Is een sms een aanmaning of niet? (Vodafone)
Geplaatst: 30 dec 2008 17:47
Hoi,
Korte uitleg:
In september 2008 een enorme rekening ontvangen (terecht) en terug laten storten. Afbetalings regeling getroffen, en in december de laatste betaling gedaan.
Per 15 dec kon ik weer bellen. Geen probleem.
Op 29 december merk ik dat mijn telefoon het niet doet. Na wat bellen op 30 december, blijkt dat ik de rekening van december niet had overgemaakt.. Goed.. moet kunnen... maar rond half twaalf meteen het bedrag met internet bankieren overgemaakt. En uiteraard meteen gebeld om dit geregeld te krijgen, zonder resultaat.
Eerst de centen, dan praten?
DACHT HET ****** NIET!!!!
Algemene Voorwaarden Vodafone (AVV) Art 11.2 stelt dat Vodafone mij mag afsluiten NA het versturen van een aanmaning. Vodafone stelt dat een SMS bericht een aanmaning is.
Burgelijk Wetboek 6.82 stelt echter dat een aanmaning een schriftelijk iets is. Hier moet het gaan om een sommatie (geen verzoek zoals in de sms).
Als ik de AVV van Vodafone goed heb gelezen dan stelt art 18e het volgende:
Schade ten gevolge van andere administratieve fouten dan genoemd onder d. daaronder begrepen het (tijdelijk) buiten werking stellen van de Aansluiting van Contractant door Vodafone, zonder dat daartoe een aantoonbare grond was, tot een bedrag van ten hoogste duizend euro per Aansluiting en tot ten hoogste tweehonderdduizend euro per gebeurtenis.
Voor mijn gevoel lijd ik schade. Ik ben genoodzaakt een peperduur prepaid kaartje te gebruiken. hier heb ik ook de klantenservice mee gebeld vandaag. Alleen de kosten van het laatste gesprek zijn geretourneerd.
Twee grote vragen blijven over:
1. Wie is nu de gebeten hond, en wie dient dit op te lossen?
Tuurlijik, ik ben in gebreke. Maar ZONDER fatsoenlijke aanmaning sta ik nog steeds in mijn recht, en mag Vodafone mij niet zomaar afsluiten.
2. Is dit afdoende reden om mijn contract eenzijdig te be-eindigen?
Oftewel, ik zit amper halverwege mijn contract, en heb eigenlijk geen behoefte meer aan zulke arrogante organisaties. Ik voel me al helemaal niet meer verplicht om het contract af te kopen. Vodafone heeft tenslotte verzaakt hun EIGEN regels te volgen.
Met enorm vriendelijke dank op reacties![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rory Slegtenhorst
Korte uitleg:
In september 2008 een enorme rekening ontvangen (terecht) en terug laten storten. Afbetalings regeling getroffen, en in december de laatste betaling gedaan.
Per 15 dec kon ik weer bellen. Geen probleem.
Op 29 december merk ik dat mijn telefoon het niet doet. Na wat bellen op 30 december, blijkt dat ik de rekening van december niet had overgemaakt.. Goed.. moet kunnen... maar rond half twaalf meteen het bedrag met internet bankieren overgemaakt. En uiteraard meteen gebeld om dit geregeld te krijgen, zonder resultaat.
Eerst de centen, dan praten?
DACHT HET ****** NIET!!!!
Algemene Voorwaarden Vodafone (AVV) Art 11.2 stelt dat Vodafone mij mag afsluiten NA het versturen van een aanmaning. Vodafone stelt dat een SMS bericht een aanmaning is.
Burgelijk Wetboek 6.82 stelt echter dat een aanmaning een schriftelijk iets is. Hier moet het gaan om een sommatie (geen verzoek zoals in de sms).
Als ik de AVV van Vodafone goed heb gelezen dan stelt art 18e het volgende:
Schade ten gevolge van andere administratieve fouten dan genoemd onder d. daaronder begrepen het (tijdelijk) buiten werking stellen van de Aansluiting van Contractant door Vodafone, zonder dat daartoe een aantoonbare grond was, tot een bedrag van ten hoogste duizend euro per Aansluiting en tot ten hoogste tweehonderdduizend euro per gebeurtenis.
Voor mijn gevoel lijd ik schade. Ik ben genoodzaakt een peperduur prepaid kaartje te gebruiken. hier heb ik ook de klantenservice mee gebeld vandaag. Alleen de kosten van het laatste gesprek zijn geretourneerd.
Twee grote vragen blijven over:
1. Wie is nu de gebeten hond, en wie dient dit op te lossen?
Tuurlijik, ik ben in gebreke. Maar ZONDER fatsoenlijke aanmaning sta ik nog steeds in mijn recht, en mag Vodafone mij niet zomaar afsluiten.
2. Is dit afdoende reden om mijn contract eenzijdig te be-eindigen?
Oftewel, ik zit amper halverwege mijn contract, en heb eigenlijk geen behoefte meer aan zulke arrogante organisaties. Ik voel me al helemaal niet meer verplicht om het contract af te kopen. Vodafone heeft tenslotte verzaakt hun EIGEN regels te volgen.
Met enorm vriendelijke dank op reacties
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Rory Slegtenhorst