LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ellende na (onterechte!?) woningontruiming

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Pagu

Ellende na (onterechte!?) woningontruiming

Ongelezen bericht door Pagu »

Vorig jaar november werd er na een opgelopen huurachterstand door de rechter een vonnis uitgesproken dat ik door de verhuurder mijn huis uit kon worden gezet. Na contact te hebben gehad met de woningbouwvereniging boden ze mij de kans om in het huis te blijven wonen als ik de achterstallige huur direct contant zou betalen. Nadat ik dit gedaan had hoorde ik inderdaad niets meer.
Door mijn financiele situatie was ik in september genoodzaakt om me te melden bij de schuldhulpsanering bij de gemeente waarbij ik een brief heb gedaan dat ik wederom een maand huurachterstand had opgelopen en nattigheid voelde over een nieuwe uitzetting.
Nadat mijn moeder door een ernstig ongeluk in het ziekenhuis terecht is gekomen en daar nu nog zit, ben ik tijdelijk in mijn ouderlijk huis gaan wonen. In 2 weken heb ik mijn eigen post niet opgehaald en/of geopend.

Op vrijdag 3 oktober kwam ik na een dag werken “thuis” en toen bleek mijn hele huis reeds leeggehaald te zijn door de deurwaarder. Al mijn spullen waren opgeslagen in een container maar daar mocht ik niet bij voordat ik de betaling voor transport en vervoer van de container contant had afgerekend… Na mijn verzoek om het hoognodige (kleding, computer en pasjes die nodig waren om mijn werk te kunnen doen) uit de container te mogen halen werd mij gemeld dat dit niet mogelijk was, ook niet na betaling van een deel van de rekening die overigens ruim € 700 was. De achterstand van de huur was nog niet zoveel. Ik heb 3 weken in dezelfde kleding rondgelopen waarbij je sociale leven (voor zover nog aanwezig) ook vragen begint te stellen, alvorens ook die je keihard laten vallen…..

Enfin, ik mocht niet bij mijn spullen en moest noodgedwongen wachten tot mijn salaris op de 24e oktober gestort zou zijn. Op deze datum ging ik vol vertrouwen naar het transportbedrijf om de rekening te betalen en de container alvast deels leeg te halen.

Toen de deuren opengingen kwam mij een penetrante vieze geur tegemoet, vergezeld met de aanblik van al mijn spulletjes die zonder enige zorg in de container waren geplaatst samen met het huisafval wat op het moment van ontruiming nog aanwezig was. Resultaat: Alle meubels vernield, al mijn kleding en andere spullen stonken een uur in de wind en nog erger: er waren gewoon zaken ontvreemd !! Ook mijn computers waren niet veilig voor de hebberige handjes van de ontruimers, de harde schijven uit de pc’s gehaald alsmede het geheugen van deze computers. Ook een spelcomputer bleek “verdwenen”.

Nu heb ik eigenlijk een aantal vragen waar (nog) niemand mij een antwoord op heeft kunnen geven nl.:

1. Kan een woning ontruimd worden op last van een vonnis dat een jaar oud is en waarvan ik dacht dat het na betalen van de achterstand oke was ? bij 1 maand achterstand en na aanmelding schuldhulpverlening

2. Mogen ze zo met mijn spullen omgaan? Wie is eventueel aansprakelijk voor de schade aan mijn spullen?

3. Is het zinnig om een kort geding aan te spannen om de schade te verhalen en eventueel de woningontruiming “ongedaan” te maken?

Natuurlijk ligt in eerste instantie de schuld bij mezelf maar het kan toch niet zo zijn dat iemand die al 10 jaar bij dezelfde werkgever werkzaam is en nog steeds aan het boeten is voor fouten die ik in het begin van mijn 20-er jaren gemaakt hebt zo keihard wordt aangepakt. Door deze manier van “werken” is het voor mij op dit moment een Hel ! Ook de kans dat ik mijn huidige baan verlies blijft nog steeds aanwezig. Ik ben ten einde raad en na zo’n ingrijpende gebeurtenis is er werkelijk niemand die iets voor je wil/kan doen…. Als alternatief werd mij aangeboden om als tijdelijke opvang bij de verslaafde dak- en thuislozen mijn heil te zoeken……. Dan kun je er op wachten tot ikzelf tot die groep ga behoren…….

Ze hebben geen flauw idee hoe ze iemand z’n leven kunnen verpesten en het lijkt of ze na zo’n ingrijpende actie vrolijk doorgaan met pesten… wat zullen ze een lol hebben gehad tijdens de ontruiming/sloop van mijn spulletjes….

Bor Komorovski

Re: Ellende na (onterechte!?) woningontruiming

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja, ik heb het idee dat je je kop een beetje in het zand hebt gestoken. Als dit soort problemen zich voordoen moet je meteen met de verhuurder gaan praten en niet wachten tot hij iets doet, vooral niet als je al eerder een rechtzaak hebt gehad. Ik vind het erg vervelend van je persoonlijke situatie, maar niemand houdt daar rekening mee en het zal niemand iets kunnen schelen, ga daar maar van uit.

Juridisch gezien denk ik dat de ontruiming/beslaglegging niet deugt. Allereerst mag je niet op een oud vonnis gaan executeren want dat ging over een huurschuld die jij al lang voldaan hebt. En ook al mocht de corporatie het huis ontruimen, dat hebben ze niet gedaan en ze hebben gedoogd dat je er bleef wonen. Dan is er m.i. weer een nieuwe huurovereenkomst en moeten ze naar de rechter voor ze die mogen ontbinden. Daarbij mogen er niet zomaar maatregelen genomen worden tenzij sprake is van zgn. conserverend beslag. En conserverend beslag mag alleen worden gelegd als de corporatie meteen binnen 8 dagen een procedure bij de rechter tegen jou opstart. Daar heb je niks van gezegd dus ik ga er van uit dat ze dat niet hebben gedaan.
1. Kan een woning ontruimd worden op last van een vonnis dat een jaar oud is en waarvan ik dacht dat het na betalen van de achterstand oke was ? bij 1 maand achterstand en na aanmelding schuldhulpverlening
Nee, dat oude vonnis gold voor huurtermijnen uit het verleden die je al betaald hebt. Dit gaat om nieuwe termijnen, daarvoor moet de corporatie gewoon opnieuw naar de rechter. Daar zullen ze wel geen zin in hebben gehad en daarom zullen ze wel meteen zijn gaan beslaan, maar op die manier mag je in principe niet handelen. Ze moeten gewoon een vonnis hebben.
2. Mogen ze zo met mijn spullen omgaan? Wie is eventueel aansprakelijk voor de schade aan mijn spullen?
Nee, dat mogen ze niet. De beslaglegger is verantwoordelijk voor de spullen. Als ze schade hebben veroorzaakt moeten ze die vergoeden. Met name als het beslag niet terecht is.
3. Is het zinnig om een kort geding aan te spannen om de schade te verhalen en eventueel de woningontruiming “ongedaan” te maken?
Je zou het kunnen proberen. Maar dat geeft alleen maar meer ellende en kost wellicht ook geld terwijl je als ik het zo zie het niet breed hebt. Aan de andere kant vind ik de handelswijze van de corporatie ook beneden peil. Overleg met een jurist of advocaat en denk er goed over na.

Gesloten