Pagina 1 van 1

Oude diesel laten slopen of niet?Wat is beter voor 't milieu

Geplaatst: 02 mar 2009 15:18
door zenman
Mijn oude diesel uit 1994, met bijna 300.000km op de teller wordt me te duur in het onderhoud. We hebben er 11 jaar in gereden, dus die heeft zijn geld op zich wel opgebracht. :D

Een opkoper geeft er nog wel 400 euro voor en dan krijgt ie een tweede leven in een ander land. Kan ie nog eens 200.000 km rijden (inclusief zwarte rookpluimen :? ). Ik kan 'm ook door een erkend autodemontagebedrijf laten slopen en dan vang ik zo'n 100 euro van de sloper.

Die 300 euro heb ik wel over voor een schoner milieu. Slopen betekent in mijn ogen: geen diesel-uitlaatgassen meer en bovendien wordt ie dan in Nederland gesloopt en dan wordt er zo'n 85% van de materialen gerecycled.

Klopt mijn redenatie of zie ik iets over het hoofd?

De Milieuridder :wink:

Re: Oude diesel laten slopen of niet?Wat is beter voor 't milieu

Geplaatst: 02 mar 2009 16:18
door kweenie
Je ziet wat er met elektronica gebeurt, die zogenaamd in een derdewereldland een tweede leven krijgt. Dat wordt daar gedumpt omdat het goedkoper is dan hier op een nette manier te verwerken. Je auto zal in een ander land waarschijnlijk nog wel een tijd blijven rijden, maar wat gebeurt er daarna? Ik denk niet dat de auto in andere, minder rijke, landen na zijn werkzame leven zo goed verwerkt wordt als hier.

Aan de andere kant hebben ze er daar natuurlijk ook nog wel jaren plezier van. Al kun je je afvragen wie er het meeste van profiteert...

Re: Oude diesel laten slopen of niet?Wat is beter voor 't milieu

Geplaatst: 13 okt 2009 02:17
door Quisquid
Wellicht kun je gebruikmaken van de regeling m.b.t. de "slooppremie". Maar dan ben je wel verplicht een andere auto terug te kopen. Dus als je helemaal geen auto meer wilt rijden, gaat die optie niet op.

In een derdewereldland is deze naar Nederlandse begrippen milieuonvriendelijke auto wellicht een milieuverbetering ten aanzien van wat er daar nú nog rijdt. Terwijl men daar een nieuwe of jonge auto vaak niet kan betalen. Dus wellicht is dat toch niet zo'n heel slecht idee. Reken maar dat men daar élk onderdeeltje zo lang mogelijk hergebruikt.

Een vergelijking met elektronica die daar ter verwerking als afval wordt gedumpt, gaat niet helemaal op ten aanzien van goederen (auto's) die daar als gebruiksvoorwerp heen gaan.