LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geannuleerde Taxatie door Staetelande BV

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
digibeta

Geannuleerde Taxatie door Staetelande BV

Ongelezen bericht door digibeta »

Hi,

Een paar maanden geleden ben ik mn droom huisje tegen het lijf gelopen... Omdat ik dit huis erg leuk vondt, kon betalen en in een voor mij ideale buurt stond, heb ik besloten dit huisje te kopen...

Om financiering rondt te kunnen krijgen, had ik zoals gebruikelijk is een taxatie rapport nodig... Omdat mijn ontbindende voorwaarde al bijna waren verlopen, heb ik op internet gezocht naar een taxateur die op korte termijn de taxatie kon uitvoeren...

Zodoende kwam ik terecht bij "Staetelande BV" een bedrijfje uit Zoetermeer... Omdat de telefoniste niet dirtect een afspraak kon maken, (want de makelaar was zelf niet aanwezig, maar hij kon dit zeker uitvoeren, voordat de ontbindende voorwaarde verliepen...) is mij gevraagd om een online-aanvraag in te dienen met uitdrukkelijke vermelding van de laatst mogelijke taxatie datum.... (dit was overigens op zaterdag.... De ontbindende voorwaarde zouden de week erna op maandag verlopen... dus iets van 10 dagen later...)

Op de maandag erna, ontving ik een ontvangstbevestiging van de online taxatie aanvraag, met de info dat er spoedig contact opgenomen zou worden met mij over een afspraak....

Vervolgens ontving ik op dinsdag middag om 17.55 uur een bevestiging waarin stond dat de taxatie plaats zou vinden, de week erop, op dinsdag...

Omdat ik zelf inmiddels in Oman zat, voor mn werk, midden in de woestijn, zo'n 300 kilometer buiten de bewoonde wereld, had ik mn broertje gevraag mn mail in de gaten te houden.... Zodoende hoorde ik woensdag ochtend vroeg dat de taxtatie pas de week erop geplant was...

Heb meteen gebeld met steatelande en de situatie van de ontbindende voorwaarde nogmaals uitgelegt... Men begreep mijn situatie, maar was niet in staat eerder dan de genoemde datum te taxeren.... Waarop ik vervolgens de taxatie heb ge-annuleerd... (dit was dus woensdag, 6 dagen voor de afspraak... telefonisch...)

Toen ik op vrijdag weer in de buurt van Muscat was, heb ik zodra dat kon, deze annulering per mail bevestigd.... (met een cc naar mn 2de mail adres.. zo kon ik checken of de mail echt verstuur was... je weet maar nooit in die arabische wereld..)(dus 4 dagen voor de afspraak)

Omdat de mail goed was verzonden, was ik naar mijn mening wel klaar met het annuleren van deze aanvraag....

Mijn verbazig was groot, toen ik de week erop thuis kwam en 2 taxatie rapporten op mn mat vondt van Steatelande BV, die blijkbaar alsnog hebben getaxeerd... (al heb ik hier sterk mn twijfels over, want alle foto's die "zogenaamt waren gemaakt, waren minimaal 9 maanden oud!!! de foto's van de buitenkant zaten de posters van de makelaar op andere ramen, waar op dat moment alleen nog plak resten zaten, de keuken had een vol aanrecht, terwijl heb niet meer was bewoond enz... maar dat ter zijde)

Anywayz, maar even een mooie brief gemaakt en samen met de taxatie rapporten geretourneert aan Staetelande BV... Krijg ik een mooie brief er raporten terug, dat de annulering nooit is ontvangen en dat ik de rekening dus gewoon moet betalen...

Uiteraard nogmaals een brief met kopieen van mails en het was weer even stil... Vervolgens een aantal betalings herrineringen (een hele stapel)...

Nu zijn we inmiddels 9 maanden verder en heb ik ook een brief van het deurwaarders kantoor ontvangen.... Uiteraard ook hier weer een aangetekende reactie dat ik de taxatie heb ge-annuleert dus ook de taxatie niet wil betalen... Ik heb immers niets gevraagd....

Weer lang stil, dan vandaag weer een brief van het deurwaarders kantoor, met antwoord van Staetelande eraan vast dat ze nooit een annulering hebben ontvangen en dat ik dus gewoon moet betalen...
(en anders voor de rechter moet verschijnen, bla bla bla...)

Nu mijn vraag....

Hoe lang gaat dit nog door met deze onzin en kunnen ze dit zo maar maken?
Als ze echt naar de rechter stappen, hebben ze dan ook echt kans dat ze in gelijk worden gesteld? Zelfs als ik mail berichten overleg waaruit blijkt dat ik echt heb geannuleerd?

Lijkt mij allemaal een beetje vreemde gang van zaken, maarja aan de andere kant zou het me ook weer niets verbazen als de rechter ze nog gelijk geeft ook, met dit rechtssysteem en deze rechters....hihi...

Anyway, ben benieuwd hoe jullie erover denken???

Thanx!!

D1RK

Re: Geannuleerde Taxatie door Staetelande BV

Ongelezen bericht door D1RK »

Als zij zo slordig om gaan met spoed klanten hadden ze moeten weigeren of dit eerder maken.

De oude foto mag wel, zelf nieuwe nemen is niet verplicht.
Of Uw annulering duidelijk was geweest staat U gelijk.

Dus wat was Uw letterlijke tekst is belangrijk.

En heeft U de opdracht getekend?
Lees ook hun voorwaarden, en door de aanvraag ging U hiermee akkoord tenzij ze niet online stonden.

Dus lees eerst alles eens na.
Een rechtsbijstand verzekering is voor aankoop huis vaak noodzakelijk, maar ze behandelen alleen zaken 3 tot 6 maanden na afsluiten!

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Even de zaak helder maken.

Er worden twee argumenten aangedragen :
1. Taxatie is geannuleerd door klant
2. Taxatie is slecht uitgevoerd door bedrijf

ad 1.
Het zou kunnen zijn dat de taxatie op tijd is uitgevoerd, en dat eventueel de ontbindende voorwaarde nog op tijd had kunnen worden ingeroepen. In die zin valt Steatelande dan niks te verwijten.

Jouw annulering per e-mail kan als bewijs dienen als je kan aantonen dat het bericht daadwerkelijk verzonden is en dat het e-mail adres correct is.
Als je dat hebt is m.i. de enkele ontkenning van Staetelande dat ze het niet hebben ontvangen onvoldoende.
In dat geval zullen ze toch ook moeten graven in de historie en aannemelijk maken dat ze niks hebben ontvangen.

ad2. Slechte uitvoering
Aangezien jij niet thuis was, neem ik aan dat Staetelande ook niet in staat was om het huis te betreden, en zaken aan de binnenkant te bekijken. Het maak voor de waarde wel uit of badkamer en keuken gerenoveerd zijn. Soortgelijk geldt voor vloeren en plafonds.

Ik neem aan dat je niet expliciet hebt afgesproken dat de taxatie alleen van buiten dient te geschieden, en dat ze niet binnen kunnen

In principe kun je dit dan tot jouw voordeel aanwenden. Je had mogen verwachten dat Staetelande contact zou opnemen voor het exacte tijdstip van de taxatie omdat ze ook binnen moeten kunnen kijken.

Omdat dit niet is gebeurd ben je gesterkt in je vertrouwen dat de opzegging is verwerkt. Anders had je tijdens het gesprek alsnog kunnen aangeven dat je hebt geannuleerd.

Het feit dat er oud materiaal is gebruikt behoeft geen verdere bespreking, omdat er geen sprake meer is van en overeenkomst.

Het lijkt me overigens wel fair dat Staetelande je de werkelijk gemaakte kosten voor de annulering in rekening brengt, maar dit kan nooit veel zijn

D1RK

Ongelezen bericht door D1RK »

In aanvulling op seagoing racer2

Het is niet verboden oud foto materiaal te gebruiken.
Of ze binnen zijn geweest kan de verkopende partij/makelaar weten dus vraag deze.

Oude foto's worden wel vaker gebruikt indien ze voldoen aan de eisen en je kunt zien wat er gekocht is.
Dit spaarde kosten en mag dus.

De verkopende makelaar kan antwoorden wanneer ze binnen zijn geweest en was dit voor, tijdens of na het ontbindende E mail bericht?

Gezien de werkwijze zou dezelfde dag taxeren nog mogen, want soms lees je de mail maar 1x per dag.
Tussen ontvangt in box en lezen mag dus 1 volledige werkdag zitten!

Succes met de strijd tegen deze matige firma.

aankoopmakelaar

Ongelezen bericht door aankoopmakelaar »

.

digibeta

Ongelezen bericht door digibeta »

Ok, excuus voor de extreem late update, maar hierbij alsnog, mocht deze heer ooit nog iets willen proberen bij andere mensen!

Uiteindelijk is deze zaak naar de kanton rechter gegaan en ben ik in het gelijk gesteld.
Staetelande is vervolgens gesommeerd om de geleden schade en dergelijke te vergoeden en na uitvoerig overleg is dit dan ook gebeurd. (dit betekende dat ik heb moeten dreigen met deurwaarders en verdere gerechtelijke stappen, alvorens er werd overgegaan tot betaling van de schade!)

Mijn inziens; Ophangen aan de hoogste boom die men kan vinden...

Indien er nog mensen geinstresseerd zijn om een kopie van de uitspraak van de kanton rechter te ontvangen, kan je me rechtstreeks benaderen.... (digibeta (at) live . nl)

Gesloten