LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedrag op forums

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Smaad is gewoon smaad, dat is op het internet niet anders.
Het College bescherming persoonsgegevens kan ook gewoon bij internet problemen actie ondernemen.
Smaad of schending van privacy is op het internet hetzelfde als in "de echte wereld"
Als uw acties geen resultaat geboekt hebben sta je dus gewoon in het ongelijk. Voor je ongefundeerde uitspraken gaat verspreiden zou ik eens met een jurist gaan praten.

Plezier
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:28

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Plezier »

Hallo cdt63, een geweldig initiatief!!
Ik begrijp dan ook niet dat er weer mensen zijn die meteen beginnen met oordelen! Je zult maar slachtoffer wezen van zo'n Webmaster of Moderator!
Wat doe je dan als al je gegevens verspreid worden over het internet?

Juist. Je neemt de maatregelen waar Moppentappers het al over had.
Klaagt bij de host van de betreffende website, die doen niets.
Nee, u moet bij de webmaster van dat forum zijn...
Goed, laat nu die webmaster precies degene zijn die de laster, smaad en de persoonlijke gegevens + foto's aan het verspreiden is?????
Je klaagt bij het CBP. Ook zij doen helemaal niets.
Want, u bent geen bedrijf... maar een particulier.
Wat een dooddoener!!! Dus een bedrijf mag niet openbaar op het internet geplaatst worden en een particulier dus wel??
Goed: volgende instantie: stop cybercrime.
Helaas kunnen die ook helemaal niets doen.
Het hostingbedrijf van die website is verantwoordelijk...

Nee hoor... wij hosten alleen maar en zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van een website!
Doet u s.v.p. aangifte bij de politie! Gedaan. Justitie is volledig op de hoogte.

OK. Nu.... da's 1,5 jaar geleden. Zijn we er iets mee opgeschoten?
Nee, niets. En genoemde website plaatst nog steeds de gegevens van Jan en Alleman overal op het internet, sterker nog: zelfs op het eigen forum.
Niemand die er iets tegen schijnt te kunnen doen.

Dit is een verhaal van mijzelf. Ik weet heel zeker dat er nog veel meer mensen zijn zoals ik.
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en er is helemaal niemand die iets doet.

Ja, je kunt idd. een jurist inschakelijk.... enig idee wat dat kost per uur?

Ik zou heel blij zijn met een instantie die ook daadwerkelijk de macht hebben om in te grijpen als blijkt dat dit nodig is!

cdt63: je zou op mijn volledige steun kunnen rekenen!

cdt63
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jan 2009 13:25

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door cdt63 »

dank je wel plezier.

ik hoop dan ook dat, je een actief mede lid blijft op dit topic, en dat we gezamelijk, door kennis en kunde iets kunnen gaan betekenen.
misschien zijn er lezers, die binnen hun vrienden, familie en of kennisen kring, juristen hebben.
het zou dan ook zeer welkom zijn, als die personen er op worden geatendeerd, om belangeloos mee te brainstormen, om dergelijk initiatief van de grond te krijgen.

dan nog even voor de, eenvoudig denkenden.
het navolgende bericht werd verstuurd, door een hosting bedrijf, aan iemand, die een klacht indiende, tegen een door hun gehoste site.

Beste ******

Dank je wel voor je e-mail! *********** houdt zich aan alle Nederlandse en Europese wet- en regelgeving op het gebied van internetproviders. Wij gaan zelf niet op de stoel van de rechter zitten, maar zodra er een verzoek bij ons binnen komt van het Openbaar Ministerie, Politie of een Rechtbank/Gerechtshof, dan zullen wij daar te allen tijde gehoor aan geven. Als het inderdaad zo is dat een van onze klanten/relaties, welke klant/relatie dan ook, zich schuldig maakt aan smaad en/of laster, dan staat het eenieder vrij om daar melding van te maken in de vorm van een aangifte bij de politie.

en als je dus bij de politie aanklopt,........... nou ja je raad het al.
kortom, de keiharde euro's zijn belangrijker dan uw of mijn privacy.
terwijl het voor zo'n host bedrijf, een kleine moeite is om de klacht te controleren, ze kunnen namelijk gewoon inloggen en controleren.
terwijl de politie dat niet kan en of mag, ja ze mogen wel inloggen en gaan kijken en ook nog constateren dat er starfbare feiten worden gepleegd, maar daar kunnen ze niets mee doen.
om namelijk tot vervolging of sluiting over te gaan, moeten ze eerst officieel de host voor het gerecht dagen, om naam en adres van de dader te achterhalen.
vervolgens nogmaals een gerechtelijke procedure starten, om de host de site te laten sluiten.
maar dan zijn we er nog niet, want dan volgt er nog zo'n zelfde procedure, om de dader te bestraffen.
kortom, al je gegevens zullen maar op het net staan, als een host zijn verantwording zou nemen, is het zo weg.
maar door de opstelling zoals boven geplaatst, staan je gegevens onnodig, misschien wel jaren op het net.
en dan zwijgen we nog over, schadelijke laster en smaad.

groeten Ruud

Plezier
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:28

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Plezier »

Geen dank hoor... cdt63.

Zo'n soortgelijke mail kreeg ik ook als antwoord.
Terwijl de host niet eens hoefde te zoeken, ook had ik al screenshots bijgevoegd van de laster, die echt niet misselijk was.
Echter, het bleef bij dat ene antwoord. Deze laster is ongeveer 2 jaar geleden begonnen en het duurt nog steeds. Het staat te lezen op een openbaar forum waar heel wat bezoekers komen!
Mijn privacy en identiteit zijn 2 jaar geleden al door 1 webmaster te grabbel gegooid voor iedereen die het maar wil lezen.
Niet alleen van mij, ook van vele andere mensen.
Het hostingbedrijf van deze website verstopt zich achter de mededeling dat ze zoveel site's hosten en niet iedere site na kunnen gaan lezen op laster of smaad.
Gelul dus!
Zou voor hun een hele kleine moeite zijn om deze webmaster te verzoeken de berichten te verwijderen maar zelfs dat willen ze niet doen.
Schandalig! Want dit zou betekenen dat een willekeurige website zomaar van iedereen de namen etc. on line mag gooien, zonder enige vorm van represailles!
En niet alleen de namen, ook nog foto's, beroep, de werkzaamheden of bedrijfsvoering.... Pure laster en zwartmakerij dus, bedoeld om mensen volledig kapot te maken.
Ook dit laatste wordt openlijk on line gepost.

Helaas blikt in de praktijk dat je gewoon van het kastje naar de muur gestuurd wordt en geen 1 instantie je kan of wil helpen.

Een website en zeker ook een hostingbedrijf wat dit toestaat... mag van mij meteen op zwart!

Tsja.... zo'n hostingbedrijf vangt natuurlijk maandelijks wel geld van zo'n website. En ik denk dat dit boven het belang van individuen gaat!!

Groet,

Plezier

Emma Derksen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jan 2009 00:37

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Emma Derksen »

Geen oplossing, maar wel een interessante site: http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... elediging/

Misschien een bemiddelingsforum starten voor site's die zich schuldig maken aan laster en smaad?

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Als je na contact met al die organisaties niet geholpen bent, dan is het probleem blijkbaar niet belangrijk genoeg. Of misschien een andere rede, dat weten we niet.
Feit is dat die instanties verantwoordelijk zijn voor die zaken en dat je daar dan dus ook moet wezen. Of hun dan wel of niet iets met je aangifte/klacht doet is een totaal ander verhaal. Zo'n instantie gaat het in ieder geval ook absoluut niet oplossen.

Een hosting bedrijf mag niet de website van zijn klanten aanpassen en uberhaubt niet het contract verbreken zonder dat er (in dit geval) een gerechtelijk bevel is om die informatie/website weg te halen.
De webhoster mag die dingen gewoon niet en webhosters die het wel doen hebben vaak geen erg lang bestaan. Jouw uiteenzettingen en gedachten zijn gebaseerd op het idee dat jij de enige op de wereld bent die er echt toe doet. Fout dus, jij kan niet zomaar even gegevens door de hoster laten verwijderen omdat jij dat zo graag wilt.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik begrijp dan ook niet dat er weer mensen zijn die meteen beginnen met oordelen!
Als je het topic even goed terug leest, zal je tegen komen dat er een (verwijderd) topic bestond waarin dit onderwerp tot in de finesses is besproken. Dus wie oordeelt er meteen ??

Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

Interessante materie!

@ Moppentappers: Volgens mij is het nergens gesteld dat hostingproviders (de inhoud) van sites niet zouden mogen aanpassen of weghalen.

Ik lees iets anders op die site die Emma Derksen hierboven aanhaalde:

http://www.iusmentis.com/aansprakelijkh ... trafrecht/
en
http://www.iusmentis.com/aansprakelijkh ... gproviders

Vraagje aan de klagers: Hebben jullie ook overwogen om de webmaster/hosting provider in een civiele procedure aansprakelijk te stellen voor de door jullie geleden schade?

Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

Jouw uiteenzettingen en gedachten zijn gebaseerd op het idee dat jij de enige op de wereld bent die er echt toe doet. Fout dus, jij kan niet zomaar even gegevens door de hoster laten verwijderen omdat jij dat zo graag wilt.
Als je ergens slachtoffer van bent is dit toch de enige juiste gedachtengang?
Ieder enkel slachtoffer van een misdrijf/onrechtmatige daad doet er toch toe?

Snap deze opmerking niet, sorry hoor. :roll:

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door gravedigger »

@Angelina
Het is maar de vraag of dat enige kans van slagen maakt. In het geval van KT en aanverwante sites, heeft de chatter er via de AV mee ingestemd dat de gegevens in de profielen het eigendom worden van de beheerder. Daar heeft de gebruiker dus geen zeggenschap meer over.

Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

@Gravedigger
Maar ik begreep dat het (tevens) evidente smaad/laster/smaadschrift betrof.
Dat is gewoon strafbaar, dat kun je toch niet in Algemene Voorwaarden regelen?

angel1978
Berichten: 11009
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar ik begreep dat het (tevens) evidente smaad/laster/smaadschrift betrof.
Maar het afhandelen van smaad / laster zul je gewoon via een civiel-rechterlijke procedure moeten afhandelen..
De politie gaat daar niets mee doen ( behalve PV opnemen ) en ook welke opgerichte waakhond / instantie die jullie bedacht hebben kan daar verder niets aan doen..

Gang naar de rechter dus !

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door gravedigger »

Angelina
Er kopen hier 2 topics door elkaar.
1. Het verwijderde waarin de op te richten instantie geopperd werd (charsites) en 2. Oplichtingssites (smaad etc). In het eerste topic is die hele materie gestart en kritiekje heeft dat voor dit topic overgenomen zonder dat te vermelden. Topic 2 is nog altijd na te lezen.
Laatst gewijzigd door gravedigger op 05 mar 2009 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

@angel1978
Eens! Hoewel kostbaar en tijdrovend, een civiele procedure is zeker een optie.

Maar waarom zou een strafrechtelijke gang moeten stoppen bij het opnemen PV?

En ik vind dat een hosting provider z'n ogen niet voor mag sluiten als er kennelijk door meerdere slachtoffers aan de bel wordt getrokken (met aantoonbaar bewijs van strafbaar gedrag op door hun gehoste fora).

Overigens, ik neem hier als individu deel aan deze discussie.
Als op mijn berichten wordt gereageerd, prima en graag, maar ik ben geen 'jullie'. 8)

angel1978
Berichten: 11009
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar waarom zou een strafrechtelijke gang moeten stoppen bij het opnemen PV?
Omdat smaad / laster onder het Civiel recht valt en NIET onder het strafrecht ! Dat is ook precies de reden dat de politie er niets mee kan.
En ik vind dat een hosting provider z'n ogen niet voor mag sluiten als er kennelijk door meerdere slachtoffers aan de bel wordt getrokken (met aantoonbaar bewijs van strafbaar gedrag op door hun gehoste fora).
Iets is pas strafbaar als de rechter dat bepaald heeft.
Een provider zal dan ook niet eerder ingrijpen pas nadat er een uitspraak van een rechter ligt tenzij het ingaat tegen de regels van de provider zelf ( opgenomen in de AV )..

Aantoonbaar bewijs van strafbaar gedrag bestaat dus helemaal niet in deze !

Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

@Gravedigger
Sorry!
Heb de andere twee topics niet gevolgd, begreep al wel dat er door posters hier al elders over was gediscussieerd.
Zal snel proberen het alsnog bij te lezen.

Kan me overigens voorstellen dat het voor sommigen een uitgekauwd herhaalverhaal is, maar voor mij nog niet.
Vind het interessant, heb me vaak afgevraagd wat al dan niet is toegestaan op het net.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door gravedigger »


Angelina P.
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 mar 2009 22:54

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Angelina P. »

@Gravedigger
Dank je!

@Angel1978
M'n juridische opleiding (Nederlands Recht, universitair, afgestudeerd) is dan wellicht roestig, zo niet antiek, maar wat je schrijft is beslist onjuist.
Smaad, laster, smaadschrift zijn misdrijven waarvoor je strafrechtelijk kunt worden vervolgd.

http://www.iusmentis.com/meningsuiting/ ... elediging/

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Moppentappers »

Een webhosting mag niet aan de spullentjes van zijn gebruikers zitten, als ik huisbaas ben mag ik ook niet in de spullentjes van mijn huurders zitten en dingen weghalen. Alleen wanneer er een gerechtelijk bevel is moet ik dan de sleutel afgeven, simpel.
Een webhoster mag niet aan website van een afnemer zitten. Als hij/zij dit wel zou doen kan hij er ook op rekenen dat zijn webhosting niet erg populair zal worden.
En nee, dat is niet de enige juiste gedachtegang. Je moet niet vergeten dat andere personen ook gewoon rechten hebben. En dat wordt door de slachtoffers nog wel eens vergeten. Die willen allen sluizen zo zetten dat ze er precies door heen kunnen varen. Andere personen/bedrijven zoeken het dan maar lekker uit. Maar zo werkt dat natuurlijk niet.

Wanneer de wet wordt overtreden (wat in het geval van smaad en schading van privacy zo is) moet je bij de instanties zijn die daarover gaan. Zoals eerder gezegd het CBP de politie en het OM

Emma Derksen
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jan 2009 00:37

Re: Gedrag op forums

Ongelezen bericht door Emma Derksen »

Jouw informatie klopt niet moppentappers, ik vrees dat Angelina P er meer kaas van heeft gegeten.

http://74.125.77.132/search?q=cache:vQW ... cd=1&gl=nl

Een webhosting kan weldegelijk verantwoordelijk gehouden worden.

Gesloten