LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoopwaarde niet uitbetalen Avero Achemea

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
moniek1971

Afkoopwaarde niet uitbetalen Avero Achemea

Ongelezen bericht door moniek1971 »

Wie kan me helpen?

In november 2007 hebben weij onze Allureplan bij AchmeaAvero afgekocht.

AveroAchmea wil nog steeds niet tot uitkeren overgaan. Het is inmiddels een jaar verder.

Bij de aangifte van 2007 hebben wij dit ingevuld en er is inmiddels belasting betaald. Na een schrijven wordt er nu gezegd dat er pas kan worden uitgekeerd als de definitieve aanslag binnen komt?

Een jaar verder en ze vangen wel mooi rente over het bedrag.

Volgens de belasting ( navraag ) had Achmea al kunnen uitkeren en hadden we de aanslag daarvan kunnen betalen.

Wie heeft ook zoiets aan de hand gehad en hoe krijg ik snel mijn geld uitgekeerd?

Vriendelijk grpeten

wevera

Re: Afkoopwaarde niet uitbetalen Avero Achemea

Ongelezen bericht door wevera »

Het Allureplan is een beleggingsverzekering/woekerpolis die door Levob is onwikkeld en in 1993 in de markt gezet. Er bestaan verschillende varianten. De oudste heette aanvankelijk "Huis en hypotheek keuze vrijheidsplan" (1993) en werd in 1995 Allureplan genoemd. Toen zijn er nog enkele andere varianten onwikkeld gericht op lijfrente of vermogensopbouw.
Na de overname van Levob door Achmea en de naamsverandering van Levob in Avero-Achmea zijn de Allureplan producten in 2005 door Avero-Achmea van de merkt weggehaald en worden sindsdien niet meer verkocht. Waarom is niet duidelijk.
Mijn ervaring met A.A. , met een andere woekerpolis, nl. de "Hollandsch Glorie Polis " , ook afkomstig van Levob, is dat deze verzekeraar erg schichtig omgaat met haar woekerpolissen.

De vraag is wat hieraan te doen is.

Het eerste is een klachtbrief schrijven over de gang van zaken en het niet uitbetalen van de afkoop en vragen naar het waarom. In deze brief antwoord eisen binnen 14 dagen na dagtekening. Deze brief moet aangetekend met handtekening retour als ontvangstbewijs verstuurd worden. Alleen aangetekend helpt niet want dan stuurt A.A. geen antwoord is mijn ervaring.
( Adres: Avero-Achmea, t.a.v. Tom Zumbrink, directeur leven en schade, Storkstraat 12, 3833 LB Leusden.)

Als er na 14 dagen geen antwoord is , of een onbevredigend antwoord, dan een klacht indienen bij het Kifid (zie www.kifid.nl ) en het AFM (zie www.afm.nl ) .
Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

belastingnerd

Ongelezen bericht door belastingnerd »

Beste Moniek,

Na je verhaal gelezen te hebben vermoed ik dat het hier om een lijfrente verzekering gaat. Een lijfrenteverzekering afkopen valt onder een "verboden handeling". Bij afkoop dient de uitkerende partij(de verzekeringsmaatschappij) 72% te reserveren aangezien zij aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de fiscale claim. deze 72% is opgebouwd uit 52% inkomstenbelasting en 20% revisierente.

Omdat je premies voor de lijfrentevezekering aftrekbaar waren van de belastingen dien je de volledige afkoopwaarde op te geven in je belasting aangifte dit bedrag wordt progressief belast, dit kan oplopen tot 52%.

Omdat je de premies in mindering kon brengen op je belastingaangifte heb je een rentevoordeel gehad, immers de niet betaalde belasting kon renderen vandaar dat de fiscus een revisie(boete)rente vraagt over het afkoop bedrag. Dit bedrag is gesteld op 20%.

Je dient de belasting zoals je hierboven kunt lezen dus eerst zelf voor te schieten. Pas op het moment dat de aangifte van het betreffende jaar definitief is geworden mag de verzekerinsmaatschappij het gereserveerde bedrag uitkeren.

Wat kun je doen om dit te voorkomen;

Indien je de premies van de polis niet hebt afgetrokken van de inkomstenbelasting kun je de belastingdienst verzoeken om te verklaren dat dit het geval is. In dit geval kan de lijfrente clausule verwijderd worden van de polis. Aangezien jij je polis in 2007 al hebt afgekocht is het hier te laat voor.

Als je de voorlopige aanslag gekregen hebt en de belastingen moet voldoen kun je de verzekeraar verzoeken om het bedrag over te maken naar de fiscus. Indien het gereserveerde bedrag hoger is dan de afkoopwaarde kun je de fiscus verzoeken om een vrijwaring. Hiermee wordt de verzekeringsmaatschappij gevrijwaard van de fiscale claim en zullen zij het restant naar jou overmaken.

Indien dit niet meer mogelijk is zit er helaas neits anders op om te wachten tot de belastingaangifte over het jaar 2007 definitief is gemaakt. Let wel op dat de fiscus 5 jaar de tijd heeft om de aangifte definitief te maken.

Ik denk dat in tegenstelling tot de reactie van wevera een klachtenprocedure zoals hij beschrijft geen zin heeft. Je vraagt de verzekeringsmaatschappij anders te handelen dan de fiscale regels vereisen. Je zult begrijpen dat in dat geval een klachtenprocedure bij de verzekeringsmaatschappij geen zin heeft. Om vervolgens je klacht dan voort te zetten bij het KIFID is in mijn ogen dan ook tijdsverspilling.

ps waarschijnlijk heb je navraag gedaan bij de belastingtelefoon, het antwoord wat ze gaven was zoals je hierboven kunt lezen correct alleen niet volledig.

moniek1971

Ongelezen bericht door moniek1971 »

Bedankt voor je antwoord maar onderussen hebben ze afgelopen week uitbetaald en dat dankzij de belastingdienst. Ze moesten wel degelijk uitbetalen en mochten het geld dus niet langer vast houden.

belastingnerd

Ongelezen bericht door belastingnerd »

leuker kunnen ze het niet maken hahaha, in dit geval blijkbaar wel sneller. Maar ze hebben de verzekeringsmaatschappij gevrijwaard?

Gesloten