Pagina 1 van 1

Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 14:57
door ray79
Van de week heb ik schoenen gekocht bij Hafkamp modeschoenen (http://www.hafkamp-modeschoenen.nl/) te

Almere voor een bedrag van 230 euro. Bij thuiskomst had ik mooi

de gelegenheid om mijn nieuwe schoenen te bekijken in combinatie

met mijn andere kleding voor het oud en nieuwfeest. Daarnaast heb

ik dit paar nieuwe schoenen nodig omdat de oude zijn versleten.

Helaas constateerde ik dat het resultaat niet helemaal was wat ik

ervan had verwacht. Aangezien ik toch schoenen nodig heb, ben ik

terug gegaan naar de winkel.

In de winkel aangekomen heb ik rondgekeken voor nieuwe schoenen,

er bleken echter geen schoenen tussen te zitten naar mijn zin. De

medewerkster vertelde mij dat zij mij dan een tegoedbon kon

verstrekken zodat ik, wanneer ik wel schoenen naar mijn zin zie,

deze hiermee kan betalen. Volgens de medewerkster van Hafkamp

modeschoenen is dit het te volgen beleid.


Ik realiseer mij dat ik nu een probleem heb, omdat het geld wat

ik gespaard heb voor schoenen tijdelijk in een Hafkamp-schoenen-

depot vast zit. Ik heb vreselijke spijt dat ik in eerst instantie

mijn vertrouwen in Hafkamp modeschoenen heb gegeven. Normaliter

ben ik gewend dat dit binnen een redelijke termijn gewoon terug

genomen wordt,met retour van geld. Dit is dan ook de laatste keer

geweest dat ik mijn nieuwe schoenen bij deze winkel heb gehaald,

ik zal echter moeten hopen dat de nieuwe collectie wel in mijn

smaak gaat vallen want het gespaarde geld is niet meer vrij uit

te geven.


Ik vraag mij af hoe ik als consument, voordat ik mijn aankoop

doe, zou moeten weten wat het beleid is van een winkel. De

insteek was juist bij een duurdere winkel mijn schoenen halen

zodat ik gevoelsmatig meer kan rekenen op een stuk service bij de

invulling van mijn kernbehoefte: ik heb nieuwe schoenen nodig.

Hafkamp modeschoenen is echter niet doordrongen van deze

kernbehoefte aangezien ik op een tegoedbon niet kan lopen.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 15:41
door Frans75
Ik vraag mij af hoe ik als consument, voordat ik mijn aankoop

doe, zou moeten weten wat het beleid is van een winkel
Ehm, misschien voortaan eerst even vragen? :idea:

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 15:50
door sjoegel
Een probleem van veel vrouwen in schoenenwinkels :wink: De hebberigheid wint het van de ratio. Denk eerst beter na voordat je iets koopt. Natuurlijk geeft die winkelier geen geld terug. 239 euro is veel geld. Wees blij dat je ze kan ruilen voor een ander paar in plaats dat je die winkelier hier zwart loopt te maken.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 16:10
door ray79
Ik ben het eens met het feit dat ik zelf had kunnen onderzoeken wat het beleid hiervoor is. Het is echter ook niet reeel om alle scenario's af te gaan bij het afrekenen.

De diversiteit in het gevoerde beleid onder winkels zorgt ervoor dat het winkelen wel moeilijker wordt. Dit zou betekenen dat ik voordat ik ga kijken of er wat voor mij bij zit, even met een kop koffie het beleid van de winkel moet doornemen. Anders heeft het ook geen zin om iets uit te zoeken.

Dit is uiteraard overdreven, maar illustreert wel goed de positie en situatie als consument in winkels. Tevens vind ik dat er een informerende rol ligt bij de winkelier.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 16:27
door ray79
Het is niet mijn bedoeling Hafkamp zwart te maken, ik heb er vaker naar volle tevredenheid schoenen gekocht. Ik wil wil graag inhoudelijke feedback van mensen. Daarom is het van belang dat mensen het in het juiste kader kunnen plaatsen.

Wellicht is mijn reactie ietswat emotioneel, maar ik baal er goed van dat ik nu eigenlijk met mijn rug tegen de muur sta.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 16:40
door gravedigger
Bij thuiskomst had ik mooi

de gelegenheid om mijn nieuwe schoenen te bekijken in combinatie

met mijn andere kleding voor het oud en nieuwfeest.
En dat was dus JOUW informerende rol in deze. Als je dat vooraf had gemeld, was er waarschijnlijk geen enkel probleem geweest. In dit geval heeft de winkelier gewoon het gelijk aan zijn zijde. Koop=koop weet je?!

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 16:57
door ray79
Het juridische aspect is mij duidelijkheid. Het gaat mij om de werking van de diversiteit in beleid. Verder verwijs ik naar mijn vorige twee berichten.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 17:00
door Frans75
Ik ben het eens met het feit dat ik zelf had kunnen onderzoeken wat het beleid hiervoor is. Het is echter ook niet reeel om alle scenario's af te gaan bij het afrekenen.
Als de schoenen mij niet goed staan, zou ik ze dan weer terug kunnen brengen?
En dan het geld terug kunnen krijgen?


Enige scenario wat ik kan bedenken.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 01 jan 2009 17:06
door ray79
Garantiebepalingen is er nog een.....

en..Hoe moet ik deze schoenen onderhouden....

Algemene voorwaarden zijn vaak niet voor niks zo lang.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 04 jan 2009 12:35
door Frans75
Kern van de zaak is dat de winkel heel aardig voor jou is geweest.

Aan de schoenen mankeerde nl. niets.

Dat bij nader inzien de kleur of stijl niet helemaal conformeerde aan jouw wensbeeld, is niet het probleem van de winkel.
Zij heeft gewoon een goed product verkocht.

Dat zij toch nog uit coulance de schoenen terug wilde nemen is een voorbeeld van service.

Dat zij het tegoed dan uitkeert in de vorm van een tegoedbon (i.p.v. geld) is logisch, daar de winkel geen blaam treft in deze.


In het vervolg voortaan gewoon eventjes nadenken voordat je iets koopt.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 04 jan 2009 14:02
door Fabel
Wat een heerlijk volk zijn we toch :roll:

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 05 jan 2009 13:10
door rvkeuken
en wat de diversiteit betreft:
een winkel is niet verplicht iets terug te nemen (behalve bij garanties etc.), iedere optie is dus een service van de winkelier. Dit is dus ook zelf in te vullen door de winkelier, gewoon even vragen dus, al staat het 9 van de 10x ook gewoon aangegeven.

Er is dus al een algemeen geldende regel, alleen wordt die winkeliers veel uitgebreider gemaakt.

Re: Geen geld terug, maar een tegoedbon

Geplaatst: 24 jan 2009 12:45
door seagoing racer2
beste ray79

je zet de hele boel op zijn kop.

Zoals al door anderen genoemd is de basisregel gewoon koop=koop.
Hier hoef je niks voor uit te zoeken, heb je geen algemene voorwaarden voor nodig, en hoeft niemand jouw te informeren.

Als JIJ iets anders wilt zul je zelf het initatief moeten nemen en aangeven wat je wensen zijn zodat de winkelier hierop kan antwoorden.

Maar nee hoor de winkelier moet weer in het beklaagdenbankje omdat de klant niet weet wat hij-zij wil