Ik ben 34 jaar en heb een beugel. Ik ben AV-Top verzekerd bij het Azivo. Uit het vergoedingenoverzicht citeer ik de volgende tekst:
"De AV-Top en de AV-TopExtra vergoeden orthodontie voor kinderen en volwassenen volgens de aangegeven percentages, zonder maximum bedrag". Dat percentage is bij de AV-Top, dus in mijn geval, 75%.
Nu heb ik laatst een rekening ingediend, waarover wat moeilijkheden ontstonden. Dit ging om bepaalde codes, en het probleem is inmiddels opgelost. Vandaag werd ik gebeld dat ik de rekening vergoed krijg. En naar aanleiding van dat telefoongesprek schrijf ik nu dit bericht, want wat er gezegd werd, klopte echt van geen kanten. Ik zal proberen het gesprek kort maar bondig te "reconstrueren", waarbij de I staat voor mezelf (oftewel "ik") en de A voor de mevrouw van het Azivo.
A: De codes zijn aangepast, en u krijgt de rekeningen vergoed conform de voorwaarden, namelijk 75% met een maximum bedrag.
I: Maximum bedrag? Nee hoor, dat is niet zo.
A: Jawel
I: Maar dat staat niet in het vergoedingenoverzicht, daar staat "zonder maximum bedrag".
A: Ja, maar dat geldt alleen in bijzondere gevallen, als er bijvoorbeeld een kaakoperatie nodig is. Dan krijg je vaak 100% vergoed. Maar bij u is het een gewone reguliere beugel, dus dan geldt dat niet.
I: Maar ik hoef ook geen 100%. Ik weet dat ik maar 75% krijg, maar
zonder maximum. En er wordt helemaal niet gerept over operaties of bijzondere gevallen.
A: Nee, maarja, als we álle regeltjes moeten gaan noemen..... (Toen wist ik echt niet wat ik hoorde, belachelijk zeg!)
A: Maar waar staat dat dan, zonder maximum, want ik doe dit al jaren, en dat zou betekenen dat ik het al jaren fout doe (gezegd op een spottende toon).
I: Het staat op pagina 12, er staat letterlijk "zonder maximum".
A: Ja, maar dat geldt voor kinderen.
I: Nee, er staat kinderen en volwassenen.
A: Tja, het is maar net hoe je het leest ja, ik kan me voorstellen dat u het zo opvat
I: Nee, IK vat het niet zo op, het STAAT er gewoon, zonder maximum U bent toch met me eens dat dat er gewoon staat??
A: Ja, het staat er wel, ik kan me uw reactie voorstellen.
Nog even wat heen en weer gepraat. Ze is het eigenlijk wel met me eens dat het er staat, maar blijft er toch bij dat er een maximum bedrag wordt vergoed. Ze weet niet precies hoeveel, maar denkt dat ik wel een heel eind zal komen qua vergoeding.
Later ben ik er nog eens over na gaan denken, en verdorie, dit KLOPT toch gewoon niet?? Ik sta in m'n recht als ik gewoon 75% vergoed wil krijgen, zonder maximum bedrag. En dat ze zei: "ja, als we álle regeltjes moeten gaan vermelden......", is natuurlijk helemáál van de zotte! Dat MOETEN ze inderdaad ja, anders weten wij als cliënten toch helemaal niet waar we aan toe zijn? Ze zei zelf dat ze dit al jaren doet, en toch zeker niet al die jaren fout? Nou, volgens mij dus wel! Ik wacht nu met spanning af hoeveel ik vergoed zal krijgen. En als ze komen aanzetten met een maximum bedrag, neem ik daar geen genoegen mee!
Ik heb dit bericht voornamelijk geschreven omdat ik het even wilde spuien. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie hier nu van vinden. Ik heb toch gewoon gelijk????
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vergoeding beugel volwassene
Re: Vergoeding beugel volwassene
Dat begrijp ik uiteraard, maar er wordt verder nergens naar verwezen. Er is een rijtje van vijf regels die gelden voor het nemen van een beugel, en aan al die regels heb ik voldaan. Er wordt met geen woord gerept over operaties of een maximum bedrag. Sterker nog, er staat letterlijk dat er géén maximum bedrag is.
De letterlijke tekst heb ik hierboven al genoemd, maar hier komt ie nog een keertje:
"De AV-Top en de AV-TopExtra vergoeden orthodontie voor kinderen en volwassenen volgens de aangegeven percentages, zonder maximum bedrag.
"De AV-Top en de AV-TopExtra vergoeden orthodontie voor kinderen en volwassenen volgens de aangegeven percentages, zonder maximum bedrag.
Ja, dat begrijp ik. Ik heb de algemene voorwaarden volledig uitgespit, en het woord orthodontie wordt daarin niet eens genoemd. Het is dus volledig uit de lucht gegrepen, van dat maximum bedrag. Ik denk dat ze in de war zijn met het maximum bedrag voor tandheelkunde, want daar geldt dat wel. Maar orthodontie is een heel apart hoofdstuk in het vergoedingenoverzicht, met duidelijk de aanduiding "zonder maximum".
Vaak weten ze het zelf niet eens. Gewoon slecht geinformeerd personeel.
Hoera, het is geregeld!!
Zojuist weer gebeld, en wéér die hele discussie over dat maximum bedrag. Op een gegeven moment zei de mevrouw dat ze het ging overleggen met een collega, om te kijken wat die er nou van vond.
Ze kwam terug aan de telefoon, en zei alleen maar: "Mevrouw, u heeft gelijk, ik moet mijn fout toegeven".
Dus tóch!!!
Zo hee, dit geeft echt wel een goed gevoel!
Ik krijg het geld waar ik récht op heb!
Zojuist weer gebeld, en wéér die hele discussie over dat maximum bedrag. Op een gegeven moment zei de mevrouw dat ze het ging overleggen met een collega, om te kijken wat die er nou van vond.
Ze kwam terug aan de telefoon, en zei alleen maar: "Mevrouw, u heeft gelijk, ik moet mijn fout toegeven".
Dus tóch!!!
Zo hee, dit geeft echt wel een goed gevoel!
Ik krijg het geld waar ik récht op heb!