ASUS A6T moet voor de derde keer een nieuw moederbord
Geplaatst: 03 mar 2009 12:04
Mensen,
Graag wil ik met jullie even mijn ervaringen met ASUS delen. Ik hoop hiermee mensen inzichtelijk te maken dat dit bedrijf er een vreemde werkwijze op na houd en producten levert die nooit verkocht hadden mogen worden. Ik hoop dat jullie tips cq. adviezen hebben over de manier waarop dit probleem opgelost kan worden.
Ik zal kort het probleem schetsen: In oktober 2006 heb ik een ASUS A6T laptop gekocht voor ongeveer 1200 euro. Al na enkele weken begon deze laptop problemen te vertonen. Als ik op de aan-knop druk, blijft het scherm zwart/stand by. Laat ik voorop stellen dat ik de laptop normaal gebruik en ik er extreem zuinig op ben. Op Tweakers.net kwam ik een topic tegen waarin meerdere mensen aangaven last te ondervinden van hetzelfde probleem. Dit topic is terug te vinden op Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1248432(Toevallig zag ik hier ook vraag van iemand uit dat topic: http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y ... 02&cat=620)
Door een gebruiker is uiteindelijk het probleem min of meer gelokaliseerd en hij vond een 'oplossing', het scherm pas openklappen als de laptop al is opgestart. Dit werkte 7 van de 10 keer. Echter is dit geen echte oplossing voor het probleem, slechts een methode het probleem te ontwijken.
Na 8 maanden heb ik de laptop voor de eerste maal ter reparatie aangeboden bij ASUS in Emmen. Ik kreeg de laptop terug met een nieuw moederbord. Al na enkele weken begon het probleem zich weer voor te doen: bij het drukken op de aan-knop blijft het scherm zwart/stand by. ASUS heeft feitelijk het probleem dus niet verholpen. Omdat er een 'oplossing' bestond met het openklappen na opstarten heb ik het maar gelaten voor wat het is.
Bijna een jaar heb ik geaccepteerd dat de laptop moeite heeft met opstarten. Dit licht puur en alleen aan de hardware van de laptop. In het topic op Tweakers.net zijn alle mogelijke oorzaken uitgesloten. Uiteindelijk in augustus 2008 de laptop maar weer opgestuurd in de hoop dat ASUS deze keer wel een afdoende oplossing kon bieden.
Na weer geruime tijd last te hebben gehad van het zwarte-scherm probleem besloot de laptop vorige week helemaal niets meer te doen. Wederom is dit probleem geralateerd aan het moederbord, echter is nu mijn garantie verlopen.
Ik heb contact gezocht met ASUS met de vraag of zij een oplossing kunnen bieden. Zij stellen dat ik de laptop kan opsturen en na betaling van 75 euro zullen zij onderzoeken wat het probleem is. Daarna zal ik de rekening gepresenteerd krijgen voor de onderdelen waarvan zij nodig achten dat vervangen worden. (1 moederbord, kosten waarschijnlijk 500 euro)
Ik heb onderzocht wat mijn rechten zijn. Ik vind op consuwijzer.nl de uitspraak dat je mag verwachten dat een laptop van 1200 euro (of elk aanzienlijk bedrag) langer meegaat dan alleen de garantieperiode en dat in Nederland de levensduur van een laptop is vastgesteld op 3 jaar. Dat betekend dat ondanks het feit dat ik van ASUS maar 2 jaar garantie krijg, ik het recht heb 3 jaar lang een werkende laptop te kunnen gebruiken.
Daarnaast lees ik dat op reparaties ook garantie gegeven moet worden. Ik stel vast dat het 2 maal moeten vervangen en hoogstwaarschijnlijk dus ook een derde maal van het moederbord duid op een ondeugdelijk product. Het feit dat er meerdere mensen kampen met precies dezelfde klachten verteld mij dat deze laptop in het algemeen een probleemgever is.
ASUS wil mij laten opdraaien voor de volledige kosten van reparatie, terwijl er meer dan genoeg argumenten zijn dat er sprak is van een ondeugelijk product, mag dit zomaar?
Graag wil ik met jullie even mijn ervaringen met ASUS delen. Ik hoop hiermee mensen inzichtelijk te maken dat dit bedrijf er een vreemde werkwijze op na houd en producten levert die nooit verkocht hadden mogen worden. Ik hoop dat jullie tips cq. adviezen hebben over de manier waarop dit probleem opgelost kan worden.
Ik zal kort het probleem schetsen: In oktober 2006 heb ik een ASUS A6T laptop gekocht voor ongeveer 1200 euro. Al na enkele weken begon deze laptop problemen te vertonen. Als ik op de aan-knop druk, blijft het scherm zwart/stand by. Laat ik voorop stellen dat ik de laptop normaal gebruik en ik er extreem zuinig op ben. Op Tweakers.net kwam ik een topic tegen waarin meerdere mensen aangaven last te ondervinden van hetzelfde probleem. Dit topic is terug te vinden op Tweakers: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1248432(Toevallig zag ik hier ook vraag van iemand uit dat topic: http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y ... 02&cat=620)
Door een gebruiker is uiteindelijk het probleem min of meer gelokaliseerd en hij vond een 'oplossing', het scherm pas openklappen als de laptop al is opgestart. Dit werkte 7 van de 10 keer. Echter is dit geen echte oplossing voor het probleem, slechts een methode het probleem te ontwijken.
Na 8 maanden heb ik de laptop voor de eerste maal ter reparatie aangeboden bij ASUS in Emmen. Ik kreeg de laptop terug met een nieuw moederbord. Al na enkele weken begon het probleem zich weer voor te doen: bij het drukken op de aan-knop blijft het scherm zwart/stand by. ASUS heeft feitelijk het probleem dus niet verholpen. Omdat er een 'oplossing' bestond met het openklappen na opstarten heb ik het maar gelaten voor wat het is.
Bijna een jaar heb ik geaccepteerd dat de laptop moeite heeft met opstarten. Dit licht puur en alleen aan de hardware van de laptop. In het topic op Tweakers.net zijn alle mogelijke oorzaken uitgesloten. Uiteindelijk in augustus 2008 de laptop maar weer opgestuurd in de hoop dat ASUS deze keer wel een afdoende oplossing kon bieden.
Na weer geruime tijd last te hebben gehad van het zwarte-scherm probleem besloot de laptop vorige week helemaal niets meer te doen. Wederom is dit probleem geralateerd aan het moederbord, echter is nu mijn garantie verlopen.
Ik heb contact gezocht met ASUS met de vraag of zij een oplossing kunnen bieden. Zij stellen dat ik de laptop kan opsturen en na betaling van 75 euro zullen zij onderzoeken wat het probleem is. Daarna zal ik de rekening gepresenteerd krijgen voor de onderdelen waarvan zij nodig achten dat vervangen worden. (1 moederbord, kosten waarschijnlijk 500 euro)
Ik heb onderzocht wat mijn rechten zijn. Ik vind op consuwijzer.nl de uitspraak dat je mag verwachten dat een laptop van 1200 euro (of elk aanzienlijk bedrag) langer meegaat dan alleen de garantieperiode en dat in Nederland de levensduur van een laptop is vastgesteld op 3 jaar. Dat betekend dat ondanks het feit dat ik van ASUS maar 2 jaar garantie krijg, ik het recht heb 3 jaar lang een werkende laptop te kunnen gebruiken.
Daarnaast lees ik dat op reparaties ook garantie gegeven moet worden. Ik stel vast dat het 2 maal moeten vervangen en hoogstwaarschijnlijk dus ook een derde maal van het moederbord duid op een ondeugdelijk product. Het feit dat er meerdere mensen kampen met precies dezelfde klachten verteld mij dat deze laptop in het algemeen een probleemgever is.
ASUS wil mij laten opdraaien voor de volledige kosten van reparatie, terwijl er meer dan genoeg argumenten zijn dat er sprak is van een ondeugelijk product, mag dit zomaar?