FourstaR Reintegratie Service BV / Work First Arnhem / ABC /
Geplaatst: 26 jan 2009 10:26
Naar aanleiding van de gebeurtenissen omtrent mijn deelname bij het ATC ABC Traject FourstaR in Arnhem het volgende:
Work First traject bij FourstaR Reintegratie Service BV
Aan het begin van mijn traject heb ik een bezwaarschrift ingestuurd inzake mijn deelname aan het arbeidsreïntegratie traject. Aangezien het weken duurt voordat dit behandeld word, als er al serieus naar gekeken word, ben ik genoodzaakt deel te nemen aan eerder beschreven reintegratietraject. Tijdens mijn deelname de laatste maanden stuit ik op steeds meer onregelmatigheden en van de hele bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem inzake Work First en fourstar klopt geen bal. Sterker nog het is een grote leugen die de belastingbetaler bakken vol geld kost zonder ook maar resultaten op te leveren. Graag wil ik u daarom ook vragen om eens aandacht te besteden aan de werkwijze van FourstaR Reintegratie bv te Arnhem. Het is hoog tijd voor een antwoord op bedrijven als FourstaR die de arbeidsreintegratieindustrie in toenemende mate overspoelden met hun aan oplichting grenzende mooiweer-praatjes.
Fourstar faalt bij integratie. - http://nijmegen.sp.nl/bericht/24456/080 ... ratie.html
Ik zit nu 3 maanden in het ATC Traject bij FourstaR en de misstanden in dit bedrijf zijn niet van de lucht. Ik probeer dit op alle mogelijke manieren aan te kaarten, maar word totaal niet gehoord. Bezwaarschriften en brieven naar gemeente, burgemeester, raadslieden worden totaal niet of zeer slecht beantwoord en ik en het merendeel van de mensen die te werk zijn gesteld bij Fourstar voelen zich door het ontbreken van enig recht of een luisterend oor, hulpeloos en zijn de wanhoop nabij. Ik heb sinds mijn deelname bij FourstaR diverse mensen van ellende zien huilen of wezenloos voor zich uit zien zitten staren. Ik heb gesprekken gevoerd met diverse deelnemers van het fourstar traject en allen geven zij een negatief oordeel over FourstaR. Dit staat in schril contrast met het tevredenheidspercentage dat Fourstar en haar keurmerkwebsites zeggen te hebben.
Als positieve factor wil ik toch opmerken dat er een fourstar medewerker is die zijn hart en verstand op de goede plek heeft zitten en waarvan het lijkt dat hij de beste bedoelingen heeft met de cliënten. De rest echter is mijn ogen volstrekt incapabel cq ongeschikt om mensen die in een gevoelige positie verkeren te kunnen en mogen helpen. Meer dan de helft van het personeel bij Fourstar komt uit het traject zelf en is mijns inziens niet of onvoldoende geschikt om mensen die aan de bodem van de samenleving staan te kunnen begeleiden en/of helpen. Men rekruteert Fourstar politieagenten/assistent-werkmeesters uit het klantenbestand die vervolgens autoriteit hebben over de overige Fourstar cliënten door middel van controlefuncties etc, vooral de laatste week merk ik hier veel frictie door. Zo heb ik een generaal pardonner, die gepromoveerd is tot stage medewerker van FourstaR, de scepter zien zwaaien over de vacaturebank/computerruimte, deze persoon spreekt gebrekkig Nederlands zit zelf eigenlijk ook in het reïntegratie of inburgeringtraject en word nu dus in staat geacht om andere mensen te helpen terwijl daar geen enkele reden toe is. De situaties die daardoor ontstaan zijn zowel triest als lachwekkend maar dragen in beide gevallen niet bij tot een normale verstandhouding of constructieve hulp bij sollicitaties. Zo heb ik deze persoon een gesprek zien beginnen met een ietwat introverte conservatieve moslima over prostitutie en islamieten, toen zij vertelde dat zij getrouwd was vertelde hij haar dat tijdens de ramadan veel islamitische mannen naar de prostituees gaan en dat er op de wallen dan veel geld verdient word. Het meisje voelde zich duidelijk ongemakkelijk. Als ik u als lezer van dit schrijven nog moet gaan vertellen waarom dit op zoveel manieren niet kan en fout is, dan kunt u dit bezwaarschrift beter meteen terzijde schuiven want dan snapt u er niks van.
Ook kan men zich in deze afvragen of FourstaR, door middel van het in dienst nemen van cliënten op nietszeggende functies, de uitstroomgegevens van cliënten naar de gemeente Arnhem toe manipuleert. Overigens blijken deze functies volgens de media ook in veel gevallen door FourstaR op maat te zijn gemaakt, om zo de gemeentelijke loonkostensubsidies te kunnen ontvangen.
Op de website van FourstaR staat het volgende stukje:
"In onze methodiek staat de de cliënt centraal. Zijn of haar mogelijkheden zijn maatgevend bij alles wat we doen. Via een intensieve persoonlijke begeleiding vertalen we talenten, vaardigheden en competenties naar haalbare mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Op onze 20 Arbeid en Trainingscentra (ATC's) bieden we concrete werk(ervarings)mogelijkheden, van waaruit verdere ontwikkeling en bemiddeling naar ander werk plaatsvindt, ondersteund door beroepsgerichte scholing of andere instrumenten."
Dit is complete onzin en een regelrechte leugen, de enigste manier waarop de cliënt centraal staat is waarschijnlijk dat via hen over hun rug geld verdiend word door FourstaR. Men zegt dat de mogelijkheden van de cliënt maatgevend is bij alles wat ze doen. Maatwerk, … het toverwoord van de arbeidsintegratie, iedereen spreekt erover en zegt dat het er moet zijn, maar als een tovertruc verdwijnt al het maatwerk als men als cliënt bij een reintegratieburo terechtkomt. Ik heb zelf gezien dat in het traject bij FourstaR iedereen hetzelfde moet doen en/of word aangeboden. Men zegt dat men concrete werk ervarings mogelijkheden heeft. Maar men heeft enkel simpel productiewerk, 1 test en 3 trainingen in de aanbieding en dat moet iedereen doen. Van maatwerk is dus totaal geen sprake, evenmin staat de cliënt centraal. Fourstar ramt de mensen door deze standaard behandeling en strijkt vervolgens het geld op, vervolgens zeggen ze precies wat de gemeenten willen horen en dat ze fantastisch werk doen. De waarheid is echter anders.
Re-integratiebedrijf Fourstar is voor sommigen een kwelling.
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=1 ... MagArt=950
Een leugentje van de directeur van FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... r-van.html
Wat betreft de beroepsgerichte scholing daar ben ik zelf mee gekomen en het gaat niet van harte merk ik. Toen ik erover begon bij het ATC kreeg ik de indruk dat men nog nooit zoiets geregeld heeft. Een medewerker zou zich hiervoor inzetten maar vooralsnog is dat alleen beperkt gebleven tot het maken van en afspraak voor mij bij een RoC. De beroepsgerichte scholing word dus ook niet door FourstaR verzorgd al lijkt dat wel zo mbt de tekst op de website. Ook zegt Fourstar op haar website in het ATC promotie filmpje dat ze 5000 contacten heeft met bedrijven, maar een stage in een door mij gezocht vakgebied kunnen ze niet regelen evenmin een leerwerkbedrijf zodat ik met van mijn uitkering gespaard geld een opleiding zou kunnen gaan volgen. Ik ben nog in gesprek met de senior studie adviseuse van het RoC Rijn IJssel samen zijn wij bezig met een plan en op zoek naar leerwerkbedrijven. Op een vreemde manier zit ik nu dus met 2 trajecten, een voor de schijn bij FourstaR en een voor mezelf bij het RoC en dat terwijl ik zelf eigenlijk pas met een opleiding wilde beginnen als ik mijn operaties achter de rug had en mijn gezondheid op orde heb. Het is een grote warboel. Zeer opmerkelijk is overigens dat toen ik een lijst met erkende leerwerkbedrijven in de techniek had aangevraagd bij kenteq.nl, ik daar Workstar tussen zag staan, Workstar is een onderdeel van de Fourstar groep en het adres wat erbij stond was hetzelfde als die van het ATC van FourstaR in Arnhem. Volgens die lijst pretenderen ze dus leerwerkplekken in de techniek aan te bieden bij de Fourstar vestiging in Arnhem, terwijl dat duidelijk niet zo is. Weer een knap staaltje misleiding.
Iedereen bij FourstaR Reintegratie Arnhem krijgt 3 trainingen en een ervan was een budgettraining van de formulieren brigade. Men vertelde ons hier dat gemiddeld de mensen 750,- euro per jaar laten liggen aan regelingen. Men noemde ook het minimumloon, wat een beetje cru was aangezien mensen beneden voor onder het minimumloon zaten te werken. Bij elk onderwerp wat de mevrouw van de brigade aansneed vertelde zij meteen dat ze er nu niet verder op zou ingaan, een vrouw werd boos en vroeg waarom ze daar dan zat, ze stond op en liep weg. Thuis gekomen heb ik langdurigheidtoeslag aangevraagd. Ik heb inmiddels een vreemde brief van de gemeente terug gekregen waarin mijn verzoek word afgewezen, maar waar de data`s niet van kloppen. Ook hier kan ik dus weer bezwaar tegen gaan maken.
Ook heeft men mij getest door middel van het beschilderen van een plankje met een creatie naar keuze en het timmeren van een houten kinderstoeltje. Beide projecten zijn weggegooid nog voordat wij er klaar mee waren. Navraag leerde dat de middagploeg alles had weggegooid, op mijn vraag of we het nu opnieuw moesten doen omdat het nog niet nagekeken was antwoordde men dat men genoeg had gezien om een oordeel te maken over mijn groepje, maar niemand van FourstaR heeft ooit naar ons omgekeken toen wij er mee bezig waren. Ook dit is dus complete nonsens. Overigens was er geen of zeer slecht/oud materiaal beschikbaar, en werden de meisjes in mijn ploeg een stuk hout een workmate en een elektrische zaag gegeven. Zonder begeleiding heb ik ze zien stunten, het was gewoon gevaarlijk ik herinnerde mij het bericht uit de krant dat een client van Fourstar een stukje van zijn vinger was kwijtgeraakt met een machine, en ik heb toen een deel van het zaagwerk maar op me genomen.
Deelnemer Work First FourstaR veliest vingertopje.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/wor ... terdam.asp
Ook heb ik mijn cv moeten inleveren en dat moest ik van 2 verschillende medewerkers aanpassen, een van deze personen is zo doof als een kwartel en het uitleggen van bepaalde zaken kost heel wat moeite, ik heb mensen gezien die een roeptoeter van papier maken om met hem te kunnen praten. Beide mensen van Fourstar gaven mij verschillende instructies m.b.t. mijn cv, dit buiten het feit dat ik het moest opstellen in de format van FourstaR. De format van FourstaR zal voor sommige een verbetering zijn maar het is zeker geen sleutel tot succes, vetgedrukte onderstreept zinnen is 'not done' en de FourstaR formats voor cv`s ziet er gewoon smerig uit. Ook heb ik FourstaR medewerkers mensen een envelop zien geven voor een sollicitatiebrief, op deze envelop stond dan ook het FourstaR logo wat weer afgeplakt werd met een sticker, of ze mensen een te kleine envelop zien geven waardoor de sollicitatiebrief en cv gevouwen moesten worden. Vroeger op de MAVO toen iedereen nog wel verstand had leerde men mij dat men altijd schone enveloppen moest gebruiken van A4 formaat. Iets simpels als de juiste enveloppen en/of postzegels zijn bij FourstaR niet aanwezig. De belabberde kwaliteiten van sommige FourstaR medewerkers is gewoon te gek voor woorden, en tot mijn verbazing komt, zoals ik al eerder zei, het merendeel van de medewerkers uit het traject zelf. De lamme helpt de blinde op deze manier en van echte hulp kan dan ook geen sprake zijn.
Wat nog het ergste van alles is, is dat mensen een mogelijkheid tot solliciteren word geboden zodat zij weg kunnen bij het fourstar traject, maar dat zij vervolgens met allerlei beperkingen te maken krijgen. In plaats van hulp bij sollicitaties worden barricades opgeworpen die het juist moeilijker maken. Men werkt met te oude pc`s die zo beveiligd zijn dat men bijna niks meer kan. Er worden oude tekstverwerkers gebruikt en er word in een verkeerd format opgeslagen, wat in sommige gevallen zal resulteren in onbruikbare cv`s wanneer men thuiskomst en ze daar probeert te laden. Tel hier bij op de 2 medewerkers die onafhankelijk van elkaar allerlei suggesties doen voor je cv, de generaal pardonner die de scepter zwaait over het sollicitatiehok met zijn rare praatjes, en het feit dat er niet naar meer gebeld mag worden mits een bewaker het nummer voor je controleert en intoetst en je in de werkhal in de herrie staand een gesprek moet voeren. Een bewaker heeft het zelfs gepresteerd om mij een telefoon uit de handen te grijpen, waarmee ik naar de Informatie beheer groep aan het bellen was, om te informeren naar mogelijkheden voor financiering van scholing. Solliciteren met een handicap noem ik het. Het zou moeten zijn hulp met solliciteren. Overigens heb ik sommige mensen in het traject nog nooit in het sollicitatiehok zien zitten, wat gezien het bovenstaande ook niet zo vreemd meer is eigenlijk.
Een andere en een van de laatste trainingen die men bij FourstaR als cliënt van het dwangarbeidstraject krijgt is de behaviour training. In deze trainingen word aandacht geschonken aan je leven tot nu toe en waarin je jouw eigen karakter gaat ontdekken. In de brief die aankondigde wanneer de training zou beginnen staat het volgende: "De toekomst word zichtbaar door het plan van aanpak. Via de opdracht 'een jaar later' ga je op papier de stappen aangeven die je de komende periode gaat nemen. Dit plan van aanpak is de basis voor het vervolg van het reintegratietraject, waarbij je consulent van FourstaR helpt. Aan het begin van het traject heb ik reeds aangegeven hoe mijn komende jaar eruit zou zien nl. het op orde krijgen van mijn gezondheid en het proberen te regelen van een opleiding en leerwerkplek, daar had men toen geen boodschap aan en aan het eind van het traject ook niet. Ze hebben zelf maar een uitkomst gemaakt die precies past in 3 maanden verlenging, die ik dus waarschijnlijk krijg. Deze hele training is dus ook niet gericht op de cliënt maar is meer een manier van FourstaR om te verhullen dat hun trajecten totaal geen maatwerk hebben, men impliceert hier naar de mensen te luisteren en dat zij op een of andere manier zelf invulling kunnen geven aan het traject, de waarheid is echter dat er maar een zeer beperkt aantal uitkomsten zijn en dus is deze training bij voorbaat kansloos. Opmerkelijk was overigens dat de trainer van de Behaviour training geen psycholoog was zoals men eerder had verteld, maar wederom gewoon iemand uit een ATC traject zelf. Deze trainer wist te vertellen dat zij voor het laatst was want zij werd nu bij de Behaviour bv van de FourstaR Groep voor de 4e keer in 4 jaar ontslagen. Ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat men haar ieder jaar ontsloeg omdat men haar anders een contract voor onbepaalde tijd moesten aanbieden en zo dus niet ieder jaar de loonkostensubsidie konden ontvangen. Men had haar ditmaal verteld dat men haar niet meer kon betalen want ze waren geld verloren bij het failliet gaan van de Icesave Bank, en zo vertelde ze had zo daarna nog wel gezien dat men bij het kantoor van Behaviour op de gang plasma tv`s aan de muur installeerde als waren het schilderijen.
Vervolgens wil ik nog opmerken dat ondanks dat ik gemeld heb dat ik meerdere gezondheidsproblemen heb, waarvan enkele overigens door de amateuristische houding van het reintegratieproject word verergerd, en dat ik daarvoor bij de dokter ben geweest die mij o.a. medicijnen heeft gegeven om rustig te blijven en om te kunnen slapen, ik gewoon moet blijven deelnemen aan het traject. Het medicijn beïnvloedt de rijvaardigheid en ik mag er geen machines mee besturen, het werkt psychotisch en ik kan er waanvoorstellingen van krijgen, dit gemeld hebbende bij FourstaR zei men mij dat het allemaal wel meeviel. Ik ben het traject overigens begonnen met een naar achteraf bleek nog niet volledig geheelde operatiewond. De oproep om deel te nemen aan het ATC was op dezelfde dag dat ik geopereerd moest worden aan een infectie. Ik heb toen weliswaar uitstel gekregen maar heb toch een zekere druk ervaren tijdens mijn herstel periode om deel te moeten nemen aan het traject. Ik was van plan om na mijn herstel van de eerste operatie meteen door te gaan naar de kno arts om mijn dubbele trommelvlies perforatie te laten herstellen. Na een soort van onderhandeling is mij te kennen gegeven dat dat dan maar na het traject moest gebeuren. En zo is men dus voor mijn gevoel ook de baas over mijn gezondheid geworden.
Mede door de niet aflatende problemen die ik ervaart heb in het verleden in mijn talloze pogingen om wat van mijn leven te maken, de totale afwezigheid van elke vorm van ondersteuning hierin van de overheid en de problemen in de persoonlijke levensfeer hebben mij naar mijn gevoel opgebrand, ik heb het gevoel op de reserves van mijn reserves te lopen. Dit alles in combinatie met het dwangmatig moeten volgen van dit traject in het gesticht dat FourstaR heet en het aanvechten hiervan terwijl ik ook nog eens met een vogelaar prachtwijk verbouwing aan mijn huis zit waar men de afgelopen weken zelf ramen heeft uitgehaald en ik me naast het traject bij FourstaR ook nog moet concentreren op mijn afspraken bij het RoC inzake de leerwerkplek word mij teveel. Ik ben gestopt met de medicijnen om 2 redenen ten eerste zijn het symptoombestrijders en als ik ze moet slikken om het bij FourstaR vol te kunnen houden dan zijn we naar mijn bescheiden mening verkeerd bezig. Ten tweede werken ze wel in zoverre dat ik er goed van kon slapen, een beetje te goed want vervolgens werd ik `s ochtends niet meer wakker om op tijd naar het ATC te gaan wat weer controleurs tot gevolg had. Na 8 weken in het traject te hebben gezeten kreeg ik een belastbaarheidonderzoek, 2 weken later kon ik daar terecht, nu aan het eind van mijn traject na 12 weken heb ik nog steeds niks van de uitslag gehoord.
Kenmerkend voor het totale gebrek aan inlevingsvermogen van veel FourstaR medewerkers is het korte gesprek wat ik met een van hen had de dag nadat ik de prachtwijk verbouwing aan mijn huis had gehad. Op haar vraag of ik nog naar stageplekken of leerwerkplekken had gezocht de afgelopen dagen, zodat zij als stagebegeleider aan het werk kon, vertelde ik haar dat ik daar de afgelopen dagen niet aan toe gekomen was en dat ik thuis in een verbouwing zat en dat ik daar druk mee was. "Och" zei ze, "Jij hoef de ramen er toch niet in te zetten." implicerende dat ik overdreef. Dat ik 4 dagen in de vrieskou heb gezeten in mijn huis midden in een verbouwing, waarbij men alles geschilderd heeft en de keuken, de deuren en de ramen heeft vervangen en ik alle schade binnenhuis voor eigen rekening moest opknappen boeide haar blijkbaar niet.
Er zijn door alle pesterijen en wantoestanden overigens veel meer mensen met psychische klachten bij FourstaR, zo is een jongen net weer terug bij het ATC na een tijd overspannen uitgevallen te zijn geweest, een andere jongen hebben ze net als mij te kennen gegeven dat hij zich moet melden voor een belastbaarheidonderzoek met betrekking tot zijn psychische problemen. Hij vertelde mij "door te draaien" bij het ATC van FourstaR. Weer iemand anders werd helemaal gek toen men hem een brief gaf waarin stond dat zijn traject met 3 maanden verlengd was en moest door de bewakers vastgehouden worden tot de politie hem kwam ophalen. Ook ben ik door een FourstaR medewerker, die mij dagenlang tot `s avonds laat opbelde om mij dingen te laten doen, op een zekere wijze onder druk gezet, door te dreigen met terugkoppeling naar mijn consulent.
Een voorbeeld van de pesterijen moet zijn de dag toen ik aan een van 2 FourstaR medewerkers die aan een bureau zaten vroeg: of zij kon nakijken op welke dagen ik volgende week training zou hebben. Mevrouw A antwoordde dat ze druk was en of het nu moest. Ik antwoordde nee, maar het liefst wel vandaag zodat ik mijn vrije dag kon op geven bij de werkmeester. Daarop keek de 2e medewerker Mevrouw B mij starend en boos aan en zei; dat het mijn verantwoordelijkheid was dat bij te houden. En ik moest er zelf maar allemaal voor zorgen. Ik antwoordde dat ik wist dat ik volgende week trainingen had en dat ik de brief met data`s thuis had en ik later die dag ook op had kunnen bellen nadat ik het thuis had nagekeken. En dat het nu alleen maar een vraag was, zodat ik het meteen kon regelen met de werkmeester. Mevrouw A stond op en ging het navragen terwijl Mevrouw B mij boos en doordringend bleef aanstaren. Toen Mevrouw A aan wie ik de vraag oorspronkelijk stelde terugkwam en mij vertelde dat het dinsdag en donderdag was, antwoordde Mevrouw B, die er zo moeilijk over aan het doen was, Ja dat klopt het is tegenwoordig altijd dinsdag en donderdag! Waarom laat ze haar eigen collega haar werk onderbreken om voor mij te kijken, terwijl zij het antwoord al lang wist? Dit soort toestanden en situaties zijn aan de orde van de dag en het is gekmakend en frustrerend.
Verder heb ik een oude grijze man gezien waartegen men tekeer ging omdat deze man zijn badge niet droeg, op de vraag waarom hij dat moest dragen vertelde een FourstaR medewerker hem dat het was voor de veiligheid, de oude man wees de medewerker op het feit dat niemand in de loods werkschoenen aan had en dat er een heftruck rondreed en zei dat dat onveilig was. De medewerker liep weg en kwam even later terug met een schriftelijke waarschuwing. De oude man zag ik later met zijn badge lopen waarschijnlijk bang voor een korting. De man vertelde mij later toch waarschijnlijk een klacht in te gaan dienen en hij vertelde dat hij over de onveilige situatie met een fourstar medewerker had gesproken en dat hij de arbeidsinspectie zou inschakelen, daarop had de fourstar medewerker hem verteld dat het niet uitmaakte want ze gingen binnenkort toch naar een ander pand. Begrijp ik hier dus goed dat men op de hoogte is van de diverse onveilige situaties en dat men toch werklozen in het traject aanneemt ondanks dat de situatie onveilig is? Weet de Gemeente Arnhem hier wel van? Of laten zij de mensen toch doorwerken in een onveilige werksituatie totdat men in januari het nieuwe pand gaat betrekken? Dit is een schandalige gang van zaken en het verdient verder onderzoek.
Gebouwen van FourStar BV op last van Bouw en Woningtoezicht ontruimd
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... nd_06.html
De oude man is overigens niet de enigste persoon die het ziet, ik zie het namelijk zelf ook er is inderdaad sprake van zeer onveilige situatie, er rijd een heftruck en niemand heeft werkschoenen aan, ook zijn er geen gele lijnen op de grond aangebracht waarbinnen de heftruck mag rijden, de loods staat overvol en pallets staan gevaarlijk opgestapeld, de heftruck rijd tussen de tafels door met soms centimeters speling tussen de rugleuningen van mensen die op hun stoel aan een tafel zitten te werken. Ik heb meisjes gezien die zonder begeleiding met een Black&Decker elektrische zaag een stuk hout en een workmate aan het klooien waren. De loods staat soms zo vol met bijvoorbeeld dozen met foam dat mensen aan hun werktafel gewoon ingebouwd zitten, als er brand uitbreekt komen die er niet levend uit op. De hygiëne in de toiletten is beneden alle peil, en toiletrollen voor cliënten wc`s zijn zelfs weggehaald omdat de medewerkers van FourstaR er geen meer hadden en FourstaR Arnhem geen geld had om nieuwe te halen. Diezelfde dag hebben de cliënten overigens uren moeten wachten tot zij konden beginnen met het werk omdat er ook geen geld was om pritt stiften te kopen zodat de cliënten de foldertjes voor de gemeente Arnhem konden plakken. Als men dan de maffia-achtige bobo`s in krijtstreep pak ziet, die zo nu en dan in dure auto`s aan komen rijden bij FourstaR en met fourstar/sociale dienst medewerkers lopen te flirten, terwijl er buiten van ellende huilende mensen op de bank zitten toe te kijken. dan vraag je je toch echt af in welke soap je bent beland.
De werkzaamheden bestaan volgens de website van FourstaR uit veel verschillende soorten werk. Maar in werkelijkheid bestaat het werk uit enkel en alleen inpakwerk. Men verzekerde mij dat er geen winst werd gemaakt op producten, maar omdat het om producten gaat die gewoon in reguliere winkels verkocht worden kan iedere idioot nagaan dat er op het product winst gemaakt word. Toen ik dit ging onderzoeken ontdekte ik dat Fourstar het werk krijgt aangeleverd door een bedrijf genaamd montapacking wat een groot landelijk opererend inpakbedrijf is en op de website van montapacking staat het volgende stukje.
"In 2007 zijn wij een exclusieve landelijke samenwerking aangegaan met Reintegratiebedrijf Fourstar. Hierdoor hebben wij zeer grote groepen (ca. 1000 fte's) productiemensen tot onze beschikking om bepaalde volumineuze orders te kunnen verpakken in een heel kort tijdsbestek. Producten die wij o.a. met deze werkplaatsen verwerken zijn o.a. Displays, Tijdschriften, DVD's en Wenskaarten. Montapacking voert inmiddels een heel breed scala aan dienstverlenende en productieondersteunende activiteiten uit. Er wordt op professionele en concurrerende wijze optimaal gebruik gemaakt van de ruime capaciteit aan arbeid die tot onze beschikking staat."
http://www.montapacking.nl/subpagina.as ... ntapacking
Waarom heeft men bij montapacking mij als werkkracht beschikbaar en staat mijn arbeid tot hun beschikking? Ik weet daar niks van, en ik krijg er ook niet voor betaald. Als men bij Montapacking 1000 productiemensen nodig heeft waarom bieden zij dan niet 1000 vacatures aan via de reguliere kanalen? Als ik dit zo lees is het net alsof ik er in dienst ben. Waarom krijgen de cliënten van FourstaR hier niet voor betaald? Waarom doet FourstaR zo geheimzinnig als men naar de aard van de werkzaamheden vraagt, en is men zo terughoudend met het geven van informatie over deze constructie? Waar gaat de winst van deze producten heen, en waarom vloeit er niet wat terug naar de mensen die het zo hard nodig hebben, de werklozen bij het ATC? Montapacking loopt te koop met de informatie en maakt er dus zelfs reclame mee, vallen wij daar nu ook onder de CAO? Hoe kan men nog over maatwerk spreken als de werkzaamheden en de trainingen van te voren al vast blijken te liggen en voor elke cliënt hetzelfde zijn?
Op grond van de Memorie van Toelichting bij de WWB kan een en ander echter ook, "nooit louter dienen als budgetvriendelijke oplossing voor het doen verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten waarvoor geen of onvoldoende publieke financiering voor handen is".
Nu kan men zich afvragen of simpele inpakwerkzaamheden voor een commercieel inpakbedrijf een maatschappelijk nuttige activiteit is, maar in ieder geval is het wel een activiteit die voorheen normaal betaald werd. In toenemende mate wordt dit soort arbeid door gedwongen werken in het kader van de WWB vervangen. Afgevraagd dient dan ook te worden of cliënten baat hebben bij het opdoen van deze werkervaring en daarmee hun afstand tot de arbeidsmarkt wordt verkleind? In het geheel wordt niet duidelijk gemaakt hoe de werkverschaffing mogelijkerwijze zou kunnen leiden tot het vinden van reguliere, betaalde arbeid. Bovendien is nauwelijks sprake van ondersteuning, maar veeleer van dwang, hetgeen met de bewoordingen van uw eigen Verordening in strijd lijkt te zijn. Indien u cliënten al te werk wilt stellen door hen via het ATC reguliere arbeid voor een commercieel bedrijf te laten verrichten, dient u hen ook het reguliere CAO loon uit te betalen. Immers op grond van de Nederlandse en internationale wetgeving alsmede de daarop gebaseerde jurisprudentie geldt het principe "gelijke arbeid, gelijk loon". Het verstrekken van een bijstandsuitkering voldoet niet aan dit criterium.
Toen wij tijdschriften moesten inpakken van het modeblad Glamour heb ik Glamour gebeld om te vragen of zij mij iets meer konden vertellen met betrekking tot de constructie zoals die nu bestaat en toen werd het verhaal ineens een stukje vreemder. De 3 sales managers die ik sprak tijdens een conferentie telefoongesprek hadden naar mijn idee namelijk heeft helemaal geen weet van het feit dat Fourstar hun blad inpakt en dat daar mensen voor een uitkering en dus onder het minimumloon werken, ze klonken boos en bezorgd en verzekerde mij dat ze dan de opdracht zouden intrekken mocht dit waar zijn. Dit was niet mijn bedoeling, ik wou alleen informatie inwinnen over de constructie die gebruikte word met betrekking de werkzaamheden. Maar het zette mij wel aan het denken. Zou het zo kunnen zijn dat een bedrijf als Glamour het volle pond betaald voor een inpakservice bij montapacking terwijl montapacking de producten vervolgens gratis laat inpakken in ATC`s van de gemeente?
Een ander product dat we kregen bij het ATC van Fourstar Reintegratie Service BV en de gemeente Arnhem waren bonbons die in een doosje ingepakt moesten worden. Deze bleken voor de Lidl te zijn. U moet zich voorstellen dat men nu dus voedsel zit in te pakken in een smerige werkloods waar ook getimmerd, geschilderd en gezaagd word en waar een heftruck rondrijd en waar totaal geen hygiëne instructies in acht worden genomen. Ik heb mensen met de blote handen aan de producten zien zitten, zonder speciale kleding. Mensen naar de wc zien gaan zonder handen te wassen en vervolgens verder gaan met inpakken. Vieze prullenbakken naast de producten en een grote open verbinding naar buiten waar men laad en lost. Te schandelijk voor woorden. Op de website van montapacking staat dat ze een speciaal ingerichte HACCP verpakkingsruimte hebben voor het verwerken van voedsel, en als men de plaatjes bekijkt die op de website staan ziet men superschone betegelde ruimtes met mensen in witte pakken. Zou het zo kunnen zijn dat de Lidl betaald voor een inpakservice bij Montapacking terwijl dit inpakbedrijf het werk weer uitbesteed aan fourstar die het vervolgens gratis en onder niet hygiënische omstandigheden laat inpakken door werklozen? Of is het FourstaR die liegt over het feit dat het voedsel op correcte wijze word ingepakt tegen montapacking?
http://www.montapacking.nl/subpagina.as ... el=Voedsel
Iemand word hier in deze constructie belazerd, en dat men voedsel inpakt onder die omstandigheden is ronduit schandalig. Over de werkzaamheden en voor welke bedrijven het word uitgevoerd word zeer geheimzinnig gedaan. Mijn gevoel zegt dat er mbt tot de werkzaamheden iets mis is. Iets of iemand verdient hier aan en dat zijn niet de werklozen die het werk uitvoeren. Ik heb contact gehad met een filiaalmanager van de Lidl en die snapte er niks van, hij kende het betreffende product ook niet. Hij kon zich niet voorstellen dat het wettelijk is dat de betreffende producten onder zulke slechte omstandigheden worden ingepakt. Deze filiaalmanager zou er contact over opnemen met het hoofdkantoor van de Lidl in Huizen. Dit lijkt nu al het tweede bedrijf dat via montapacking spullen bij Fourstar terugvind zonder hun medeweten. Dat de gemeente Arnhem meewerkt aan z`n malafide organisatie is ronduit schokkend. Ook is inmiddels door enkele cliënten van het ATC aangifte gedaan bij de voedsel en waren dienst en de arbeidsinspectie.
De gemeente doet in het kader van de re-integratie zaken met verschillende onderdelen (BV’s) van de FourstaR groep. Van FourstaR is echter bij de Kamer van Koophandel geen winst- en verliesrekening bekend. Evenmin een verantwoording van wat FourstaR met de publieke middelen allemaal doet. Er zijn geen cijfers bekend over de resultaten van de door FourstaR aangeboden trajecten. Workstar een onderdeel van de FourstaR Groep heeft enkele maanden geleden de accredatie beveiliging verloren en mogen geen beveiligers meer opleiden. Ook is FourstaR in conflict gekomen met de stichting CareRitas inzake fraude en oplichting, en heeft de stad Amsterdam aangifte tegen FourstaR gedaan.
Aangifte stad tegen Fourstar. - http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... star.dhtml
Reintegratiebedrijf FourstaR Fraudeert - http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 858979.ece
"Wij zijn inmiddels al enkele maanden bezig om Fourstar en zijn werkbedrijven aan te pakken. Ook onze stichting is zwaar financieel de dupe geworden van dit bedrijf. Onze organisatie heeft twee directeuren van deze bedrijven inmiddels laten dagvaarden. Door de Gemeente Amsterdam en onze stichting is ook strafrechtelijk aangifte gedaan."
Gerard Haisma - Directeur CareRitas
"Stichting CareRitas verklaarde de afgelopen weken in verschillende kranten dat zij slachtoffer waren geworden van oplichting door Workstar en Fourstar te Rijen. De Gemeente Amsterdam stopte, na het bekend worden van contractbreuk, onmiddellijk de samenwerking met Fourstar en Workstar. Stichting CareRitas liet op haar beurt begin juli 2008 al beslag leggen voor € 560.000,00 op bank tegoeden van Workstar en Fourstar. Ook werden er beslagen gelegd bij de gemeente Amsterdam op tegoeden van Workstar en Fourstar".
http://www.careritas.nl/persbericht.html
Sinds dat FourstaR negatief in het nieuws is geweest in Amsterdam, met betrekking tot de fraude en oplichting aanklachten, hebben diverse organisaties negatieve rapportages over FourstaR opgesteld, onder andere het advocatenbureau Nautadutilh, Dienst Werk en Inkomen en de Amsterdamse Rekenkamer, waaruit onder andere blijkt dat FourstaR dubbele factureren maakt, ten onrechte subsidies claimt, schijnwerknemers op de loonlijst zet en wanprestatie levert bij het aan het werk helpen van sociaal zwakkeren. Ook waren in de praktijk een aantal rapportages met betrekking tot de cliënten identiek en was er niet veel meer gedaan 'wat knippen en plakken'. In de gemeente Nijmegen stelde met name mevr. Senay Akdemir van de SP Nijmegen kritische vragen over de effectiviteit en werkwijze van FourstaR Reintegratie Service BV.
Schriftelijke vragen controle re-integratiebureau FourstaR door de gemeente.
http://nijmegen.sp.nl/nieuws/raad/20080 ... gratie.stm
Vragen VVD over Fourstar Workstar na kritisch Amsterdams rapport.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/it ... yjJdWT.php
Op de website van de SP Nijmegen vind men het volgende stukje:
"Directeur Fred Homan van Fourstar Oost heeft afgelopen maandag 6 okt zijn clienten moeten mededelen dat de stekker er uit gaat bij FourstaR in Oosterhout. Een meesterzet van FourstaR, de overheadkosten in Oosterhout worden tot nul gereduceerd (pand, personeel) terwijl de Gemeente Nijmegen doorgaat met het betalen van (naar verluid) zo’n 26.000 Euro per client per jaar. Fourstar neemt de Gemeente Nijmegen nu de wind uit de zeilen. In plaats van te wachten op een opzegging van de overeenkomst met- en door de Gemeente neemt zij nu zelf het initiatief. Een opzegging door de Gemeente zou immers reputatieschade betekenen hetgeen zou afstralen op het bedrijf als geheel. De Gemeente zou te weinig clienten hebben "geleverd". In plaats van te wachten op een claim van de Gemeente in verband met wanprestatie kunnen ze nu een claim neerleggen bij de Gemeente. De clienten die nog in Oosterhout werkzaam zijn hebben te horen gekregen dat zij zich per medio november mogen melden op het Arbeids Trainings Centrum (ATC) in Arnhem."
Bezoekers reactie - http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/04/15 ... nder-vuur/
De cliënten uit Nijmegen heb ik inmiddels ontmoet, ze vinden het verschrikkelijk in Arnhem en bevestigen min of meer het bovenstaande verhaal, sommige zeggen niet eens reiskostenvergoeding te krijgen. Met hun mee kwamen ook 2 werkmeesters/jobhunters van FourstaR waaronder de heer Leo Frick, een man die gehaat is onder de Nijmeegse cliënten mede door zijn uitspraak "Onze klanten moeten de waarheid onder ogen leren zien. Leren dat de wereld niet op hen zit te wachten". Leo komt nu in Arnhem werken, de andere werkmeester uit Nijmegen word ontslagen zo hoorde ik.
Werklozen worden door de gemeente gedwongen om bij een frauduleus bedrijf plaats te nemen die het niet zo nauw neemt met alle wetten regels en voorschriften dit moeten zij doen in het kader van arbeidstraining. Wat trainen ze de mensen hier? Wanpraktijken, slechte bedrijfsvoering en amateurisme dat is wat men leert bij de diverse Work First trajecten. Het lijkt erop dat de gemeente Arnhem net als de gemeente Nijmegen en Amsterdam met FourstaR Reintegratie Service BV een lege doos heeft gekocht vanwege het prachtige etiket, en na thuiskomst verzuimd heeft om te kijken wat er nu eindelijk in zat. De gemeente Arnhem dient zich alsnog serieus af te vragen gezien voorgaande beschreven feiten, of het verantwoord is om zaken te blijven doen met de FourstaR groep?
Reintegratiebedrijf FourstaR op grote schaal frauduleus.- http://www.stichting-jas.nl/newsread.asp?newsID=10642
Fraude met nepcontracten door reintegratiebedrijf FourstaR.- http://www.bijstandsbond.org/activiteit ... fraude.htm
Eurojob.
Via het werk bij het ATC heeft men recht op een vergoeding via Eurojob van 1,- euro per gewerkt uur. Wekenlang is er voor de cliënten van het ATC onduidelijkheid geweest over de uitbetaling van eurojob. Navraag bij leerde mij dat sommige medewerkers van FourstaR en cliënten van het ATC over een maandelijkse uitbetaling, een 3 maandelijkse of een half jaarlijkse uitkering van eurojob spraken. Er was en is nog steeds veel onduidelijkheid hierover. Ook is men bij Fourstar eurojob formulieren en rekeningnummers van mensen kwijtgeraakt en die mensen moesten dus weer opnieuw hun spullen inleveren. Het is een grote warboel. Navraag bij de gemeente leerde mij dat men was overgestapt van een maandelijks door de gemeente betaald systeem naar een door fourstar gerund 3 maandelijks systeem. Gezien alle bovenstaande feiten in dit bezwaarschrift kan men zich afvragen of dit wel zo verstandig is. Als men zo nodig werklozen arbeidstraining wil geven waarom leren ze de cliënten van het ATC dan niet dat ze maandelijks op tijd betaald worden voor hun diensten zoals in elk normaal bedrijf? De volgende uitbetaling van eurojob die loopt van oktober tot december word pas in januari uitbetaald. Cliënten van het ATC die het geld al zo hard nodig hebben in deze dure maanden, moeten er nu op wachten tot laat in januari, wederom een gemiste kans om wat te kunnen betekenen voor de werklozen cliënten van het ATC.
Extra vragen.
Zoals ik al eerder zei iemand word hier belazerd de vraag is alleen wie? Is het de gemeente die word belazerd door FourstaR omdat Fourstar tegen de gemeente zegt dat alles ok is met de cliënten en dat ze aan alles voldoen? Voert de gemeente hier wel controle op uit en hoe? Of worden de cliënten belazerd door de gemeente die stiekem weet dat het bij FourstaR een warboel is, maar dat niet wil toegeven om zo niet haar vingers te branden? Liegt FourstaR tegen Montapacking met betrekking tot het hygiënisch en volgens wettelijke omstandigheden kunnen inpakken van producten? Of liegt Montapacking tegen haar klanten dat de producten volgens de regels worden ingepakt terwijl zij het gratis onder niet wettelijke en onhygiënische omstandigheden laten inpakken door een ATC?
FourstaR word door de gemeente betaald om cliënten te laten deelnemen in een traject, FourstaR krijgt waarschijnlijk ook geld van Montapacking voor het inpakken van de producten, voorts krijgen zij waarschijnlijk ook nog geld in de vorm van loonkosten subsidie door cliënten op nietszeggende functies te installeren binnen FourstaR onder het mom van stage. De cliënten echter zitten met oud materiaal en overal met betrekking tot de cliënten word op bespaard. Dan hoort men ook nog dat FourstaR zoveel publiek geld ontvangt en het vervolgens blijkbaar verliest bij de Icesave bank. Heeft de Gemeente wel eens gecontroleerd of zij waar voor hun geld krijgen?
- Wat is volgens de Gemeente Arnhem de definitie van maatwerk?
- Welke voorwaarden stelt het de gemeente Arnhem aan het re-integratiebureau FourstaR, bijvoorbeeld als het gaat om expertise, contacten met werkgevers, bereikbaarheid en omgang met cliënten?
- Een groot deel van de medewerkers bij FourstaR komen uit het traject zelf, is de gemeente van mening dat mensen die blijkbaar zelf problemen hebben en als werknemers op de loonlijst van FourstaR worden gezet de juiste keus zijn om andere hulpbehoevende te mogen en kunnen helpen ongeacht hun opleiding(s)/niveau? Zijn rapportages over cliënten gemaakt door cliënten wel betrouwbaar?
- Advocatenkantoor NautaDutilh geeft namens de gemeente Amsterdam, een aantal rapportages per deelnemers onderzocht. In de praktijk bleek een aantal rapporten identiek en was er niet veel meer gedaan 'wat knippen en plakken'. Is de gemeente bereid grondig onderzoek te laten verrichten naar mogelijke vergelijkbare rapportages met betrekking tot cliënten van het ATC Fourstar zoals die met name door Advocatenkantoor NautaDutilh in Amsterdam zijn aangetroffen? Zo ja, wanneer gaat u hiertoe maatregelen treffen? Zo neen, waarom niet?
- Bent u van mening dat mensen die arbeidstraining behoeven dat het beste kunnen doen in een integer bedrijf dat een voorbeeldfunctie heeft? Zo ja, vind u FourstaR een integer bedrijf met een voorbeeldfunctie? Waaruit blijkt dat?
- Inspecteert de gemeente regelmatig het door haar ingeschakelde re-integratiebureau FourstaR? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe vaak vind deze inspectie plaats? Waaruit bestaat deze inspectie? Welke controles en inspecties hebben er het afgelopen jaar precies plaatsgevonden bij alle BV’s van de FourstaR groep waar Arnhem zaken mee doet? Is het de gemeente bereid de raad inzage te geven in de rapportage van de inspecties?
- Is de werkplaats van FourstaR op de Hazenkamp 11 waar de cliënten worden geplaatst regelmatig door controleurs bezocht? Zo nee,waarom niet?
- Bent u het met mij eens dat juist bij commerciële reintegratiebureaus die al negatief in de publiciteit zijn geweest het van extra belang is dat er grondig gecontroleerd wordt?
- Krijgt de Gemeente een melding van Fourstar als iemand (al dan niet zelfstandig) een baan heeft gevonden, of gaat de Gemeente gewoon door met betalen?
- Cliënten ontvangen geen evaluatieformulieren van de Gemeente. De Gemeente kan dus niet controleren of de informatie van Fourstar klopt. Waarom voert de Gemeente geen controle uit?
- Is de gemeente bereid onderzoek te verrichten naar de vreemde constructie van FourstaR en Montapacking? Zo nee waarom niet?
- Bent u van mening, gezien voorgaande beschreven feiten, dat het verantwoord is om zaken te blijven doen met de FourstaR groep?
- Bent u bereid grondig onderzoek te laten verrichten naar mogelijke vergelijkbare frauduleuze constructies van het re-integratiebedrijf Fourstar en dochterondernemingen zoals die met name in Amsterdam zijn aangetroffen, bijvoorbeeld door de SIOD? Zo ja, wanneer gaat u hiertoe maatregelen treffen? Zo neen, waarom niet en welke maatregelen gaat u dan treffen?
Hoogachtend,
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Aanvullende informatie & bronnen.
Reintegratiebedrijf FourstaR Fraudeert
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 858979.ece
Aangifte-stad-tegen-Fourstar.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... star.dhtml
WorkstaR beschuldigd van oplichting.
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2008/0 ... eritas.htm
Klachten over Work First bedrijf FourstaR.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/nie ... ar_mug.asp
'Arbeidstraining' FourstaR onder vuur.
http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/04/15 ... nder-vuur/
FourstaR ontvangt driedubbele premie voor opjagen werkloze.
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2007/0 ... urstar.htm
Amsterdam stop met WorkstaR.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/act ... rkstar.asp
Gebouwen van FourStar BV op last van Bouw en Woningtoezicht ontruimd
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... nd_06.html
FourstaR contract valt slecht bij FNV Bouw.
http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toon ... ?di=309867
Re-integratiebedrijf Fourstar is voor sommigen een kwelling.
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=1 ... MagArt=950
Een leugentje van de directeur van FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... r-van.html
Fourstar faalt bij integratie.
http://nijmegen.sp.nl/bericht/24456/080 ... ratie.html
Fourstar reglement in strijd met hotmail gebruiksrechtovereenkomst
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65682
Reintegratiebedrijf FourstaR op grote schaal frauduleus.
http://www.stichting-jas.nl/newsread.asp?newsID=10642
FourstaR Arnhem in strijd met Voedsel en Warenwet?
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65680
Fraude met nepcontracten door reintegratiebedrijf FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/activiteit ... fraude.htm
Reïntegratiebedrijf Workstar / FourstaR beticht van fraude.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/br ... fraude.ece
FourstaR Reintegratie BV Arnhem is een hel!!
http://forum.waocafe.nl/[email protected] ... @.7724f4be
Vragen VVD over Fourstar Workstar na kritisch Amsterdams rapport.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/it ... yjJdWT.php
Deelnemer Work First FourstaR veliest vingertopje.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/wor ... terdam.asp
Work First traject bij FourstaR Reintegratie Service BV
Aan het begin van mijn traject heb ik een bezwaarschrift ingestuurd inzake mijn deelname aan het arbeidsreïntegratie traject. Aangezien het weken duurt voordat dit behandeld word, als er al serieus naar gekeken word, ben ik genoodzaakt deel te nemen aan eerder beschreven reintegratietraject. Tijdens mijn deelname de laatste maanden stuit ik op steeds meer onregelmatigheden en van de hele bedrijfsvoering van de gemeente Arnhem inzake Work First en fourstar klopt geen bal. Sterker nog het is een grote leugen die de belastingbetaler bakken vol geld kost zonder ook maar resultaten op te leveren. Graag wil ik u daarom ook vragen om eens aandacht te besteden aan de werkwijze van FourstaR Reintegratie bv te Arnhem. Het is hoog tijd voor een antwoord op bedrijven als FourstaR die de arbeidsreintegratieindustrie in toenemende mate overspoelden met hun aan oplichting grenzende mooiweer-praatjes.
Fourstar faalt bij integratie. - http://nijmegen.sp.nl/bericht/24456/080 ... ratie.html
Ik zit nu 3 maanden in het ATC Traject bij FourstaR en de misstanden in dit bedrijf zijn niet van de lucht. Ik probeer dit op alle mogelijke manieren aan te kaarten, maar word totaal niet gehoord. Bezwaarschriften en brieven naar gemeente, burgemeester, raadslieden worden totaal niet of zeer slecht beantwoord en ik en het merendeel van de mensen die te werk zijn gesteld bij Fourstar voelen zich door het ontbreken van enig recht of een luisterend oor, hulpeloos en zijn de wanhoop nabij. Ik heb sinds mijn deelname bij FourstaR diverse mensen van ellende zien huilen of wezenloos voor zich uit zien zitten staren. Ik heb gesprekken gevoerd met diverse deelnemers van het fourstar traject en allen geven zij een negatief oordeel over FourstaR. Dit staat in schril contrast met het tevredenheidspercentage dat Fourstar en haar keurmerkwebsites zeggen te hebben.
Als positieve factor wil ik toch opmerken dat er een fourstar medewerker is die zijn hart en verstand op de goede plek heeft zitten en waarvan het lijkt dat hij de beste bedoelingen heeft met de cliënten. De rest echter is mijn ogen volstrekt incapabel cq ongeschikt om mensen die in een gevoelige positie verkeren te kunnen en mogen helpen. Meer dan de helft van het personeel bij Fourstar komt uit het traject zelf en is mijns inziens niet of onvoldoende geschikt om mensen die aan de bodem van de samenleving staan te kunnen begeleiden en/of helpen. Men rekruteert Fourstar politieagenten/assistent-werkmeesters uit het klantenbestand die vervolgens autoriteit hebben over de overige Fourstar cliënten door middel van controlefuncties etc, vooral de laatste week merk ik hier veel frictie door. Zo heb ik een generaal pardonner, die gepromoveerd is tot stage medewerker van FourstaR, de scepter zien zwaaien over de vacaturebank/computerruimte, deze persoon spreekt gebrekkig Nederlands zit zelf eigenlijk ook in het reïntegratie of inburgeringtraject en word nu dus in staat geacht om andere mensen te helpen terwijl daar geen enkele reden toe is. De situaties die daardoor ontstaan zijn zowel triest als lachwekkend maar dragen in beide gevallen niet bij tot een normale verstandhouding of constructieve hulp bij sollicitaties. Zo heb ik deze persoon een gesprek zien beginnen met een ietwat introverte conservatieve moslima over prostitutie en islamieten, toen zij vertelde dat zij getrouwd was vertelde hij haar dat tijdens de ramadan veel islamitische mannen naar de prostituees gaan en dat er op de wallen dan veel geld verdient word. Het meisje voelde zich duidelijk ongemakkelijk. Als ik u als lezer van dit schrijven nog moet gaan vertellen waarom dit op zoveel manieren niet kan en fout is, dan kunt u dit bezwaarschrift beter meteen terzijde schuiven want dan snapt u er niks van.
Ook kan men zich in deze afvragen of FourstaR, door middel van het in dienst nemen van cliënten op nietszeggende functies, de uitstroomgegevens van cliënten naar de gemeente Arnhem toe manipuleert. Overigens blijken deze functies volgens de media ook in veel gevallen door FourstaR op maat te zijn gemaakt, om zo de gemeentelijke loonkostensubsidies te kunnen ontvangen.
Op de website van FourstaR staat het volgende stukje:
"In onze methodiek staat de de cliënt centraal. Zijn of haar mogelijkheden zijn maatgevend bij alles wat we doen. Via een intensieve persoonlijke begeleiding vertalen we talenten, vaardigheden en competenties naar haalbare mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Op onze 20 Arbeid en Trainingscentra (ATC's) bieden we concrete werk(ervarings)mogelijkheden, van waaruit verdere ontwikkeling en bemiddeling naar ander werk plaatsvindt, ondersteund door beroepsgerichte scholing of andere instrumenten."
Dit is complete onzin en een regelrechte leugen, de enigste manier waarop de cliënt centraal staat is waarschijnlijk dat via hen over hun rug geld verdiend word door FourstaR. Men zegt dat de mogelijkheden van de cliënt maatgevend is bij alles wat ze doen. Maatwerk, … het toverwoord van de arbeidsintegratie, iedereen spreekt erover en zegt dat het er moet zijn, maar als een tovertruc verdwijnt al het maatwerk als men als cliënt bij een reintegratieburo terechtkomt. Ik heb zelf gezien dat in het traject bij FourstaR iedereen hetzelfde moet doen en/of word aangeboden. Men zegt dat men concrete werk ervarings mogelijkheden heeft. Maar men heeft enkel simpel productiewerk, 1 test en 3 trainingen in de aanbieding en dat moet iedereen doen. Van maatwerk is dus totaal geen sprake, evenmin staat de cliënt centraal. Fourstar ramt de mensen door deze standaard behandeling en strijkt vervolgens het geld op, vervolgens zeggen ze precies wat de gemeenten willen horen en dat ze fantastisch werk doen. De waarheid is echter anders.
Re-integratiebedrijf Fourstar is voor sommigen een kwelling.
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=1 ... MagArt=950
Een leugentje van de directeur van FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... r-van.html
Wat betreft de beroepsgerichte scholing daar ben ik zelf mee gekomen en het gaat niet van harte merk ik. Toen ik erover begon bij het ATC kreeg ik de indruk dat men nog nooit zoiets geregeld heeft. Een medewerker zou zich hiervoor inzetten maar vooralsnog is dat alleen beperkt gebleven tot het maken van en afspraak voor mij bij een RoC. De beroepsgerichte scholing word dus ook niet door FourstaR verzorgd al lijkt dat wel zo mbt de tekst op de website. Ook zegt Fourstar op haar website in het ATC promotie filmpje dat ze 5000 contacten heeft met bedrijven, maar een stage in een door mij gezocht vakgebied kunnen ze niet regelen evenmin een leerwerkbedrijf zodat ik met van mijn uitkering gespaard geld een opleiding zou kunnen gaan volgen. Ik ben nog in gesprek met de senior studie adviseuse van het RoC Rijn IJssel samen zijn wij bezig met een plan en op zoek naar leerwerkbedrijven. Op een vreemde manier zit ik nu dus met 2 trajecten, een voor de schijn bij FourstaR en een voor mezelf bij het RoC en dat terwijl ik zelf eigenlijk pas met een opleiding wilde beginnen als ik mijn operaties achter de rug had en mijn gezondheid op orde heb. Het is een grote warboel. Zeer opmerkelijk is overigens dat toen ik een lijst met erkende leerwerkbedrijven in de techniek had aangevraagd bij kenteq.nl, ik daar Workstar tussen zag staan, Workstar is een onderdeel van de Fourstar groep en het adres wat erbij stond was hetzelfde als die van het ATC van FourstaR in Arnhem. Volgens die lijst pretenderen ze dus leerwerkplekken in de techniek aan te bieden bij de Fourstar vestiging in Arnhem, terwijl dat duidelijk niet zo is. Weer een knap staaltje misleiding.
Iedereen bij FourstaR Reintegratie Arnhem krijgt 3 trainingen en een ervan was een budgettraining van de formulieren brigade. Men vertelde ons hier dat gemiddeld de mensen 750,- euro per jaar laten liggen aan regelingen. Men noemde ook het minimumloon, wat een beetje cru was aangezien mensen beneden voor onder het minimumloon zaten te werken. Bij elk onderwerp wat de mevrouw van de brigade aansneed vertelde zij meteen dat ze er nu niet verder op zou ingaan, een vrouw werd boos en vroeg waarom ze daar dan zat, ze stond op en liep weg. Thuis gekomen heb ik langdurigheidtoeslag aangevraagd. Ik heb inmiddels een vreemde brief van de gemeente terug gekregen waarin mijn verzoek word afgewezen, maar waar de data`s niet van kloppen. Ook hier kan ik dus weer bezwaar tegen gaan maken.
Ook heeft men mij getest door middel van het beschilderen van een plankje met een creatie naar keuze en het timmeren van een houten kinderstoeltje. Beide projecten zijn weggegooid nog voordat wij er klaar mee waren. Navraag leerde dat de middagploeg alles had weggegooid, op mijn vraag of we het nu opnieuw moesten doen omdat het nog niet nagekeken was antwoordde men dat men genoeg had gezien om een oordeel te maken over mijn groepje, maar niemand van FourstaR heeft ooit naar ons omgekeken toen wij er mee bezig waren. Ook dit is dus complete nonsens. Overigens was er geen of zeer slecht/oud materiaal beschikbaar, en werden de meisjes in mijn ploeg een stuk hout een workmate en een elektrische zaag gegeven. Zonder begeleiding heb ik ze zien stunten, het was gewoon gevaarlijk ik herinnerde mij het bericht uit de krant dat een client van Fourstar een stukje van zijn vinger was kwijtgeraakt met een machine, en ik heb toen een deel van het zaagwerk maar op me genomen.
Deelnemer Work First FourstaR veliest vingertopje.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/wor ... terdam.asp
Ook heb ik mijn cv moeten inleveren en dat moest ik van 2 verschillende medewerkers aanpassen, een van deze personen is zo doof als een kwartel en het uitleggen van bepaalde zaken kost heel wat moeite, ik heb mensen gezien die een roeptoeter van papier maken om met hem te kunnen praten. Beide mensen van Fourstar gaven mij verschillende instructies m.b.t. mijn cv, dit buiten het feit dat ik het moest opstellen in de format van FourstaR. De format van FourstaR zal voor sommige een verbetering zijn maar het is zeker geen sleutel tot succes, vetgedrukte onderstreept zinnen is 'not done' en de FourstaR formats voor cv`s ziet er gewoon smerig uit. Ook heb ik FourstaR medewerkers mensen een envelop zien geven voor een sollicitatiebrief, op deze envelop stond dan ook het FourstaR logo wat weer afgeplakt werd met een sticker, of ze mensen een te kleine envelop zien geven waardoor de sollicitatiebrief en cv gevouwen moesten worden. Vroeger op de MAVO toen iedereen nog wel verstand had leerde men mij dat men altijd schone enveloppen moest gebruiken van A4 formaat. Iets simpels als de juiste enveloppen en/of postzegels zijn bij FourstaR niet aanwezig. De belabberde kwaliteiten van sommige FourstaR medewerkers is gewoon te gek voor woorden, en tot mijn verbazing komt, zoals ik al eerder zei, het merendeel van de medewerkers uit het traject zelf. De lamme helpt de blinde op deze manier en van echte hulp kan dan ook geen sprake zijn.
Wat nog het ergste van alles is, is dat mensen een mogelijkheid tot solliciteren word geboden zodat zij weg kunnen bij het fourstar traject, maar dat zij vervolgens met allerlei beperkingen te maken krijgen. In plaats van hulp bij sollicitaties worden barricades opgeworpen die het juist moeilijker maken. Men werkt met te oude pc`s die zo beveiligd zijn dat men bijna niks meer kan. Er worden oude tekstverwerkers gebruikt en er word in een verkeerd format opgeslagen, wat in sommige gevallen zal resulteren in onbruikbare cv`s wanneer men thuiskomst en ze daar probeert te laden. Tel hier bij op de 2 medewerkers die onafhankelijk van elkaar allerlei suggesties doen voor je cv, de generaal pardonner die de scepter zwaait over het sollicitatiehok met zijn rare praatjes, en het feit dat er niet naar meer gebeld mag worden mits een bewaker het nummer voor je controleert en intoetst en je in de werkhal in de herrie staand een gesprek moet voeren. Een bewaker heeft het zelfs gepresteerd om mij een telefoon uit de handen te grijpen, waarmee ik naar de Informatie beheer groep aan het bellen was, om te informeren naar mogelijkheden voor financiering van scholing. Solliciteren met een handicap noem ik het. Het zou moeten zijn hulp met solliciteren. Overigens heb ik sommige mensen in het traject nog nooit in het sollicitatiehok zien zitten, wat gezien het bovenstaande ook niet zo vreemd meer is eigenlijk.
Een andere en een van de laatste trainingen die men bij FourstaR als cliënt van het dwangarbeidstraject krijgt is de behaviour training. In deze trainingen word aandacht geschonken aan je leven tot nu toe en waarin je jouw eigen karakter gaat ontdekken. In de brief die aankondigde wanneer de training zou beginnen staat het volgende: "De toekomst word zichtbaar door het plan van aanpak. Via de opdracht 'een jaar later' ga je op papier de stappen aangeven die je de komende periode gaat nemen. Dit plan van aanpak is de basis voor het vervolg van het reintegratietraject, waarbij je consulent van FourstaR helpt. Aan het begin van het traject heb ik reeds aangegeven hoe mijn komende jaar eruit zou zien nl. het op orde krijgen van mijn gezondheid en het proberen te regelen van een opleiding en leerwerkplek, daar had men toen geen boodschap aan en aan het eind van het traject ook niet. Ze hebben zelf maar een uitkomst gemaakt die precies past in 3 maanden verlenging, die ik dus waarschijnlijk krijg. Deze hele training is dus ook niet gericht op de cliënt maar is meer een manier van FourstaR om te verhullen dat hun trajecten totaal geen maatwerk hebben, men impliceert hier naar de mensen te luisteren en dat zij op een of andere manier zelf invulling kunnen geven aan het traject, de waarheid is echter dat er maar een zeer beperkt aantal uitkomsten zijn en dus is deze training bij voorbaat kansloos. Opmerkelijk was overigens dat de trainer van de Behaviour training geen psycholoog was zoals men eerder had verteld, maar wederom gewoon iemand uit een ATC traject zelf. Deze trainer wist te vertellen dat zij voor het laatst was want zij werd nu bij de Behaviour bv van de FourstaR Groep voor de 4e keer in 4 jaar ontslagen. Ik kon me niet aan de indruk ontrekken dat men haar ieder jaar ontsloeg omdat men haar anders een contract voor onbepaalde tijd moesten aanbieden en zo dus niet ieder jaar de loonkostensubsidie konden ontvangen. Men had haar ditmaal verteld dat men haar niet meer kon betalen want ze waren geld verloren bij het failliet gaan van de Icesave Bank, en zo vertelde ze had zo daarna nog wel gezien dat men bij het kantoor van Behaviour op de gang plasma tv`s aan de muur installeerde als waren het schilderijen.
Vervolgens wil ik nog opmerken dat ondanks dat ik gemeld heb dat ik meerdere gezondheidsproblemen heb, waarvan enkele overigens door de amateuristische houding van het reintegratieproject word verergerd, en dat ik daarvoor bij de dokter ben geweest die mij o.a. medicijnen heeft gegeven om rustig te blijven en om te kunnen slapen, ik gewoon moet blijven deelnemen aan het traject. Het medicijn beïnvloedt de rijvaardigheid en ik mag er geen machines mee besturen, het werkt psychotisch en ik kan er waanvoorstellingen van krijgen, dit gemeld hebbende bij FourstaR zei men mij dat het allemaal wel meeviel. Ik ben het traject overigens begonnen met een naar achteraf bleek nog niet volledig geheelde operatiewond. De oproep om deel te nemen aan het ATC was op dezelfde dag dat ik geopereerd moest worden aan een infectie. Ik heb toen weliswaar uitstel gekregen maar heb toch een zekere druk ervaren tijdens mijn herstel periode om deel te moeten nemen aan het traject. Ik was van plan om na mijn herstel van de eerste operatie meteen door te gaan naar de kno arts om mijn dubbele trommelvlies perforatie te laten herstellen. Na een soort van onderhandeling is mij te kennen gegeven dat dat dan maar na het traject moest gebeuren. En zo is men dus voor mijn gevoel ook de baas over mijn gezondheid geworden.
Mede door de niet aflatende problemen die ik ervaart heb in het verleden in mijn talloze pogingen om wat van mijn leven te maken, de totale afwezigheid van elke vorm van ondersteuning hierin van de overheid en de problemen in de persoonlijke levensfeer hebben mij naar mijn gevoel opgebrand, ik heb het gevoel op de reserves van mijn reserves te lopen. Dit alles in combinatie met het dwangmatig moeten volgen van dit traject in het gesticht dat FourstaR heet en het aanvechten hiervan terwijl ik ook nog eens met een vogelaar prachtwijk verbouwing aan mijn huis zit waar men de afgelopen weken zelf ramen heeft uitgehaald en ik me naast het traject bij FourstaR ook nog moet concentreren op mijn afspraken bij het RoC inzake de leerwerkplek word mij teveel. Ik ben gestopt met de medicijnen om 2 redenen ten eerste zijn het symptoombestrijders en als ik ze moet slikken om het bij FourstaR vol te kunnen houden dan zijn we naar mijn bescheiden mening verkeerd bezig. Ten tweede werken ze wel in zoverre dat ik er goed van kon slapen, een beetje te goed want vervolgens werd ik `s ochtends niet meer wakker om op tijd naar het ATC te gaan wat weer controleurs tot gevolg had. Na 8 weken in het traject te hebben gezeten kreeg ik een belastbaarheidonderzoek, 2 weken later kon ik daar terecht, nu aan het eind van mijn traject na 12 weken heb ik nog steeds niks van de uitslag gehoord.
Kenmerkend voor het totale gebrek aan inlevingsvermogen van veel FourstaR medewerkers is het korte gesprek wat ik met een van hen had de dag nadat ik de prachtwijk verbouwing aan mijn huis had gehad. Op haar vraag of ik nog naar stageplekken of leerwerkplekken had gezocht de afgelopen dagen, zodat zij als stagebegeleider aan het werk kon, vertelde ik haar dat ik daar de afgelopen dagen niet aan toe gekomen was en dat ik thuis in een verbouwing zat en dat ik daar druk mee was. "Och" zei ze, "Jij hoef de ramen er toch niet in te zetten." implicerende dat ik overdreef. Dat ik 4 dagen in de vrieskou heb gezeten in mijn huis midden in een verbouwing, waarbij men alles geschilderd heeft en de keuken, de deuren en de ramen heeft vervangen en ik alle schade binnenhuis voor eigen rekening moest opknappen boeide haar blijkbaar niet.
Er zijn door alle pesterijen en wantoestanden overigens veel meer mensen met psychische klachten bij FourstaR, zo is een jongen net weer terug bij het ATC na een tijd overspannen uitgevallen te zijn geweest, een andere jongen hebben ze net als mij te kennen gegeven dat hij zich moet melden voor een belastbaarheidonderzoek met betrekking tot zijn psychische problemen. Hij vertelde mij "door te draaien" bij het ATC van FourstaR. Weer iemand anders werd helemaal gek toen men hem een brief gaf waarin stond dat zijn traject met 3 maanden verlengd was en moest door de bewakers vastgehouden worden tot de politie hem kwam ophalen. Ook ben ik door een FourstaR medewerker, die mij dagenlang tot `s avonds laat opbelde om mij dingen te laten doen, op een zekere wijze onder druk gezet, door te dreigen met terugkoppeling naar mijn consulent.
Een voorbeeld van de pesterijen moet zijn de dag toen ik aan een van 2 FourstaR medewerkers die aan een bureau zaten vroeg: of zij kon nakijken op welke dagen ik volgende week training zou hebben. Mevrouw A antwoordde dat ze druk was en of het nu moest. Ik antwoordde nee, maar het liefst wel vandaag zodat ik mijn vrije dag kon op geven bij de werkmeester. Daarop keek de 2e medewerker Mevrouw B mij starend en boos aan en zei; dat het mijn verantwoordelijkheid was dat bij te houden. En ik moest er zelf maar allemaal voor zorgen. Ik antwoordde dat ik wist dat ik volgende week trainingen had en dat ik de brief met data`s thuis had en ik later die dag ook op had kunnen bellen nadat ik het thuis had nagekeken. En dat het nu alleen maar een vraag was, zodat ik het meteen kon regelen met de werkmeester. Mevrouw A stond op en ging het navragen terwijl Mevrouw B mij boos en doordringend bleef aanstaren. Toen Mevrouw A aan wie ik de vraag oorspronkelijk stelde terugkwam en mij vertelde dat het dinsdag en donderdag was, antwoordde Mevrouw B, die er zo moeilijk over aan het doen was, Ja dat klopt het is tegenwoordig altijd dinsdag en donderdag! Waarom laat ze haar eigen collega haar werk onderbreken om voor mij te kijken, terwijl zij het antwoord al lang wist? Dit soort toestanden en situaties zijn aan de orde van de dag en het is gekmakend en frustrerend.
Verder heb ik een oude grijze man gezien waartegen men tekeer ging omdat deze man zijn badge niet droeg, op de vraag waarom hij dat moest dragen vertelde een FourstaR medewerker hem dat het was voor de veiligheid, de oude man wees de medewerker op het feit dat niemand in de loods werkschoenen aan had en dat er een heftruck rondreed en zei dat dat onveilig was. De medewerker liep weg en kwam even later terug met een schriftelijke waarschuwing. De oude man zag ik later met zijn badge lopen waarschijnlijk bang voor een korting. De man vertelde mij later toch waarschijnlijk een klacht in te gaan dienen en hij vertelde dat hij over de onveilige situatie met een fourstar medewerker had gesproken en dat hij de arbeidsinspectie zou inschakelen, daarop had de fourstar medewerker hem verteld dat het niet uitmaakte want ze gingen binnenkort toch naar een ander pand. Begrijp ik hier dus goed dat men op de hoogte is van de diverse onveilige situaties en dat men toch werklozen in het traject aanneemt ondanks dat de situatie onveilig is? Weet de Gemeente Arnhem hier wel van? Of laten zij de mensen toch doorwerken in een onveilige werksituatie totdat men in januari het nieuwe pand gaat betrekken? Dit is een schandalige gang van zaken en het verdient verder onderzoek.
Gebouwen van FourStar BV op last van Bouw en Woningtoezicht ontruimd
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... nd_06.html
De oude man is overigens niet de enigste persoon die het ziet, ik zie het namelijk zelf ook er is inderdaad sprake van zeer onveilige situatie, er rijd een heftruck en niemand heeft werkschoenen aan, ook zijn er geen gele lijnen op de grond aangebracht waarbinnen de heftruck mag rijden, de loods staat overvol en pallets staan gevaarlijk opgestapeld, de heftruck rijd tussen de tafels door met soms centimeters speling tussen de rugleuningen van mensen die op hun stoel aan een tafel zitten te werken. Ik heb meisjes gezien die zonder begeleiding met een Black&Decker elektrische zaag een stuk hout en een workmate aan het klooien waren. De loods staat soms zo vol met bijvoorbeeld dozen met foam dat mensen aan hun werktafel gewoon ingebouwd zitten, als er brand uitbreekt komen die er niet levend uit op. De hygiëne in de toiletten is beneden alle peil, en toiletrollen voor cliënten wc`s zijn zelfs weggehaald omdat de medewerkers van FourstaR er geen meer hadden en FourstaR Arnhem geen geld had om nieuwe te halen. Diezelfde dag hebben de cliënten overigens uren moeten wachten tot zij konden beginnen met het werk omdat er ook geen geld was om pritt stiften te kopen zodat de cliënten de foldertjes voor de gemeente Arnhem konden plakken. Als men dan de maffia-achtige bobo`s in krijtstreep pak ziet, die zo nu en dan in dure auto`s aan komen rijden bij FourstaR en met fourstar/sociale dienst medewerkers lopen te flirten, terwijl er buiten van ellende huilende mensen op de bank zitten toe te kijken. dan vraag je je toch echt af in welke soap je bent beland.
De werkzaamheden bestaan volgens de website van FourstaR uit veel verschillende soorten werk. Maar in werkelijkheid bestaat het werk uit enkel en alleen inpakwerk. Men verzekerde mij dat er geen winst werd gemaakt op producten, maar omdat het om producten gaat die gewoon in reguliere winkels verkocht worden kan iedere idioot nagaan dat er op het product winst gemaakt word. Toen ik dit ging onderzoeken ontdekte ik dat Fourstar het werk krijgt aangeleverd door een bedrijf genaamd montapacking wat een groot landelijk opererend inpakbedrijf is en op de website van montapacking staat het volgende stukje.
"In 2007 zijn wij een exclusieve landelijke samenwerking aangegaan met Reintegratiebedrijf Fourstar. Hierdoor hebben wij zeer grote groepen (ca. 1000 fte's) productiemensen tot onze beschikking om bepaalde volumineuze orders te kunnen verpakken in een heel kort tijdsbestek. Producten die wij o.a. met deze werkplaatsen verwerken zijn o.a. Displays, Tijdschriften, DVD's en Wenskaarten. Montapacking voert inmiddels een heel breed scala aan dienstverlenende en productieondersteunende activiteiten uit. Er wordt op professionele en concurrerende wijze optimaal gebruik gemaakt van de ruime capaciteit aan arbeid die tot onze beschikking staat."
http://www.montapacking.nl/subpagina.as ... ntapacking
Waarom heeft men bij montapacking mij als werkkracht beschikbaar en staat mijn arbeid tot hun beschikking? Ik weet daar niks van, en ik krijg er ook niet voor betaald. Als men bij Montapacking 1000 productiemensen nodig heeft waarom bieden zij dan niet 1000 vacatures aan via de reguliere kanalen? Als ik dit zo lees is het net alsof ik er in dienst ben. Waarom krijgen de cliënten van FourstaR hier niet voor betaald? Waarom doet FourstaR zo geheimzinnig als men naar de aard van de werkzaamheden vraagt, en is men zo terughoudend met het geven van informatie over deze constructie? Waar gaat de winst van deze producten heen, en waarom vloeit er niet wat terug naar de mensen die het zo hard nodig hebben, de werklozen bij het ATC? Montapacking loopt te koop met de informatie en maakt er dus zelfs reclame mee, vallen wij daar nu ook onder de CAO? Hoe kan men nog over maatwerk spreken als de werkzaamheden en de trainingen van te voren al vast blijken te liggen en voor elke cliënt hetzelfde zijn?
Op grond van de Memorie van Toelichting bij de WWB kan een en ander echter ook, "nooit louter dienen als budgetvriendelijke oplossing voor het doen verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten waarvoor geen of onvoldoende publieke financiering voor handen is".
Nu kan men zich afvragen of simpele inpakwerkzaamheden voor een commercieel inpakbedrijf een maatschappelijk nuttige activiteit is, maar in ieder geval is het wel een activiteit die voorheen normaal betaald werd. In toenemende mate wordt dit soort arbeid door gedwongen werken in het kader van de WWB vervangen. Afgevraagd dient dan ook te worden of cliënten baat hebben bij het opdoen van deze werkervaring en daarmee hun afstand tot de arbeidsmarkt wordt verkleind? In het geheel wordt niet duidelijk gemaakt hoe de werkverschaffing mogelijkerwijze zou kunnen leiden tot het vinden van reguliere, betaalde arbeid. Bovendien is nauwelijks sprake van ondersteuning, maar veeleer van dwang, hetgeen met de bewoordingen van uw eigen Verordening in strijd lijkt te zijn. Indien u cliënten al te werk wilt stellen door hen via het ATC reguliere arbeid voor een commercieel bedrijf te laten verrichten, dient u hen ook het reguliere CAO loon uit te betalen. Immers op grond van de Nederlandse en internationale wetgeving alsmede de daarop gebaseerde jurisprudentie geldt het principe "gelijke arbeid, gelijk loon". Het verstrekken van een bijstandsuitkering voldoet niet aan dit criterium.
Toen wij tijdschriften moesten inpakken van het modeblad Glamour heb ik Glamour gebeld om te vragen of zij mij iets meer konden vertellen met betrekking tot de constructie zoals die nu bestaat en toen werd het verhaal ineens een stukje vreemder. De 3 sales managers die ik sprak tijdens een conferentie telefoongesprek hadden naar mijn idee namelijk heeft helemaal geen weet van het feit dat Fourstar hun blad inpakt en dat daar mensen voor een uitkering en dus onder het minimumloon werken, ze klonken boos en bezorgd en verzekerde mij dat ze dan de opdracht zouden intrekken mocht dit waar zijn. Dit was niet mijn bedoeling, ik wou alleen informatie inwinnen over de constructie die gebruikte word met betrekking de werkzaamheden. Maar het zette mij wel aan het denken. Zou het zo kunnen zijn dat een bedrijf als Glamour het volle pond betaald voor een inpakservice bij montapacking terwijl montapacking de producten vervolgens gratis laat inpakken in ATC`s van de gemeente?
Een ander product dat we kregen bij het ATC van Fourstar Reintegratie Service BV en de gemeente Arnhem waren bonbons die in een doosje ingepakt moesten worden. Deze bleken voor de Lidl te zijn. U moet zich voorstellen dat men nu dus voedsel zit in te pakken in een smerige werkloods waar ook getimmerd, geschilderd en gezaagd word en waar een heftruck rondrijd en waar totaal geen hygiëne instructies in acht worden genomen. Ik heb mensen met de blote handen aan de producten zien zitten, zonder speciale kleding. Mensen naar de wc zien gaan zonder handen te wassen en vervolgens verder gaan met inpakken. Vieze prullenbakken naast de producten en een grote open verbinding naar buiten waar men laad en lost. Te schandelijk voor woorden. Op de website van montapacking staat dat ze een speciaal ingerichte HACCP verpakkingsruimte hebben voor het verwerken van voedsel, en als men de plaatjes bekijkt die op de website staan ziet men superschone betegelde ruimtes met mensen in witte pakken. Zou het zo kunnen zijn dat de Lidl betaald voor een inpakservice bij Montapacking terwijl dit inpakbedrijf het werk weer uitbesteed aan fourstar die het vervolgens gratis en onder niet hygiënische omstandigheden laat inpakken door werklozen? Of is het FourstaR die liegt over het feit dat het voedsel op correcte wijze word ingepakt tegen montapacking?
http://www.montapacking.nl/subpagina.as ... el=Voedsel
Iemand word hier in deze constructie belazerd, en dat men voedsel inpakt onder die omstandigheden is ronduit schandalig. Over de werkzaamheden en voor welke bedrijven het word uitgevoerd word zeer geheimzinnig gedaan. Mijn gevoel zegt dat er mbt tot de werkzaamheden iets mis is. Iets of iemand verdient hier aan en dat zijn niet de werklozen die het werk uitvoeren. Ik heb contact gehad met een filiaalmanager van de Lidl en die snapte er niks van, hij kende het betreffende product ook niet. Hij kon zich niet voorstellen dat het wettelijk is dat de betreffende producten onder zulke slechte omstandigheden worden ingepakt. Deze filiaalmanager zou er contact over opnemen met het hoofdkantoor van de Lidl in Huizen. Dit lijkt nu al het tweede bedrijf dat via montapacking spullen bij Fourstar terugvind zonder hun medeweten. Dat de gemeente Arnhem meewerkt aan z`n malafide organisatie is ronduit schokkend. Ook is inmiddels door enkele cliënten van het ATC aangifte gedaan bij de voedsel en waren dienst en de arbeidsinspectie.
De gemeente doet in het kader van de re-integratie zaken met verschillende onderdelen (BV’s) van de FourstaR groep. Van FourstaR is echter bij de Kamer van Koophandel geen winst- en verliesrekening bekend. Evenmin een verantwoording van wat FourstaR met de publieke middelen allemaal doet. Er zijn geen cijfers bekend over de resultaten van de door FourstaR aangeboden trajecten. Workstar een onderdeel van de FourstaR Groep heeft enkele maanden geleden de accredatie beveiliging verloren en mogen geen beveiligers meer opleiden. Ook is FourstaR in conflict gekomen met de stichting CareRitas inzake fraude en oplichting, en heeft de stad Amsterdam aangifte tegen FourstaR gedaan.
Aangifte stad tegen Fourstar. - http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... star.dhtml
Reintegratiebedrijf FourstaR Fraudeert - http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 858979.ece
"Wij zijn inmiddels al enkele maanden bezig om Fourstar en zijn werkbedrijven aan te pakken. Ook onze stichting is zwaar financieel de dupe geworden van dit bedrijf. Onze organisatie heeft twee directeuren van deze bedrijven inmiddels laten dagvaarden. Door de Gemeente Amsterdam en onze stichting is ook strafrechtelijk aangifte gedaan."
Gerard Haisma - Directeur CareRitas
"Stichting CareRitas verklaarde de afgelopen weken in verschillende kranten dat zij slachtoffer waren geworden van oplichting door Workstar en Fourstar te Rijen. De Gemeente Amsterdam stopte, na het bekend worden van contractbreuk, onmiddellijk de samenwerking met Fourstar en Workstar. Stichting CareRitas liet op haar beurt begin juli 2008 al beslag leggen voor € 560.000,00 op bank tegoeden van Workstar en Fourstar. Ook werden er beslagen gelegd bij de gemeente Amsterdam op tegoeden van Workstar en Fourstar".
http://www.careritas.nl/persbericht.html
Sinds dat FourstaR negatief in het nieuws is geweest in Amsterdam, met betrekking tot de fraude en oplichting aanklachten, hebben diverse organisaties negatieve rapportages over FourstaR opgesteld, onder andere het advocatenbureau Nautadutilh, Dienst Werk en Inkomen en de Amsterdamse Rekenkamer, waaruit onder andere blijkt dat FourstaR dubbele factureren maakt, ten onrechte subsidies claimt, schijnwerknemers op de loonlijst zet en wanprestatie levert bij het aan het werk helpen van sociaal zwakkeren. Ook waren in de praktijk een aantal rapportages met betrekking tot de cliënten identiek en was er niet veel meer gedaan 'wat knippen en plakken'. In de gemeente Nijmegen stelde met name mevr. Senay Akdemir van de SP Nijmegen kritische vragen over de effectiviteit en werkwijze van FourstaR Reintegratie Service BV.
Schriftelijke vragen controle re-integratiebureau FourstaR door de gemeente.
http://nijmegen.sp.nl/nieuws/raad/20080 ... gratie.stm
Vragen VVD over Fourstar Workstar na kritisch Amsterdams rapport.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/it ... yjJdWT.php
Op de website van de SP Nijmegen vind men het volgende stukje:
"Directeur Fred Homan van Fourstar Oost heeft afgelopen maandag 6 okt zijn clienten moeten mededelen dat de stekker er uit gaat bij FourstaR in Oosterhout. Een meesterzet van FourstaR, de overheadkosten in Oosterhout worden tot nul gereduceerd (pand, personeel) terwijl de Gemeente Nijmegen doorgaat met het betalen van (naar verluid) zo’n 26.000 Euro per client per jaar. Fourstar neemt de Gemeente Nijmegen nu de wind uit de zeilen. In plaats van te wachten op een opzegging van de overeenkomst met- en door de Gemeente neemt zij nu zelf het initiatief. Een opzegging door de Gemeente zou immers reputatieschade betekenen hetgeen zou afstralen op het bedrijf als geheel. De Gemeente zou te weinig clienten hebben "geleverd". In plaats van te wachten op een claim van de Gemeente in verband met wanprestatie kunnen ze nu een claim neerleggen bij de Gemeente. De clienten die nog in Oosterhout werkzaam zijn hebben te horen gekregen dat zij zich per medio november mogen melden op het Arbeids Trainings Centrum (ATC) in Arnhem."
Bezoekers reactie - http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/04/15 ... nder-vuur/
De cliënten uit Nijmegen heb ik inmiddels ontmoet, ze vinden het verschrikkelijk in Arnhem en bevestigen min of meer het bovenstaande verhaal, sommige zeggen niet eens reiskostenvergoeding te krijgen. Met hun mee kwamen ook 2 werkmeesters/jobhunters van FourstaR waaronder de heer Leo Frick, een man die gehaat is onder de Nijmeegse cliënten mede door zijn uitspraak "Onze klanten moeten de waarheid onder ogen leren zien. Leren dat de wereld niet op hen zit te wachten". Leo komt nu in Arnhem werken, de andere werkmeester uit Nijmegen word ontslagen zo hoorde ik.
Werklozen worden door de gemeente gedwongen om bij een frauduleus bedrijf plaats te nemen die het niet zo nauw neemt met alle wetten regels en voorschriften dit moeten zij doen in het kader van arbeidstraining. Wat trainen ze de mensen hier? Wanpraktijken, slechte bedrijfsvoering en amateurisme dat is wat men leert bij de diverse Work First trajecten. Het lijkt erop dat de gemeente Arnhem net als de gemeente Nijmegen en Amsterdam met FourstaR Reintegratie Service BV een lege doos heeft gekocht vanwege het prachtige etiket, en na thuiskomst verzuimd heeft om te kijken wat er nu eindelijk in zat. De gemeente Arnhem dient zich alsnog serieus af te vragen gezien voorgaande beschreven feiten, of het verantwoord is om zaken te blijven doen met de FourstaR groep?
Reintegratiebedrijf FourstaR op grote schaal frauduleus.- http://www.stichting-jas.nl/newsread.asp?newsID=10642
Fraude met nepcontracten door reintegratiebedrijf FourstaR.- http://www.bijstandsbond.org/activiteit ... fraude.htm
Eurojob.
Via het werk bij het ATC heeft men recht op een vergoeding via Eurojob van 1,- euro per gewerkt uur. Wekenlang is er voor de cliënten van het ATC onduidelijkheid geweest over de uitbetaling van eurojob. Navraag bij leerde mij dat sommige medewerkers van FourstaR en cliënten van het ATC over een maandelijkse uitbetaling, een 3 maandelijkse of een half jaarlijkse uitkering van eurojob spraken. Er was en is nog steeds veel onduidelijkheid hierover. Ook is men bij Fourstar eurojob formulieren en rekeningnummers van mensen kwijtgeraakt en die mensen moesten dus weer opnieuw hun spullen inleveren. Het is een grote warboel. Navraag bij de gemeente leerde mij dat men was overgestapt van een maandelijks door de gemeente betaald systeem naar een door fourstar gerund 3 maandelijks systeem. Gezien alle bovenstaande feiten in dit bezwaarschrift kan men zich afvragen of dit wel zo verstandig is. Als men zo nodig werklozen arbeidstraining wil geven waarom leren ze de cliënten van het ATC dan niet dat ze maandelijks op tijd betaald worden voor hun diensten zoals in elk normaal bedrijf? De volgende uitbetaling van eurojob die loopt van oktober tot december word pas in januari uitbetaald. Cliënten van het ATC die het geld al zo hard nodig hebben in deze dure maanden, moeten er nu op wachten tot laat in januari, wederom een gemiste kans om wat te kunnen betekenen voor de werklozen cliënten van het ATC.
Extra vragen.
Zoals ik al eerder zei iemand word hier belazerd de vraag is alleen wie? Is het de gemeente die word belazerd door FourstaR omdat Fourstar tegen de gemeente zegt dat alles ok is met de cliënten en dat ze aan alles voldoen? Voert de gemeente hier wel controle op uit en hoe? Of worden de cliënten belazerd door de gemeente die stiekem weet dat het bij FourstaR een warboel is, maar dat niet wil toegeven om zo niet haar vingers te branden? Liegt FourstaR tegen Montapacking met betrekking tot het hygiënisch en volgens wettelijke omstandigheden kunnen inpakken van producten? Of liegt Montapacking tegen haar klanten dat de producten volgens de regels worden ingepakt terwijl zij het gratis onder niet wettelijke en onhygiënische omstandigheden laten inpakken door een ATC?
FourstaR word door de gemeente betaald om cliënten te laten deelnemen in een traject, FourstaR krijgt waarschijnlijk ook geld van Montapacking voor het inpakken van de producten, voorts krijgen zij waarschijnlijk ook nog geld in de vorm van loonkosten subsidie door cliënten op nietszeggende functies te installeren binnen FourstaR onder het mom van stage. De cliënten echter zitten met oud materiaal en overal met betrekking tot de cliënten word op bespaard. Dan hoort men ook nog dat FourstaR zoveel publiek geld ontvangt en het vervolgens blijkbaar verliest bij de Icesave bank. Heeft de Gemeente wel eens gecontroleerd of zij waar voor hun geld krijgen?
- Wat is volgens de Gemeente Arnhem de definitie van maatwerk?
- Welke voorwaarden stelt het de gemeente Arnhem aan het re-integratiebureau FourstaR, bijvoorbeeld als het gaat om expertise, contacten met werkgevers, bereikbaarheid en omgang met cliënten?
- Een groot deel van de medewerkers bij FourstaR komen uit het traject zelf, is de gemeente van mening dat mensen die blijkbaar zelf problemen hebben en als werknemers op de loonlijst van FourstaR worden gezet de juiste keus zijn om andere hulpbehoevende te mogen en kunnen helpen ongeacht hun opleiding(s)/niveau? Zijn rapportages over cliënten gemaakt door cliënten wel betrouwbaar?
- Advocatenkantoor NautaDutilh geeft namens de gemeente Amsterdam, een aantal rapportages per deelnemers onderzocht. In de praktijk bleek een aantal rapporten identiek en was er niet veel meer gedaan 'wat knippen en plakken'. Is de gemeente bereid grondig onderzoek te laten verrichten naar mogelijke vergelijkbare rapportages met betrekking tot cliënten van het ATC Fourstar zoals die met name door Advocatenkantoor NautaDutilh in Amsterdam zijn aangetroffen? Zo ja, wanneer gaat u hiertoe maatregelen treffen? Zo neen, waarom niet?
- Bent u van mening dat mensen die arbeidstraining behoeven dat het beste kunnen doen in een integer bedrijf dat een voorbeeldfunctie heeft? Zo ja, vind u FourstaR een integer bedrijf met een voorbeeldfunctie? Waaruit blijkt dat?
- Inspecteert de gemeente regelmatig het door haar ingeschakelde re-integratiebureau FourstaR? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe vaak vind deze inspectie plaats? Waaruit bestaat deze inspectie? Welke controles en inspecties hebben er het afgelopen jaar precies plaatsgevonden bij alle BV’s van de FourstaR groep waar Arnhem zaken mee doet? Is het de gemeente bereid de raad inzage te geven in de rapportage van de inspecties?
- Is de werkplaats van FourstaR op de Hazenkamp 11 waar de cliënten worden geplaatst regelmatig door controleurs bezocht? Zo nee,waarom niet?
- Bent u het met mij eens dat juist bij commerciële reintegratiebureaus die al negatief in de publiciteit zijn geweest het van extra belang is dat er grondig gecontroleerd wordt?
- Krijgt de Gemeente een melding van Fourstar als iemand (al dan niet zelfstandig) een baan heeft gevonden, of gaat de Gemeente gewoon door met betalen?
- Cliënten ontvangen geen evaluatieformulieren van de Gemeente. De Gemeente kan dus niet controleren of de informatie van Fourstar klopt. Waarom voert de Gemeente geen controle uit?
- Is de gemeente bereid onderzoek te verrichten naar de vreemde constructie van FourstaR en Montapacking? Zo nee waarom niet?
- Bent u van mening, gezien voorgaande beschreven feiten, dat het verantwoord is om zaken te blijven doen met de FourstaR groep?
- Bent u bereid grondig onderzoek te laten verrichten naar mogelijke vergelijkbare frauduleuze constructies van het re-integratiebedrijf Fourstar en dochterondernemingen zoals die met name in Amsterdam zijn aangetroffen, bijvoorbeeld door de SIOD? Zo ja, wanneer gaat u hiertoe maatregelen treffen? Zo neen, waarom niet en welke maatregelen gaat u dan treffen?
Hoogachtend,
XXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Aanvullende informatie & bronnen.
Reintegratiebedrijf FourstaR Fraudeert
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieu ... 858979.ece
Aangifte-stad-tegen-Fourstar.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... star.dhtml
WorkstaR beschuldigd van oplichting.
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2008/0 ... eritas.htm
Klachten over Work First bedrijf FourstaR.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/nie ... ar_mug.asp
'Arbeidstraining' FourstaR onder vuur.
http://nijmegen.sp.nl/weblog/2008/04/15 ... nder-vuur/
FourstaR ontvangt driedubbele premie voor opjagen werkloze.
http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2007/0 ... urstar.htm
Amsterdam stop met WorkstaR.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/act ... rkstar.asp
Gebouwen van FourStar BV op last van Bouw en Woningtoezicht ontruimd
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... nd_06.html
FourstaR contract valt slecht bij FNV Bouw.
http://www.cobouw.nl/cobouw/nieuws/toon ... ?di=309867
Re-integratiebedrijf Fourstar is voor sommigen een kwelling.
http://www.mugweb.nl/index.php?pageID=1 ... MagArt=950
Een leugentje van de directeur van FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/blog/2005/ ... r-van.html
Fourstar faalt bij integratie.
http://nijmegen.sp.nl/bericht/24456/080 ... ratie.html
Fourstar reglement in strijd met hotmail gebruiksrechtovereenkomst
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65682
Reintegratiebedrijf FourstaR op grote schaal frauduleus.
http://www.stichting-jas.nl/newsread.asp?newsID=10642
FourstaR Arnhem in strijd met Voedsel en Warenwet?
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=65680
Fraude met nepcontracten door reintegratiebedrijf FourstaR.
http://www.bijstandsbond.org/activiteit ... fraude.htm
Reïntegratiebedrijf Workstar / FourstaR beticht van fraude.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/br ... fraude.ece
FourstaR Reintegratie BV Arnhem is een hel!!
http://forum.waocafe.nl/[email protected] ... @.7724f4be
Vragen VVD over Fourstar Workstar na kritisch Amsterdams rapport.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/it ... yjJdWT.php
Deelnemer Work First FourstaR veliest vingertopje.
http://www.fnv.nl/helpjezelf/lokaal/wor ... terdam.asp