LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR codering

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

Mensen,

is er iets verstandiger dan van je DSB lening (13.3% rente inmiddels!) af te komen?

en wie beschermt ons tegen onszelf en wil ons op verstandige keuzes laten stuiten? Dat is de BKR.

Nu komt de paradox

dankzij BKR kan ik niet van mijn criminele DSB lening afkomen. Want (u raadt het al) ik kan het niet laten oversluiten naar een andere bank vanwege de BKR codering.

Die codering is ontstaan doordat ik in 10 jaar tijd 2 maanden geen werk had. Dat is in Nederland al genoeg om een goede burger jarenlang te veroordelen. Dat is de reden dat ik een rente betaal die crimineel is. Dat is de reden dat ik niet verder kan in mijn persoonlijke leven. Dit werkt op alles door, ook prive. Allemaal vanwege een krom financieel systeem dat beschermt wordt door de politiek.

Zo'n Gerrit Zalm bijvoorbeeld die bij DSB gaat werken na z'n politieke carriere zegt toch al genoeg? Het gaat ze niet om burgers. Als het Zalm tijdens zijn politieke carriere om burgers ging dan was hij na zijn ambtstermijn bij een voedselbank gaan werken. Maar hij koos iets anders .. hmmm zou hij misschien stiekem eigenlijk voor de bedrijven werken en niet voor de burgers?

Het zijn stuk voor stuk criminelen omdat ze de levens van anderen kapotmaken.En ze lachen er gewoon om.

Die mensen zijn het bloed dat door hun aderen stroomt niet waard. En dan verwoord ik heel netjes (want dat ben en blijf ik) wat ik van binnen voel voor die mensen.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Mendoza »

Zeer vervelende samenloop van omstandigheden in jouw geval. Maar je bent er toch zelf geheel verantwoordelijk voor. Het enige wat je in dit geval kunt doen is zoveel mogelijk aflossen op de lening(DK?). Misschien is er nog een andere kredietverstrekker die je een lagere rente kan bieden ondanks je BKR codering. Google kan daar uitkomst in bieden.

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jan1 »

Een negatieve BKR notering krijg je alleen maar als je herhaaldelijk niet aan je verplichtingen voldoet. Werkloosheid heeft hier niets mee te maken.

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

werkeloosheid zorgt er volgens jou niet voor dat je herhaaldelijk niet aan je verplichting kunt doen? Misschien ben je niet op de hoogte, je hoeft maar 1 aflossing mis te lopen en je staat al genoteerd.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jack747 »

Een negatieve BKR-registratie krijg je niet als je 1 x een maandbetaling mist. Pas als je na herhaaldelijke aanmaningen een achterstand in betaling hebt opgelopen, ik meen 3 maanden voor een DK, komt er een waarschuwing waarin je nog een keer de kans krijgt negatieve registratie te voorkomen door te betalen.

Doe je dat niet dan volgt registratie. Dan ben je dus al minimaal 4 maanden verder. Dus het verhaal wat je daarover vertelt klopt niet.

groet,

Jack

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

en jij denkt niet dat je door 2 maanden zonder baan te zitten een betalingsachterstand van 3 a 4 maanden kunt oplopen?

als je 1 termijn 3 maanden lang niet betaald krijg je een notering...

dat is dus 1 termijn die onbetaald blijft.

want vergeet niet dat termijnen 2,3 en 4 gewoon doorlopen. Dus die achterstand die je oploopt ontstaat gemakkelijk. Al na 1 maand werkeloosheid kan dat gebeuren.

Denk maar eens na wat er zou gebeuren als jij je baan nu verliest ... vang je makkelijk op? en nu met een lening erbij.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door __oi__ »

je hoeft maar 1 aflossing mis te lopen en je staat al genoteerd
onjuist

Pas bij herhaardelijk niet betalen krijg je een codering. De financiele instantie is VERPLICHT te melden als er een achterstand zich voor doet De minimale termijn is 2 maanden.
Hiervoor zijn regels per kredietsoort voor opgesteld waar de instelling zich aan moet houden.
bv:
AK ( persoonlijke lening) : 2 maanden
RK ( doorlopend krediet) : 2 tot 4 maanden
VK ( verzendhuiskrediet, bv Wehkamp), 2 tot 4 maanden
HY ( Hypotheek) : 4 maanden
en zo zijn er nog een paar.

Dus nooit naar 1 maand.

Wanneer je in een werkloosheid situatie komt, en je kan niet betalen, dan is het zaak om snel met je bank een regeling te treffen. Door niets van je te laten horen en "gewoon" maar niet te betalen geef je blijk van een slechte betaal moraliteit, en word je terecht gestraft.

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

slechte moraliteit. Voel je je wel lekker?

Moraliteit verbinden aan geld?

Dan is mijn codering onterecht en ga ik dit aanvechten. Ook hierover heb ik een hoop draadjes gelezen.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jack747 »

@CCD

Op deze planeet heeft niet betalen en niets van je laten horen idd met een slechte betaalmoraal te maken. Iemand die daardoor coderingen oploopt verdient mijnerzijds weinig compassie.

groet,

Jack

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jan1 »

Allemaal grote onzin van CCD, twee maanden werkloos, wil nog niet zeggen dat je twee maanden zonder inkomen zit, er bestaat ook nog zoiets als een WW uitkering en/of bijstand. Hij heeft zelf verzaakt, en schuift de schuld naar een ander.

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

jullie zijn nogal zwart wit aan het denken.

DSB weet op het moment dat ze een jongen begin twintig een lening van duizenden euro's geven dat hij hierdoor in de problemen gaat raken, een dezer dagen.

Je kan mij niet vertellen dat ze dat niet weten. Vooral als de rente later meer wordt dan de aflossing. Dat noemen ze een wurgsituatie.

Natuurlijk heb ik de handtekening gezet en daardoor treft mij de grootste blaam. Daarover geen discussie natuurlijk. Jullie kritiek begeeft zich in een veel vroeger stadium.

Wat jullie vergeten is een holistische blik te werpen op banken als DSB en het systeem waarin wij leven.

Neem daarbij de indoctrinatie van de afgelopen vijftig jaar die de nieuwe generaties vogelvrij heeft gemaakt mits zij in hun omgeving of door aangeboren financieel vernuft worden tegengehouden in het aangaan van de zeer aanlokkelijk gemaakte aanbiedingen van allerlei bedrijven.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jack747 »

@CCD,

Een klein beetje 'boerenverstand' volstaat om niet in de val van DSB en consorten te trappen.
Goed orienteren en een gezonde dosis wantrouwen.
Het 'jankverhaal' wat je ophangt klopt niet. Eerst is het 1 maand wat je BKR verkl**t heeft, dan weer 4 maanden.

Als je naar het geheel kijkt (=holistisch) weet je dat je geleend geld ooit terug moet betalen, en dat je totdat het is afbetaald rente moet betalen over de schuld.
Kortom je houden aan je afspraken en als dat niet lukt met de bank overleggen, lijkt mij holistischer dan zoals jij kennelijk denkt niets meer van je te laten horen.

Kortom, je verhaal is niet realistisch.

groet,

Jack

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

je doet bepaalde aannames zoals dat ik niets van mezelf heb laten horen. Waar lees je dat?

bovendien heb ik het gehad over 1 termijn die niet voldaan werd, niet 1 maand. die ene (maand)termijn bleef lang onbetaald waardoor er een BKR notering ontstond.

In 2001 was er nog niet veel bekend over DSB. Nu is het heel makkelijk praten (ook voor mij) maar in die tijd leek Frisia mij een goede deal te geven. Dat getuigt van bar weinig financieel inzicht van mijn kant. Helemaal correct.

En zo zijn er nog duizenden mensen die er op een dergelijke manier ingetuind zijn. Je kunt daar wel denigrerend over doen alsof het mensen zijn zonder het geringste beetje boerenverstand, maar jij weet heel goed dat banken misbruik maken van de ontwetendheid van burgers. Zoals pensioenverzekeraars dat ook doen, zoals reclamemakers voor wasmiddelen dat ook doen. Het is overal en in iedere hoek van de commercie terug te vinden.

Ik ben wijzer en doorzie al die zaken nu wel maar toen dus niet. Moet ik daarvoor gestraft worden? Jij vind van wel, ik vind van niet en dat is geen jankverhaal. Als er iemand overtuigd is van het feit dat hij er wel weer uit gaat komen (mede doordat ik al vanaf mijn negentiende hard werk) dan ben ik het wel. Het gaat mij om de oneerlijkheid, het onrecht.

Doordat ik vrij jong begon te werken en relatief erg goed verdiende voor iemand van begin twintig kon ik erg ruim lenen. Wat achteraf natuurlijk oliedom is. Je zei het zelf al iemand moet dat vrij snel doorhebben dat dat niet goed zal gaan. Dus dan had Frisia dat ZEKER door moeten hebben. Hebben ze het voorkomen? Nee?

bovendien is 6,5 procent geen slechte deal voor een lening, dat kon ik toen ook nog wel uitrekenen. Wat ik niet wist is dat banken tot 25% hun rente mogen laten stijgen.Inmiddels betaal ik 13.3% rente. Is dat redelijk?

Jan1
Berichten: 772
Lid geworden op: 15 nov 2003 19:16

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jan1 »

Als jij zo goed verdiende, wat doe je dan met een DK, als het een persoonlijke lening was, dat zou ik kunnen begrijpen, voor een grote aankoop b.v. een auto. Maar een DK getuigt van een structureel geldtekort, bovendien mogen banken slechts 12 % boven de wettelijke rente zitten, dat is op dit moment 6 plus 12 dit is 18 % royaal minder dan de door jou gesuggereerde 25 %

CCD
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 dec 2008 17:05

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door CCD »

vroeger was het 25% volgens mij maar 18 klnkt nog erg voordelig

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jack747 »

@CCD,

Nee, ik vind dat niet redelijk. Integendeel. Maar om door 1 onbetaald gebleven maandtermijn in dergelijke 'uitzichtloze' situatie terecht te komen is, laat ik het voorzichtig formuleren 'niet handig', daardoor zit je nu met handen en voeten gebonden, niet door Frisia.

Daar kan DSB an-sich ook niets aan doen, immers jij betaalde niet. Neemt niet weg dat ik persoonlijk niets van deze club en alle dochterbedrijfjes moet hebben, maar dat is een ander verhaal.

groet,

Jack

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door mattie »

Hallo CCD
Je vraagt om advies en hulp,nu dat kun je hier wel vergeten ben ik bang.
Alleen Jack747 geeft nog een redelijk antwoord(allhoewel ook tamelijk hard)
Troost je ik ben ook gedupeerde van DSB,ook in 2001 toen nog niets van waarschuwingen over of addertjes van DSB bekend waren,Jij was erg jong,ik was 50,dus als jij dom was,was ik achterlijk.
DSB werd toen aangeprezen door de ombudsman op tv.
Ook ik heb hier om advies voor bepaalde zaken gevraagd inzake DSB.
Wat ik kreeg was een spervuur van vragen,ook vragen waarvan ik dacht wat heeft dat er mee te maken.
Tot ik op het laatst doorkreeg dat er gewoon een spelletje van werd gemaakt.
En natuurlijk heb je altijd een jankverhaal,en is het eigen schuld dikke....
Kijk nu zou het mij(ik denk jou ook niet) meer gebeuren,en er word nu ook gewaarschuwd.
Maar wat mij steeds weer verwonderd? is waarom de gedupeerde zo word aangevallen.
Het liegen bedriegen,dingen verdraaien,het niet inzage geven in polissen.het bedreigen beledigen,misleiden etc is blijkbaar ok in de ogen van bepaalde mensen.
Ik weet natuurlijk niet of je echt ernstig(moedwillig) niet betaald hebt? maar zlfs mocht dat zo zijn,danng vind ik dat je een tweede kans moet krijgen om schoon schip te maken.
Zoals zelfs deergste crimineel in onze(rechtstaat)krijgt

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door mattie »

Dan nog voor Jan1
Als je werkloos word dan is er ww??
Ja als je het geluk hebt dat alles goed gaat.
Mijn man werd ontslagen vanwege zijn ziekte notabene bij een werkplaats voor gehandicapten in zijn proeftijd(omdat hij dat werk niet aankon)
Het heeft het UWV zowat 2 jaar gekost om uit te vinden wat onze uitkering moest zijn(wel geld ,niet geld ,terugbetalen geld etc)tot een buurman met verstand van zaken voor ons heeft gevochten als een leeuw(waar alle verdere instanties het lieten afweten)
Intussen tijd moest ik het maar zien te rooien,is me gelukt,door op markten mijn verzameling van jaren te verkopen.
Had ik dat niet gedaan,dan had ik een super super vette BKR registratie opgelopen.
Dus dat kan heel gemakkelijk.
Dit is dus geen jankverhaal,ik zit om niemands sympathie te bedelen of verlegen,red me prima.
Maar word soms niet goed van dat oordelen,alsof niet iedereen soms een stomme zet doet.
CCD probeer eens Piet Koremans van Platform Aandelenlease (pal)
Op google.die heeft mij ook erg goed geholpen.
Mischien weet hij raad?
Groeten Mattie

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door Jack747 »

@mattie,

Het gaat mij er niet om mensen die gedupeerd zijn door de DSB-kliek als zielig weg te zetten. Maar in het geval van CCD, hij schetst zaken die gewoon niet kunnen kloppen.

Kijk dat mensen 'er in getrapt' zijn en misleid zijn door DSB is niet het punt van discussie, maar dat is in CCD's geval duidelijk niet de situatie. Althans dat blijkt niet uit zijn verhaal. Als je op basis van een gemiste maandtermijn zo in de problemen komt, dan zeg ik idd dat is een jankverhaal. Want je maakt mij niet wijs dat CCD daar niet een andere oplossing voor had kunnen vinden.

Vervolgens, daarmee geconfronteerd, draait hij om de werkelijke feiten heen en komt steeds met andere verklaringen. Kijk er zijn hier genoeg mensen die serieus willen proberen een antwoord te geven, mee te denken.
Maar wat moet je iemand zeggen die er om heen draait, dan houdt het op.

groet,

Jack

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: BKR codering

Ongelezen bericht door mattie »

Jack747
Daarom zei ik ook dat jouw reactie redelijk doch hard(wat niet verkeerd is)was.
En merkte ik ook op of hij moedwillig? niet betaald had.
En het gaat wel degelijk over DSB,daar vroeg hij hulp,advies voor.
Maar ik merk ook vaak als mensen over DSB beginnen,dat het gelijk een strijd word,en advies of hulp totaal niet meer ter sprake komt.
Jij zegt bv,je zit klem? is dat zo?
Ik denk toch dat er mensen zijn die hem kunnen adviseren om er nog wat aan te doen.
En daar gaat het toch om op dit forum,elkaar helpen!
Groeten Mattie

Gesloten