LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kortlopende spaartermijndeposito ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Shine

Kortlopende spaartermijndeposito ?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik zit te denken aan het afsluiten van een kortlopende termijndeposito. Maar als totale onkundige en al helemaal geen rekenwonder heb ik wat advies nodig van de kenners alhier.

De frieslandbank kent kortlopende termijndeposito's. Ik citeer:

Kies zelf de looptijd van het termijndeposito
Friesland Bank kent twee varianten: het kortlopende termijndeposito met een looptijd tot maximaal 1 jaar, en het langlopende termijndeposito met een looptijd vanaf 1 tot maximaal 10 jaar.

Het Termijndeposito in het kort

U zet uw geld een afgesproken tijd vast;
Uw geld is niet opneembaar gedurende de looptijd;
Kortlopende termijndeposito's kennen een minimuminleg van € 25.000;
Langlopende termijndeposito's kennen een minimuminleg van € 10.000;
Vaste rente gedurende de looptijd.

De rentenpercentages die hierbij horen:

Kortlopende Termijndeposito (minimale inleg € 25.000)
Looptijd Inleg € 25.000 - € 50.000
1 maand 3,90%
2 maanden 4,05%
3 maanden 4,20%
6 maanden 4,40%

Ik heb gevraagd wat deze spaarvorm inhield en kreeg volgend antwoord waar ik helaas vrij weinig mee kan.
"U wilt graag meer informatie over een kortlopende deposito.
De rente voor een 3 maand-deposito is nog steeds 4,75% (berekend op jaarbasis)*.
U kunt zelf aangeven of u de deposito stilzwijgend steeds wil verlengen voor 3 maanden.
Of u neemt zelf contact met ons voor eventuele verlenging. "

Mijn vragen:
- Wat zijn de voor- en nadelen van een dergelijk spaarvorm?
- Stel dat ik deze spaarvorm met een inleg van 25.000,= voor de duur van drie maanden aanga, wat is dan het daadwerkelijke rentebedrag wat ik na drie maanden uitgekeerd krijg ? Want berekeningen op jaarbasis naar drie maanden...... het is voor mij werkelijk gegoochel.

Alvast bedankt voor de reacties!

bdi

Re: Kortlopende spaartermijndeposito ?

Ongelezen bericht door bdi »

Hoi Shine,

A. Genoemd percentage is niet extreem hoog, genoeg (ook veilige) banken die hogere percentages geven.
B. Kenmerk van een termijndeposito is, dat je een vastgestelde termijn geld uitleent aan een bank. Het geld dat je uitleent, kun je gedurende die vaste periode niet over beschikken. De rente staat vast voor die periode.
C. Voordeel hogere rente dan een spaarrekening waarbij je het bedrag wel vrij kunt opnemen, nadeel je kunt vaak slechts tegen hoge meerkosten (Fortis) of in andere gevallen niet (Robeco) over je geld beschikken.
D. Je moet dit dus doen met geld dat je even niet nodig hebt. Ik zelf spaar voor het aflossingsvrije deel van mijn hypotheek. Dat heb ik nu niet nodig. Ik ben al jaren geleden het vertrouwen in de aandelenmarkt kwijt geraakt, dus ik stop dat in kortlopende deposito's.

In jouw geval levert 25000 tegen 4,75 op jaarbasis 1187,50 per jaar en dus 296,88 per kwartaal op.

Stel je neemt een E-spaarrekening bij Fortis. Je krijgt nu 4,5% en je hebt alle mogelijkheid om over twee maanden het geld zonder beperkingen van de bank te halen. Het gemak bij Fortis boven de FB kost je op jaarbasis 62,50 aan misgelopen rente. Bij diezelfde Fortis krijg je 5,2% op een deposito voor een jaar. Je mag nu komen onderhandelen over kortere periodes, gezien de geldhonger van banken denk ik dat je makkelijk die 5,2% uitonderhandelt voor drie maanden. Voordeel Fortis tov FB in dat ene kwartaal bedraagt 28,13.

NewDutchie

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Credit Europe bank heeft nu 1 jaar deposito voor 6%.

bdi

Ongelezen bericht door bdi »

Ga in ieder geval naar een bank die of niet automatisch verlengd na het verlopen van de termijn of die dan tenminste een prolongatievoorstel vertuurt.

Dickie met zijn olijke bekkie, handelend onder de naam DSB bank doet dit namelijk niet. Mocht je vergeten om schriftelijk je geld terug te eisen, zit je vast aan weer een periode zonder te weten wat het je oplevert.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@bdi:

Dank voor de geweldig duidelijk en in 'Jip&Janneke' taal gegeven uitleg aangevuld met attentiepunt! Vooral het attentiepunt isidd erg belangrijk en iets waar ik niet bij stilgestaan heb.
De Credit Europe Bank hateert ook de stilzwijgende verlenging. Niet interessant dus. Althans niet voor mij.
Ik geloof dat ik deze week maar eens aan een 'onderhandelings'tafel moet gaan plaatsnemen :-)

Groet!

NewDutchie

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Credit Europe Bank heeft geen stilzwijgende verlenging. Je krijgt een overzicht thuis waarop staat dat het voor een nieuwe periode is afgesloten (als je niet vantevoren hebt opgezegd). Echter je hebt een week de tijd om aan te geven dat je niet opnieuw de deposito wilt hebben.
Met stilzwijgend bedoel ik hier "niet meer terug te draaien".

Gesloten