LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus moederbord

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

Hallo wie kan mij een duidelijk antwoord geven op het volgende ??

Ik heb eind dec. 2005 een nieuw moederbord gekocht.
Een Asus P4C800E-Deluxe. Nu is het zo dat het moederbord kapot is gegaan. Ik ga ermee terug naar Salland Automatisering (internetwinkel maar je kunt ook bij ze afhalen). En zij maken een zgn RMA aan en 2 dagen later krijg ik mail dat ze het retour hebben gestuurd naar de importeur.

Tot zover niks aan de hand.

Nu krijg ik een mail van ze dat het niet meer gerepareerd kan worden.
En dat ik € 32,88 retour krijg.
Terwijl het destijds € 105,- heeft gekost.

Nu zit ik ook nog met het probleem dat een dergelijk moederbord (socket 478) nergens meer te koop is en dat ik dus (als ik een nieuw moederbord ga kopen) veel componenten ook moet vervangen o.a. processor.
Hierdoor wordt ik dus met zeer hoge kosten geconfronteerd.

Ik weet wel dat daar niks aan te doen is maar als je 3 jaar !! garantie geeft op je product, het binnen die periode kapot gaat en niet meer te repareren valt dan mag je toch meer verwachten dan € 32,88 ???

Daar komt nog bij dat ik die € 32,88 moet besteden bij Salland :evil:

Ik heb ze een mail gestuurd met het verzoek de correspondentie die ze met Asus hieromtrent hebben gevoerd mij te doen toekomen.
Dit is hun antwoord:"Hier is geen communicatie over geweest, enkel een credit factuur. Dit kan gezien worden als gedeeltelijke ontbinding van de verkoop."

Eenzijdige ontbinding ??
heb ik dan niet recht op het volledige bedrag ?
Laatst gewijzigd door rennie44 op 21 jan 2009 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door gravedigger »

Dat wordt dus weer een discussie van 5 oagina's ;)

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Bij ontbinding heeft de verkoper recht op een gebruiksvergoeding. De gebruiksvergoeding wordt bepaald aan de hand van de feitelijk levensduur en de gemiddelde levensduur. Dat je drie jaar garantie heb gekregen is een goede indicatie dat de gemiddelde levensduur een jaar of 5 a 6 is. Dit is ook het gemiddelde voor de totale markt. Normaal is dat je na bijna drie jaar gebruik dan ongeveer 2/5e zou krijgen, aan de andere kant kan aangevoerd worden dat de aankoopprijs in deze markt snel dalen. Je kunt er dus over twisten of een gebruiksvergoeding van € 117.12 redelijk is voor een gebruik bijna drie jaar.

Wel moet je dit bedrag contant krijgen. Een tegoed bon kan dus echt niet door de beugel.

Het wettelijk recht op herstel of vervanging gaat hier niet op. Het wettelijk recht dat dan overblijft is ontbinding. Aan jou dus de keuzen tussen ontbinding of teruggave van het defecte moederbord. Misschien dat de garantie voorwaarden je nog recht geven op iets anders. Daar kun je dan het beste even naar kijken.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 jan 2009 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat je drie jaar garantie heb gekregen is een goede indicatie dat de gemiddelde levensduur een jaar of 5 a 6 is.
Mis.

De gemiddelde levensduur is 3 jaar, de technische levensduur is 6 tot 10 jaar.
Nu zit ik ook nog met het probleem dat een dergelijk moederbord (socket 478) nergens meer te koop is.
Onjuist:

ASRock: P4I65GV kost: € 72,90
Asus: P5GC-MR kost: € 124,90
MSI: 945GCM478-L kost: € 60,30
Dat je drie jaar garantie heb gekregen is een goede indicatie dat de gemiddelde levensduur een jaar of 5 a 6 is.


Mis, dat je 3 jaar garantie hebt gekregen wilt zeggen dat je garantie hebt gelijk aan de verwachte levensduur.

Vergeet ook niet dat de verwachte levensduur maar 3 jaar is, dit ook vanwege de technische ontwikkelingen.

De verwachte levensduur is dus niet alleen afhankelijk van de technische levensduur, maar dus ook van de technische ontwikkelingen.

Een computer die 3 jaar oud is, is in computertermen zeer sterk verouderd.

Je kunt er mee eens zijn of niet, maar zo is het eenmaal zo. Dat is de praktijk.

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

Asus: P5GC-MR kost: € 124,90
fout = een micro ATX - i945GC - LGA775 Socket

en die andere 2 zijn Micro ATX, daar heb ik dus niks aan.



maar goed, de fabrikant mag dus eenzijdig de koop ontbinden en dan een bedrag inhouden voor de periode dat je het artikel gebruikt hebt.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is geen overeenkomst tussen de fabrikant en jou. Nee, de winkelier mag de overeenkomst met jou niet eenzijdig ontbinden omdat jij je aan jouw verplichten heeft gedaan. Het is alleen waarschijnlijk dat je winkelier of fabrikant niet kan verplichten om het product te herstellen / vervangen.

Het is aan jou om te kiezen tussen ontbinding en het defecte product terug.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Het is aan jou om te kiezen tussen ontbinding en het defecte product terug.
Als de economische levensduur beëindigd is, dan eindigd ook de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid van de winkelier.

Dus in dit geval is de verkopende partij niet verplicht om het probleem op te lossen en het gedeelte van het bedrag terug is mooi meegenomen.

De economische levensduur of ook genoemd de verwachte levensduur is 3 jaar voor het moederbord, en de technische levensduur is 6 tot 10 jaar.

In dit geval is het zo dat de fabrikant dan niet zomaar het moederbord mag vernietigen en jou een bedrag betalen.
Dit valt onder een normale reparatie.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden# ... rhaling.29

Ad nauseam

Bij een misleidende herhaling wordt een niet-onderbouwd standpunt telkenmale herhaald, zodat (ten onrechte) de indruk kan ontstaan dat er overeenstemming over bestaat.

Ook wel: stokpaardje. Weerhoudt de opponent in de discussie ervan om nieuwe argumenten te kunnen aandragen, omdat steeds op hetzelfde gereageerd moet worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Jij wilt horen dat de consument gedurende de technische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.

En die quote slaat nergens op.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Daarvoor zitten we hier op een consumenten forum hé bbcs ;)
maar even iets anders, heb jij mijn e-mailtje ontvangen?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

maar even iets anders, heb jij mijn e-mailtje ontvangen?

ik heb ondertussen een ander e-mail adres.

Als ik me niet vergis had je mij eerder een mailtje gestuurd. Door de drukte ben ik helemaal vergeten om er op te reageren.

Ik zal hem opzoeken en ik zal één dezer dagen een reactie geven.

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

De economische levensduur of ook genoemd de verwachte levensduur is 3 jaar voor het moederbord
Als de economische levensduur beëindigd is, dan eindigd ook de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid van de winkelier.
inmiddels is die dus beeindigd (we zitten al in januari 2009 en ik heb het op 29 december 2005 gekocht.
Maar, Asua geeft dus 3 jaar garantie en ik heb het op 18 december 2008 (binnen de garantietermijn) retour gedaan aan de winkelier.
Die heeft het trouwens ook binnen die 3 jaar (nl. 22 december) geretourneerd aan Asus.

Wat mag/kan ik nu dan verwachten ??

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

rennie44 schreef:Wat mag/kan ik nu dan verwachten ??
Dat hangt af van de garantie voorwaarden. Staat er iets van belang in?
BBCS schreef:En die quote slaat nergens op.
Je hebt hier drie keer gesteld dat de gemiddelde levensduur c.q. economische levensduur c.q. levensverwachting drie jaar is en de verkoper daarna niet meer aansprakelijk is. Je hebt dat nul keer onderbouwd met een juridisch argument. Dat maakt het volgens mij een niet-onderbouwd standpunt dat telkenmale herhaald wordt.

Wat ik mooi zou vinden om te horen zijn juridisch argumenten voor jouw stellingen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 jan 2009 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Je hebt hier twee keer gesteld dat de gemiddelde levensduur c.q. economische levensduur c.q. levensverwachting drie jaar is en de verkoper daarna niet meer aansprakelijk is. Je hebt dat nul keer onderbouwd met een juridisch argument. Dat maakt het volgens mij een niet-onderbouwd standpunt dat telkenmale herhaald wordt.
De verkopende partij is het aanspreekpunt gedurende de economische levensduur, niet gedurende de technische levensduur.

Oftewel, de verjaringstermijn voor de winkelier is gekoppeld aan de economische levensduur.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet kent geen verjaringstermijn voor non-conformiteit.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

De wet kent geen verjaringstermijn voor non-conformiteit.
De wet kent ook geen verplichting dat de winkelier gedurende de economische levensduur garantie moet geven. Handelsgarantie wel te verstaan.

De winkelier staat gedurende de handelsgarantie garant voor de goede werking en geeft dan ook de consument gratis reparatie of vervanging als het product buiten de schuld om van de consument kapot gaat.

De winkelier kan onmogelijk garant staan voor de goede werking gedurende de technische levensduur, als de fabrikant daarvoor niet instaat.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als dat niet zo is en een product vertoont gebreken die de consument niet had hoeven verwachten, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soortproduct en de onmisbaarheid voor een consument). Deze verplichting rust op u als ondernemer. U kunt de consument dus niet zondermeer doorsturen naar de fabrikant.

http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... jk_product
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
  • als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
  • als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
  • als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt
http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... _vervangen
Daar zit geen woord Spaans bij. Hieronder staan de wetsartikel waar het op gebaseerd is.

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door BBCS »

Daar zit geen woord Spaans bij. Hieronder staan de wetsartikel waar het op gebaseerd is.
Dus de winkelier moet garant staan voor de goede werking, ongeacht of de fabrikant dat wel of niet garant voor staat.

En dat kan dus niet.

De winkelier hoeft geen garantie te geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur, maar moet wel kosteloze reparatie of vervanging uit te voeren.

In plat Nederlands gezegd:

De winkelier moet gewoon gedurende de gemiddelde levensduur garnatie geven.

De fabrikant heeft totaal niks met de consumentenbeschermingsregels te maken, maar als de winkelier aanspraak maakt op het regresrecht moet hij die kosten wel vergoeden.

Kan het nog krommer??

Zeg dan gewoon dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op garantie en dat de winkelier ÉN de fabrikant gewoon garantie moeten geven die gelijk is aan de gemiddelde levensduur.

Zijn we ook van alle gezeik af.

Koppel gewoon de handelsgarantie aan de wettelijke garantie, kan er ook geen misverstanden over bestaan.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Dit heeft direct betrekking op producten waar ik dagelijks mee omgaat. MB makers verleent geen bevoegdheid aan lokale overheiden om bepaling to maken wat de levensduur/eigenschappen (in wat voor vorm dan ook) van moederborden zijn. Ik hoef geen verklaring afteleggen van levensduur van producten om ze naar NL te importeeren. Never have in 10 years and never will. De notie dat distris/webshops/etailers/whatever moet garantie beiden naar zin van de consument is evenals absurd (ie: consument krijgt garantie voor de "verwachte levensduur"). 't is allemaal nonsense van de hoogste rang. Garantie gaat zo lang door als de fabrikent wilt geven, en de effect "trickles down" to distri/retailer niveau.

rennie44
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:17

Re: Asus moederbord

Ongelezen bericht door rennie44 »

Garantie gaat zo lang door als de fabrikent wilt geven
dat is dus 3 jaar !!

en als het product gebreken vertoond binnen die 3 jaar dan is de fabrikant (gezien de garantie die hij verleend) verplicht om het product te herstellen ??

En als het product niet te herstellen valt, dan een gelijkwaardig product of het aankoopbedrag retour ?

Gesloten