LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vooruitbetalen hypotheekrente
vooruitbetalen hypotheekrente
Omdat ik volgend jaar 65 word en ik dan onder een andere voor de hypotheekrente minder gunstige belastingtariefgroep ga vallen, wil ik dit jaar 6 maanden hypotheekrente van volgend jaar vooruitbetalen.
Informatie bij ABN/AMRO levert het verrassende antwoord op dat "het systeem" dat niet meer toelaat. Op mijn vraag of dit ander of nieuw beleid is kreeg ik wederom als antwoord, het systeem laat het niet meer toe. Graag uw ervaringen.
Informatie bij ABN/AMRO levert het verrassende antwoord op dat "het systeem" dat niet meer toelaat. Op mijn vraag of dit ander of nieuw beleid is kreeg ik wederom als antwoord, het systeem laat het niet meer toe. Graag uw ervaringen.
Re: vooruitbetalen hypotheekrente
Worden de premies per automatische incasso en machtiging geïncasseerd, of moet je ze zelf, via een periodieke overschrijving, betalen? Wellicht kun je het systeem namelijk 'voor de gek houden' door zes overschrijvingen van volgend jaar alvast nu te laten overschrijven.
ik vraag mij uberhaupt af of de Belastingdienst met deze vorm van "belastingontduiking" accoord zal gaan. Is het niet zo dat je de verschuldigde rentebdragen moet aftrekken in het jaar waarin je ze verschuldigd bent?
OVerigens wordt er minder belasting geheven over het door u te ontvangen inkomen.
OVerigens wordt er minder belasting geheven over het door u te ontvangen inkomen.
"Gewoon" vooruitbetalen levert niks op, dan is het een (terugvorderbare) depotstorting die niet als rentebetaling wordt aangemerkt (is in 2000 / 2001 toen het toptarief van 60% naar 52% ging en het tarief daaronder van 50% naar 42% veel over gesproken).
Je zult dus met de geldverstrekker moeten overeenkomen dat dit vooruitbetaalde rente betreft die niet terugvorderbaar is. Gezien de reactie van de bank gaat je dat niet lukken.
Je zult dus met de geldverstrekker moeten overeenkomen dat dit vooruitbetaalde rente betreft die niet terugvorderbaar is. Gezien de reactie van de bank gaat je dat niet lukken.
Hier zul je geen belastingvoordeel van hebben. Het gaat, zoals eerder aangegeven, niet om het moment dat je betaald hebt, maar om het moment dat je de rente verschuldigd was. Vooruitbetalen levert dus geen IB-voordeel op.
Roro en Marcel, jullie zijn hier volgens mij abuis.
Rente is aftrekbaar in het jaar van betaling. Maar alleen vooruitbetaalde rente die betrekking heeft op de periode tot 1 juli van het volgend jaar is aftrekbaar. In december 2009 kun je dus voor 6 maanden rente in 2010 vooruit betalen, en deze in 2009 aftrekken. Dit is geen vorm van belastingontduiking, maar gewoon de wet.
Dit geldt overigens ook voor de gewone situatie als je bijvoorbeeld altijd de hypotheekrente vooraf betaalt. De rente die je in december 2009 betaalt, is de rente over de periode januari 2010, maar is aftrekbaar in 2009.
Rente is aftrekbaar in het jaar van betaling. Maar alleen vooruitbetaalde rente die betrekking heeft op de periode tot 1 juli van het volgend jaar is aftrekbaar. In december 2009 kun je dus voor 6 maanden rente in 2010 vooruit betalen, en deze in 2009 aftrekken. Dit is geen vorm van belastingontduiking, maar gewoon de wet.
Dit geldt overigens ook voor de gewone situatie als je bijvoorbeeld altijd de hypotheekrente vooraf betaalt. De rente die je in december 2009 betaalt, is de rente over de periode januari 2010, maar is aftrekbaar in 2009.
Laatst gewijzigd door kweenie op 20 jan 2009 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
@ kweenie,
Zoals je kan zien heb ik hem ook als vraagstelling neergezet. Maar je hebt gelijk (zie art. 3.120 lid 5 sub a IB)
5.
De in een kalenderjaar bij wijze van vooruitbetaling voldane renten van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, worden niet in aanmerking genomen:
a.
indien zij betrekking hebben op tijdvakken die eindigen later dan zes maanden na afloop van het kalenderjaar waarin zij zijn voldaan doch slechts voorzover zij betrekking hebben op de periode die aanvangt na afloop van het kalenderjaar, waarbij die renten naar evenredigheid worden toegerekend aan kalendermaanden en gedeelten van kalendermaanden als kalendermaand worden aangemerkt;
Maar ja ben ook (gelukkig) geen fiscalist!!
edit: toevoeging wettekst
Zoals je kan zien heb ik hem ook als vraagstelling neergezet. Maar je hebt gelijk (zie art. 3.120 lid 5 sub a IB)
5.
De in een kalenderjaar bij wijze van vooruitbetaling voldane renten van schulden, kosten van geldleningen daaronder begrepen, worden niet in aanmerking genomen:
a.
indien zij betrekking hebben op tijdvakken die eindigen later dan zes maanden na afloop van het kalenderjaar waarin zij zijn voldaan doch slechts voorzover zij betrekking hebben op de periode die aanvangt na afloop van het kalenderjaar, waarbij die renten naar evenredigheid worden toegerekend aan kalendermaanden en gedeelten van kalendermaanden als kalendermaand worden aangemerkt;
Maar ja ben ook (gelukkig) geen fiscalist!!
edit: toevoeging wettekst
Laatst gewijzigd door roro25 op 20 jan 2009 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
@Kweenie,
Hypotheekrente betaal je altijd (en dat is al een tijdje het geval) achteraf. Verzekeringspremie betaal je vooraf. Dus de rente die je op 31 december betaald, heeft betrekking op de maand december. Je betaald normaliter dus nooit rente vooraf.
Hypotheekrente betaal je altijd (en dat is al een tijdje het geval) achteraf. Verzekeringspremie betaal je vooraf. Dus de rente die je op 31 december betaald, heeft betrekking op de maand december. Je betaald normaliter dus nooit rente vooraf.
Het ging mij meer om het achterliggende principe, maar in het geval van achteraf betalen van de rente geldt precies hetzelfde. De rente die je in januari 2009 betaalt is de rente over december 2008. Deze rente is aftrekbaar in 2009, het jaar waarin je de rente betaalt, en niet in het jaar waarop de rente betrekking heeft.
Dat lijkt wel zo, maar als je ZONDER verplichting in december 2009 een bedrag aan de bank betaalt dan is dit wel een betaling, maar geen rentebetaling (maar een depotstorting) en dus niet aftrekbaar in 2009.In december 2009 kun je dus voor 6 maanden rente in 2010 vooruit betalen, en deze in 2009 aftrekken.
De kans dat de fiscus deze discussie dus van je wint is ongeveer 100%. Google maar eens hierop en lees bijvoorbeeld
http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/ite ... 25B%20%25Y
Ik noemde juist het voorbeeld van 2000 / 2001 omdat inspecteurs toen massaal in actie zijn gekomen en omdat de fiscus toen massaal aan het langste eind trok. Jij doet nu alsof je dat allemaal vergeten bent.
Ik sluit me aan bij de beweringen van kweenie.
Je mag de rente een halfjaar vooruit betalen, maar de bank moet zijn medewerking verlenen.
Het zou voor de bank aantrekkelijk moeten lijken, want ze krijgen hun geld eerder dan normaal, waardoor ze het geld weer kunnen besteden, zonder dat het hun geld kost.
Alleen kost het de bank meer want een medewerker moet elke maand de boeking handmatig verwerken vanaf de lopende rekening van de bank naar de 'hypotheek' rekening en de incasso moet eerst stopgezet worden en daarna weer aan. In totaal dus 8 dure handelingen, dus het levert de bank niks op.
En we weten tegenwoordig dat klantvriendelijkheid pas komt als de bank aan je kan verdienen en niet als u er iets aan kan verdienen.
Je mag de rente een halfjaar vooruit betalen, maar de bank moet zijn medewerking verlenen.
Het zou voor de bank aantrekkelijk moeten lijken, want ze krijgen hun geld eerder dan normaal, waardoor ze het geld weer kunnen besteden, zonder dat het hun geld kost.
Alleen kost het de bank meer want een medewerker moet elke maand de boeking handmatig verwerken vanaf de lopende rekening van de bank naar de 'hypotheek' rekening en de incasso moet eerst stopgezet worden en daarna weer aan. In totaal dus 8 dure handelingen, dus het levert de bank niks op.
En we weten tegenwoordig dat klantvriendelijkheid pas komt als de bank aan je kan verdienen en niet als u er iets aan kan verdienen.
Nou, dan heb je de discussie niet goed gelezen. Kweenie beweert nu juist (niet gehinderd door kennis van zaken) dat je ZONDER de medewerking van de bank gewoon vooruit kunt betalen.Ik sluit me aan bij de beweringen van kweenie.
En ik zei nou juist dat je dat met de bank overeen moet komen.
Kortom: eerst zeg je dat je je bij kweenie aansluit en in de volgende zin sluit je je bij mij aan. Wat is het nou?
Hoho, dat beweer ik niet.
In mijn eerste posting noem ik alleen de suggestie dat je misschien het systeem 'voor de gek kunt houden', maar dat ik niet weet of dat kan, als je bijvoorbeeld zelf het geld moet overmaken en de bank alleen als eis heeft dat het bv. voor de eerste van de maand overgemaakt is.
De resterende reacties waren alleen op mensen die beweren dat je nooit vooruitbetaalde rente zou mogen aftrekken. Dat is in elk geval onjuist. Ik denk dat mvw1975 zich daar bij aan wil sluiten.
In mijn eerste posting noem ik alleen de suggestie dat je misschien het systeem 'voor de gek kunt houden', maar dat ik niet weet of dat kan, als je bijvoorbeeld zelf het geld moet overmaken en de bank alleen als eis heeft dat het bv. voor de eerste van de maand overgemaakt is.
De resterende reacties waren alleen op mensen die beweren dat je nooit vooruitbetaalde rente zou mogen aftrekken. Dat is in elk geval onjuist. Ik denk dat mvw1975 zich daar bij aan wil sluiten.
Dat klinkt toch niet echt als "contractueel overeengekomen" (en dat is een van fiscale eisen).het systeem 'voor de gek kunt houden',
Nee, dat zei ik niet. Ik beweerde (conform de regelgeving waarvan in de praktijk gebleken is dat die strikt wordt toegepast) dat als je zomaar,De resterende reacties waren alleen op mensen die beweren dat je nooit vooruitbetaalde rente zou mogen aftrekken.
1. zonder contractuele verplichting en
2. met de mogelijkheid tot terugvorderen van het bedrag
geld vooruitbetaald, dat dat dan door de fiscus niet als rentebetaling wordt aan gemerkt, maar als depotstorting.
Voor diegene die twijfelen, is hier een linkje
http://mistermoney.rtl.nl/fiscale-eindejaarstips.asp
Hypotheekrente vooruitbetalen
Wie gaat de rente voor z’n hypotheek nu eerder betalen dan absoluut nodig? Het kan voordelig zijn: als je nu al weet dat je in 2009 in een lagere belastingschaal valt dan in 2008. Je kunt de rente die je voor de eerste zes maanden van 2009 vooruitbetaalt in het jaar 2008 aftrekken en bij een terugval van bijvoorbeeld 52% naar 42% kan dat toch wat fiscaal voordeel opleveren.
Ik neem aan dat hun het toch wel weten wat fiscaal mag of niet.
anders even googlen met zoekterm Hypotheekrente vooruitbetalen
http://mistermoney.rtl.nl/fiscale-eindejaarstips.asp
Hypotheekrente vooruitbetalen
Wie gaat de rente voor z’n hypotheek nu eerder betalen dan absoluut nodig? Het kan voordelig zijn: als je nu al weet dat je in 2009 in een lagere belastingschaal valt dan in 2008. Je kunt de rente die je voor de eerste zes maanden van 2009 vooruitbetaalt in het jaar 2008 aftrekken en bij een terugval van bijvoorbeeld 52% naar 42% kan dat toch wat fiscaal voordeel opleveren.
Ik neem aan dat hun het toch wel weten wat fiscaal mag of niet.
anders even googlen met zoekterm Hypotheekrente vooruitbetalen
(SJZ, zoals je zelf ook hebt kunnen lezen heb ik op jou ook geen inhoudelijke kritiek. Ik had expliciet op Roro en Marcel gereageerd. Maar volgens mij raken we nu wat te ver van het onderwerp af. )