Kijk, waar het mij om gaat:
Niemand zal zijn mobiele telefoon in zijn handen zo gaan buigen dat de buitenranden naar beneden gaan en het midden naar boven, dus de telefoon gaat dan bol staan.
Iedereen die dat doet weet dat het normaal is dat als men dat doet en de telefoon gaat kapot, dat dit onder eigen schade valt.
Nu gebeurd dat precies hetzelfde in de broekzak en nu vind iedereen dat die schade dan onder garantie moet verholpen worden, omdat iedereen die telefoons in de broekzak steekt.
En daar ben ik het dus niet mee eens.
Iedereen loopt met de mobiele telefoon mee in de regen, daar wordt dan ook steen en been over geklaagd dat die telefoons kapot gaan en opeens vind men dat het in de regen lopen met de mobiele telefoon dat het onder normaal gebruik behoort te vallen en dat de verkopende partij dan voor de schade moet opdraaien.
Die vergelijking van die laptop heb ik niet voor niets gegeven:
Het gaat erom dat technisch gezien een product ergens niet tegen kan en omdat veel mensen een handeling uitvoeren die resulteerd dat een product daar kapot door gaat, echter omdat veel mensen die handeling uitvoeren valt het opeens onder normaal gebruik, terwijl technisch gezien dat dus niet onder normaal gebruik valt.
Dus:
Er ontstaat dus een heel groot probleem als:
- de telefoon technisch gezien niet tegen de extreme torsies kan en daardoor kapot gaat.
- de consumenten het normaal vinden om hun telefoon aan extreme torsiekrachten te onderwerpen en het dan ook normaal vinden om dergelijke schade dan onder garantie te claimen.
Ik krijg ineens een deja-vu gevoel bij het koste wat kost verdedigen van de verkoper, door BBCS
Daar gaat het hier totaal niet om.
Nee hoor, BBCS, het gaat niet om het aloude amerikaanse voorbeeld van die vrouw die haar hondje in de magnetron stopte om het te drogen na een regenbui, en nadat de magnetron zijn werk had gedaan, het diertje er levenloos uithaalde. Dat deed ze, omdat in de gebruiksaanwijzing van de magnetron NIET stond dat het niet mocht. Behalve het hondje naar de hondenhemel, ook nog eens onherstelbare schade aan de magnetron.
Dat zeg jij nu wel, maar als de meeste mensen dit als normaal beschouwen, betekent dat dit dan dat je je huisdieren dan in de magnetron moet kunnen drogen, omdat de meeste mensen dit als normale handeling beschouwen en als er dan iets mis gaat dat de verkopende partij dan een ondeugelijk product geleverd heeft?
Kort:
Waar het om gaat is wie bepaald of een product ondeugelijk is of niet.
In het geval van de TS: Wie bepaald of die telefoon van de TS daar wel of niet tegen moet kunnen?
Het enige antwoord is de fabrikant, omdat die het product gemaakt heeft.
Van ieder ander is het zijn mening.
Ik kan als verkopende partij ook mijn mening geven dat ik zou vinden dat die telefoon daar tegen zou moeten kunnen, maar daaraan mogen dan echt geen rechten aan ontleent worden.
Waar ik me aan stoor:
Is dat veel mensen en instanties hun mening geven en dat daar wel rechten aan ontleent worden.
Natuurlijk mag je zelfnadenkendheid van de consument verwachten, maar de wet is er toch echt duidelijk in. Topicstarter mag simpelweg kosteloze vervanging of reparatie verwachten.
Op grond waarvan dan?
(en ik ben heel serieus)
Een kop koffie over het toetsenbord van een laptop gooien is overigens wel een ander soort schade dan dit.
Maakt niet uit, het gaat wel om het zelfde principe.