ATAG Blauwe Engel HR51 CV Ketel - wat een draak
Geplaatst: 09 feb 2009 16:32
Ik woon nu iets meer dan 4 jaar in ons nieuwe huis dat wij overgenomen hebben met een ATAG Blauwe Engel HR51 Ketel.
Wat een draak van een ding. Blauwe engel, dat zal wel, maar dan figuurlijk blauw.
De ketel verliest druk vanaf dag 1 dat wij in ons huis trokken. Vervolgens lekt het onder de ketel, een kapotte druksensor. Die storing was een E02 - geen warm water. Dan begint het apparaat te lekken, te lekken en nog erger te lekken. Waterschade tot gevolg.
Blijkt dat de complete WarmteWisselaar (ww in vaktermen) aan alle kanten lekt als een mandje. Met als bijgevolg dat de ketel van binnen op vele onderdelen ook flink water en kalksporen heeft.
In ons vorige huis (nieuwbouw) hadden wij een eenvoudige Valliant volgens mij. Dat ding heeft het 12 jaar gedaan, en draait nu nog ! 16 jaar dus, zonder grote problemen of kosten. Oh ja, 1x heeft een monteur gezegd dat de ketel op was.... bleek gewoon dat de hoofdbeveiliging te vroeg aansloeg en dat een verlaging van 5 graden op de max. warmwatertemperatuur het hele probleem oploste.
De constructie van de Blauwe Engel is een bijzonder slecht ontwerp. Kan niet anders als ik nu ook zie hoeveel klachten er zijn, dezelfde klachten. Een ketel is een simpel apparaat: Een brander, WarmteWisselaar, Pomp en Regeling/Beveiliging. Meer is het niet. In mijn optiek is de materiaalkeuze en wijze van ontwerp zwaar beneden de maat en is de fabrikant aansprakelijk voor.
Alle regelingen, reapraties ten goede, DIT KAN NIET ! Er wordt gewoon geld aan verdiend op Service, Onderdelen. ATAG Dealers die allerlei zaken claimen op deze site, of ATAG zelf, over hoe zwaar een ketel het wel niet heeft etc. is regelrechte flauwekul. Het lijken wel autogarages. Je bent hoogst afhankelijk van zo'n ding en het merendeel van de klanten is leek en dus bij de neus te nemen.
Ik heb nog niet gehoord WAT mijn voorstel reparatie wordt van ATAG en de Dealer, maar vind dit bij voorbaat een absurde zaak. Ik zou graag sowieso horen dat ATAG haar ontwerp en onderdelen kwalitatief aangepast zou hebben op de juiste kwaliteit over de laatste jaren heen. Dat wat nu gebeurt is "pleister-management" een balans tussen service tegen kosten en structureel niks doen uit angst voor kosten.....
Wat een draak van een ding. Blauwe engel, dat zal wel, maar dan figuurlijk blauw.
De ketel verliest druk vanaf dag 1 dat wij in ons huis trokken. Vervolgens lekt het onder de ketel, een kapotte druksensor. Die storing was een E02 - geen warm water. Dan begint het apparaat te lekken, te lekken en nog erger te lekken. Waterschade tot gevolg.
Blijkt dat de complete WarmteWisselaar (ww in vaktermen) aan alle kanten lekt als een mandje. Met als bijgevolg dat de ketel van binnen op vele onderdelen ook flink water en kalksporen heeft.
In ons vorige huis (nieuwbouw) hadden wij een eenvoudige Valliant volgens mij. Dat ding heeft het 12 jaar gedaan, en draait nu nog ! 16 jaar dus, zonder grote problemen of kosten. Oh ja, 1x heeft een monteur gezegd dat de ketel op was.... bleek gewoon dat de hoofdbeveiliging te vroeg aansloeg en dat een verlaging van 5 graden op de max. warmwatertemperatuur het hele probleem oploste.
De constructie van de Blauwe Engel is een bijzonder slecht ontwerp. Kan niet anders als ik nu ook zie hoeveel klachten er zijn, dezelfde klachten. Een ketel is een simpel apparaat: Een brander, WarmteWisselaar, Pomp en Regeling/Beveiliging. Meer is het niet. In mijn optiek is de materiaalkeuze en wijze van ontwerp zwaar beneden de maat en is de fabrikant aansprakelijk voor.
Alle regelingen, reapraties ten goede, DIT KAN NIET ! Er wordt gewoon geld aan verdiend op Service, Onderdelen. ATAG Dealers die allerlei zaken claimen op deze site, of ATAG zelf, over hoe zwaar een ketel het wel niet heeft etc. is regelrechte flauwekul. Het lijken wel autogarages. Je bent hoogst afhankelijk van zo'n ding en het merendeel van de klanten is leek en dus bij de neus te nemen.
Ik heb nog niet gehoord WAT mijn voorstel reparatie wordt van ATAG en de Dealer, maar vind dit bij voorbaat een absurde zaak. Ik zou graag sowieso horen dat ATAG haar ontwerp en onderdelen kwalitatief aangepast zou hebben op de juiste kwaliteit over de laatste jaren heen. Dat wat nu gebeurt is "pleister-management" een balans tussen service tegen kosten en structureel niks doen uit angst voor kosten.....