LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
rschaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:47

Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door rschaar »

Op 12 januari 2009 een sony (vario) laptop gekocht bij Media Markt.
Na twee weken verscheen er linksonder op het scherm een donkere vlek. De vlek werd al snel groter, ook verschenen er daarna horizontale en verticale strepen op het beeldscherm.

Ik terug naar de Media Markt en het probleem laten zien. De Laptop werd opgestuurd naar Sony. Na ruim 6 weken ben ik maar eens gaan bellen. Wordt er aangegeven dat toevallig vandaag een voorstel tot reparatie naar is gestuurd met daarbij aangegeven de kosten. Deze kosten zouden voor mijn rekening komen omdat het beeldscherm door een externe toedracht stuk is gegaan....

Eén ding weet ik zeker => De laptop is niet gevallen, er is niets tussen het beeldscherm en het toetsenbord blijven zitten bij het sluiten van de Laptop, ik heb niet op het scherm lopen drukken en dat soort dingen. Dus, in het kort, ik weet zeker dat het scherm niet door mijn toedoen stuk is gegaan.

Op de bon die ik heb gekregen bij het inleveren van de LT staat niets vermeld dat de schade door externe factoren veroorzaakt is. Er staat wel op deze bon dat er geen krassen en beschadigingen zijn geconstateerd.
De medewerkster die ik vandaag sprak gaf aan dat dit wel in een informatieveld is aangegeven door de medewerker die de LT in ontvangst heeft genomen. Alleen is dit veld voor medewerkers van de MM en is niet op de bon vermeld.

Feiten zijn:
- Scherm van de LT is stuk.
- Laptop is ruim 6 weken bij Media Markt ter reparatie geweest.
- Na ruim 6 weken zelf contact opgenomen.
- Krijg nu pas een voorstel tot reparatie met de kosten daarin aangegeven.

Binnen de eerste zes maanden geldt een omgekeerde bewijslast. Maar ja, hoe ver gaat deze bewijlast. Ik lees hier bij Radar dat (vrijwel) alle leveranciers en winkels aangegeven dat beeldschermstoringen worden veroorzaakt door externe toedoen..... Lekker makkelijk....

Wat te doen....?????

Voel mij machteloos tegen zo een reus van een leverancier. Ga natuurlijk wel zo een mooi opgestelde officieel uitziende brief opstellen, maar ja daar lachen ze waarschijnlijk om.

En ik ben wel GEK geweest om bij de Media Markt een Laptop te kopen...... Eens maar nooit weer! De service is na de verkoop is HEEL slecht.

Groet,
René Schaar

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door BBCS »

Na twee weken verscheen er linksonder op het scherm een donkere vlek. De vlek werd al snel groter, ook verschenen er daarna horizontale en verticale strepen op het beeldscherm.
Een LCD scherm bestaat uit twee kunstof platen met daartussen vloeibaar kristal.
Als bij een LCD scherm de voorplaat scheurt of breekt, ontstaat er een vlek, die zich verder zal verspreiden.

Dergelijke schades ontstaan altijd door externe invloeden.
Binnen de eerste zes maanden geldt een omgekeerde bewijslast. Maar ja, hoe ver gaat deze bewijlast. Ik lees hier bij Radar dat (vrijwel) alle leveranciers en winkels aangegeven dat beeldschermstoringen worden veroorzaakt door externe toedoen..... Lekker makkelijk....


Is niet lekker gemakkelijk. Bepaalde schades kunnen namelijk alleen door externe toedoen ontstaan.

Wat wel lekker gemakkelijk is: de schade toewijzen aan een ondeugelijk product, terwijl je zelf of iemand anderd de schade veroorzaakt heeft en dan dit onder garantie proberen te verhalen.
De laptop is niet gevallen, er is niets tussen het beeldscherm en het toetsenbord blijven zitten bij het sluiten van de Laptop
Ben jij altijd 24/7 bij de laptop?
Kan er niet iemand anders bij de laptop komen en heeft niemand anders die laptop gebruikt????
De service is na de verkoop is HEEL slecht.
Geef ik maar geen antwoord op. :roll:

stofzuigertje

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe maak ik hem stuk;

1 Wijs met je vinger het icoontje aan.

2 papiertje er tussen of CD en voorzichtig dicht doen.

3 Na niesbui vlekken stevig weg poetsen.

4 Stapel boeken op dicht apparaat leggen.

Dit zijn enkele voorbeelden waardoor het kan kapot gaan.
Verder had U beter een foto als bewijs kunnen maken zodat je kunt bewijzen wat het scherm aan gaf als klacht en of zij het niet erger maakten.

Verder is krassen op buitenzijde vaker voorgekomen in werkplaats.
Dus maak een digitale foto en alleen als nodig hoef je deze te printen, anders kost het niets.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

BBCS - altijd?

Ik heb een LCD scherm, TV, van sony gehad.
Tijdens het kijken springt het scherm, van gewoon beeld, even naar zwart - daarna komt beeld weer terug, en zit er in de linkerbovenhoek een barstje/ sterretje.

Ik zat ruim 5 meter bij de TV gedaan, en het enige wat ik deed wat 'zappen'.

Nu was dit toestel in de garantie, dus naar Sony gebracht.

Sony zegt "Ja meneer, dit toestel is gevallen"
En meldde dus "geen garantie".

Ik had, na ervaringen van anderen, een hele serie foto`s gemaakt - en er is nergens valschade te zien.
Op de plaats van de barst is ook geen drukschade te zien of anderszins.

Sony blijft echter volhouden dat ik de TV heb laten vallen, en de telefoniste beweerd zelfs dat de foto`s wel eens van een andere TV zouden kunnen zijn.

Dus - ja - ze beweren lekker makkelijk wat - wat dus niet zo is - en beweren ook nog dat ik probeer de boel op te lichten.

Nooit meer een Sony TV dus voor mij.
Die schadepost van 400 euro - ja- helaas, afgelopen - een dure les geweest.

IK adviseer mensen dan ook om nooit een Sony TV aan te schaffen.
Schijnbaar geld dit ook voor de computers :(

rschaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:47

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door rschaar »

Media Markt heeft een prijsopgave gedaan van de reparatiekosten....

De Laptop heeft 777,- euro gekost. De reparatiekosten zijn 888,22 euro.


@BBCS => Inderdaad komt er niemand anders bij de laptop, die voor mijn werk was bestemd. Ik zelf weet hoe ik omgegaan ben met de laptop. Ik betwist dat een LCD-scherm alleen defect kan gaan door externe toedracht.

Graag alleen reacties waar ik wel iets aan heb!!!

Toolboy

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Toolboy »

Er zijn ook schermen die te krap in de behuizing zitten en die door krimpen en uitzetten spontaan stuk gaan.

T

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door puma73 »

bbcs is een gefrustreerd detailhandelaartje met een webwinkeltje. hij heeft totaal geen verstand van garantie en alles is de schuld van de gebruiker.

niks van aantrekken en gewoon de verkopende partij aanspreken op zijn verantwoordelijkheid.

Toolboy

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Toolboy »

@puma Ik vind het niet netjes wat u post over BBCS

Groet T

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door puma73 »

de waarheid doet pijn, maar het is wel de waarheid.

rschaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:47

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door rschaar »

Inmiddels rechtsbijstand gesproken. En de stukken per mail gestuurd.
Rechtsbijstand gaat de brief opstellen en deze sturen naar de Media Markt. Kijk dat is dan wel Service (Interpolis). En nee, niet omdat dit in mijn voordeel is, maar omdat ik in mijn recht sta. Of ik die ook krijg weet ik natuurlijk niet. Media Markt zal moeten aantonen/aannemelijk maken dat de schade is veroorzaakt door externe toedoen. Puur op basis van diagnose van een Media Markt medewerker is niet voldoende.

Wordt vervolgd.

O ja... Los van de bewijsvoering en hoe Media Markt daarmee omgaat tot nu toe. Is Media Markt ook niet zo netjes met het nakomen van afspraken.
1. Er zou een Blue Ray dvd pakket gestuurd worden als onderdeel van de LT aktie. Je raadt het al... Deze is nooit gestuurd. Twee keer voor terug gegaan naar de MM en drie keer gebeld. Worden beloften gedaan, maar niet nagekomen. Het bekende kluitje in het riet....
2. Er zou een office pakket geleverd worden bij de LT. Ook deze is niet geleverd.
3. Ruim zes weken om tot een voorstel tot reparatie te komen voor de LT.. Tja... Dat is wel heel lang.,

Groet
René

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door BBCS »

Gut, de in-de-grond-stamper puma leeft ook nog.

Hoe is ie kerel!? :lol:

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Idd Puma, iedereen heeft jou brilliant inzicht gemist. Kruip terug onder je steen man.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door puma73 »

onze beide garantieexperts in de bocht, zoek een ander forum om de consumenten op het verkeerde been te zetten, vals voor te lichten en op voorhand te vertellen dat het hun eigen schuld is en men geen recht op garantie heeft.

Toolboy

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Toolboy »

Ik ben van mening dat we niet op deze manier met elkaar horen om te gaan op dit forum.

Groeten T

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door puma73 »

Inderdaad T,

dit is een consumentenforum. mensen die hier met problemen komen behoren niet de grond ingetrapt te worden met zinnen "daar heb je geen recht op", "het zal je eigen schuld wel zijn"en meer van dat soort volzinnen.

een keer een cursus consument en garantie zou voor sommige mensen goed op hun plaats zijn.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door BBCS »

dit is een consumentenforum. mensen die hier met problemen komen behoren niet de grond ingetrapt te worden met zinnen "daar heb je geen recht op", "het zal je eigen schuld wel zijn"en meer van dat soort volzinnen.

een keer een cursus consument en garantie zou voor sommige mensen goed op hun plaats zijn.
Bepaalde schades ontstaan voornamelijk door externe invloeden.

Daarbij is het ook zo dat je alleen recht op garantie hebt als gebleken is dat het om fabricagefouten of materiaalfouten gaat.
Eigen schade valt daar dus niet onder.

Het klopt inderdaad dat de verkopende partij gedurende de eerste zes maanden met de bewijslast zit.
Het vervelende voor de TS is wel dat die schade die hij heeft voor 99,99% veroorzaakt wordt door externe invloeden en dat die schade nooit vanzelf ontstaat.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Bepaalde schades ontstaan voornamelijk door externe invloeden.

Daarbij is het ook zo dat je alleen recht op garantie hebt als gebleken is dat het om fabricagefouten of materiaalfouten gaat.
Eigen schade valt daar dus niet onder.
Mijns inziens gaan fabrikanten te snel uit van " eigen schuld ".
Zie mijn ervaring met Sony.

En - als ik 110% zeker weet dat een apparaat niet gevallen, net zoals de TS, waarom word dan TOCH beweerd (en keihard) U heeft hem laten vallen? (een 26" LCD wandel je regelmatig mee, tuurlijk) - of als je meld dat je vooraf foto`s hebt gemaakt " Die kunnen ook van een TV van een vriend van u zijn "...

Nee, lekker eerlijk, die fabrikanten. Zeker Sony - ons als consument voor leugenaar uitmaken - want DAT is wat ze doen.

TheLD
Berichten: 544
Lid geworden op: 23 dec 2006 13:12

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door TheLD »

En - als ik 110% zeker weet dat een apparaat niet gevallen, net zoals de TS, waarom word dan TOCH beweerd (en keihard) U heeft hem laten vallen?
Waarom? Da's een logisch gevolg van het geen BBCS zegt. Dit wordt door allerlei bedrijfstakken gehanteerd. Indien een bepaald gevolg in 99% van de gevallen een en dezelfde oorzaak heeft zal een organisatie deze oorzaak aanhouden. In dit geval worden meer dan 99% van de gebarsten schermen veroorzaakt door extern onheil, in uw geval zal dat dus niet zo zijn, maar probeer dat maar eens te bewijzen.

Dit doen verzekeringsmaatschappijen, de overheid en dit doet de rest van de samenleving. Mensen en organisaties hebben een bepaalde structuur waarin ze denken en doen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door Guardian72 »

maar probeer dat maar eens te bewijzen.
Da`s dus het punt - als consument sta je dus machteloos.

En bewijs dat er is (foto`s van het apparaat voordat het naar Sony werd gebracht - word afgedaan als nep / oplichting.

Je kan dus geen kant op als eerlijke klant :(

rschaar
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:47

Re: Sony Laptop - Defect Scherm. Wat te doen??

Ongelezen bericht door rschaar »

Ben het met Puma73 eens.

Ben nieuw hier op het forum. En had inderdaad verwacht dat bij een site als Radar consumenten geholpen zouden worden. Ervaringen delen, advies op basis wat een consument (ikke nu) aangeeft, doorvragen, en zo.
Antwoorden hoe je een beeldscherm stuk maakt en dat ik zou liegen, daar zit ik nou niet echt op te wachten.

Maar ja. Om de frustratie even weg te halen bij mij heb ik vanmiddag een nieuwe laptop gekocht. En NEE niet bij de Media Markt.
Hoe het met de reparatie gaat aflopen...... Ik weet het nog niet, maar zal hier wel verslag doen.
De reparatie bij een computershop hier in Arnhem zou trouwens 350,- gaan kosten. Dure mensen bij Sony.....

René

Gesloten