadvies »

Ja Sjoegel, je ziet het goed. Bij de beddenboeren die de DURE MERKEN verkopen gaat het sinds enkele weken ook erg stroef! De financiele crises werkt ook door naar de detailhandel. De meeste bedrijven met filialen hebben gebrek aan omzet, maar ze hebben wel veel personeel!
Als er een echte recessie zou komen rollen er behoorlijk wat koppen, de grote jongens met de dure merken zijn als eerste de klos.
De kleine detaillist heeft het beter voor elkaar, lage vaste kosten en geen magazijn vol met voorraad.
Maar goed, enige economische selectie is goed. De zwakke broeders vallen om ten faveure van de "echte" ondernemers.

Gesloten