Pagina 1 van 1
Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 04 feb 2009 20:40
door Donwesje
Beste,
Ik heb sinds korte tijd een eigen onderneming en ben druk in de weer voor een zakelijke rekening. Nu lijkt dat erg makkelijk te regelen maar niets is minder waar. Ik had een afspraak gemaakt bij de Rabobank hier in Roosendaal-Woensdrecht.
Eenmaal aangekomen wat gepraat en dat mijn onderneming zoiezo naast mijn huidige baan valt. Meneer wist mij te vertellen dat het voor de Rabobank ondoenelijk was alleen een zakelijke rekening te openen en dat ik prive ook bij hun moest bankieren. Opzich geen enkel probleem aangezien ik hun zakelijke visie best begrijp. Ik heb hem meerdere malen duidelijk gemaakt dat ik de zakelijke rekening zo spoedig mogelijk nodig heb in verband met de Ideal-implentatie voor mijn webwinkel. Geen enkel probleem, zodra de papieren ondertekend zijn kan het allemaal geregeld zijn.
Na 1 week hoorde ik nog niets en belde ik met de afdeling te Roosendaal-Woensdrecht. Mevrouw wist mij te vertellen dat meneer op vakantie was ( wist ik al ) en dat ze mij terug zou laten bellen na 17.30 aangezien ik dit geeist had in verband met mijn fulltimejob. Prima geen enkel probleem. Prompt zie ik mijn telefoon om 16.00 overgaan en inderdaad de Rabobank. Ik heb niet opgenomen aangezien dat niet gaat als je fulltime werkt en je hoofd erbij moet houden. Nu gebeurde dit niet 1 of 2 keer maar wisten ze heel asociaal wel 8 keer op het verkeerde tijdstip te bellen terwijl de afspraak toch duidelijk NA 17.30 was.
Uiteindelijk belde ik vandaag weer omdat ik de documenten voor de priverekening al ontvangen had maar voor de ondernemersrekening nog niet. Ik kreeg de desbetreffende persoon aan de lijn waarmee ik destijds ook gesproken had. Hij wist mij te vertellen dat EERST de priverekening geactiveerd moest worden en daarna pas de ondernemersrekening actief zou kunnen worden. Ik vind dit grote onzin aangezien de Rabobank toch pretendeert een bank te zijn die voor IEDEREEN beschikbaar is, schijnbaar niet voor starters aangezien je te weinig inbrengt wat opzich logisch te verklaren is. Toen zei ik hem ook nog dat ik graag een afspraak wilde maken met een adviseur omtrend mijn businessplan en een eventuele flexkrediet op de zaak. Hij antwoorde direct met: Aangezien u dit parttime gaat doen kan ik u al vertellen dat ik dit niet door kan zetten. Ik zeg hem dat dit de grootste nonsens is die ik ooit had gehoord. Wat verwachten ze nu? Ik werk, heb nergens schulden of BKR en wil over een flexkrediet praten zodat ik werkkapitaal kan maken. Schijnbaar niet interessant voor de Rabobank. Ik vind dit zeer onbeschoft, vooral dat de ondernemersrekening nu dus NIET geactiveerd wordt aangezien ik de priverekening nog niet ondertekend retour heb gezonden wat ik overigens ook niet van plan ben aangezien er gezegd is dat de ondernemersrekening geen enkel probleem zou zijn.
Nu is mijn vraag: Is dit een normale gang van zaken? Of moet ik eens informeren bij een andere vestiging?
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 04 feb 2009 20:47
door Carlos6a
Als ik dit zo lees, krijg ik de indruk dat de Rabobank een wijs besluit heeft genomen.
Andere banken zullen net zo reageren. Wanneer je voor je zelf wilt beginnen met een webwinkel naast een baan, zul je of zelf over geld moeten beschikken of privé geld gaan lenen voor zover dat mogelijk is.
De arrogantie om de telefoon niet op te nemen indien men je probeert te bellen spreekt ook niet voor je. Als je zo te werk gaat zul je het met je zaak ook nooit redden. De Rabobank heeft dit waarschijnlijk ook al ingezien.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 04 feb 2009 20:51
door Donwesje
Denk dat je het verkeerd ziet of ik heb het verkeerd uitgelegd:
-Lening heb ik niet specifiek nodig maar is handig ivm omzetsnelheid en daarover wou ik even een gesprek hebben met een van hun adviseurs.
-Dat ik de telefoon niet opnam heeft te maken dat het op mijn normale baan erg druk is waardoor ik de telefoon nieteens aan kan nemen. Natuurlijk heb ik na het eerste belletje even teruggebeld met de mededeling om savonds nog eens te proberen wat dan weer niet gebeurde etc etc. Dit punt ligt echt bij hun.
-Waar ik van baal is dat ik dus een rekening open en dat ze niks toesturen maar wel de prive want daar zit meer geld in ( op dit moment ) maar dan moet je het niet beloven te sturen naar mijn idee.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 04 feb 2009 22:41
door Donwesje
Als iemand zou kunnen reageren graag
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 05:42
door Mk
Er zijn toch genoeg andere banken volgens mij.....probeer bijvoorbeeld eens de Postbank (binnenkort ING) als je Ideal moet hebben.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 12:03
door kweenie
Ik kan mij de reactie van rabo ook wel voorstellen. De normale gang van zaken bij het opzetten van een eigen bedrijf is in mijn ogen: businessplan maken, naar de bank gaan en kijken wat mogelijk is, dan eventueel een zakelijke rekening openen, en dan het bedrijf 'optuigen'. Jij schijnt het in de andere volgorde te willen doen: eerst het bedrijf maken, vervolgens een zakelijke rekening willen openen, en daarna nog eens het businessplan doornemen.
Vervolgens word je boos omdat de bank niet staat te springen om 'uit het niets' een zakelijke rekening voor je te openen, terwijl je geen klant bij ze bent en zij dus ook helemaal geen historie van je hebben. Bovendien leg je duidelijk de prioriteiten niet bij je eigen bedrijf.
Als het je dan niet snel genoeg gaat, zet je de bank min of meer onder druk om snel te reageren, maar je wilt dan weer niet dat ze je op een verkeerd moment bellen. Als je voor je bank al niet bereikbaar kunt/wilt zijn, hoe denk je dan dat de bank over de bereikbaarheid voor je klanten denkt?
Nee, ik kan mij de reactie van Rabo goed voorstellen. Ik denk dat je het met zo'n valse start bij hun flink hebt verbruit, ook al zou je een geweldig bedrijf hebben. Dus als je naar een andere bank stapt, denk dan even van tevoren na over wat een handige volgorde is, en hoe je je naar de bank toe gedraagt. Wellicht dat je bij een andere bank dan wel welkom bent.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 14:33
door Donwesje
Pff leer even lezen aub.
Een rekening openene heb je totaal geen BSplan voor nodig zelfs niet zakelijk. Die is alleen nodig voor een krediet en daar hadden we nog niet over gesproken.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 16:06
door kweenie
Ik kan heus wel lezen, hoor. Vandaar ook mijn reactie...
Want wat ik ook lees is een tamelijk onprofessionele houding. Je onderneming al opzetten terwijl je iets wat voor je onderneming blijkbaar noodzakelijk is (een rekening met iDeal) nog niet hebt geregeld, lijkt mij niet heel doordacht.
En als er verteld wordt dat je voor het openen van een zakelijke rekening ook privé bij Rabo moet zitten, dan lijkt het mij ook logisch dat je eerst die privérekening moet hebben, en dat je pas daarna de zakelijke rekening kunt activeren. Dat je dat afdoet als 'grote onzin' komt je relatie met Rabo ook niet ten goede. En als je die privé rekening niet wilt activeren, dan zul je lang kunnen wachten tot je de zakelijke rekening kunt gebruiken.
Ik zou je aanraden om, als je het verder wilt schoppen in het zakelijk leven, vooral van tevoren te kijken naar de voorwaarden van overeenkomsten die je wilt aangaan. Anders zou je nog weleens in veel meer problemen kunnen komen, aangezien men er bij zakelijke overeenkomsten vanuit zal gaan dat men zich bewust is van de voorwaarden van de overeenkomsten die men aangaat. Veel meer dan bij consumentenzaken.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 16:37
door Donwesje
Mijn adviseur beloofde dat de zakelijke rekening direct geopend kon worden en naderhand ineens niet meer schijnbaar lees je dus niet goed. Ik heb inmiddels contact gehad met een andere bank en die doen niet moeilijk hierover toch vreemd.
Daarbij horot eerst je winkel in orde te zijn en dan pas Ideal aangezien dat 5 minuten werk is om om te zetten maar schijnbaar weet jij dit
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 17:26
door kweenie
Het iDeal aan je winkel koppelen kan dan wel maar 5 minuten werk zijn. maar dan moet je natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen. Zoals het hebben van een zakelijke rekening...
Vandaar mijn tip om in het vervolg vooral altijd de voorwaarden goed door te lezen.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 18:09
door Donwesje
Rabobank adverteert dat het erg makkelijk en snel gaat om een rekening te openen ( dus niet 18 dagen inmiddels ). Eerst zeggen dat een prive niet specifiek als eerste geopend moet worden en later wel klopt gewoon niet, hoe je het ook ziet.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 18:38
door gravedigger
Nu is mijn vraag: Is dit een normale gang van zaken? Of moet ik eens informeren bij een andere vestiging?
Je vraag is heel duidelijk, maar waarom vraag je dat op een consumentenforum? 99,9% van de users hier heeft met deze materie nooit te maken. Zou je dit soort vragen niet beter kunnen stellen aan de KvK?
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 05 feb 2009 19:01
door Pruim
Even een heel ander antwoord. Ik zou het bij een andere vestiging proberen.
Ik heb eind 2008 een zakelijke rekening geopend bij de rabobank, en dat was inderdaad binnen een half uur helemaal geregeld. (geen ideal, omdat ik daar niets mee doe). Als je geen financiering nodig hebt, kun je inderdaad zo een zakelijke rekening openen, bij het overleggen van een uittreksel van de KvK. Ik begrijp dan ook niet zo goed waarom dat dan niet gelukt is. Ik hoefde mijn prive-rekening ook niet onder te brengen bij de rabobank, en heb dat dus ook niet gedaan.
Ik heb dit trouwens niet bij een 'gewone' rabobankvestiging gedaan, maar bij een Rabobank zakelijk adviescentrum. En ik heb geen idee of dat verschil maakt. Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan zou je in ieder geval zonder enig probleem een zakelijke rekening moeten kunnen openen. Zeker als je in eerste instantie geen financiering nodig hebt.
Het enige dat ik wel weet, om even reclame te maken, is dat de Rabobank voor beginnende ondernemingen (de eerste twee jaar), een van de goedkoopste banken is.
Succes.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 10 feb 2009 20:06
door Magic01
Een tip van mij: Ga naar een andere bank!
Ik kan hier een heel verhaal schrijven ten koste van de rabobank, maar dat heeft niks met jouw verhaal te maken. Als kleine ondernemer kun je daar gewoon beter wegblijven.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 11 feb 2009 19:47
door Ani444
Verschillende banken hebben speciale teams voor zakelijke klanten, waaronder ook Rabobank.
Laat je niet kisten, een echte ondernemer is eerst aan het ondernemen en gaat daarna pas aan de slag met businessplannen, rekeningen openen en andere administratieve zaken.
Je moet met een bank in zee gaan waar mensen werken die met een ondernemer meedenken in plaats van barrieres opwerpen.
Een krediet op je zakelijke rekening is vaak geen probleem, maar je moet wel persoonlijk garant staan. Een bank zoekt vooral zekerheid. Vandaar dat een bank graag ook de privézaken erbij heeft.
Helaas zijn er steeds minder banken die meedenken, je kunt proberen bij een andere Rabobank, maar ook bij ABN AMRO of ING. Natuurlijk zijn er meer banken, maar je hebt te maken met je IDEAL aanvraag.
En ben brutaal: vraag naar voordeelpakket i.v.m. starten van onderneming zoals bijv. lagere kosten 1e jaar, geen kredietprovisie.
Re: Rabobank Ondernemersbehandeling
Geplaatst: 12 feb 2009 08:26
door Magic01
Ik ben erg tevreden over mijn bank, maar voor iDeal heb ik toch een aparte postbankrekening geopend, dat was het goedkoopste en bood de meest gunstige opties en mogelijkheden. Die rekening heb ik alleen voor webwinkelbestellingen en iDeal, heel overzichtelijk.