LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5028 - SMSjes uit het niets

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Skinkie

5028 - SMSjes uit het niets

Ongelezen bericht door Skinkie »

Opeens ontving ik vanavond 3 SMSjes met 0900 nummers er in. Na een snelle Google query bleek dat dit jaren geleden ook bij een aantal mensen was gebeurd, en plotseling deze week weer bij een aantal mensen.

Het is mij momenteel nog onduidelijk of er geld is afgeschreven door de betreffende SMS, ik heb mij beltegoed inmiddels gecheckt en opgeschreven. Maar gezien de toon in de SMS, met 0900 nummer en SMS stop naar 5028 zou je kunnen stellen dat er wat oplichters actief zijn.

Naam van de dienst Celldorado
Omschrijving SMS Content service
Bijzonderheden
Verkorte code 5028
Afzender 5028
Aanmeldcommando AAN
Afmeldcommando STOP
Kosten in euro 0.25, 1.10, 1.50
Frequentie max. 3 content items/ week
Helpdesk telefoon 0900-5005040
Helpdesk openingstijden 09.00 - 17.00 uur
Helpdesk kosten 0,25 euro per minuut
Helpdesk email [email protected]
Helpdesk website www.sms42.com
Naam Content provider Celldorado
Adres Content provider Hoogoorddreef 9
1103 BA
Amsterdam
Service provider Netsize

Inhoud van het bericht:

"Antwoord nu met OK naar 5028 om direct je IQ test te ontvangen op je mobiel. Info: 09005005040. 1 E/credit, negen credits/wk. Stop abonnementsdienst? sms stop."

Sander1988

Re: 5028 - SMSjes uit het niets

Ongelezen bericht door Sander1988 »

Ik kreeg ook zo'n smsje toegestuurd.
Weet echter ook niet of het me nu al geld kost.
Heb me ook niet aangemeld voor deze dienst.

Skinkie

Kost niets, ik zou wel even contact opnemen met de OPTA/Politie dat het weer speelt.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

EN zowiezo - sms stop.

Want anders blijven ze doorgaan.

Skinkie

NIETS TERUGSTUREN!!

Het stopt na ~4 berichten. sms stop terugsturen kost JOU geld.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je dit zou willen moet je bevestigen met SMS die geld kost.

Je kunt online aanmelden en pas na reactie Uw kant mogen ze de betaalde rest sturen.

Controleer Uw beltegoed of factuur of er iets is afgeschreven en via Uw telecom aanbieder kunt U dit terug laten storten als ze wel frauderen.

Niemand is verplicht een betaalde stop te sturen voor niet gevraagde service.

Als het bovengenoemde nummer/firma is zou ik gratis mailen dat ik niets wil.
Nooit het dure 0900 bellen met kans op lang wachten...

PURE

Ongelezen bericht door PURE »

Hier hetzelfde, word er echt ziek van om eerlijk te zijn.

Deed een IQ test en toen na 't te hebben gekregen, kwam die reclame sms om 11u.

Ik heb STOP gesms't en kreeg een confirmatie dat het afgelopen was. 11.30u kreeg ik weer reclame... 12.00u ook.

Ik hoop echt dat het na 4 smsjes ophoudt, anders laat ik mijn abonnenment stopzetten Maandag, want dit is gewoon oplichting.

mvg.

A.Hart

Ongelezen bericht door A.Hart »

Ook ik ben belazerd via die zogenaamde IQtest. Hetzelfde verhaal, via OK blijk je ineens een abonnement te hebben voor muziek! Het toesturen van de opdracht STOP aan 5028 krijg je doodleuk retour met de mededeling "uw sms is niet goed ontvangen". Mensen dit zijn smerige praktijken. Juridisch valt er weinig aan te doen, want ALS je had doorgescrold naar beneden in de pagina van de IQtest (wat niemand doet, want je maakt eerst die leuke test af) HAD je kunnen lezen dat het om een abonnement ging. En zo staan deze oplichters nog in hun recht ook. Ik ben van mening dat hier via de wetgeving wat aan moet gebeuren. Als je Colldorado intypt op Google barst het van de gedupeerde mensen. Misselijke opmerkingen over andersmans IQ zijn hier dus niet op hun plaats. Wie oh wie of welke instantie gaat deze praktijken eens daadwerkelijk aanpakken? Ouders wiens minderjarige (!) kinderen hun mobieltjes op dezelfde manier voor duizenden euro worden besmet. Kan Radar en wij gedupeerden hier nu eindelijk iets tegen beginnen? Lijkt mij ook een groot probleem voor de telefoonproviders, ook zij worden gedupeerd met mensen die hun rekening niet kunnen betalen. Help help help lijkt me!

PURE

Na 4 smsjes was het hier over, heb niks meer ontvangen. Was wel even schrikken, aangezien een collega (en daar de zoon van) zijn telefoon gebruikte voor iets wat er op leek, op vakantie ging.. en thuis kwam met een rekening van ver boven de €2000-,

Juridisch had hij geen poot op te staan, en na mij weten betaald hij nog steeds ieder maand ervoor.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 06 jan 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

PURE

Response op e-mail
Referentienummer: x: Wij verzoeken u om dit referentienummer te vermelden in iedere verdere correspondentie.

Geachte meneer xx,

Wij willen u danken voor uw emailbericht. Wij zullen u hieronder uitlgegen hoe de gang van zaken is geweest. Op onze website en in het welkomstbericht bent u duidelijk geinformeerd dat de WIQ5-dienst een abonnementsdienst is. Nadat u uw nummer op onze website heeft ingevoerd, heeft u het volgende bericht op uw telefoon ontvangen:

Antwoord nu OK naar 5028 om je IQ score en games te ontvangen. SMS nu OK naar 5028! Info: 09005005040 Stoppen abonnementsdienst? SMS stop. 3 items/wk, 4,5E/item

Hierna is er vanaf uw mobiele telefoon het bericht 'ok' gestuurd naar 5028 en hiermee heeft u uw aanmelding op de WIQ-dienst bevestigd.

Op onze website staat vermeld dat deze dienst een abonnementsdienst is en dat de kosten €13,50 per week bedragen. U kunt de service te allen tijde stopzetten door het woord 'STOP' naar 5028 te versturen. Bij deze dienst wordt de content op de eerste dag van aanmelding als pakket naar uw telefoon gestuurd. Dit pakket wordt als geheel gestuurd, vandaar dat u nog berichten ontving nadat u het bericht "stop" had gestuurd, aangezien nog niet het hele pakket afgeleverd was.

Hopende u hier voldoende mee van dienst te zijn geweest. Mocht u nog vragen hebben of meer informatie behoeven, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Judith.H

Artiq Customer Care Team

tel 0900 500 5040

fax +44 207 100 3153

[email protected]
Was te verwachten natuurlijk, en zelf kun je niks ondernemen. Ik hoop wel dat er ooit nog een dag kom waar ik "hun" op een beurs zie staan waar ze hun services promoten. :wink:

(grapje van 6 smsjes koste me trouwens €19,42)

A.Hart

Ongelezen bericht door A.Hart »

Beste Pure, bedankt voor de info. Jurisprudentie uit Leeuwarden geeft hoop om in ieder geval je geld van die ongewenste sms-jes bij je provider te kunnen reclameren. De uitspraak was dat T-mobile wel degelijk verantwoordelijk wordt geacht voor de medewerking aan deze praktijken.
Zo dus ook voortaan andere mobiel providers. Ik ga dit in ieder geval doen. Ik vraag mijn geld terug, stelletje dieven. En schrijf naar politici, maakt niet uit wie, maar ik vind dat de wetgeving moet worden aangepast. Men kan wel stellen dat je zelf verantwoordelijk bent voor je internetgedrag, maar deze jongens zijn ZO gewiekst, dat instinken bijna vanzelfsprekend is. Voor wat betreft die melding onderaan de IQtest site. Onzin, die is zodanig in elkaar gezet dat mensen zich wel MOETEN vergissen. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus schrijf alles en iedereen, van wie je denkt dat die er wat mee kan, aan. Ik hoop dat de Tweede kamer dit nu eens als een volksverlakkerij gaat zien en AKTIE gaat ondernemen. mvrgr A.Hart

midas50

Ongelezen bericht door midas50 »

Lees steeds vaker het zinnetje "op basis van content" of het woord "content".
Eigenlijk betekent dat gewoon tevreden zijn of het naar je zin hebben.
De laatste tijd lijkt het wel of steeds meer sms-diensten het woord content gebruiken.
Waarom?
Denk zelf dat het een soort vakjargon is om aan te duiden dat de sms-dienst een illussie cq fantasie/fake die dan de klanten tevreden zouden moeten stellen...
Content betekent dus dat je als consument misleid/bedrogen en opgelicht wordt.
De enige die content worden zijn de eigenaren van sms-diensten zelf.
Dus beste mensen.....als u het woord content lees wordt u voortaan ontevreden. Dat is uw plicht!

thinky

Ongelezen bericht door thinky »

Ik ben er ook ingestonken.

Mijn oplossing:
- Via http://www.smsdienstenfilter.nl/ heb ik mijn nummer geblokkeerd voor (meervoudige) SMS-diensten. Kosten: 0,25 euro + kosten van SMS. Dat bedrag is te overzien ;-)
- Het filter gaat uiterlijk na 3 dagen in, dus tot die tijd gaat mijn mobiel op 'zwart' en zolang gebruik ik tijdelijk een ander nummer, zodat ik die SMS-en niet kan ontvangen. (Ik neem aan: Niet ontvangen, is niet betaald.)

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 06 jan 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

marianne78

Ongelezen bericht door marianne78 »

graag reageer ik op een eerdere opmerking dat het telecombedrijven niets zou kunnen schelen.
Ik werk bij een groot telecombedrijf en ik kom dit soort zaken helaas ook vaak tegen .
Vervelende is dat we dat alleen kunnen zien als klanten inbellen over hun rekening en de kosten daarvan.
We zouden dan direct kunnen zien welke aanbieder het is geweest.
Het makkelijkst is om het uit te zetten via www.smsdienstenfilter.nl
Je kan je daar met je nummer aanmelden en wordt dat binnen 3 dagen volledig geblokkeerd voor ongewenste betaal smsjes.
Het is helaas wel zo dat telecombedrijven over het algemeen de evt gemaakte kosten niet vergoeden.
Natuurlijk proberen we de klant zo goed mogelijk voor te lichten en natuurlijk zo veel mogelijk tegemoed te komen .
Het is namelijk erg lastig om als telecomaanbieder te zien of iemand zich wel of niet vrijwillig heeft aangemeld voor een dienst .

thinky

SMS-jes hebben een maximum 'houdbaarheids'-tijd. Bij Telfort is dat standaard 72 uur, maar vaak kun je die instelling met je mobiel zelf wijzigen.

Maar wat zou dat? Na 3 dagen worden ze toch gefilterd en als onbestelbaar/ongewenst beschouwd. En je hoeft niet te betalen voor diensten/producten die niet geleverd konden worden (zie de wet).

---

Het SMS-dienstenfilter wordt gesteund door alle aanbieders van mobiele telefonie, dus je bewering "Ik denk dat de telecomproviders een worst zal schelen..." klopt niet helemaal. (Natuurlijk willen ze ook gemakkelijk geld verdienen, daarom zeg ik ook 'niet helemaal'.)

uebergirl

Ongelezen bericht door uebergirl »

Plotseling kreeg ik een sms'je van 5028. Of ik mee wil doen aan een IQ-test. Nee, natuurlijk niet! Maar, ik kon of spelen of de dienst op stop zetten. Dat 'stoppen' zou me dan 3 maal 4,50 kosten. Geen bedrag wat ik zomaar kan missen, voor iets wat ik niet heb aangevraagd. Ik heb gezocht op internet, maar alles blijft in het grijze gebied hangen. Ik zou zowel 'stop' moeten sms'en als de filterdienst moeten inschakelen. Is de filterdienst dan niet afdoende?

Dus vraag ik me af, zijn er nou heldere antwoorden op:

-kost me dit ongevraagde sms'je van 5028 nou geld? En hoeveel?

-Kan ik dit terugvragen?

-kan ik beter wel 'stop' sms'en of gewoon alleen de 'filter aan' dienst inschakelen? Of toch maar beide...

Na mijn zoektocht heb ik T-Mobile gebeld, die wisten ook geen zinnig woord uit te brengen.
"Nee hoor mevrouw, het is geen dienst wat wij aanbieden" Dat vroeg ik me natuurlijk niet af, ik wilde weten wat het advies op zo'n ongevraagde sms-'dienst' was. (iq-testje doen, mevrouw? :roll:) In elk geval kreeg ik, na mijn gepikeerde antwoord, het advies om alleen het filter in te schakelen. Antwoord op hoeveel mij dit ongevraagde sms'je heeft gekost kreeg ik niet, dat konden ze vanaf daar niet zien... Mijn tip aan iedereen; haal je mobiele nummer af van alle facebooks, hyves en weet ik niet waar. Je weet nooit wie, wat voorheeft met jouw gegevens. Mijn profielen staan op prive, maar dat wil dus niet veel zeggen op het internet. En ik heb net dapper mijn 'filter aan' sms verzonden aan 1555 :D

thinky

Mijn eerdergenoemde oplossing heeft geholpen:

- Via http://www.smsdienstenfilter.nl/ je nummer laten blokkeren voor SMS-diensten (25 cent + 1 kosten SMS-je);
- Helaas gaat het filter pas (uiterlijk) na 3 dagen in, dus tot die tijd heb ik die SIM-kaart uit mijn mobiel gehaald.

Resultaat: Geen SMS-jes meer en geen extra kosten.

midas50

Ongelezen bericht door midas50 »

Voor Ueber girl. Paar maanden geleden ook pre-paid telefoontje gekocht met T-mobile provider. Thuis de telefoon geactiveerd en binnen een paar minuten ook een sms van 5028 binnen. Gelijk natuurlijk stop gesmsd en dat hielp....Wat ik vreemd vond is dat het gelijk naar de activering van mijn nieuwe telefoon gebeurde ,dus maar eens de klantendienst van T-Mobile bellen om te vragen hoe dat kon. Maar dat gaat ook niet zo maar....na tien minuten in de wacht (belkosten eigen rekening)en een nietszeggend antwoord dat hun er niets mee te maken hebben en dat ze ook nooit gehoord hadden dat mensen ongevraagd smsjes krijgen toegestuurd had ik mijn buik ervan vol. In feite is het gewoon oplichting.haast gelegaliseerde oplichting omdat al die sms-diensten allemaal keurig netjes hun belasting betalen. Zelf vermoed ik ook dat T-mobile best weet dat sms-diensten hun diensten gebruiken om argeloze consumenten een loer te draaien.Het gaat vaak maar om een paar smsjes per consument (als je maar snel genoeg bent om stop terug te smsen) dus het valt nog mee maar die sms-terreur moet gestopt worden.

Gesloten