Waarschuwing: aanpassen KPN abonnement IPB...
Geplaatst: 17 jan 2009 22:31
Waarschuwing: aanpassen KPN abonnement IPB (Internet Plus Bellen) kan leiden tot verlies van je huidige telefoonnummer en nog veel meer ellende! Dit is mijn verhaal (met een happy end hopelijk):
Ik ben sinds 2006 IPB-klant. Ik kreeg deze week (wk 2/2009) een brief van KPN met een aanbieding "Nu overstappen naar goedkoper internetten en onbeperkt bellen". Zaterdagavond 17 januari 2009 heb ik tussen 19.00 uur en 20.00 uur gebeld naar KPN afd. verkoop via 010 266 0905.
De mijnheer die ik sprak beantwoorde mijn vragen en vroeg mij daarna of ik over wilde gaan tot aanpassing van het abonnement. Ik ging akkoord en de wijziging van IPB Lite naar IPB Extra werd in gang gezet. Tijdens het gesprek om de wijziging te regelen, werden erg veel vragen gesteld over zaken die allang bekend waren, ik ben immers al IPB-klant. Ik heb dit ook meerdere malen laten blijken, maar de standaard vragenlijst werd volledig afgewerkt.
Na het gesprek ontving ik direct een orderbevestiging per email. In die orderbevestiging stond één opvallende fout. Ik zou mijn huidige telefoonnummer niet willen behouden. Toen gingen bij mij alle alarmbellen rinkelen en dat was maar goed ook!
Ik dus de klantenservice bellen. Na ongeveer 25 minuten wachten kreeg ik iemand van de klantenservice aan de lijn (0900 0244). Die mevrouw kon me vertellen dat er een nieuw account was aangemaakt (nieuw klantnummer) en dat ze vreesde voor het verlies van mijn huidige telefoonnummer. Ze raadde me aan om de bestelling te annuleren (dit kon ze zelf niet voor mij doen) en verbond me door met een andere afdeling. Daar werd ik netjes geholpen en direct werd de bestelling op het nieuwe klantnummer ingetrokken. Mijn wens om te switchen van Lite naar Extra werd meteen ook in gang gezet, ditmaal wel op mijn bestaande klantnummer. Na 45 minuten (á 4,50) kwam uiteindelijk alles dus toch nog op zijn pootjes terecht (nou ja, dat hoop ik dan maar, 17 februari is de opleverdatum).
Waarom dan toch dit bericht zult u misschien denken. Welnu, omdat ik graag wil dat dit in de toekomst niet meer kan voorkomen en om anderen te waarschuwen. Kijk, ik ben zo verstandig geweest om de klantenservice te bellen, daar goed door te vragen en voet bij stuk te houden. Daardoor loopt dit nu waarschijnlijk met een sisser af maar dat gaat ook wel eens anders. Ik begreep namelijk van de klantenservice dat ik niet de enige ben die dit overkomt.
Ik heb zelf het gevoel dat de afdeling verkoop niet in staat is (vanwege beperkingen van het systeem waar ze mee moeten werken) of niet bereid is om bestaande klanten fatsoenlijk te voorzien van een abonnementswijziging. Misschien werken ze op commissie-basis en voeren ze daarom snel even een nieuwe klant op? Met alle gevolgen van dien natuurlijk, daar staan ze misschien niet eens bij stil... Als de afdeling verkoop (010 266 0905) bestaande klanten niet kan helpen, laat ze die klanten dan doorverwijzen naar de klantenservice of zorg ervoor dat ze bestaande abonnementen wel fatsoenlijk kunnen wijzigen. Dit gaat absoluut niet goed zo.
Mijn tip: Wil je je IPB abonnement wijzigen, doe dit dan niet via de afdeling verkoop maar via de klantenservice of via Mijn KPN.
Ik ben sinds 2006 IPB-klant. Ik kreeg deze week (wk 2/2009) een brief van KPN met een aanbieding "Nu overstappen naar goedkoper internetten en onbeperkt bellen". Zaterdagavond 17 januari 2009 heb ik tussen 19.00 uur en 20.00 uur gebeld naar KPN afd. verkoop via 010 266 0905.
De mijnheer die ik sprak beantwoorde mijn vragen en vroeg mij daarna of ik over wilde gaan tot aanpassing van het abonnement. Ik ging akkoord en de wijziging van IPB Lite naar IPB Extra werd in gang gezet. Tijdens het gesprek om de wijziging te regelen, werden erg veel vragen gesteld over zaken die allang bekend waren, ik ben immers al IPB-klant. Ik heb dit ook meerdere malen laten blijken, maar de standaard vragenlijst werd volledig afgewerkt.
Na het gesprek ontving ik direct een orderbevestiging per email. In die orderbevestiging stond één opvallende fout. Ik zou mijn huidige telefoonnummer niet willen behouden. Toen gingen bij mij alle alarmbellen rinkelen en dat was maar goed ook!
Ik dus de klantenservice bellen. Na ongeveer 25 minuten wachten kreeg ik iemand van de klantenservice aan de lijn (0900 0244). Die mevrouw kon me vertellen dat er een nieuw account was aangemaakt (nieuw klantnummer) en dat ze vreesde voor het verlies van mijn huidige telefoonnummer. Ze raadde me aan om de bestelling te annuleren (dit kon ze zelf niet voor mij doen) en verbond me door met een andere afdeling. Daar werd ik netjes geholpen en direct werd de bestelling op het nieuwe klantnummer ingetrokken. Mijn wens om te switchen van Lite naar Extra werd meteen ook in gang gezet, ditmaal wel op mijn bestaande klantnummer. Na 45 minuten (á 4,50) kwam uiteindelijk alles dus toch nog op zijn pootjes terecht (nou ja, dat hoop ik dan maar, 17 februari is de opleverdatum).
Waarom dan toch dit bericht zult u misschien denken. Welnu, omdat ik graag wil dat dit in de toekomst niet meer kan voorkomen en om anderen te waarschuwen. Kijk, ik ben zo verstandig geweest om de klantenservice te bellen, daar goed door te vragen en voet bij stuk te houden. Daardoor loopt dit nu waarschijnlijk met een sisser af maar dat gaat ook wel eens anders. Ik begreep namelijk van de klantenservice dat ik niet de enige ben die dit overkomt.
Ik heb zelf het gevoel dat de afdeling verkoop niet in staat is (vanwege beperkingen van het systeem waar ze mee moeten werken) of niet bereid is om bestaande klanten fatsoenlijk te voorzien van een abonnementswijziging. Misschien werken ze op commissie-basis en voeren ze daarom snel even een nieuwe klant op? Met alle gevolgen van dien natuurlijk, daar staan ze misschien niet eens bij stil... Als de afdeling verkoop (010 266 0905) bestaande klanten niet kan helpen, laat ze die klanten dan doorverwijzen naar de klantenservice of zorg ervoor dat ze bestaande abonnementen wel fatsoenlijk kunnen wijzigen. Dit gaat absoluut niet goed zo.
Mijn tip: Wil je je IPB abonnement wijzigen, doe dit dan niet via de afdeling verkoop maar via de klantenservice of via Mijn KPN.