Geachte lezers,
tot mijn verbazing ben ik tot de volgende conclusie gekomen. De polis die ik heb zal gecompenseerd worden waarbij een maximum van 2,45% aan kosten over het opgebouwde fondsvermogen per jaar wordt ingehouden. Hiep hoi!
Maar wat levert dit op?
Mijn inleg in 30 jaar zal 69000 eur bedragen. Bij de huidige kosten wordt daarvan 56000 eur werkelijk belegd. bij een rendement van 5% per jaar zal dit einde looptijd ca. 120000 eur zijn.
Als we uitgaan van een zelfde rendement en 2,45% aan kosten over het opgebouwde vermogen per jaar dan wordt de opbrengst einde looptjd......103000 eur per jaar.
Als ik zelf spaar tegen het zelfde rendement en in box 3 (1,2% belasting per jaar) dan wordt mijn eindkapitaal 128000 eur.
Wat een heerlijke compensatie! De compensatie lijkt oke in de eerste jaren, maar na ongeveer 20 jaar wordt je dubbel en dwars terug gepakt.
De kosten voor mijn verzekering (dus pure kosten waar geen dekking tegenover staat) zijn de eerste 10 jaar 35% van de inleg. Daarna 20 jaar lang ca. 12% van de inleg. Let op als je ca 100.000 eur opgebouwd hebt worden in de nieuwe regeling 2450eur per jaar aan kosten ingehouden!
Geen wonder dat alle maatschappijen akkoord gaan.
Groet,
Gerrit
De berekening is te krijgen in xl sheet via [email protected]
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De waarde van de compensatie regeling Nationale nederlanden?
Re: De waarde van de compensatie regeling Nationale nederlanden?
Hallo Gerrit
Ja, het is al eerder doorgerekend. De schikkingsovereenkomsten met Delta-Lloyd, ING/NN, Fortis en SNS-Reaal betekenen voor langdurige polissen, zelfs bij een matige waardeontwikkeling van de polis, dat na een aantal jaren, de verrekende kosten hoger worden dan 100% van de premie-inleg. Het is dan niet alleen zo dat er helemaal niets meer van de premie wordt belegd maar dat er ook nog beleggingseenheden/ participaties aan de beleggersrekening worden onttrokken.
Dit is zeer voordelig voor de bankverzekeraars die met deze producten vooral zichzelf verzekeren. Voor hun dus zeer welkom in deze tijden van krediet-crisis.
Van hun kant bezien is het niet meer dan logisch dat de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis voor elke schikking € 950000 "kostenvergoeding"ontvangen.
Deze schikkingen zijn tot stand gekomen door bemiddeling van de Kifid-ombudsman. De overeenkomsten die tot stand komen door bemiddeling van de kifid-ombudsman hebben geen juridische basis en zijn niet bindend.
Polishouders behouden alle rechten om, als de definitieve regeling niet voldoende is, een verdere procedure voor genoegdoening te beginnen. Hetzij via de geschillencommissie van het kifid, een procedure via de rechtbank of op een andere manier, bijv. via consumentenclaim. (www.consumentenclaim.nl) Ook degenen die nu ja stemmen of ja gestemd hebben over de schikking behouden deze mogelijkheden.
Dus iedereen houdt de mogelijkheid om het eigen recht op verdere onkostenvergoeding te halen.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever
Ja, het is al eerder doorgerekend. De schikkingsovereenkomsten met Delta-Lloyd, ING/NN, Fortis en SNS-Reaal betekenen voor langdurige polissen, zelfs bij een matige waardeontwikkeling van de polis, dat na een aantal jaren, de verrekende kosten hoger worden dan 100% van de premie-inleg. Het is dan niet alleen zo dat er helemaal niets meer van de premie wordt belegd maar dat er ook nog beleggingseenheden/ participaties aan de beleggersrekening worden onttrokken.
Dit is zeer voordelig voor de bankverzekeraars die met deze producten vooral zichzelf verzekeren. Voor hun dus zeer welkom in deze tijden van krediet-crisis.
Van hun kant bezien is het niet meer dan logisch dat de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis voor elke schikking € 950000 "kostenvergoeding"ontvangen.
Deze schikkingen zijn tot stand gekomen door bemiddeling van de Kifid-ombudsman. De overeenkomsten die tot stand komen door bemiddeling van de kifid-ombudsman hebben geen juridische basis en zijn niet bindend.
Polishouders behouden alle rechten om, als de definitieve regeling niet voldoende is, een verdere procedure voor genoegdoening te beginnen. Hetzij via de geschillencommissie van het kifid, een procedure via de rechtbank of op een andere manier, bijv. via consumentenclaim. (www.consumentenclaim.nl) Ook degenen die nu ja stemmen of ja gestemd hebben over de schikking behouden deze mogelijkheden.
Dus iedereen houdt de mogelijkheid om het eigen recht op verdere onkostenvergoeding te halen.
Succes en met vriendelijke groet, Arie Wever