@Natasja
De zaak lijkt mij vrij eenvoudig. Je zegt dat je niets schriftelijk hebt ondertekend, maar telefonisch een afspraak met het casting bureau hebt gemaakt? Tenzij dit telefoongesprek is opgenomen lijkt het me voor dit bureau nogal onmogelijk om (voor de rechter) aan te tonen dat er een overeenkomst is. Daarnaast is Starguide verplicht om jou hun Algemene Voorwaarden voor te leggen alvorens jij akkoord gaat met een eventuele deal. Lijkt me nogal lastig per telefoon. De 350 euro incassokosten waarmee Starguide dreigt is al helemaal lachwekkend en nergens op gebaseerd.
Betaal dus niets. Wanneer je dan een incassobureau op je krijgt afgestuurd, antwoord hen dan in een nette brief dat je betwist dat je een overeenkomst hebt met Starguide en dat je het bewijs wilt ontvangen dat deze overeenkomst er wel is. Lijkt me knap lastig voor Starguide en het incassobureau. De intimiderende toon in de briefvoering van Starguide lijkt me al veelzeggend genoeg. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk geen enkel bewijs en proberen via intimidatie geld los te peuteren.
@Maya
Wat betreft de 15-jarige dochter, ook hier zou ik de aanmaningen negeren en niet overgaan tot betaling. De wet zegt het volgende over handelingsbekwaam- danwel handelingsonbekwaamheid van minderjarigen:
Handelingsonbewkaam minderjarigen
Minderjarigen zijn handelingsonbekwaam. Dit betekent dat voor het verrichten van rechtshandelingen (bijvoorbeeld iets kopen of huren) zij toestemming nodig hebben van een wettelijke vertegenwoordiger, ouder(s) met gezag of een voogd.
Handelingsbekwaam minderjarigen
In bepaalde situaties is het mogelijk de handelingsonbekwaamheid door de rechter op te laten heffen.
* Bent u 16 of 17 jaar dan kunt u de kantonrechter verzoeken uw handelingsonbekwaamheid voor bepaalde handelingen op te heffen. Dit heet handlichting. De wettelijke vertegenwoordiger moet voor het verkrijgen van handlichting toestemming verlenen. Door handlichting wordt u niet meerderjarig, maar krijgt u van de rechter bepaalde bevoegdheden van een meerderjarige toegekend.
* De wettelijke vertegenwoordiger geeft (achteraf) toestemming voor de rechtshandeling.
* U verricht als minderjarige zelfstandig een rechtshandeling waarvan het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een minderjarige van die leeftijd deze rechtshandeling zelfstandig verricht. Denk hierbij aan het kopen van levensmiddelen, kleding en boeken.
Succes!
Edit: Zag op de site van Starguide het volgende staan:
Iedereen kan zich inschrijven bij StarGuide. Als je jonger bent dan 16 jaar moet je wel toestemming hebben van je ouders. Bedenk ook dat het moeilijker is om contracten af te sluiten als je jonger bent dan 16 jaar. Voor talenten van alle leeftijden zijn er showbizzopdrachten.