Pagina 1 van 1

Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 16 nov 2008 21:33
door Loeke de Loden Leeuw
Ik heb enkele meubelzaken bezocht, een leuk bed gezien, gezegd tegen de verkoper dat ik het wil hebben. En nu wil die verkoper dat ik vooruit betaal.

En dat doe ik niet. Dus heb ik nog geen bed.

Waarom niet? Omdat als die tent niet levert, ik moet bedelen om MIJN geld.

Bovendien ben ik bang dat veel meubelzaken vanwege de recessie failliet gaan. En dan ben ik mijn geld kwijt.

Maar ja, ik heb wel een bed nodig. Daarom wijdt ik er maar een poll vraag aan: Durf je vooruit te betalen in tijden van economische recessie???

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 17 nov 2008 11:17
door ik87
ligt aan hoe hoog de aanbetaling is..

voor mijn banken van bijna 6000 moest ik 500 aanbetalen..
nou ja het bedrijf besteld ze ook voor jou, dus dan mag daar ook we iets tegenoverstaan.

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 17 nov 2008 18:16
door 16again
Wettelijk maximum wat de winkelier mag vragen is 50% aanbetaling

Een winkel aangesloten bij het CBW mag maximaal 25% aanbetaling vragen.
Voor die 25% geldt een CBW garantie, echter die garantie is niet waterdicht, dus je kan beter nog minder aanbetalen.

De consument is niet verplicht tot aanbetalen, vaak kan je onderhandelen over het percentage. Kom je er niet uit , gewoon verder shoppen....
het bedrijf besteld ze ook voor jou, dus dan mag daar ook we iets tegenoverstaan.

Vaak heeft de winkelier zelf een betalingstermijn van 30 dagen na levering, in die tijd staan de meubels al bij de klant....

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 19 nov 2008 01:48
door crazyme
Voor die 25% geldt een CBW garantie, echter die garantie is niet waterdicht,
Die garantie is WEL waterdicht. Wanneer je niet meer dan 25% aanbetaalt kun je die aanbetaling nooit kwijtraken.

Koop dus gewoon bij een CBW erkende woonwinkel !

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 19 nov 2008 07:24
door Remster
Vaak heeft de winkelier zelf een betalingstermijn van 30 dagen na levering, in die tijd staan de meubels al bij de klant....
Als de klant komt opdagen wel ja.

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 19 nov 2008 08:44
door 16again
Die garantie is WEL waterdicht
De CBW aanbetalingsgarantie wordt met reden door velen een wassen neus genoemd.
Gedupeerde kopers van het failliete Horn ondervonden aan den lijve hoe de aanbetalingsgarantie in de praktijk werkt: In veel winkels werd de garantie verrekend met korting , die anders ook gekregen zou zijn.
Tot op de CBW site viel te lezen "sigaar uit eigen doos"....

Bij de CBW aanbetalingsgarantie krijg je geen geld terug. In plaats daarvan moet je in een andere winkel een vervangende aankoop doen, daarbij wordt de verloren gegane aanbetaling verrekend.
Echter, de winkelier hoeft hier alleen aan mee te werken indien je een product kiest uit "de normale collectie en op normale leveringsvoorwaarden." Dit betekent dat de winkelier die garantie NIET hoeft uit te voeren voor reeds afgeprijsde producten!
Dit in een branche waar kortingen eerder regel dan uitzondering zijn.
Het is niet waterdicht te noemen als je voor je garantie afhankelijk bent van de goodwill van de winkelier.....


Een ander probleem met de CBW aanbetalingsgarantie:
Uitvoering kan zeer lang (weken/maanden) duren. Allereerst moet faillisement worden uitgesproken, vervolgens gaat de curator onderzoek doen naar mogelijke doorstart of overname orderportefeuille door een andere partij. Al die tijd kan de consument geen vervangende koop sluiten.

Betaal dus zo min mogelijk aan!

@remster
Indien de klant het product niet wil afnemen, dan gelden de annuleringskosten. Behoort gewoon tot het ondernemersrisico om de annuleringskosten te verhalen...

Re: Vooruit betalen tijdens een recessie

Geplaatst: 19 nov 2008 19:24
door crazyme
Indien de klant het product niet wil afnemen, dan gelden de annuleringskosten. Behoort gewoon tot het ondernemersrisico om de annuleringskosten te verhalen...
Dan behoort het risico dat een klant zijn aanbetaling bij een failissement moet verhalen ook tot het risico van de klant.