Hardware Discount - wat is recht klant vlg de wet?
Geplaatst: 23 dec 2008 19:14
Voor mijn moeder was ik op zoek naar een seniorentelefoon als kerstcadeau. Na het nodige speurwerk had ik een toestel gevonden wat voor haar geschikt is. Vervolgens op zoek gegaan naar een webwinkel die het toestel zou kunnen leveren. Diverse winkels konden wel leveren, maar hadden er geen op voorraad, dus geen garantie dat ik het toestel op tijd, voor Kerst, in huis zou hebben. Zo kwam ik ook op de sites van Hardware Discount en Wehkamp. Op beide sites stond de telefoon vermeld en beiden hadden het op voorraad. Niet alle gegevens klopten, verkeerde foto, etc, dus om er zeker van te zijn dat het om het goede toestel ging, belde ik met Hardware Discount. De teller van de voorraad voor die telefoon stond op 232 stuks (vanwege het telefoonnummer heb ik er een printje van). De verkoper verteld dat het een kerstcadeau was en ik het zeer zeker voor Kerstmis in huis moest hebben. Mij werd verteld dat ze genoeg toestellen op voorraad hadden en 's middags kreeg ik ook nog eens een mailtje waarin stond dat de levertijd voor het toestel 2 tot 3 werkdagen zou zijn. Daarop heb ik het toestel besteld met wederom als opmerking op het bestelformulier dat ik het toestel voor Kerst in huis moest hebben en vervolgens met Ideal betaald.
Buiten een mail dat de bestelling in behandeling was, hoorde ik niets meer. Vier dagen later heb ik gebeld naar HD om te vragen wanneer ik het toestel kon verwachten (want ... kerstcadeau). Per telefoon konden ze mij dat niet zeggen, maar ze zouden een mail sturen naar de desbetreffende afdeling. Het antwoord, wat die afdeling stuurde, was dat het artikel pas een dikke week na Kerst leverbaar zal zijn los van de verzendtermijn. (Helaas voor mij waren er net een aantal klanten die sneller besteld hadden en zodoende stond mijn bestelling in back order. 232 bestellingen nét vóór mij?!) Ik heb die mail direct beantwoord met de mededeling dat ik van de koop afzie, omdat zij niet aan de beloofde levertermijn kunnen voldoen, namelijk het toestel voor kerst in huis en zij het reeds betaalde bedrag konden retourneren op mijn rekening.
Na dit schrijven heb ik op de site van Wehkamp gekeken en daar stond het toestel, eveneens met verkeerde gegevens, nog steeds als direct leverbaar op de site. Gebeld naar Wehkamp en het toestel besteld. De volgende morgen om 11 uur had ik het toestel al in huis! Met de kanttekening dat Wehkamp de verzendkosten voor zijn rekening zou nemen als zou blijken dat het niet om het correcte toestel ging. Een dikke pluim voor Wehkamp.
De reactie van Hardware Discount is dat ik de bestelling alleen kan annuleren via hun site. Daar moet je aanvinken dat je akkoord gaat met een tegoedbon die slechts 1 jaar geldig is. Vanwege de gedane belofte door Hardware Discount om voor kerst te kunnen leveren ben ik overgegaan tot koop. Echter nu blijkt dat zij deze belofte niet kunnen waarmaken, heb ik gemaild dat ik deze overeenkomst als ontbonden zie. Als antwoord hierop heb ik een mail van hen ontvangen dat ik alleen online de bestelling kan annuleren. Maar ik wens niet te annuleren en ik wens zeer zeker geen restitutie in de vorm van een tegoedbon! Mag een bedrijf deze voorwaarden stellen en klanten het recht op ontbinding wegens nalatigheid van het bedrijf ontzeggen?
Tenslotte zou het zeer vreemd zijn als ik in een winkel een trouwjurk bestel, daarbij aangeef dat het prettig zou zijn als deze jurk voor mijn trouwdag geleverd kan worden, vervolgens deze jurk vooruit betaal, om er later per stom toeval achter te komen (bel voor een pasmoment), dat zij mijn trouwdag niet gaan halen, zij kunnen mij helaas het aankoopbedrag niet retourneren, daarvoor bieden ze mij een tegoedbon aan, die ik dan kan besteden aan een avondjurk of een van de vele andere artikelen die zij verkopen.
Inmiddels heb ik een nieuwe mail gehad van HD. Zij blijven schrijven dat een bestelling alleen geannuleerd kan worden via hun site én dan moet je akkoord gaan met de tegoedbon. (Volgens de site 1 jaar geldig, in de mail staat opeens 5 jaar.) Mijn tweede mail waarin ik nogmaals aangeef dat ik de overeenkomst als ontbonden zie en vraag om restitutie van het betaalde bedrag, nemen zij niet in behandeling, want annuleren kan enkel via het formulier online. Verder staat in de brief een heleboel regels waar ik mij als klant volgens de wet aan te houden heb en helemaal onderaan staat dat zij bij hoge uitzondering het bedrag zullen restitueren na 30 dagen en dan 90% van het betaalde bedrag.
Wie staat hier nu eigenlijk in zijn recht volgens de wet?
Maar wat ik ongehoord vind, is dat ze na deze mailwisseling het toestel gewoon weer aanbieden op de site. De magazijn- en winkelvoorraad staat dan wel op nul, maar daaronder is een nieuwe tekst verschenen 'Ook uit voorraad leverbaar' met een button 'meer info' € 105,00 (excl. BTW) externe voorraad:1. Als je op de button klikt, springt de teller van de magazijn voorraad op 1, verwachte levertijd 2 - 6 dagen. Het betreft precies hetzelfde toestel alleen is deze 23 euro duurder excl. BTW. Voor geïnteresseerden heb ik printscreentjes gemaakt. Dit is naar mijn idee een vorm van oplichting.
Buiten een mail dat de bestelling in behandeling was, hoorde ik niets meer. Vier dagen later heb ik gebeld naar HD om te vragen wanneer ik het toestel kon verwachten (want ... kerstcadeau). Per telefoon konden ze mij dat niet zeggen, maar ze zouden een mail sturen naar de desbetreffende afdeling. Het antwoord, wat die afdeling stuurde, was dat het artikel pas een dikke week na Kerst leverbaar zal zijn los van de verzendtermijn. (Helaas voor mij waren er net een aantal klanten die sneller besteld hadden en zodoende stond mijn bestelling in back order. 232 bestellingen nét vóór mij?!) Ik heb die mail direct beantwoord met de mededeling dat ik van de koop afzie, omdat zij niet aan de beloofde levertermijn kunnen voldoen, namelijk het toestel voor kerst in huis en zij het reeds betaalde bedrag konden retourneren op mijn rekening.
Na dit schrijven heb ik op de site van Wehkamp gekeken en daar stond het toestel, eveneens met verkeerde gegevens, nog steeds als direct leverbaar op de site. Gebeld naar Wehkamp en het toestel besteld. De volgende morgen om 11 uur had ik het toestel al in huis! Met de kanttekening dat Wehkamp de verzendkosten voor zijn rekening zou nemen als zou blijken dat het niet om het correcte toestel ging. Een dikke pluim voor Wehkamp.
De reactie van Hardware Discount is dat ik de bestelling alleen kan annuleren via hun site. Daar moet je aanvinken dat je akkoord gaat met een tegoedbon die slechts 1 jaar geldig is. Vanwege de gedane belofte door Hardware Discount om voor kerst te kunnen leveren ben ik overgegaan tot koop. Echter nu blijkt dat zij deze belofte niet kunnen waarmaken, heb ik gemaild dat ik deze overeenkomst als ontbonden zie. Als antwoord hierop heb ik een mail van hen ontvangen dat ik alleen online de bestelling kan annuleren. Maar ik wens niet te annuleren en ik wens zeer zeker geen restitutie in de vorm van een tegoedbon! Mag een bedrijf deze voorwaarden stellen en klanten het recht op ontbinding wegens nalatigheid van het bedrijf ontzeggen?
Tenslotte zou het zeer vreemd zijn als ik in een winkel een trouwjurk bestel, daarbij aangeef dat het prettig zou zijn als deze jurk voor mijn trouwdag geleverd kan worden, vervolgens deze jurk vooruit betaal, om er later per stom toeval achter te komen (bel voor een pasmoment), dat zij mijn trouwdag niet gaan halen, zij kunnen mij helaas het aankoopbedrag niet retourneren, daarvoor bieden ze mij een tegoedbon aan, die ik dan kan besteden aan een avondjurk of een van de vele andere artikelen die zij verkopen.
Inmiddels heb ik een nieuwe mail gehad van HD. Zij blijven schrijven dat een bestelling alleen geannuleerd kan worden via hun site én dan moet je akkoord gaan met de tegoedbon. (Volgens de site 1 jaar geldig, in de mail staat opeens 5 jaar.) Mijn tweede mail waarin ik nogmaals aangeef dat ik de overeenkomst als ontbonden zie en vraag om restitutie van het betaalde bedrag, nemen zij niet in behandeling, want annuleren kan enkel via het formulier online. Verder staat in de brief een heleboel regels waar ik mij als klant volgens de wet aan te houden heb en helemaal onderaan staat dat zij bij hoge uitzondering het bedrag zullen restitueren na 30 dagen en dan 90% van het betaalde bedrag.
Wie staat hier nu eigenlijk in zijn recht volgens de wet?
Maar wat ik ongehoord vind, is dat ze na deze mailwisseling het toestel gewoon weer aanbieden op de site. De magazijn- en winkelvoorraad staat dan wel op nul, maar daaronder is een nieuwe tekst verschenen 'Ook uit voorraad leverbaar' met een button 'meer info' € 105,00 (excl. BTW) externe voorraad:1. Als je op de button klikt, springt de teller van de magazijn voorraad op 1, verwachte levertijd 2 - 6 dagen. Het betreft precies hetzelfde toestel alleen is deze 23 euro duurder excl. BTW. Voor geïnteresseerden heb ik printscreentjes gemaakt. Dit is naar mijn idee een vorm van oplichting.