Pagina 1 van 3

INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 16 nov 2008 08:28
door frederique444
Na 3 jaar bij InterNlnet aangesloten te zijn, heb ik dit jaar mijn abonnement niet verlengd. Ik heb keurig op tijd opgezegd, en daar ook een bevestiging van gehad.
Nu komt het volgende, op mijn nieuwe rekening wordt opeens 63,- euro extra in rekening gebracht voor het beeindigen van het abonnement.
Hiervan staat niets in mijn overeenkomst, en na lang zoeken vond ik de algemene voorwaarden op internet, en ook daar wordt met geen woord gerept over boetebeding of i.d.
Ik weet dat je in situaties als je na bv 4 maanden opzegt, vaak een rekening gepresenteerd krijgt over de resterende maanden, maar ik wil gewoon mijn abonnement niet verlengen na afloop einddatum.

Kan dit zomaar? Zijn er meer mensen met dit soort klachten? Graag uw reactie.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 16 nov 2008 08:31
door bodejosm43
asls er nergens iets over vermeld staat, en jij dient je contract gewoon uit, dan mag dit inderdaad niet. Laat het geld terugstorten, en laat ze eens uitleggen waarom ze dit tellen, als het nergens in de voorwaarden staat.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 16 nov 2008 08:36
door frederique444
Ja, dat dacht ik wel, maar ik ben ook benieuwd of dit soort acties vaker voorvallen en wat je dan kunt. Ik klim morgen direct in de telefoon en ze gaan me maar eens haarfijn uitleggen waar deze post opeens vandaan komt.
Ik ben 3 jaar behoorlijk tevreden geweest over hun service, maar sinds alles daar ook onder de vlag van de kpn is gaan draaien is de service niet meer wat het geweest is.
Erg jammer, zeker ook omdat je in verhouding behoorlijk veel betaald daar.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 16 nov 2008 16:38
door bodejosm43
Wanneer jij de voorwaarden daar op schrift hebt (ik zou ze overigens ook vanaf hun site nog eens uitprinten, en vergelijken met wat je al hebt), en er echt nergens staat dat er voor opzegging kosten in rekening gebracht gaan worden, maak je een heel goede kans dat ze hun vergissing inzien.

Voet bij stuk houden, uiteindelijk hebben ze zelf ook veel meer aan mondige consumenten, mensen dus die via mond op mondreclame een goed woordje voor ze willen doen.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 16 nov 2008 21:01
door frederique444
Het is te gek voor woorden, op de site staat dat opzeggen geen kosten met zich mee brengt, en even verderop staat dat opzeggen 75 euro (inclusief btw) kost. Raar dat me dat 3 jaar geleden niet is verteld en ook in mijn contract niet terug te vinden is. Ook in de bevestiging van de opzegging wordt er niet over gesproken. Hoe dan ook, betalen doe ik niet, afsluiten kunnen ze toch niet, gna,gna.

Ben benieuwd wat ze me morgen op de mouw willen spelden.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 00:18
door Bob Schurkjens
In het verleden is hier ook al veel over te doen geweest. Deze kosten staan gewoon in de Algemene Voorwaarden van Internlnet onder AFSLUITKOSTEN.

Ik vrees dat je er weinig aan kan doen, temeer omdat Internlnet daadwerkelijk afsluitkosten moet betalen aan de netwerkleverancier (waarschijnlijk BBNED). De meeste providers rekenen deze kosten niet door.

Je moet de leveringsvoorwaarden echter wel ontvangen hebben waar deze afsluitkosten staan vermeld. Helaas is Internlnet niet aangesloten bij www.sgc.nl

Let er op dat je toekomstige provider wel bij SGC is aangesloten.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 00:32
door frederique444
Ik vind dit maar een rare gang van zaken, ik kan in alle documentatie die ik van hen ontving, en die ikzelf van hun website heb gehaald helemaal niets terug vinden over afsluitkosten.
Ik baal dat ik al 3 jaar lang veel geld heb betaald voor een abonnement dat ik elders voor de helft kan afsluiten, en dan willen ze me nu nog eens een keer een poot uitdraaien.
Als ik een rekensommetje maak hen ik 36 x 32.95=1186,20 betaald. En dan heb ik niet eens de toeslag voor de kaalkoperlijn meegerekend. Dan komt er nog eens een kleine 360,- euro bij.
Ik vind dat ze in de 3 jaar goed aan me hebben verdiend en ik zal dus zeker niet accoord gaan met dit soort wazige praktijken.
Ik zie wel hoe het morgen afloopt. In het ergste geval haal ik het geld terug en betaal zelf de rekening, minus de 75,- euro. Desnoods gaat de rechtsbijstand hier maar naar kijken.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 10:19
door troubleshooter
Voor het beëindigen van een abonnement bij tijdige opzegging is niemand iets verschuldigd. U hoeft niet te betalen. U betaald namelijk voor niet geleverde diensten en het burgerlijk wetboek is daarin duidelijk. Niet betalen dus.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 12:30
door bodejosm43
Dit klopt niet. Het is namelijk niet zo, dat iets wat in de algemene voorwaarden staat, om die reden ook zomaar mag.

Je dient als abonnee op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Ook wijzigingen in die voorwaarden dienen aan de abonnee bekend gemaakt te worden. Zodat die kan besluiten het contract na wijziging van die voorwaarden wel of niet voort te zetten. Het hangt er een beetje vanaf of je je contract dan zonder meer mag stopzetten, maar zomaar ineens kosten in rekening brengen voor afsluiten, terwijl daar bij het ingaan van het contract geen sprake van was, klopt niet.

De aanbieder gaat hierbij simpelweg in de fout, door de voorwaarden eenzijdig te wijzigen, en de klant daarvan niet op de hoogte te stellen.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 13:41
door frederique444
Ik heb ten tijde van het afsluiten geen leveringsvoorwaarden ontvangen. Wel wordt mij verteld dat ik door het abonnement bij hen af te sluiten accoord ben gegaan met de algemene voorwaarden.
Aangezien ik die nooit heb gevonden op hun site, en nu pas via internet heb gezien was ik me absoluut niet bewust van extra kosten om je af te laten sluiten!
Ik voel me dus ook behoorlijk misleid en heb dat ook aan hen duidelijk gemaakt.
De e-mail met mijn bezwaar en hun eigen webpagina waar te lezen staat dat beeindigen geen kosten met zich meebrengt is al verzonden, straks gaat dezelfde mail op de post.
Nu maar afwachten.

Ik zal vanavond naar de uitzending proberen te bellen.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 16:16
door TdeHond
http://blog.iusmentis.com/tag/hetnet

Hier kunt u de visie van een jurist hierover lezen.

Persoonlijk vind ik dat zo'n beding in de A.V hoort te staan, zo niet, dan geen afsluitkosten betalen. Maar ik ben geen jurist.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 17 nov 2008 16:22
door frederique444
Geweldig, hier kan ik wel wat mee.
Zal dit Internlnet ook onder de neus wrijven, bedankt

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 16:25
door D1RK
1 Niet de huidige die online staan maar de oorspronkelijke voorwaarden zijn bepalend.

2 Aan en afsluiten is meestal gratis, net als modems die je cadeau kreeg, maar als ze niets vermelden betaal je voor het aan en afsluiten, is extra werk dus het mag, mits het in de voorwaarden stond toen je het afsloot.

3 Print altijd de voorwaarden uit bij afsluiten, niet de ingangs maar aanmeld datum voorwaarden tellen dus als je op 24 dec 2008 zou aanmelden en per 1 jan 2009 komen er nieuwe ben je toch volgens de oude voorwaarden aangesloten als dit in 2009 plaats vind.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 17:05
door alfatrion
troubleshooter schreef:Voor het beëindigen van een abonnement bij tijdige opzegging is niemand iets verschuldigd. U hoeft niet te betalen. U betaald namelijk voor niet geleverde diensten en het burgerlijk wetboek is daarin duidelijk. Niet betalen dus.
Het hangt er vanaf of een dergelijk beding in de algemene voorwaarden staat en of de gebruiker van die algemene voorwaarden wel heeft voldaan aan haar de informatieplicht. Voor een overeenkomst via internet houd dit in dat de algemene voorwaarden op te slaan moesten zijn. Melding maken van of in een popup laten zien (waarbij geen menu is te zien) maken dat de algemene voorwaarden te vernietigen zijn.

http://www.iusmentis.com/contracten/alg ... orwaarden/
D1RK schreef:1 Niet de huidige die online staan maar de oorspronkelijke voorwaarden zijn bepalend.
Algemene voorwaarden mogen tussentijd gewijzigd worden, maar moeten dan wel opnieuw worden aangeboden en de klant mag dan oner het contract uit.
D1RK schreef:2 Aan en afsluiten is meestal gratis, net als modems die je cadeau kreeg, maar als ze niets vermelden betaal je voor het aan en afsluiten, is extra werk dus het mag, mits het in de voorwaarden stond toen je het afsloot.
Goed punt, maar dan geld wel dat ze niet zomaar ieder bedrag in rekening mogen brengen. Ik vraag me af of 63 euro wel redelijk is.

Ik weet niet of het argument ook daadwerkelijk stand houd. In het maatschappelijk verkeer is het namelijk niet gebruikelijk en dat is een bron van het recht.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 17:25
door alfatrion
Ik heb het aanmeld formulier door lopen en krijg deze tekst te zien.
De Overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van minimaal 12 maanden. Het abonnement is na deze periode per maand opzegbaar, met een opzegtermijn van ten minste 1 maand. Op alle diensten van InterNLnet BV zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing. U kunt deze vinden op http://www.InterNL.net/voorwaarden. Deze kunnen u op verzoek ook per post worden toegezonden. Ondergetekende verklaart akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden van InterNLnet B.V., met de aanvullende voorwaarden 'Backup Zeker' en met de Acceptable Use Policy zoals beschreven op http://www.InterNL.net/voorwaarden. Ondergetekende verklaart bevoegd te zijn dit aanvraagformulier in te vullen, te tekenen en dit juist, volledig en naar waarheid te hebben gedaan. InterNLnet hecht grote waarde aan uw privacy. InterNLnet verstrekt persoonsgegevens niet aan derden, tenzij dit voor de levering van de door u aangevraagde dienst noodzakelijk is. InterNLnet verwerkt persoonsgegevens conform de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet.
Opmerkelijk is dat men geen klikbare link heeft opgenomen. Verder verwijst men naar een verzameling van algemene voorwaarden waar de klant zelf maar even de juiste mag uitzoeken. Daarom denk ik dat het bedrijf niet aan haar informatieplicht heeft voldaan.

Het bedrijf moet de algemene voorwaarden ter hand gegeven en dat is iets anders dan "zoek het maar uit". Daarbij neem ik wel aan dat het formulier van nu het zelfde is als vroeger.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 17:32
door TdeHond
Artikel 11 Duur van de overeenkomst en beëindiging
11.1 Onverminderd de bepalingen omtrent tussentijdse beëindiging in deze Algemene Voorwaarden, wordt de Overeenkomst aangegaan voor deoorspronkelijke Contractsduur, zoals vermeld in de Overeenkomst of de Aanvullende Voorwaarden. Tenzij Klant of InterNLnet uiterlijk dertig (30) dagen voor het einde van die periode schriftelijk, per e-mail of via de website te kennen geeft op verlenging geen prijs te stellen, wordt de Overeenkomst telkens stilzwijgend verlengd met een zelfde periode als de oorspronkelijke Contractsduur.
Bron:

http://www.internl.net/images/stories/P ... rNLnet.pdf

Zodra de pas aangenomen wet in werking is getreden mag niet meer stilzwijgend met 1 jaar of langer verlengd worden maar wordt de opzegtermijn na de oorspronkelijke contractsduur 1 maand. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de opzegtermijn die de provider hanteert denk ik.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 18:11
door alfatrion
Een ander aspect van deze wetswijziging is dat contracten met telecommunicatieproviders nog maar beperkt verlengd kunnen worden. Concreet: de volautomatische verlenging met één of soms zelfs twee jaar is vanaf januari verboden.

Het nieuwe artikel 7.2a van de Telecommunicatiewet bepaalt:

1. Contracten voor onbepaalde tijd mogen op elk moment kosteloos worden opgezegd, met een opzegtermijn van één maand.
2. Contracten voor bepaalde tijd (bv. een jaarcontract) mogen een stilzwijgende verlenging bevatten, maar dan moet de consument na die eerste periode er kosteloos vanaf kunnen. Ook hier weer met een opzegtermijn van één maand.

http://blog.iusmentis.com/2008/11/13/sp ... -verboden/
De opzegtermijn is dan een maand. En met dergelijke afschrijvingskosten is het dan ook afgelopen. Een internet provider kan afschrijvingskosten wel vooraf in rekening brengen. Dat is wat eerlijker vind ik.

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 21 nov 2008 19:07
door frederique444
Ik weet niet meer hoe het er 3 jaar geleden uitzag, maar ik ben van mening dat ze naar mij toe niet alle "ins en outs" van het abonnement hebben duidelijk gemaakt. Daarnaast lokken ze je binnen met GRATIS aansluiten en vergeten dan maar te vermelden dat je dat moet betalen als je bij ze weggaat.
Je krijgt van de helpdesk de reactie dat het niet meer van deze tijd is, maar toch betalen!
En dat laatste ga ik dus beslist niet doen, ik ben van plan hiermee desnoods een rechtsgang te maken.
Eens zien of ze dat willen voor 75,- euro inclusief btw.
Het is niet dat ze zo goedkoop zijn, ik heb de afgelopen jaren dik betaald voor het internet en nu trekken ze dan nog eens het vel over je oren. Zo gaan ze om met hun vaste klanten! Je krijgt nog even een trap na!

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 22 nov 2008 08:01
door TdeHond
De goedkoopste rechtsgang is dit als een geschiil voorleggen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie.
De geschillencommissie:
Zie hier

Re: INTERNLNET?? Betalen voor beeindigen abonnement!!

Geplaatst: 26 dec 2008 11:43
door Hapeka
Zelfde ervaring: Ik ben nu voor de tweede keer in een aantal jaar overgezet van de ene provider naar de andere. Bij Quicknet begonnen en dit was een prima provider. Toen overgezet naar Pilmo en dit was, met name tijdens de opstart, een drama. Nu ben ik weer verplicht overgezet naar Internlnet, omdat Pilmo ermee opgehouden is.

Tijdens deze overgang begonnen de problemen alweer met met name de telefoon en dat heeft mij doen besluiten naar een stabiele provider (xs4all) over te stappen. Maar nu komt het: Ik krijg van Internlnet een rekening van €75,- afsluitkosten. Bij Pilmo stond in de voorwaarden dat een redelijk bedrag in rekening gebracht mocht worden bij afsluiting. Bij Internlnet staat in de voorwaarden echter niets hierover (wel AANsluitkosten). Op de site staat dit bedrag wel in het abonnement overzicht, maar daar heb ik niet gekeken, aangezien ik zelf niet voor Internlnet gekozen heb, maar verplicht ben overgezet.

Kan men dit zomaar doen? Ik ben niet geinformeerd over dit bedrag, ik heb niets getekend en er staat niets in de algemene voorwaarden terwijl de aansluitkosten daar wel specifiek vermeld worden.

Na het terugboeken van de €75,- komen ze uiteindelijk met aanvullende voorwaarden bij het flits abonnement, waar dan inderdaad als laatste regel in staat dat er afsluitkosten in rekening gebracht worden. Dit kan geen normaal mens vinden en bovendien was ik er niet van op de hoogte dat ik een flits abonnement heb (niets over gecommuniceerd tijdens de overgang van Pilmo)