OVERBOEKING SKY TOURS?
Geplaatst: 09 mar 2009 22:55
"OVERBOEKING" BIJ TOURS SKY AMSTERDAM
WAT NU? EEN HANDLEIDING!
Hieronder bij staan tips waar u op moet letten en wat u moet doen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Lees het hele verhaal goed door, voordat u actie onderneemt. Als u dit verhaal leest, heeft u zeer waarschijnlijk net een vervelende ervaring gehad met deze of een andere touroperator en wilt u zo snel mogelijk actie ondernemen.
Lees toch het hele verhaal rustig door, voordat u iets gaat doen, zodat u het beste resultaat kunt behalen.
Let op dat de reisorganisatie misschien zal proberen de zaak te vertragen met de bedoeling u om te tuin te leiden zodat de drie maanden termijn verloopt en u daardoor geen klacht meer kunt indienen bij de Geschillencommissie Reizen.
------------------------------------------------------------------------------------
Vrijwel alle touroperators zijn prima in orde.
Maar enkele touroperators belazeren een deel van hun klanten door niet te leveren wat ze zeggen dat ze zullen leveren.
In een aantal gevallen weet een reisorganisatie
- dat ze kamers, in het het hotel of appartement waar u heen wilt,
- niet of niet meer in voorraad heeft,
- en weet een reisorganisatie al op het moment van definitief accepteren van uw boeking
- dat geen kamers meer beschikbaar kunnen zijn in het door u gewenste hotel of appartement.
Toch accepteren ze uw boeking voor dat hotel of appartement, geven u reispapieren en laten u vertrekken van Schiphol. Ze boeken u niet in de accommodatie die u heeft geboekt, maar in een andere.
Ze boeken u dan in een hotel of appartement dat ze al lang tevoren hebben ingekocht voor een bepaalde week, maar nog niet hebben verkocht. Die kamers moet de touroperator betalen, ook als ze zelf er niet in slaagt die alsnog te verkopen aan een reiziger.
Het motief hiervoor zal u bekend in de oren klinken: GELD.
Omdat voor de touroperator dreigt dat ze die accommodatie niet zal kunnen verkopen en daardoor verlies zal maken, schuift ze dat risico af op u de reiziger door u stiekum in dat hotel of appartement te boeken.
Dat is simpelweg bedrog!
Ter plaatse wordt aan u het leugentje verkocht
- dat er sprake is van 'overboeking' waar ze niets aan kan doen,
- en wordt u ondergebracht in een andere - vaak minder luxe - accommodatie,
- waar- zoals gezegd - de reisorganisatie nog wel kamers in voorraad heeft,
- en die de reisorganisatie sowieso moet betalen,
- ook als ze ze zelf niet meer op tijd zou kunnen verkopen aan klanten.
Als dekmantel wordt dan voor de vorm een aanvraag gedaan bij de - door u - bij uw boeking gereserveerde accommodatie, maar deze aanvraag wordt natuurlijk afgewezen omdat het hotel of het appartementencomplex al vol zit (wat de reisorganisatie dus al wist). Die aanvraag tonen ze dan aan u en eventueel later aan de geschillencommissie of rechter en wassen hun handen in onschuld, mede door te zeggen dat ze pas hoorde van de overboeking toen u al was vertrokken van Schiphol.
U dient te weten dat vandaag de dag met al onze moderne razendsnelle communicatiemiddel, men met een druk op de (computer) knop een verzoek om een kamer in een hotel of appartementencomplex kan verzenden per e-mail, wat ongeveer hetzelfde moment binnenkomt bij hotel of appartementencomplex. Die reageren daarop binnen - zeg - een half uur tot een uur.
Of dus nog kamers beschikbaar zijn in de door u gewenst accommodatie, kan binnen een paar uur worden achterhaald.
Daarnaast heeft de reisorganisatie iedere dag veelvuldig en intensief contact met haar reisagent in het buitenland via email en telefoon. De medewerkers van de reisagent in het buitenland bezoeken iedere dag de hotels en appartementencomplexen die zij vertegenwoordigen, en hebben dus continu een up-date over de bezetting en beschikbaarheid van die accommodaties. Verder heeft men met die accommodaties intensief contact via email en telefoon.
Indien u dus een aanvraag voor kamer of appartement doet bij de reisorganisatie, weet de reisorganisatie met het versturen van een e-mail naar hotel of appartementencomplex of naar de reisagent gemiddeld genomen binnen ongeveer 1 uur of de door u gewenste accommodatie beschikbaar is.
Als de reisorganisatie dan zegt, dat ze pas hoorde van de overboeking, toen u al van Schiphol was vertrokken, wordt er simpelweg gejokt, en dat is natuurlijk onderdeel van het bedrog.
------------------------------------------------------------------------------------
Op internet kom ik o.m. de onderaan vermelde berichten tegen waarin wordt gesteld dat de reisorganisator
SKY TOURS = ook o.m.: SKY INTERNATIONAL TOURS; CHARTERWEB.NL; VAKANTIESTUNT.NL; TRAVELWAYS
te Amsterdam aan de Vondelstraat 10:
- (last-minute) reizen aanbiedt en verkoopt,
- terwijl Sky Tours op moment van aanbod/verkoop en vertrek al weet
- dat de geboekte hotelkamers niet of niet meer beschikbaar zijn
- en u dat niet vertelt
- en u toch gewoon laat vertrekken naar uw bestemming
- om ter plaatse pas te vertellen dat uw hotel zogenaamd 'overboekt' is
- om u vervolgens in een ander (vaak minder) hotel te lozen waar kamers in voorraad zijn die door de touroperator sowieso moeten worden betaald maar nog niet waren verkocht.
Als een touroperator op deze manier handelt, maakt deze zich schuldig aan misleiding, oplichting en bedrog!
-------------------------------------------------------------------------------------
Enige tips
Hoe te handelen als u het gevoel heeft dat u wordt of bent benadeeld?
TIP: KAART UW ZAAK AAN BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN.
Let daarbij goed op de termijnen!
U kunt uw zaak via internet indienen!
Lees eerst even het hele verhaal voordat u uw klacht indient!
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... 4FBBE66698
Wat dus te doen:
klacht doen op vakantiebestemming
1. U moet altijd eerst op uw vakantiebestemming ter plaatste uw klacht doen bij reisleiding, reisagent, of als dat niet lukt bij de directie van hotel of appartementen-gebouw etc. met daarbij het verzoek uw klacht onmiddellijk te verhelpen (bij overboeking wordt dat zeer moeilijk, maar toch moet u klagen).
klacht doen bij reisorganisatie / reisbureau
2. na terugkomst thuis binnen één maand na de datum van terugkomst van de reis (of bij annulering: binnen één maand na de oorspronkelijke vertrekdatum) schriftelijk heeft geklaagd bij de reisorganisatie; en dat u daarna
klacht indienen bij geschillencommissie
3. na terugkomst thuis binnen drie maanden na de datum van terugkomst van de reis (of bij annulering binnen drie maanden na de oorspronkelijke vertrekdatum) uw klachtbrief heeft ingediend bij de geschillencommissie. Ook als de reisorganisatie niet reageert of reageert en zegt dat ze de boel in onderzoek hebben en later zullen reageren, ook dan moet u toch binnen die drie maanden uw zaak aankaarten bij de geschillencommissie.
Let op dat de reisorganisatie misschien zal proberen de zaak te vertragen met de bedoeling u om te tuin te leiden zodat de drie maanden termijn verloopt en u daardoor geen klacht meer kunt indienen bij de geschillencommissie.
========================================
Klacht via internet indienen:
Zie de volgende link:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=rei
========================================
Volgens de ANVR-voorwaarden heeft u in beginsel recht op vergoeding van
1. een redelijk bedrag aan 'smartengeld' voor de gederfde/ afgenomen vakantievreugde door de ellende die u heeft meegemaakt (artikelen 12.3. en 14.2 en voorwaarden).
2. alle extra kosten die u heeft moeten maken voor b.v. extra of duurdere maaltijden en bus en taxireizen wegens extra reizen, die u niet zou hebben hoeven maken als u in het juiste hotel etc. was terecht gekomen. Bewaar alle rekeningen, bonnetjes en kaartjes! (artikel 11.4.a. voorwaarden).
3. indien u in een andere hotel etc. terecht bent gekomen dan u had geboekt, en het hotel waar u terecht komt is goedkoper dan het geboekte hotel, dan heeft u ook recht op terugbetaling van het prijsverschil (artikel 11.1.d voorwaarden).
Bij de geschillencommissie wordt regelmatig ongeveer de helft van de reissom als vergoeding toegekend, maar indien de omstandigheden zeer schrijnend zijn, is een hogere vergoeding geen uitzondering.
TIP: EERST TER PLAATSE OP UW VAKANTIEBESTEMMING KLAGEN EN DOE NAVRAAG EN VRAAG OM SCHRIFTELIJK BEWIJSBRIEFJE!
Volgens de ANVR voorwaarden MOET u eerst klagen bij reisleiding, reisagent of hotel / accomodatie.
Dat moet dan omdat u de uitvoerders van uw reis eerst in de gelegenheid moet stellen om de problemen op te lossen. Bij overboeking is dat zo goed als onmogelijk, want hotel vol is hotel vol. Door te klagen zal u dan niet alsnog in het door uw geboekte hotel kunnen verblijven.
U kunt dan kiezen tussen terug naar huis gaan (ook als u al in het buitenland bent), of ONDER PROTEST akkoord gaan met een aangeboden alternatief.
De reisorganisatie zal u wegens de beweerde 'overboeking' een alternatief hotel of appartement (moeten) aanbieden. Dat alternatief moet TEN MINSTE gelijkwaardig zijn in kwaliteit en faciliteiten (aantal sterren, wel of geen ressort, aan het strand, voorzieningen).
U mag de alternatieve accommodatie altijd weigeren, ook al bent u al in het buitenland. De reisorganisatie moet dan onmiddellijk uw terugreis regelen en u bij eerste reisgelegenheid terugbrengen naar huis. Dat is vaak heel moeilijk te regelen, omdat u meestal reist met charters.
Als u toch uw vakantie wilt vieren en niet naar huis wilt, accepteer dan iedere ander hotel of appartement ONDER PROTEST met behoud van al uw rechten, waaronder uw recht op schadevergoeding. Laat u niet afschepen met b.v. aanbod van 1 of een paar dagen 'gratis' all-inclusive of iets dergelijks.
Doe alles ten minste met zijn tweeën, zodat u altijd ten minste 1 of meer getuigen heeft van wat u heeft gedaan gezegd en gevraagd en wat er werd geantwoord.
Doe als u op reis bent ter plaatse onmiddellijk, het liefst schriftelijk, uw beklag bij de reisleiding, reisagent en/of de accommodatie, zoals directie hotel of appartement en vraag aan deze een schriftelijke bevestiging van uw klacht met daarop een naam en een handtekening. Zeg daarbij dat u naar de geboekte accommodatie wilt zoals geboekt en afgesproken. Ga niet zomaar akkoord met een aangeboden alternatief. Zorg daarbij altijd dat u ten minste met zijn tweeën bent, zodat u een getuige heeft.
CONTROLEER BIJ 'OVERBOEKTE' ACCOMODATIE
Als u te maken krijgt met beweerde 'overboeking', ga dan op uw bestemming even langs bij het hotel/appartement/camping waar u in eerste instantie had geboekt (en waar u dus niet terecht bent gekomen) en doe navraag over de beweerde overboeking, vraag of u echt bent aangemeld en welke datum en hoe laat u daar bent aangemeld/de reservering is gemaakt en op welke datum en hoe laat de aanvraag/reservering eventueel is afgewezen door het hotel/appartement/camping. Vraag de directie van de accommodatie of ze hun antwoord even op papier willen zetten met een naam en handtekening eronder. Maak van het hotel en de faciliteiten (eetzaal, zwembad, etc.) een paar foto's die later eventueel kunnen worden gebruikt om te vergelijken of de accommodatie waar u in terecht bent gekomen werkelijk tenminste gelijkwaardig is.
CONTROLEER BIJ ACCOMODATIE WAAR U VERBLIJFT
Maar nog veel belangrijker: ga in de accommodatie waar u na de 'overboeking' uiteindelijk terecht bent gekomen ook even navragen wanneer u daar bent geboekt (datum en hoe laat) en vraag ook daar of ze hun antwoord even op papier willen zetten met een naam en een handtekening eronder. Als u hier bent aangemeld voordat u uit Nederland bent vertrokken, is dat een sterke aanwijzing dat er iets niet klopt en dat er geen sprake is van overboeking. Maak van het hotel en de faciliteiten (eetzaal, zwembad, etc.) een paar foto's die later eventueel kunnen worden gebruikt om te vergelijken of de accommodatie waar u in terecht bent gekomen werkelijk tenminste gelijkwaardig is.
TIP: Juridische informatie en hulp en subsidie van de overheid
Als u een laag inkomen heeft en geen of weinig vermogen heeft, krijgt u van de overheid subsidie voor een advocaat.
De procedure is heel simpel.
De aanvraag voor de subsidie doet uw advocaat. U hoeft daarvoor geen financiële gegevens over te leggen. De organisatie die de aanvraag van de advocaat beoordeelt, controleert de hoogte van uw inkomen en vermogen bij de belastingdienst.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie zijn:
Zie:
http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... arden.html
In simpele zaken kunt u dan maximaal 3 uur rechtshulp krijgen van een advocaat (voor onderzoek, advies en de eerste brieven naar de tegenpartij) tegen betaling van een eigen bijdrage. De rest betaalt de overheid. Dat heet een Lichte Advies Toevoeging (LAT).
Tabel inkomens- en vermogensgrenzen lichte advies toevoeging (LAT) (2010)
http://www.rvr.org/nl/subhome_rbv/bibli ... toevo.html
In meer ingewikkelde zaken die meer dan drie uur rechtshulp gaan kosten (b.v. hulp bij de procedure bij de geschillencommissie of een rechtszaak bij de rechter), krijgt u in beginsel ongeveer 30 uren rechtshulp tegen betaling van een eigen bijdrage, waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoogte van uw lage inkomen en vermogen. De eigen bijdrage is dan ergens tussen ongeveer € 95 en € 750. Dat heet een gewone Toevoeging.
Zie daarvoor:
http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html
Site van het Juridisch Loket van de overheid: http://www.hetjl.nl/hetjl/
Zoek een advocaat bij u in de buurt:
http://www.alleadvocaten.nl/
------------------------------------------------------------------------------------
ANVR-Reisvoorwaarden:
2013:
http://www.anvr.nl/anvr-consumentenvoorwaarden-2013/
2012:
http://www.anvr.nl/nieuws/anvr-reisvoor ... pdf-15494/
2011:
http://www.anvr.travel/uploads/opreis/B ... etlogo.pdf
------------------------------------------------------------------------------------
Berichten over Sky Tours op internet:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... l&start=15
Citaat uit dit bericht:
'Waar we ons echter nog het meest kwaad over hebben gemaakt is dat Sky International Tours wekelijks deze acties uitvoert. Dit hoorden wij van de plaatselijke vertegenwoordiger van Sky Tours. Op het moment dat wij in Nederland een reis boeken weet Sky al dat het hotel waar we voor boeken overboekt is. De mensen, die dan voor vijfsterren hebben geboekt gaan terug naar vier sterren (of worden “gedumpt” in een plaats 200 km. verderop) en de mensen die vier sterren geboekt hebben gaan dan nog weer naar een lagere accommodatie. Sky weet van tevoren al, dat zij niet aan de eisen van de toeristen kan voldoen, maar haalt deze actie wekelijks uit. Op het moment dat wij vertrokken stonden er weer mensen in het hotel, die in de verkeerde accommodatie waren beland. Het stelt ons dan ook teleur dat een reisbureau dat is aangesloten bij de ANVR zulke acties kan uithalen en hiervoor niet officieel een klacht krijgt. Ze misleiden moedwillig toeristen om er zelf beter van te worden.'. (einde citaat).
Zie ook dit bericht:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... &cat=25482
Citaat:
Vandaag ben ik na ca. 8 weken bij Sky Isra club langs gegaan i.v.m. een klacht over mijn vakantie in Egypte. Een collega vertelde mij over jullie problemen in Egypte. QXXL blijkt niet de enigste te zijn die mensen misleidt. Wij ( en nog ca. 25 mensen ) hebben gereageerd op een last minute op 27 september 2003. Het vertrek was op vrijdag 3 oktober. Eenmaal aangekomen bleken we dus met 25 mensen overboekt te zijn. I.p.v. een strandhotel, 10 kilometer buiten Hurghada, stopten ze ons in een hotel midden in het centrumzonder strand. Nu , na 8 weken wil Sky Isra mij 1 euro geven voor het ongemak van de overboeking. Vandaag wou niemand mij te woord staan en daarom gaan alle papieren naar de geschillen commissie. (einde citaat)
Zie ook dit bericht:
http://www.reisgraag.nl/reisorganisaties/sky_tours.html
Citaat:
Door: Hans
Accommodatie: hotel
Waardering: Algemeen: 1
Accommodatie: 1
Vervoer: 2
Prijs / kwaliteitverhouding: 1
Ons is direkt na aankomst in Albena gebleken dat het geboekte niet beschikbaar was met medeweten vooraf door Sky Tours. Deze organisatie liet niets van zich horen na reclamatie bij thuiskomst.
De Geschillencommissie Reizen blijkt te bestaan uit drie partijen, o.a. een vertegenwoordiging van de reisorganisatoren. Na overtuigend bewijs van het bovenstaande tijdens de zitting waarbij ook een vertegenwoordiging van de ANWB aanwezig was, moest men duidelijke conclusies trekken. Pas drie maanden later kreeg ik schriftelijk bericht dat ik slechts gedeeltelijk in het gelijk werd gesteld. Ik werd afgescheept met de standaardvergoeding van 50%. De door mij keihard bewezen opzet werd niet voldoende aangetoond geacht!
De ANWB verklaarde niets meer voor mij te kunnen doen omdat deze beslissing bindend was, ondanks de door mij aangetoonde willekeur en het opzijgelegde bewijs.
Comclusie: heeft U een claim, ga naar de rechter, de Geschillencommissie Reizen is niet onafhankelijk, gezien de samenstelling van de commissieleden is er sprake van belangenverstrengeling.
Overigens bleek Sky Tours evenals Corendon vaste klant bij de Geschillencommissie Reizen, beide organisaties blijken malafide te zijn, in Bulgarije werd voor Sky Tours de term Maffia gebruikt!
Het gehele dossier heb ik bewaard om verdere stappen te ondernemen. (einde citaat)
Conclusie:
Als deze verhalen juist zijn - nogmaals: als ze juist zijn en ik weet niet of ze juist zijn, dat moet u zelf beoordelen, maar ga er maar vanuit dat deze mensen niet zonder redenen al die moeite doen om hun negatieve ervaringen op te schrijven - dan maken sommige reisorganisators zich kennelijk schuldig aan misleiding, oplichting en/of (verkopers)bedrog.
Kijk uit voor die reisorganisators die u op deze manier belazeren! Laat u niets wijs maken!
------------------------------------------------------------------------------------
Hoe verloopt een boeking?
Alleen als een reisorganisatie een hotelkamer, appartement etc. van tevoren heeft ingekocht, of pas bij/na uw boeking heeft aangevraagd en de reservering door het hotel etc. is bevestigd en geaccepteerd, en vervolgens bij aankomst blijkt dat de kamer door het hotel dubbel is verkocht, alleen dan is sprake van overboeking. Zodra het hotel dan vol zit, hebben mensen die daarna aankomen het nakijken.
Als een reisorganisatie niet vantevoren heeft ingekocht of de ingekochte voorraad is op, dan moet voor een kamer, appartement etc. steeds een aanvraag worden gedaan en op een bevestiging en acceptatie van hotel, appartementencomplex etc. worden gewacht alvorens aan u reispapieren af te geven en u (van Schiphol) te laten vetrekken.
Zoals gezegd, in sommige gevallen weet een reisorganisatie dat ze kamers niet of niet meer in voorraad heeft, en weet een reisorganisatie al op het moment van definitief accepteren van uw boeking dat geen kamers meer beschikbaar kunnen zijn in het door u gewenste hotel, appartement etc. Toch accepteren ze uw boeking voor die accommodatie, geven u reispapieren en laten u vertrekken van Schiphol. Ter plaatse wordt aan u verteld / wordt het leugentje verkocht dat er zogenaamd sprake is van 'overboeking', en wordt u ondergebracht in een andere - vaak minder luxe - accommodatie waar de reisorganisatie nog wel kamers in voorraad heeft en die toch al zijn betaald door de reisorganisatie. Als dekmantel wordt dan voor de vorm een aanvraag gedaan bij de door u bij uw boeking opgegeven accommodatie, maar deze aanvraag wordt natuurlijk afgewezen. [/b]
Het voorgaande geldt ook als u een BINGO-reis (bij aankomst pas horen in welk hotel u terecht komt) heeft geboekt met een bepaald aantal sterren. Zo'n BINGO-reis met een bepaald aantal sterren kan en mag alleen worden aangeboden en verkocht, als op dat moment nog een hotel met dat aantal sterren beschikbaar is. Laat u bij een BINGO-boeking niet afschepen met minder sterren dan geboekt onder het mom dat een hotel met meer sterren niet meer beschikbaar was of overboekt was.
Als een reisorganisatie bij accepteren van uw boeking dit alles al weet, dan is sprake van misleiding, oplichting en bedrog. Immers een reisorganisatie weet bij acceptatie al dat ze niet zal leveren wat u heeft geboekt. De reisorganisator probeert dan geld aan u te verdienen, niet door goed vakmanschap, maar door u te belazeren. En dat alles ten koste van uw geld en uw vakantievreugd.
----------------------------------------------------------------------------
Verantwoording
Mocht u als gezond kritische mens zo nog u twijfels hebben, dan nodig ik u van harte uit om bij mij op kantoor de processtukken in te komen zien van de rechtszaak (wegens opzettelijke wanprestatie bij uitvoeren van reisovereenkomsten en jokken tegen de kantonrechter in de inleidende rechtszaak), welke rechtszaak diende bij het gerechtshof te Amsterdam in hoger beroep loopt tegen Sky Holding B.V. (voorheen genaamd Sky International Tours B.V.) om daarbij alle stukken in te zien en alle denkbare vragen te stellen die dan door mij aan de hand van de stukken worden beantwoord. U kunt dan met eigen ogen zien en controleren hoe de vork in de steel zit bij het clubje van Sky Tours.
Dit aanbod geldt voor iedereen, ook voor de lieden die eventueel hierna (anoniem) reageren op deze tekst. Kom dus gerust kijken als u wilt.
En vergeet u niet dat er een grote kans is, dat medewerkers van Touroperators die op negatieve wijze in het nieuws komen, op dit soort internetsites onder valse namen valse (positieve) berichtjes schrijven met ogenschijnlijk positieve ervaringen van reizigers. Dat gebeurt dat natuurlijk om de schijn te wekken dat er ook reizigers met positieve ervaringen zijn en dat het dus allemaal reuze meevalt.
Iemand die u belazert bij het verkopen van reizen, is waarschijnlijk ook wel bereid om te jokken op internet.
Daarbij komt dat er nu bedrijfjes bestaan die tegen betaling allerhande trucjes uithalen om berichten van- en over een bepaald bedrijf beter zichtbaar, of juist beter onzichtbaar te maken op internet, en meer in het bijzonder op Google. Ook Google zelf is tegen betaling niet de lulligste en is altijd bereid bepaalde berichten juist hoger of juist lager in de resultaten-lijst te zetten.
U kunt mij bereiken door het e-mail icoontje links hieronder (profiel . WWW) aan te klikken.
Met vriendelijke groet,
Luc Jurgens
WAT NU? EEN HANDLEIDING!
Hieronder bij staan tips waar u op moet letten en wat u moet doen.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Lees het hele verhaal goed door, voordat u actie onderneemt. Als u dit verhaal leest, heeft u zeer waarschijnlijk net een vervelende ervaring gehad met deze of een andere touroperator en wilt u zo snel mogelijk actie ondernemen.
Lees toch het hele verhaal rustig door, voordat u iets gaat doen, zodat u het beste resultaat kunt behalen.
Let op dat de reisorganisatie misschien zal proberen de zaak te vertragen met de bedoeling u om te tuin te leiden zodat de drie maanden termijn verloopt en u daardoor geen klacht meer kunt indienen bij de Geschillencommissie Reizen.
------------------------------------------------------------------------------------
Vrijwel alle touroperators zijn prima in orde.
Maar enkele touroperators belazeren een deel van hun klanten door niet te leveren wat ze zeggen dat ze zullen leveren.
In een aantal gevallen weet een reisorganisatie
- dat ze kamers, in het het hotel of appartement waar u heen wilt,
- niet of niet meer in voorraad heeft,
- en weet een reisorganisatie al op het moment van definitief accepteren van uw boeking
- dat geen kamers meer beschikbaar kunnen zijn in het door u gewenste hotel of appartement.
Toch accepteren ze uw boeking voor dat hotel of appartement, geven u reispapieren en laten u vertrekken van Schiphol. Ze boeken u niet in de accommodatie die u heeft geboekt, maar in een andere.
Ze boeken u dan in een hotel of appartement dat ze al lang tevoren hebben ingekocht voor een bepaalde week, maar nog niet hebben verkocht. Die kamers moet de touroperator betalen, ook als ze zelf er niet in slaagt die alsnog te verkopen aan een reiziger.
Het motief hiervoor zal u bekend in de oren klinken: GELD.
Omdat voor de touroperator dreigt dat ze die accommodatie niet zal kunnen verkopen en daardoor verlies zal maken, schuift ze dat risico af op u de reiziger door u stiekum in dat hotel of appartement te boeken.
Dat is simpelweg bedrog!
Ter plaatse wordt aan u het leugentje verkocht
- dat er sprake is van 'overboeking' waar ze niets aan kan doen,
- en wordt u ondergebracht in een andere - vaak minder luxe - accommodatie,
- waar- zoals gezegd - de reisorganisatie nog wel kamers in voorraad heeft,
- en die de reisorganisatie sowieso moet betalen,
- ook als ze ze zelf niet meer op tijd zou kunnen verkopen aan klanten.
Als dekmantel wordt dan voor de vorm een aanvraag gedaan bij de - door u - bij uw boeking gereserveerde accommodatie, maar deze aanvraag wordt natuurlijk afgewezen omdat het hotel of het appartementencomplex al vol zit (wat de reisorganisatie dus al wist). Die aanvraag tonen ze dan aan u en eventueel later aan de geschillencommissie of rechter en wassen hun handen in onschuld, mede door te zeggen dat ze pas hoorde van de overboeking toen u al was vertrokken van Schiphol.
U dient te weten dat vandaag de dag met al onze moderne razendsnelle communicatiemiddel, men met een druk op de (computer) knop een verzoek om een kamer in een hotel of appartementencomplex kan verzenden per e-mail, wat ongeveer hetzelfde moment binnenkomt bij hotel of appartementencomplex. Die reageren daarop binnen - zeg - een half uur tot een uur.
Of dus nog kamers beschikbaar zijn in de door u gewenst accommodatie, kan binnen een paar uur worden achterhaald.
Daarnaast heeft de reisorganisatie iedere dag veelvuldig en intensief contact met haar reisagent in het buitenland via email en telefoon. De medewerkers van de reisagent in het buitenland bezoeken iedere dag de hotels en appartementencomplexen die zij vertegenwoordigen, en hebben dus continu een up-date over de bezetting en beschikbaarheid van die accommodaties. Verder heeft men met die accommodaties intensief contact via email en telefoon.
Indien u dus een aanvraag voor kamer of appartement doet bij de reisorganisatie, weet de reisorganisatie met het versturen van een e-mail naar hotel of appartementencomplex of naar de reisagent gemiddeld genomen binnen ongeveer 1 uur of de door u gewenste accommodatie beschikbaar is.
Als de reisorganisatie dan zegt, dat ze pas hoorde van de overboeking, toen u al van Schiphol was vertrokken, wordt er simpelweg gejokt, en dat is natuurlijk onderdeel van het bedrog.
------------------------------------------------------------------------------------
Op internet kom ik o.m. de onderaan vermelde berichten tegen waarin wordt gesteld dat de reisorganisator
SKY TOURS = ook o.m.: SKY INTERNATIONAL TOURS; CHARTERWEB.NL; VAKANTIESTUNT.NL; TRAVELWAYS
te Amsterdam aan de Vondelstraat 10:
- (last-minute) reizen aanbiedt en verkoopt,
- terwijl Sky Tours op moment van aanbod/verkoop en vertrek al weet
- dat de geboekte hotelkamers niet of niet meer beschikbaar zijn
- en u dat niet vertelt
- en u toch gewoon laat vertrekken naar uw bestemming
- om ter plaatse pas te vertellen dat uw hotel zogenaamd 'overboekt' is
- om u vervolgens in een ander (vaak minder) hotel te lozen waar kamers in voorraad zijn die door de touroperator sowieso moeten worden betaald maar nog niet waren verkocht.
Als een touroperator op deze manier handelt, maakt deze zich schuldig aan misleiding, oplichting en bedrog!
-------------------------------------------------------------------------------------
Enige tips
Hoe te handelen als u het gevoel heeft dat u wordt of bent benadeeld?
TIP: KAART UW ZAAK AAN BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN.
Let daarbij goed op de termijnen!
U kunt uw zaak via internet indienen!
Lees eerst even het hele verhaal voordat u uw klacht indient!
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... 4FBBE66698
Wat dus te doen:
klacht doen op vakantiebestemming
1. U moet altijd eerst op uw vakantiebestemming ter plaatste uw klacht doen bij reisleiding, reisagent, of als dat niet lukt bij de directie van hotel of appartementen-gebouw etc. met daarbij het verzoek uw klacht onmiddellijk te verhelpen (bij overboeking wordt dat zeer moeilijk, maar toch moet u klagen).
klacht doen bij reisorganisatie / reisbureau
2. na terugkomst thuis binnen één maand na de datum van terugkomst van de reis (of bij annulering: binnen één maand na de oorspronkelijke vertrekdatum) schriftelijk heeft geklaagd bij de reisorganisatie; en dat u daarna
klacht indienen bij geschillencommissie
3. na terugkomst thuis binnen drie maanden na de datum van terugkomst van de reis (of bij annulering binnen drie maanden na de oorspronkelijke vertrekdatum) uw klachtbrief heeft ingediend bij de geschillencommissie. Ook als de reisorganisatie niet reageert of reageert en zegt dat ze de boel in onderzoek hebben en later zullen reageren, ook dan moet u toch binnen die drie maanden uw zaak aankaarten bij de geschillencommissie.
Let op dat de reisorganisatie misschien zal proberen de zaak te vertragen met de bedoeling u om te tuin te leiden zodat de drie maanden termijn verloopt en u daardoor geen klacht meer kunt indienen bij de geschillencommissie.
========================================
Klacht via internet indienen:
Zie de volgende link:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... e&code=rei
========================================
Volgens de ANVR-voorwaarden heeft u in beginsel recht op vergoeding van
1. een redelijk bedrag aan 'smartengeld' voor de gederfde/ afgenomen vakantievreugde door de ellende die u heeft meegemaakt (artikelen 12.3. en 14.2 en voorwaarden).
2. alle extra kosten die u heeft moeten maken voor b.v. extra of duurdere maaltijden en bus en taxireizen wegens extra reizen, die u niet zou hebben hoeven maken als u in het juiste hotel etc. was terecht gekomen. Bewaar alle rekeningen, bonnetjes en kaartjes! (artikel 11.4.a. voorwaarden).
3. indien u in een andere hotel etc. terecht bent gekomen dan u had geboekt, en het hotel waar u terecht komt is goedkoper dan het geboekte hotel, dan heeft u ook recht op terugbetaling van het prijsverschil (artikel 11.1.d voorwaarden).
Bij de geschillencommissie wordt regelmatig ongeveer de helft van de reissom als vergoeding toegekend, maar indien de omstandigheden zeer schrijnend zijn, is een hogere vergoeding geen uitzondering.
TIP: EERST TER PLAATSE OP UW VAKANTIEBESTEMMING KLAGEN EN DOE NAVRAAG EN VRAAG OM SCHRIFTELIJK BEWIJSBRIEFJE!
Volgens de ANVR voorwaarden MOET u eerst klagen bij reisleiding, reisagent of hotel / accomodatie.
Dat moet dan omdat u de uitvoerders van uw reis eerst in de gelegenheid moet stellen om de problemen op te lossen. Bij overboeking is dat zo goed als onmogelijk, want hotel vol is hotel vol. Door te klagen zal u dan niet alsnog in het door uw geboekte hotel kunnen verblijven.
U kunt dan kiezen tussen terug naar huis gaan (ook als u al in het buitenland bent), of ONDER PROTEST akkoord gaan met een aangeboden alternatief.
De reisorganisatie zal u wegens de beweerde 'overboeking' een alternatief hotel of appartement (moeten) aanbieden. Dat alternatief moet TEN MINSTE gelijkwaardig zijn in kwaliteit en faciliteiten (aantal sterren, wel of geen ressort, aan het strand, voorzieningen).
U mag de alternatieve accommodatie altijd weigeren, ook al bent u al in het buitenland. De reisorganisatie moet dan onmiddellijk uw terugreis regelen en u bij eerste reisgelegenheid terugbrengen naar huis. Dat is vaak heel moeilijk te regelen, omdat u meestal reist met charters.
Als u toch uw vakantie wilt vieren en niet naar huis wilt, accepteer dan iedere ander hotel of appartement ONDER PROTEST met behoud van al uw rechten, waaronder uw recht op schadevergoeding. Laat u niet afschepen met b.v. aanbod van 1 of een paar dagen 'gratis' all-inclusive of iets dergelijks.
Doe alles ten minste met zijn tweeën, zodat u altijd ten minste 1 of meer getuigen heeft van wat u heeft gedaan gezegd en gevraagd en wat er werd geantwoord.
Doe als u op reis bent ter plaatse onmiddellijk, het liefst schriftelijk, uw beklag bij de reisleiding, reisagent en/of de accommodatie, zoals directie hotel of appartement en vraag aan deze een schriftelijke bevestiging van uw klacht met daarop een naam en een handtekening. Zeg daarbij dat u naar de geboekte accommodatie wilt zoals geboekt en afgesproken. Ga niet zomaar akkoord met een aangeboden alternatief. Zorg daarbij altijd dat u ten minste met zijn tweeën bent, zodat u een getuige heeft.
CONTROLEER BIJ 'OVERBOEKTE' ACCOMODATIE
Als u te maken krijgt met beweerde 'overboeking', ga dan op uw bestemming even langs bij het hotel/appartement/camping waar u in eerste instantie had geboekt (en waar u dus niet terecht bent gekomen) en doe navraag over de beweerde overboeking, vraag of u echt bent aangemeld en welke datum en hoe laat u daar bent aangemeld/de reservering is gemaakt en op welke datum en hoe laat de aanvraag/reservering eventueel is afgewezen door het hotel/appartement/camping. Vraag de directie van de accommodatie of ze hun antwoord even op papier willen zetten met een naam en handtekening eronder. Maak van het hotel en de faciliteiten (eetzaal, zwembad, etc.) een paar foto's die later eventueel kunnen worden gebruikt om te vergelijken of de accommodatie waar u in terecht bent gekomen werkelijk tenminste gelijkwaardig is.
CONTROLEER BIJ ACCOMODATIE WAAR U VERBLIJFT
Maar nog veel belangrijker: ga in de accommodatie waar u na de 'overboeking' uiteindelijk terecht bent gekomen ook even navragen wanneer u daar bent geboekt (datum en hoe laat) en vraag ook daar of ze hun antwoord even op papier willen zetten met een naam en een handtekening eronder. Als u hier bent aangemeld voordat u uit Nederland bent vertrokken, is dat een sterke aanwijzing dat er iets niet klopt en dat er geen sprake is van overboeking. Maak van het hotel en de faciliteiten (eetzaal, zwembad, etc.) een paar foto's die later eventueel kunnen worden gebruikt om te vergelijken of de accommodatie waar u in terecht bent gekomen werkelijk tenminste gelijkwaardig is.
TIP: Juridische informatie en hulp en subsidie van de overheid
Als u een laag inkomen heeft en geen of weinig vermogen heeft, krijgt u van de overheid subsidie voor een advocaat.
De procedure is heel simpel.
De aanvraag voor de subsidie doet uw advocaat. U hoeft daarvoor geen financiële gegevens over te leggen. De organisatie die de aanvraag van de advocaat beoordeelt, controleert de hoogte van uw inkomen en vermogen bij de belastingdienst.
De voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie zijn:
Zie:
http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... arden.html
In simpele zaken kunt u dan maximaal 3 uur rechtshulp krijgen van een advocaat (voor onderzoek, advies en de eerste brieven naar de tegenpartij) tegen betaling van een eigen bijdrage. De rest betaalt de overheid. Dat heet een Lichte Advies Toevoeging (LAT).
Tabel inkomens- en vermogensgrenzen lichte advies toevoeging (LAT) (2010)
http://www.rvr.org/nl/subhome_rbv/bibli ... toevo.html
In meer ingewikkelde zaken die meer dan drie uur rechtshulp gaan kosten (b.v. hulp bij de procedure bij de geschillencommissie of een rechtszaak bij de rechter), krijgt u in beginsel ongeveer 30 uren rechtshulp tegen betaling van een eigen bijdrage, waarvan de hoogte afhankelijk is van de hoogte van uw lage inkomen en vermogen. De eigen bijdrage is dan ergens tussen ongeveer € 95 en € 750. Dat heet een gewone Toevoeging.
Zie daarvoor:
http://www.rvr.org/nl/subhome_rz/rechts ... enzen.html
Site van het Juridisch Loket van de overheid: http://www.hetjl.nl/hetjl/
Zoek een advocaat bij u in de buurt:
http://www.alleadvocaten.nl/
------------------------------------------------------------------------------------
ANVR-Reisvoorwaarden:
2013:
http://www.anvr.nl/anvr-consumentenvoorwaarden-2013/
2012:
http://www.anvr.nl/nieuws/anvr-reisvoor ... pdf-15494/
2011:
http://www.anvr.travel/uploads/opreis/B ... etlogo.pdf
------------------------------------------------------------------------------------
Berichten over Sky Tours op internet:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... l&start=15
Citaat uit dit bericht:
'Waar we ons echter nog het meest kwaad over hebben gemaakt is dat Sky International Tours wekelijks deze acties uitvoert. Dit hoorden wij van de plaatselijke vertegenwoordiger van Sky Tours. Op het moment dat wij in Nederland een reis boeken weet Sky al dat het hotel waar we voor boeken overboekt is. De mensen, die dan voor vijfsterren hebben geboekt gaan terug naar vier sterren (of worden “gedumpt” in een plaats 200 km. verderop) en de mensen die vier sterren geboekt hebben gaan dan nog weer naar een lagere accommodatie. Sky weet van tevoren al, dat zij niet aan de eisen van de toeristen kan voldoen, maar haalt deze actie wekelijks uit. Op het moment dat wij vertrokken stonden er weer mensen in het hotel, die in de verkeerde accommodatie waren beland. Het stelt ons dan ook teleur dat een reisbureau dat is aangesloten bij de ANVR zulke acties kan uithalen en hiervoor niet officieel een klacht krijgt. Ze misleiden moedwillig toeristen om er zelf beter van te worden.'. (einde citaat).
Zie ook dit bericht:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_q ... &cat=25482
Citaat:
Vandaag ben ik na ca. 8 weken bij Sky Isra club langs gegaan i.v.m. een klacht over mijn vakantie in Egypte. Een collega vertelde mij over jullie problemen in Egypte. QXXL blijkt niet de enigste te zijn die mensen misleidt. Wij ( en nog ca. 25 mensen ) hebben gereageerd op een last minute op 27 september 2003. Het vertrek was op vrijdag 3 oktober. Eenmaal aangekomen bleken we dus met 25 mensen overboekt te zijn. I.p.v. een strandhotel, 10 kilometer buiten Hurghada, stopten ze ons in een hotel midden in het centrumzonder strand. Nu , na 8 weken wil Sky Isra mij 1 euro geven voor het ongemak van de overboeking. Vandaag wou niemand mij te woord staan en daarom gaan alle papieren naar de geschillen commissie. (einde citaat)
Zie ook dit bericht:
http://www.reisgraag.nl/reisorganisaties/sky_tours.html
Citaat:
Door: Hans
Accommodatie: hotel
Waardering: Algemeen: 1
Accommodatie: 1
Vervoer: 2
Prijs / kwaliteitverhouding: 1
Ons is direkt na aankomst in Albena gebleken dat het geboekte niet beschikbaar was met medeweten vooraf door Sky Tours. Deze organisatie liet niets van zich horen na reclamatie bij thuiskomst.
De Geschillencommissie Reizen blijkt te bestaan uit drie partijen, o.a. een vertegenwoordiging van de reisorganisatoren. Na overtuigend bewijs van het bovenstaande tijdens de zitting waarbij ook een vertegenwoordiging van de ANWB aanwezig was, moest men duidelijke conclusies trekken. Pas drie maanden later kreeg ik schriftelijk bericht dat ik slechts gedeeltelijk in het gelijk werd gesteld. Ik werd afgescheept met de standaardvergoeding van 50%. De door mij keihard bewezen opzet werd niet voldoende aangetoond geacht!
De ANWB verklaarde niets meer voor mij te kunnen doen omdat deze beslissing bindend was, ondanks de door mij aangetoonde willekeur en het opzijgelegde bewijs.
Comclusie: heeft U een claim, ga naar de rechter, de Geschillencommissie Reizen is niet onafhankelijk, gezien de samenstelling van de commissieleden is er sprake van belangenverstrengeling.
Overigens bleek Sky Tours evenals Corendon vaste klant bij de Geschillencommissie Reizen, beide organisaties blijken malafide te zijn, in Bulgarije werd voor Sky Tours de term Maffia gebruikt!
Het gehele dossier heb ik bewaard om verdere stappen te ondernemen. (einde citaat)
Conclusie:
Als deze verhalen juist zijn - nogmaals: als ze juist zijn en ik weet niet of ze juist zijn, dat moet u zelf beoordelen, maar ga er maar vanuit dat deze mensen niet zonder redenen al die moeite doen om hun negatieve ervaringen op te schrijven - dan maken sommige reisorganisators zich kennelijk schuldig aan misleiding, oplichting en/of (verkopers)bedrog.
Kijk uit voor die reisorganisators die u op deze manier belazeren! Laat u niets wijs maken!
------------------------------------------------------------------------------------
Hoe verloopt een boeking?
Alleen als een reisorganisatie een hotelkamer, appartement etc. van tevoren heeft ingekocht, of pas bij/na uw boeking heeft aangevraagd en de reservering door het hotel etc. is bevestigd en geaccepteerd, en vervolgens bij aankomst blijkt dat de kamer door het hotel dubbel is verkocht, alleen dan is sprake van overboeking. Zodra het hotel dan vol zit, hebben mensen die daarna aankomen het nakijken.
Als een reisorganisatie niet vantevoren heeft ingekocht of de ingekochte voorraad is op, dan moet voor een kamer, appartement etc. steeds een aanvraag worden gedaan en op een bevestiging en acceptatie van hotel, appartementencomplex etc. worden gewacht alvorens aan u reispapieren af te geven en u (van Schiphol) te laten vetrekken.
Zoals gezegd, in sommige gevallen weet een reisorganisatie dat ze kamers niet of niet meer in voorraad heeft, en weet een reisorganisatie al op het moment van definitief accepteren van uw boeking dat geen kamers meer beschikbaar kunnen zijn in het door u gewenste hotel, appartement etc. Toch accepteren ze uw boeking voor die accommodatie, geven u reispapieren en laten u vertrekken van Schiphol. Ter plaatse wordt aan u verteld / wordt het leugentje verkocht dat er zogenaamd sprake is van 'overboeking', en wordt u ondergebracht in een andere - vaak minder luxe - accommodatie waar de reisorganisatie nog wel kamers in voorraad heeft en die toch al zijn betaald door de reisorganisatie. Als dekmantel wordt dan voor de vorm een aanvraag gedaan bij de door u bij uw boeking opgegeven accommodatie, maar deze aanvraag wordt natuurlijk afgewezen. [/b]
Het voorgaande geldt ook als u een BINGO-reis (bij aankomst pas horen in welk hotel u terecht komt) heeft geboekt met een bepaald aantal sterren. Zo'n BINGO-reis met een bepaald aantal sterren kan en mag alleen worden aangeboden en verkocht, als op dat moment nog een hotel met dat aantal sterren beschikbaar is. Laat u bij een BINGO-boeking niet afschepen met minder sterren dan geboekt onder het mom dat een hotel met meer sterren niet meer beschikbaar was of overboekt was.
Als een reisorganisatie bij accepteren van uw boeking dit alles al weet, dan is sprake van misleiding, oplichting en bedrog. Immers een reisorganisatie weet bij acceptatie al dat ze niet zal leveren wat u heeft geboekt. De reisorganisator probeert dan geld aan u te verdienen, niet door goed vakmanschap, maar door u te belazeren. En dat alles ten koste van uw geld en uw vakantievreugd.
----------------------------------------------------------------------------
Verantwoording
Mocht u als gezond kritische mens zo nog u twijfels hebben, dan nodig ik u van harte uit om bij mij op kantoor de processtukken in te komen zien van de rechtszaak (wegens opzettelijke wanprestatie bij uitvoeren van reisovereenkomsten en jokken tegen de kantonrechter in de inleidende rechtszaak), welke rechtszaak diende bij het gerechtshof te Amsterdam in hoger beroep loopt tegen Sky Holding B.V. (voorheen genaamd Sky International Tours B.V.) om daarbij alle stukken in te zien en alle denkbare vragen te stellen die dan door mij aan de hand van de stukken worden beantwoord. U kunt dan met eigen ogen zien en controleren hoe de vork in de steel zit bij het clubje van Sky Tours.
Dit aanbod geldt voor iedereen, ook voor de lieden die eventueel hierna (anoniem) reageren op deze tekst. Kom dus gerust kijken als u wilt.
En vergeet u niet dat er een grote kans is, dat medewerkers van Touroperators die op negatieve wijze in het nieuws komen, op dit soort internetsites onder valse namen valse (positieve) berichtjes schrijven met ogenschijnlijk positieve ervaringen van reizigers. Dat gebeurt dat natuurlijk om de schijn te wekken dat er ook reizigers met positieve ervaringen zijn en dat het dus allemaal reuze meevalt.
Iemand die u belazert bij het verkopen van reizen, is waarschijnlijk ook wel bereid om te jokken op internet.
Daarbij komt dat er nu bedrijfjes bestaan die tegen betaling allerhande trucjes uithalen om berichten van- en over een bepaald bedrijf beter zichtbaar, of juist beter onzichtbaar te maken op internet, en meer in het bijzonder op Google. Ook Google zelf is tegen betaling niet de lulligste en is altijd bereid bepaalde berichten juist hoger of juist lager in de resultaten-lijst te zetten.
U kunt mij bereiken door het e-mail icoontje links hieronder (profiel . WWW) aan te klikken.
Met vriendelijke groet,
Luc Jurgens