LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eindejaarsafrekening Nuon
Eindejaarsafrekening Nuon
Wij hebben afgelopen december van de Nuon een jaarafrekening gehad waarbij we bijna 1300 euro moeten bijbetalen.
Nu is de voornaamste oorzaak het gasverbruik volgens de Nuon. Deze zat op meer dan 4000m³ in het jaar en was met 167% gestegen in vergelijking met de vorige periode.
Nu is ons huishouden zo ingericht: Het is 1 huis van 3 verdiepingen, waarbij op iedere verdieping 1 persoon leeft. 2 personen daarvan delen 1 badkamer. Maar verder heeft iedereen wel zijn eigen keuken, alleen kook ik vaak samen met 1 andere persoon, dus dat scheelt weer in de gaskosten met koken.
De meterstand toen we hier kwamen wonen was 71881 voor het gas.
In de maanden aug, sep, okt en nov van 2007 hadden wij 548m³ gas verbruikt.
De meterstand op 6 nov 2007 was 72416 en op 31 okt 2008 was het 76496.
Dit is dus een verbruik van 4149m³ aan gas.
Door dit hoge verbruik hebben ze het termijnbedrag ook verhoogd naar €361,91, terwijl dit €269,43 was.
Wij vinden dit allemaal erg vreemd omdat 4000m³ in een jaar erg veel is voor een huishouden als dit.
Wij hebben ondertussen wat metingen in huis laten uitvoeren naar gaslekken en naar de CV-ketel laten kijken, maar op wat kleinigheden na blijkt er niet veel te zijn wat het verbruik kan verklaren.
Nu heb ik een tijdje de meterstanden bijgehouden, en soms zit het verbuik op meer dan 20m³ per dag, en dat terwijl wij niet eens allemaal thuis zijn op zo'n dag.
De meter komt uit het jaar 1979, dus ik maak me zorgen of die meter nog wel betrouwbaar is, maar een meter laten ijken kost veel geld, en ik had gelezen dat slechts 0,5% hun gelijk haalt bij het ijken van de meter, en dat vind ik erg weinig.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen, of heeft iemand dit eerder gehoord/meegemaakt?
Ik zou graag wat reacties van jullie ontvangen.
Nu is de voornaamste oorzaak het gasverbruik volgens de Nuon. Deze zat op meer dan 4000m³ in het jaar en was met 167% gestegen in vergelijking met de vorige periode.
Nu is ons huishouden zo ingericht: Het is 1 huis van 3 verdiepingen, waarbij op iedere verdieping 1 persoon leeft. 2 personen daarvan delen 1 badkamer. Maar verder heeft iedereen wel zijn eigen keuken, alleen kook ik vaak samen met 1 andere persoon, dus dat scheelt weer in de gaskosten met koken.
De meterstand toen we hier kwamen wonen was 71881 voor het gas.
In de maanden aug, sep, okt en nov van 2007 hadden wij 548m³ gas verbruikt.
De meterstand op 6 nov 2007 was 72416 en op 31 okt 2008 was het 76496.
Dit is dus een verbruik van 4149m³ aan gas.
Door dit hoge verbruik hebben ze het termijnbedrag ook verhoogd naar €361,91, terwijl dit €269,43 was.
Wij vinden dit allemaal erg vreemd omdat 4000m³ in een jaar erg veel is voor een huishouden als dit.
Wij hebben ondertussen wat metingen in huis laten uitvoeren naar gaslekken en naar de CV-ketel laten kijken, maar op wat kleinigheden na blijkt er niet veel te zijn wat het verbruik kan verklaren.
Nu heb ik een tijdje de meterstanden bijgehouden, en soms zit het verbuik op meer dan 20m³ per dag, en dat terwijl wij niet eens allemaal thuis zijn op zo'n dag.
De meter komt uit het jaar 1979, dus ik maak me zorgen of die meter nog wel betrouwbaar is, maar een meter laten ijken kost veel geld, en ik had gelezen dat slechts 0,5% hun gelijk haalt bij het ijken van de meter, en dat vind ik erg weinig.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen, of heeft iemand dit eerder gehoord/meegemaakt?
Ik zou graag wat reacties van jullie ontvangen.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
...en vertel eens..
hoeveel kamers hebben een radiatorthermostaat...
of wat is gemiddelde gewenste temperatuur-instelling....
waar staat thermostaat snachts op? Heb je die thermostaten ook eens gecontroleerd?
Drie verdiepingenwoning met overal dubbel glas? spouwmuur isolatie?
In een winterperiode zoal de laatste tijd is 4000m3 in dergelijke grote woning met slechte isolatie en instellingen overal op 22 graden best verklaarbaar. Gaskosten voor koken is te verwaarlozen bij dergelijk groot stookverbruik.
hoeveel kamers hebben een radiatorthermostaat...
of wat is gemiddelde gewenste temperatuur-instelling....
waar staat thermostaat snachts op? Heb je die thermostaten ook eens gecontroleerd?
Drie verdiepingenwoning met overal dubbel glas? spouwmuur isolatie?
In een winterperiode zoal de laatste tijd is 4000m3 in dergelijke grote woning met slechte isolatie en instellingen overal op 22 graden best verklaarbaar. Gaskosten voor koken is te verwaarlozen bij dergelijk groot stookverbruik.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Je zou je kunnen afvragen of je meter nog wel goed is.
Ik had een oude meter, en mijn maandelijkse kosten waren € 130 ( voor oudbouw benedenwoning met 2 slaapkamers, slecht geeisoleerde vloeren maar wel dubbel glas ). In 2007 is ook mijn geiser en gaskachel in de kamer vervangen door een HR ketel. Midden vorig jaar is mijn oude meter vervangen door een nieuwe, en naast dat ik € 250,- terug krijg schatten zij mijn verbruik op het komende jaar op € 60,- dus bijna de helft minder.
Let wel, voor alle zekerheid verhoog ik zelf mijn maandbedrag wel, want liever te veel en iets terug volgend jaar, dan dat ik met een nabetaling kom te zitten.
Ik had een oude meter, en mijn maandelijkse kosten waren € 130 ( voor oudbouw benedenwoning met 2 slaapkamers, slecht geeisoleerde vloeren maar wel dubbel glas ). In 2007 is ook mijn geiser en gaskachel in de kamer vervangen door een HR ketel. Midden vorig jaar is mijn oude meter vervangen door een nieuwe, en naast dat ik € 250,- terug krijg schatten zij mijn verbruik op het komende jaar op € 60,- dus bijna de helft minder.
Let wel, voor alle zekerheid verhoog ik zelf mijn maandbedrag wel, want liever te veel en iets terug volgend jaar, dan dat ik met een nabetaling kom te zitten.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
én je zou voor de grap gewoon eens, als jullie allemaal weg zijn de kachel helemaal op nul kunnen zetten en kijken of de meter dan iets aangeslagen heeft. Dus wat je al had gedaan, maar dan gewoon even alles uit. Mischien zit er wel ergens een lek.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Uw eindstand is het verbruik over een heel jaar, dus incluis zomer. Nu standen noteren en bijhouden geeft een vertekend beeld aan gemiddeld jaarverbruik. Immers, we zitten in de winterperiode.
Om gelijk de meter of en lek als schuldige aan te wijzen gaat mij te ver. Eerst zou ik eens kijken naar het individuele gebruik en omgang met CV/douchen.
Het kookgas kunt u verwaarlozen. Dit pompt het verbuik aan gas niet omhoog.
Enkele adviseringen om eens nader onder de loep te nemen:
- Welk soort ketel hangt er. Een gewone oude, of een nieuw(ere) HR ketel?
- Hoelang en hoe vaak wordt er gedouched cq een bad genomen?
- Op welke temperatuur staan de radiator knoppen in de verschillende ruimten?
- Op welke stand staat de centrale thermostaat? (voor zover deze aanwezig is) En gaat deze 's nachts lager?
- en zoals al gezegd de woning: wel/geen isolatie, dubbele beglazing, tochtig huis, vloerisolatie etc.
@ moebenikervan:
U geeft zelf al aan dat u in 2007 een HR ketel hebt gekregen. Het is niet de vervangen meter waardoor uw verbruik is gedaald alswel de HR-ketel die een minder verbuik laat zien.
De kachel en de geiser die u eerst had, branden continue (denk aan waakvlam)....... enfin, het plaatje kunt uzelf wel invullen.
Om gelijk de meter of en lek als schuldige aan te wijzen gaat mij te ver. Eerst zou ik eens kijken naar het individuele gebruik en omgang met CV/douchen.
Het kookgas kunt u verwaarlozen. Dit pompt het verbuik aan gas niet omhoog.
Enkele adviseringen om eens nader onder de loep te nemen:
- Welk soort ketel hangt er. Een gewone oude, of een nieuw(ere) HR ketel?
- Hoelang en hoe vaak wordt er gedouched cq een bad genomen?
- Op welke temperatuur staan de radiator knoppen in de verschillende ruimten?
- Op welke stand staat de centrale thermostaat? (voor zover deze aanwezig is) En gaat deze 's nachts lager?
- en zoals al gezegd de woning: wel/geen isolatie, dubbele beglazing, tochtig huis, vloerisolatie etc.
@ moebenikervan:
U geeft zelf al aan dat u in 2007 een HR ketel hebt gekregen. Het is niet de vervangen meter waardoor uw verbruik is gedaald alswel de HR-ketel die een minder verbuik laat zien.
De kachel en de geiser die u eerst had, branden continue (denk aan waakvlam)....... enfin, het plaatje kunt uzelf wel invullen.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Waarschijnlijk in juni/juli/augustus 2007 komen wonen in betreffend pand? Is er over de periode aug 2007 t/m nov 2007 ook in december (2007) een afrekening geweest? Beginstand m.i.v. van aanmelden 71.881 m3 meterstand op 6 november 2007 72.416 m3 (verbruik 535 m3) en meterstand op 31 okt 2008 is 76.496 m3 (verbruik 4080 m3) Zijn 548 en 4149 m3 gas berekend met gewogen graaddagen/calorische factor?
Graaddagen aug t/m nov 2007 zijn 33+110+230+319 (ongewogen graaddagen in Amsterdam) = 692 graaddagen.
Graaddagen tussen 6 nov 2007 en 31 okt 2008 zijn, afgerond 2661 graaddagen (in Amsterdam).
In de eerste situatie per grd verstookt 535/692 = 0,77 m3
en 4080/2661 = 1,53 m3 erna. Dit laatste geeft natuurlijk een reëler beeld dan de 0,77 over de periode aug t/m nov 2007, omdat je over een volledig jaar kijkt.
Bij het berekenen van een voorschot gaat men uit van het 30 jaars gemiddelde, dit is 3100 graaddagen waardoor het voorschot mogelijk gebaseerd wordt op 3100 x 1,53 = 4743 m3 gas op jaarbasis. Mede hierdoor is het voorschot verhoogd van € 269,43 naar € 361,91
Even voor het gemak het gas voor koken en warm water buiten beschouwing gelaten.
Het is de afgelopen tijd zeer koud geweest, dan zijn 20 m3 gas per dag afgezet tegen inhoud (en andere factoren) van het huis niets bijzonders. Heb vanaf 1 januari tot nu (week 1 t/m 7) gemiddeld 136 m3 gas verstookt per week, met een uitschieter van 183 m3 in week 2 en het laagste in week 4 met 116 m3 gas.
(Heb al eens, week 1 en 2 in 1997, respectievelijk 223 en 208 m3 gas verstookt. Was wel nog voor de huidige hr ketel die nu aanwezig is).
Verder worden in de reacties van KarelD en Shine nog andere van toepassing zijnde zaken vermeldt.
Graaddagen aug t/m nov 2007 zijn 33+110+230+319 (ongewogen graaddagen in Amsterdam) = 692 graaddagen.
Graaddagen tussen 6 nov 2007 en 31 okt 2008 zijn, afgerond 2661 graaddagen (in Amsterdam).
In de eerste situatie per grd verstookt 535/692 = 0,77 m3
en 4080/2661 = 1,53 m3 erna. Dit laatste geeft natuurlijk een reëler beeld dan de 0,77 over de periode aug t/m nov 2007, omdat je over een volledig jaar kijkt.
Bij het berekenen van een voorschot gaat men uit van het 30 jaars gemiddelde, dit is 3100 graaddagen waardoor het voorschot mogelijk gebaseerd wordt op 3100 x 1,53 = 4743 m3 gas op jaarbasis. Mede hierdoor is het voorschot verhoogd van € 269,43 naar € 361,91
Even voor het gemak het gas voor koken en warm water buiten beschouwing gelaten.
Het is de afgelopen tijd zeer koud geweest, dan zijn 20 m3 gas per dag afgezet tegen inhoud (en andere factoren) van het huis niets bijzonders. Heb vanaf 1 januari tot nu (week 1 t/m 7) gemiddeld 136 m3 gas verstookt per week, met een uitschieter van 183 m3 in week 2 en het laagste in week 4 met 116 m3 gas.
(Heb al eens, week 1 en 2 in 1997, respectievelijk 223 en 208 m3 gas verstookt. Was wel nog voor de huidige hr ketel die nu aanwezig is).
Verder worden in de reacties van KarelD en Shine nog andere van toepassing zijnde zaken vermeldt.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Nou, ik wil niet teveel op details in gaan op dit moment, maar er loopt nu nog een aanvraag voor een meterijking. En ondertussen hebben we een nieuwe eindafrekening gehad voor het laatste half jaar. En wederom moeten wij een bedrag van €1100 terug betalen. En dat terwijl het maandbedrag sinds het vorige drama al flink omhoog was gegaan naar 395 euro per maand.
Nu kan ik haast niet anders dan er vanuit gaan dat er iets niet klopt.
De Nuon wil hier niets mee doen. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat Nuon of een ander gespecialiseerd bedrijf hier naar kan kijken.
Want wat iedereen ook zegt, ik weiger te geloven dat dit komt door een te hoog verbruik, want we hebben de afgelopen maanden met dekentjes op de bank gezeten iedere dag.
Nu kan ik haast niet anders dan er vanuit gaan dat er iets niet klopt.
De Nuon wil hier niets mee doen. Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat Nuon of een ander gespecialiseerd bedrijf hier naar kan kijken.
Want wat iedereen ook zegt, ik weiger te geloven dat dit komt door een te hoog verbruik, want we hebben de afgelopen maanden met dekentjes op de bank gezeten iedere dag.
-
- verified
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Geachte Dirk83,
Uit uw opmerkingen op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de oorzaak van een toename van uw gasverbruik.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om deze kwestie met u te bespreken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
Uit uw opmerkingen op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de oorzaak van een toename van uw gasverbruik.
Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om deze kwestie met u te bespreken. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.
Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.
Met vriendelijke groet,
De Nuon medewerker
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Gut, de NUON Medewerker. Nog eentje. We hadden al de Oxxio medewerker, Tele2 webservice etc etc. Het wordt hoog tijd dat deze bedrijven geld gaan betalen aan de TROS.
Ze misbruiken dit gratis forum omdat ze hun eigen zaakjes niet op orde hebben en vervolgens de vuile was binnen willen houden!
Ze misbruiken dit gratis forum omdat ze hun eigen zaakjes niet op orde hebben en vervolgens de vuile was binnen willen houden!
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
@Bob Schurkjens
Feit blijft natuurlijk wel dat op een forum zoals dit over het algemeen alleen maar mensen komen die iets te klagen hebben. Hetzij terecht of onterecht. En wat volk dat zo links en rechts hun mening daarover geven omdat ze in het energiewereldje zitten
Feit blijft natuurlijk wel dat op een forum zoals dit over het algemeen alleen maar mensen komen die iets te klagen hebben. Hetzij terecht of onterecht. En wat volk dat zo links en rechts hun mening daarover geven omdat ze in het energiewereldje zitten
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Nou Bob, die Nuon medewerker is al veel langer actief en helpt de mensen ten minste.
Wat is dan beter, dat mensen hier komen klagen en dat er alsnog niets aan wordt gedaan?
Ik ben een tijdje geleden ook geholpen nadat ik hier een klacht had neergezet.
Jammer dat het zo moet, maar er wordt ten minste iets gedaan.
Je reageert heel vaak negatief op de medewerkers die hier mesen proberen te helpen, maar wat is een betere oplossing volgens jou?
Wat is dan beter, dat mensen hier komen klagen en dat er alsnog niets aan wordt gedaan?
Ik ben een tijdje geleden ook geholpen nadat ik hier een klacht had neergezet.
Jammer dat het zo moet, maar er wordt ten minste iets gedaan.
Je reageert heel vaak negatief op de medewerkers die hier mesen proberen te helpen, maar wat is een betere oplossing volgens jou?
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Er zijn plannen met Tros Radar Mail adressen van dit soort bedrijven...
Dus herkenbare doorstuur mail formulieren die een copy achterlaten in het forum...
Reclame maken voor zo iets zullen ze niet leuk vinden want als iedereen hun klacht via ons laat lopen voor snellere en betere oplossingen.....
Zullen ze niet leuk vinden.
Dus herkenbare doorstuur mail formulieren die een copy achterlaten in het forum...
Reclame maken voor zo iets zullen ze niet leuk vinden want als iedereen hun klacht via ons laat lopen voor snellere en betere oplossingen.....
Zullen ze niet leuk vinden.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Ja, ik ben blij met een Nuon-medewerker, ik hoop dan ook dat hij kan helpen.
Bij deze dus dat contractnummer; 300-5956980
Moet er wel bij vermelden dat het niet op mijn naam staat maar op die van een huisgenote. Maar zij weet waar het over gaat uiteraard.
Ik hoop dat u contact opneemt naar aanleiding van deze post.
Alvast vriendelijk bedankt.
Bij deze dus dat contractnummer; 300-5956980
Moet er wel bij vermelden dat het niet op mijn naam staat maar op die van een huisgenote. Maar zij weet waar het over gaat uiteraard.
Ik hoop dat u contact opneemt naar aanleiding van deze post.
Alvast vriendelijk bedankt.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
"Die" Nuon medewerker bestaat helemaal niet.die Nuon medewerker is al veel langer actief en helpt de mensen ten minste.
Dit is een afdeling van nuon die zich bezig houdt met het binnen houden van de vuile was, zoals het een paar berichtjes hierboven zo mooi genoemd werd.
De hulp die er dan geboden wordt is voor degene die de hulp krijgt mooi meegenomen, maar diegenen die geen forum weten te vinden kunnen gewoon betalen, want die komen geen steek verder bij de reguliere klantenservice.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Schriftelijk communiceren en duidelijk aangeven dat je een klacht hebt dan kom je - volgens mij en naar eigen ervaring- ook zonder forum voorbij de 1e barrière - ook wel het brainless department want: "alles wat de computer zegt is waar" - van Nuonmaar diegenen die geen forum weten te vinden kunnen gewoon betalen, want die komen geen steek verder bij de reguliere klantenservice
Aan de andere kant is het natuurlijk wel goedkoper een behoorlijk stel relatief laag betaalde nono's - een paar 100 mannen en vrouwen!? - achter de telefoon te zetten die een groot deel van de vragen en problemen oplossen en het bescheiden aantal wat hierna buiten de boot valt door een veegploeg van een 10 a 15 senior Nuon medewerkers op te laten lossen. Je kan het nooit iedereen helemaal naar het zin maken maar gezeur met geschillencommissies en kantonrechters en inkomstenderving door achterstallige betalingen zijn ook niet gezond voor een bedrijf - net zoals voor de nachtrust van de klant - dus het mes van de Nuonmedewerker snijd aan 2 kanten.
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Je omschrijft het precies zoals ik het ook zie.ook wel het brainless department want: "alles wat de computer zegt is waar" - van Nuon
Aan de andere kant is het natuurlijk wel goedkoper een behoorlijk stel relatief laag betaalde nono's - een paar 100 mannen en vrouwen!? - achter de telefoon te zetten die een groot deel van de vragen en problemen oplossen en het bescheiden aantal wat hierna buiten de boot valt door een veegploeg van een 10 a 15 man op te laten lossen. Je kan het nooit iedereen helemaal naar het zin maken maar gezeur met geschillencommissies en kantonrechters en inkomstenderving door achterstallige betalingen zijn ook niet gezond voor een bedrijf - net zoals voor de nachtrust van de klant - dus het mes van de Nuonmedewerker snijd aan 2 kanten
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Een energiebedrijf is ook veel gelegen zo weinig mogelijk kosten aan een klant (consument) te hebben. Klant die altijd zelf de standen doorgeven en automatisch betalen zijn de beste klanten.
2 keer bellen met Nuon en ze zijn een hele jaarwinst op jou als klant kwijt. Paar keer een herinnering op een betaling krijgen idem. Een correctie maken op een nota kost snel 150 euro, weg winst op een klant. Das iets wat veel mensen niet weten
2 keer bellen met Nuon en ze zijn een hele jaarwinst op jou als klant kwijt. Paar keer een herinnering op een betaling krijgen idem. Een correctie maken op een nota kost snel 150 euro, weg winst op een klant. Das iets wat veel mensen niet weten
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
Dus laten we een klant die enige duizenden euro's ten onrechte moet betalen maar in de &%$# zakken, tenzij deze klant zo slim is een forum op te zoeken, want dat kost weer nieuwe klanten die zich door deze negatieve reclame niet meer aanmelden.weg winst op een klant. Das iets wat veel mensen niet weten
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
In reactie op de laatste 3 schrijfsels:
Dat geldt voor ieder bedrijf. (garage, waterleiding, verzekeringen, bank, gemeente, kopen en betalen op aflossing, lenen, enzzzzzz)
Klanten die bijtijds betalen, en/of zaken doorgeven zijn de fijnste consumenten.
Ieder bedrijf werkt met computers en haalt daar dus zijn gegevens uit. Het is is vrij logisch dat hetgeen een medewerker van welk bedirjf dan maar ook er vanuit gaat dat hetgeen hij/zij aan gegevens uitleest ook klopt.
Verder: ook wij consumenten gebruiken deze domme apparaten en halen en verwerken onze gegevens ermee/uit. DIt nemen we als waarheid aan. Als iets niet werkt of anders gaat dan gewenst, ligt dat altijd aan de pc en toch echt niet aan ons.
Het gedonder met meterstanden is en blijft erg vervelend. Haalt niet weg dat de praktijk leert dat veel mensen het nalaten om hun standen bijtijds, of überhaupt door te geven. Dat hier achteraf gedonder achterweg komt/kan komen ligt voor de hand.
Bij doorgave van meterstanden en ontvangst van de eindafrekening en ontdekken dat het verbruik erg hoog is het volgende:
Meterstanden worden door de netbeheerder 'gekeurd'. De leverancier heeft en doet er eigenlijk weinig mee, of heeft in 1ste instantie wat in deze pap te brokkelen.
Het enige wat de leverancier feitelijk doet is: "Oh, dat is het verbruik, dan hoort daar dat bedrag bij." Dat geldt ook voor de vaststelling van het -nieuwe- termijnbedrag als de jaar-afrekeningen. M.a.w. de leverancier is afhankelijk wat ze gecommuniceerd krijgt van de netbeheerder. De leverancier plakt daar dan het bedrag aan vast. Niets meer of minder.
Dat geldt voor ieder bedrijf. (garage, waterleiding, verzekeringen, bank, gemeente, kopen en betalen op aflossing, lenen, enzzzzzz)
Klanten die bijtijds betalen, en/of zaken doorgeven zijn de fijnste consumenten.
Ieder bedrijf werkt met computers en haalt daar dus zijn gegevens uit. Het is is vrij logisch dat hetgeen een medewerker van welk bedirjf dan maar ook er vanuit gaat dat hetgeen hij/zij aan gegevens uitleest ook klopt.
Verder: ook wij consumenten gebruiken deze domme apparaten en halen en verwerken onze gegevens ermee/uit. DIt nemen we als waarheid aan. Als iets niet werkt of anders gaat dan gewenst, ligt dat altijd aan de pc en toch echt niet aan ons.
Het gedonder met meterstanden is en blijft erg vervelend. Haalt niet weg dat de praktijk leert dat veel mensen het nalaten om hun standen bijtijds, of überhaupt door te geven. Dat hier achteraf gedonder achterweg komt/kan komen ligt voor de hand.
Bij doorgave van meterstanden en ontvangst van de eindafrekening en ontdekken dat het verbruik erg hoog is het volgende:
Meterstanden worden door de netbeheerder 'gekeurd'. De leverancier heeft en doet er eigenlijk weinig mee, of heeft in 1ste instantie wat in deze pap te brokkelen.
Het enige wat de leverancier feitelijk doet is: "Oh, dat is het verbruik, dan hoort daar dat bedrag bij." Dat geldt ook voor de vaststelling van het -nieuwe- termijnbedrag als de jaar-afrekeningen. M.a.w. de leverancier is afhankelijk wat ze gecommuniceerd krijgt van de netbeheerder. De leverancier plakt daar dan het bedrag aan vast. Niets meer of minder.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 06 jul 2008 17:35
Re: Eindejaarsafrekening Nuon
-Waarom kun je in dit forum geen berichten verwijderen?-
Laatst gewijzigd door Jan Doorsnee op 21 dec 2010 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.