LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huis een paar jaar verhuren, welke bank geeft toestemming?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Adri29

Huis een paar jaar verhuren, welke bank geeft toestemming?

Ongelezen bericht door Adri29 »

Hallo,

Ik wil mijn koopwoning aan mijn neef verhuren voor ongeveer 2 à 3 jaar. (zelf trek ik in bij mijn partner). Er is geen risico dat de huur niet betaald zal worden of dat mijn neef niet meer uit het huis zal willen vertrekken na de afgesproken termijn.

Ik heb een redelijk lage hypotheek (ongeveer 75.000), mijn huis is volgens de WOZ waarde 285.000 waard.

Mijn vraag is nu, zou de bank toestemming geven? Mijn hypotheek loopt bij Obvion. En hebben jullie ervaring met banken die in mijn situatie wel toestemming zouden geven?

Ik wil nu in ieder geval nog niet verkopen en ik zou het een erg prettige oplossing vinden als ik tegelijk mijn neef kon helpen en een vertrouwde huurder in het huis zou hebben.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

ronald g

Re: Huis een paar jaar verhuren, welke bank geeft toestemming?

Ongelezen bericht door ronald g »

Hoi het kan wel maar heeft voor u wat nadelige consequenties. Zie onderstaande link.

http://www.hypotheekbond.nl/vraag-en-an ... k-verhuren

Ronald.

Adri29

bedankt voor uw link! Ik ben me bewust van de nadelen die hier vermeld staan, bijvoorbeeld dat de hypotheekrente niet meer afgetrokken kan worden.

Mijn grootste zorg is echter, zal de bank toestemming geven? En daarbij dus mijn vraag of hier mensen misschien ervaring hebben met banken die toestemming hebben gegeven en in welke situaties dat was (maakt het bijv. uit dat al een groot deel van de hypotheek is afgelost).

ronald g

Wat ik wel weet, een dochter van een kameraad heeft het koophuis verhuurd. Wel aan een vreemde. Zij heeft een makelaar ingehuurd die allles heeft geregeld. Misschien een optie?

Ronald.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

De bank mag, zonder verdere motivering, het verzoek om te gaan verhuren afwijzen. Het maakt daarvoor niet uit of er al veel is afgelost of niet. Het risico wijzigt namelijk voor de bank. Als er niet meer betaald wordt, zal de bank na verleende toestemming, in verhuurde staat moeten verkopen. Omdat dat erg weinig oplevert, zullen ze als snel weigeren.

Denk er overigens om dat de opstalverzekering aangepast moet worden met een zogenaamde huurder-clausule.

ronald g

I rest my case Marcel heeft gelijk.

Ronald.

Adri29

Ok, bedankt voor jullie antwoorden.

Maar is het dan niet mogelijk om het met de bank te bespreken, en bijvoorbeeld iets te ondertekenen waarin wij voor de bank garanderen dat er altijd betaald zal worden, en dat de huurders niet in het huis zullen blijven zitten na bijv. 2 jaar? Of bijvoorbeeld de hypotheekrente een jaar vooruit betalen, of iets dergelijks?

Met andere woorden: zeggen banken direct nee of bekijken ze het per geval?

Ik heb namelijk ook gevallen gelezen op het internet van mensen die wel toestemming kregen. Ik vraag me af wat de redenen daarvoor dan waren.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Adri,
Bespreken kun je het altijd.

Maar je kunt nooit garanderen dat je de rente betaald. Iedereen kan failliet gaan en dan kun je niet meer betalen. Ook kan en zal de bank geen genoegen nemen met een verklaring dat de huurder er over 2 jaar uitgaat. Doet hij dat namelijk niet en beroept hij zich op huurbescherming, dan heeft de bank geen poot om op te staan.

Als de bank al toestemming verleend, zullen de leningvoorwaarden ook aanpassen. Dus anderen rente en rentevastperiode en verpanding van de huurpenningen.

Onmogelijk is het dus niet, maar het is altijd aan de bank om wel of geen toestemming te verlenen.

De verhalen die je vaak op internet leest, zijn van mensen die juist geen toestemming hebben gevraagd en "gewoon" hebben verhuurd.

Gesloten