LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Hester_Tilburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 jan 2009 22:18

Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Ongelezen bericht door Hester_Tilburg »

Hallo

Ik werk een international A dit is een dochter van B. Het bedrijf B vraag me om bij hun te komen werken omdat ze mijn kennis goed kunnen gebruiken.

Ik neem de overstap naar moeder bedrijf B. in juni 2008 (Met vast contract en dienstjaren worden mee overgenomen).

Nu dec 2008 gaat bedrijf B reorganizeren. Er is een studie gestart sep 2008, uitkomst dec 2008. Een grote groep gaat naar het buitenland = goedkoper zeggen ze. ( het gaat om kosten reductie = meer winst, het bedrijf B maakt al veel winst ) Verschillende afdelingen gaan na elkaar.
Mijn onderdeel/afdeling gaat in Nov 2009.
Ik moet zelf overdracht doen naar buitenlandse werknemers en dan is het einde.........
Ik heb dus werk tot Nov 2009 daarna gaat het sociaalplan in werking

Mijn vraag is, is hier meer uit te halen dan het socialplan?

Ik wordt aangenomen in juni en in dec weet men al dat ik eruit moet in nov 2009.

Het lijkt erop dat ik met opzet ben aangenomen om het reorganisatieplan te doen slagen. Hoe meer mensen op de afdeling hoe meer mensen er naar het buitenland kunnen.
( ik moet dan wel even mijn kennis gaan overdragen ).

Is de werkgever verwijtbaar gedraag aan te merken?
Dit is de C factor in de A x B x C kantonrechter formule
( werkgever vind van niet omdat de studie pas in sep begon, maar ja juni tot sep is ook wel er dicht bij elkaar )

Verder vind ik als je wordt aangenomen dat je een soort van 4-5 jaar werkgarantie hebt. Zeg maar midden-lange-termijn planning van een intornational als deze.
Kan ik dit verwachten als je soliciteerd en mensen dus een soort van waarde en normen gevoel hebben, dit verwachten van werkgever en werknemen.

Ook vind ik het vreemd dat je iemand aanneemt en zeg maar meteen kunt ontslaan ( omdat je gaat reorganiseren)? Dit kan toch niet de bedoeling zijn.......?

Wie weet er meer informatie over dit soort zaken binnen 1/2 jaar onslagen toezegging zeg maar?

Alvast bedankt

Hester

coadvisor
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 09:37

Re: Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Ongelezen bericht door coadvisor »

Het dienstverband is blijkbaar voor bepaalde tijd. Dat is een mogelijke overeenkomst. Werkgever en werknemer kunnen dat binnen de wettelijke regels aangaan.

marieke2407

Re: Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Ongelezen bericht door marieke2407 »

wordt heel bedrijf d opgedoekt?of heel jou afdeling?
zo niet bv jou afdeling tellen je dienstjaren bij bedrijf a mee..

tja binnen een half jaar ontslaan,kijk er gebeurd zoveel de laatste tijd .
veel bedrijven zijn nu genoodzaakt actie te ondernemen.
maar denk maar niet dat ze aan joou denken,..in zo;n bedrijf ben je gewoon een nummer...nummmer meer niet1

je kan twee dingen doen..of wachten op je ontslag en wachten tot je idd geld mee krijgt,wand je krijgt naar werkjaren zoveel mee....
of je gaat op zoek naar wat anders,wat moeilijk is nu,maar toch vragen bepaalde bedrijven mensen nodig hebben.....je hebt genoeg maanden.

groetjes marieke 2407

coadvisor
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 09:37

Re: Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Ongelezen bericht door coadvisor »

Uitgaande van z.g. vast contract betekent een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd, maar wat is vast?
De genoemde overeenkomst kan met in achtneming van opzegtermijn en ontslagvergoeding de volgende week al worden opgezegd. Bij een contract voor bepaalde tijd is de werkgever verplicht tot einde te betalen. Geen ontslagvergoeding, tenzij je daarvoor meer dan 1 jaar voor dezelfde werkgever in dienst was voor onbepaalde tijd.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Binnen 1/2 jaar reorganisatie en ontslag toezegging

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Hester,

Er zijn een paar dingen van belang.

1. Het sociaal plan. Je geeft aan dat dit is opgesteld. Normaal behoeft een sociaal plan goedkeuring van de vakbonden. Als dit is gebeurt zal de kantonrechter zich meestal houden aan hetgeen in het sociaal plan is afgesproken.

In de meeste gevallen is het sociaal plan geent op de kantonrechtersformule en is de factor C eigenlijk het belangrijkste onderhandelingsresultaat .

Als het sociaal plan niet door de vakbonden is goedgekeurd maak je veel meer kans bij de kantonrechter. Uitgangspunt is dan C=1 , waarbij naar beneden of boven wordt afgeweken als of jij of het bedrijf verwijtbaar heeft gehandeld.

2. Het vermoeden van een opzetje om jouw te lozen is niet genoeg. Dit zul je echt aannemeljk moeten maken met schriftelijke stukken. Lijkt me een moeilijke opgave

Gesloten