LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] AEGON Levensloop Koopsom opzeggen?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
TJGL

AEGON Levensloop Koopsom opzeggen?

Ongelezen bericht door TJGL »

Momenteel heb ik een AEGON levensloop koopsom lopen voor 10 jaar. Deze is ingegaan op 14-06-2006 met een bedrag van €25000.
Omdat ik niet geheel tevreden was met de resultaten van het afgelopen jaar, besloot ik dus maar om begin juli dit jaar de koopsom op te zeggen. Op 18 juli kreeg ik de akkoordverklaring afname in de brievenbus. De opnamewaarde bedroeg op dat moment €24047,64. Hier was ik het dus niet mee eens en dus heb ik mijn verzekeringsadviseur om advies gevraagd. Die stond ook verstelt van dit negatieve resultaat en adviseerde mij om een klachtbrief naar de AEGON te sturen. Dit is inmiddels ook gedaan, maar ik heb nog geen reactie ontvangen.

Op grond van de polis omschreven garantie is op het einde een bedrag van €31031, - gegarandeerd. Je zou zeggen dat dit mij gerust moet stellen, maar gezien de huidige situatie van AEGON lijkt mij dit bedrag moeilijk haalbaar.

Ik zit erover te denken om alsnog de polis op te zeggen om zo de schade te beperken voordat die nog groter word. Of zal ik toch nog even moeten wachten op betere economische tijden en dan de boel maar opzeggen?

Groeten,

TJGL
Laatst gewijzigd door TJGL op 03 nov 2008 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

TJGL

Re: AEGON Levensloop Koopsom opzeggen?

Ik heb overigens een AEGON mix fund.

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo TJGL
Een afkoopbedrag die lager is dan de inleg is natuurlijk een slecht resultaat. Opbergen van geld in een oude sok geeft blijkbaar een beter resultaat dan een beleggingspolis van Aegon.
Maar andere beleggings- producten, ook van andere verzekeraars doen het vaak nog slechter. Je hebt in elk geval nog een garantie die hoger is dan de inleg maar wel slechter dan een spaarrekening met 4% rente. Dus toch maar afkopen en aan het afkoopbedrag een betere bestemming geven?
Volgens mij is er op dit moment geen enkele deskundige die daarover een advies kan/durft te geven. Je zult dus zelf moeten gaan beoordelen, informatie moeten inwinnen en beslissen.
Sinds 18 juli zijn de koersen sterk gedaald en ik zou dus voorlopig toch nog maar even afwachten en rustig de tijd nemen om eens goed te kijken naar andere financiele mogelijkheden. Wellicht gaan over enige tijd de koersen, ook in het euro-mix fonds, weer omhoog.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik weet de exacte koer van het mixfonds op beide dagen niet precies, maar volgens mij was de koers niet echt veel veranderd. Dat er dan na 2 jaar een wat lagere afkoopwaarde is, vanwege kosten en wellicht verzekeringspremies, is niet vreemd. Bovendien, je hebt een contract voor 10 jaar, waarin een bepaald bedrag aan kosten zit. Als je na korte tijd het contract verbreekt, dan zitten daar natuurlijk kosten aan. Wat dat betreft is het niet vreemd dat de afkoopwaarde bij het verbreken van het contract lager is dan de aankoopwaarde.

Overigens, als je een beleggingsproduct 'koopt', dan doe je dat in mijn ogen altijd voor de lange termijn. Als meteen je beleggingen wilt verkopen als je niet geheel tevreden bent met de resultaten, als die een jaar wat tegenvallen, dan had je sowieso niet moeten beleggen. En zeker als je je contractueel hebt vastgelegd op het 10 jaar lang aanhouden van die beleggingen, vind ik het raar dat je het na 2 jaar toch wilt opzeggen.

Hou bij de afweging of je wilt afkopen ook rekening met eventuele fiscale gevolgen.

wevera

Ongelezen bericht door wevera »

TJGl
Als er geen duidelijkheid is over de kostenberekening is het moeilijk om vast te stellen of het slechte resultaat van een beleggingsverzekering een gevolg is van dalende koersen van de aandelen in het fondsenpakket of van een teveel aan kostenverrekening via de beleggersrekening. Meestal is het tegenvallende resultaat een combinatie van beide.
Om een goede beoordeling te kunnen maken is het dus verstandig om een duidelijk beeld te krijgen van de kostenberekening. Het lijkt mij dus zinvol om aan Aegon een specificatie van de kostenverrekening over de afgelopen 2 jaar te krijgen en een specificatie van de toekomstige kostenverrekening.
Om te kunnen vergelijken met de resultaten van het onderzoek van de AFM en met de kostenmaximalisering volgens de Delta-Lloyd schikking is het nodig dat je de totale kosten, per jaar, opgegeven/berekend krijgt als percentage van de jaar-eindwaarde van de polis.
Als dat kostenpercentage hoger is dan 2%, wordt een spaarrekening met een rente van 4% al snel interessanter.
Het rendement op beleggen moet dan immers hoger zijn dan 6% om beleggen interessanter te maken als sparen. Je zou dus ook kunnen vragen wat het gem. rendement is geweest van het Aegon-mix fonds over de laatste 10 jaar. Een bank-verzekeraar die wat voorstelt moet op dit soort vragen op korte termijn een duidelijk antwoord kunnen geven.
Met vriendelijke groet, Arie Wever

kweenie

Kun je zelf eenvoudig opzoeken. 10 Jaar geannualiseerd 4,09%, wat beter is dan gemiddeld bij de neutrale Euro mixfondsen.

Maar je gaat voorbij aan een belangrijk aspect, namelijk dat er bij dit product met een garantiewaarde wordt gewerkt. Om die waarde te garanderen, moet Aegon extra kosten maken, waardoor er minder overblijft voor het 'normale' beleggen. Deze extra kosten drukken enerzijds het rendement, maar zorgen anderzijds ook voor een minimaal rendement. Je kunt dan dus wel (gedempt) profiteren van koersstijgingen, maar de koersdalingen zijn beperkt tot de garantiewaarde.

Wat ik dan ook een interessante(re) vergekijking vind is het verschil tussen de huidige waarde en het gegarandeerde eindbedrag, en dat in een jaarlijks rendement bekeken. Dan kom je uit op een minimaal gegarandeerd rendement van ongeveer 3,3%, met daarbij een kans op een hoger rendement. En gezien de huidige lage beurskoersen, acht ik de kans op een hoger rendement tussen nu en over 8 jaar toch wel redelijk aanwezig.

Ik zou dus denken dat, hoewel het minimale rendement met 3,3% niet heel hoog is vergeleken met de huidige spaarrentes, het toch verstandig kan zijn om in het product te blijven zitten.

TJGL

Ik heb een aantal weken terug contact gehad met AEGON over deze polis en de waarde bedraagd op dit moment tussen de €21000 en €22000. Gezien de huidige waarde lijkt met het minimum eindbedrag over 8 jaar van €31031 het maximale haalbare.

kweenie

Dat zou over de komende 7,5 jaar een gegarandeerd minimum jaarrendement van tussen de 4,7% en 5,3% zijn. Lijkt me niet verkeerd. Natuurlijk is het wel zo dat je nu verlies hebt gemaakt ten opzichte van de beginstand, wat erg vervelend is, maar als je puur kijkt naar hoe het er nu voorstaat, dan is een stijging van 21000-22000 naar minimaal 31031 een mooi rendement. En het zou nog hoger kunnen worden, als de beurs de komende 7,5 jaar weer flink zou herstellen.

Gesloten