Ten 5e: is er een dubbeltariefmeter in gebruik? Zo nee, kijk dan eens of het verstandig is die te laten plaatsen (advies hierover kun je vragen bij de Nuon). Je betaalt iets meer voor de meterhuur en voor de energie, maar als je dan wast en droogt in de goedkope uren, haal je dit er makkelijk uit.
Een dubbeltariefmeter is tegenwoordig alleen nog maar rendabel als je (liefst veel) meer dan 50% stroom in de goedkope uren gebruikt, wij hebben het juist afgeschaft. Maar dit terzijde.
Je vermeldt inderdaad helaas niet wat het verbruik is per groep, electra, verwarming en warm water. Niet in bedragen, maar in aantallen, dan kunnen we misschien vergelijken.
Wij wonen ook in Almere en het duurste (in vergelijking met een situatie "elders") is toch echt de stadsverwarming en het daaraan gekoppelde warm water.
Ik begrijp dat er dagelijks lang gedoucht wordt, alleen je vader (toen hij nog leefde) en je zusje al 25 of 30 minuten?
Het variabele tarief voor WW is 7euro per m3, dus elke m3 die jullie hierdoor meer verbruiken dan een ander tikt behoorlijk aan.
Een thermostatische kraan (als jullie die nog niet hebben) kan hierop besparen als je hem tussendoor uitzet, een handmatige kraan laat je meestal de hele tijd doorlopen omdat je de temperatuur eindelijk goed hebt.
Even met de hand afwassen en de kraan continu voluit door laten lopen zorgt ongemerkt ook voor vele extra kubieke meters per jaar.
Stadsverwarming is ook best duur, ook al beweert Nuon dat het niet meer kost dan gewone verwarming, hetgeen een regelrechte leugen is.
Ik kan me zo voorstellen dat het huis voor je zusje de hele dag op een comfortabele temperatuur gehouden wordt, in vergelijk met huizen waar men overdag niet thuis is kan dit ook veel schelen.
Bij ons is de thermostaat overdag wat lager, we gebruiken gemiddeld 35 GJ per jaar.
Elke GJ meer kost ook 28 euro meer op de jaarafrekening.
Standaard hebben veel woningen met stadsverwarming in Almere per radiator een thermostatische kraan, en eventueel in de woonkamer 1 extra thermostatische kraan die de hele woning aanpast.
Die laatste wordt door de bewoner vaak vervangen door een elektronische afsluiter in de meterkast en een klokthermostaat in de woonkamer, je kunt dan veel beter regelen op welk tijdstip je wilt verwarmen en ook de temperatuur in de huiskamer is veel beter te regelen.
Met alleen thermostaatkranen op de radiatoren laat je het uit gemak al gauw 24 uur per dag op dezelfde temperatuur.
De restwarmte van het systeem is genoeg om zo'n klok in te stellen dat de verwarming al een uur voor je naar bed gaat op de nachttemperatuur gaat.
Slaapkamers die je niet gebruikt minimaal verwarmen, bij ons staan de thermostaten daar op 1.
Electra kost in Almere hetzelfde als overal, je schreef al dat je vader veel licht aanhad, hier kun je zelf dus al op besparen door hier anders mee om te gaan.
Niet te veel lampen aan, waar mogelijk spaarlampen.
Halogeenlampen met een dimmer verbruiken ook veel stroom, ook al dim je ze tot ze heel weinig licht geven, ik heb het eens gemeten bij een 150 watt halogeenlamp, ook in de laagste stand blijft er meer dan 100 wat verbruik, dat tegen een gemiddelde spaarlamp van 7 of 9 watt.
Ik ben bang dat er toch wat meer aan de hand is dan een hoog verbruik, danwel hoger verbruik dan gangbaar. Ik ben bang dat er ergens een lek zit in de stroom of ergens in de het verwarmingssysteem.
Voor mijn gevoel zit het meer in jullie gezinssituatie dan in een eventuele lekkage, misschien kun je de verbruiksaantallen eens opgeven?
ter vergelijk:
Wij zijn een gezin van 4 personen met een ruime tussenwoning.
Ik denk dat we iets meer dan gemiddeld gebruiken omdat onze kinderen volwassen zijn en elk een eigen tv, pc e.d. op hun kamers hebben.
Daarentegen heb jij een zusje met specifieke behoeften.
Wij gebruiken al drie jaar gemiddeld 4600 kw/h electra, 35GJ stadsverwarming en 20m3 warm water. Hiervoor betaalden we rond de 190 euro voorschot, sinds januari door de gestegen prijzen iets over de 200.
Misschien kun je jullie cijfers daar eens tegenover zetten?