LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mollen in de tuin
Mollen in de tuin
De zomer komt er weer aan en vorig jaar veel last van molshopen gehad. Ik ga weer grasmaaien en nu wil ik graag weten of er nu al iets gedaan kan worden tegen de mollen. Op internet heel veel opties gelezen met net zoveel reacties dat het wel of niet werkt. Zelf al geursticks en bolletjes gebruikt maar die helpen dus niet. Gelezen dat de mollen in juni actief worden en dat klopt dus wel.
Het is een probleem van de laatste paar jaar, daarvoor nooit problemen gehad. Komt het misschien omdat er in de omgeving (zoetermeer-oost) veel aan wegenbouw wordt gedaan?
Wie heeft er een oplossing?
Het is een probleem van de laatste paar jaar, daarvoor nooit problemen gehad. Komt het misschien omdat er in de omgeving (zoetermeer-oost) veel aan wegenbouw wordt gedaan?
Wie heeft er een oplossing?
Re: Mollen in de tuin
Ik heb de tip ook nog niet, jaarlijks wordt ook mijn gazon omgeploegd tot maanlandschap.
Wat niet werkt:
Zo'n ultrasonar geluid ding
stokjes in de molshopen
Water in de molshopen
mottenballen in de molshopen
En er is er bij mij ook nog nooit 1 in de val gelopen....
Wat niet werkt:
Zo'n ultrasonar geluid ding
stokjes in de molshopen
Water in de molshopen
mottenballen in de molshopen
En er is er bij mij ook nog nooit 1 in de val gelopen....
Klemmen ztten is een vak. Ik ben er aardig bedreven al zeg ik het zelf. Ik leg het even uit. Je zoekt een gang. Graaft deze uit zodat de klem in het gat past. De mol moet als de klem staat gewoon door kunnen lopen in zijn zoektocht naar malse sappige pieren. Om te voorkomen dat de gang instort als de klem staat en je brengt de grond weer om de klem (let op dat de klem wel makkelijk dicht kan springen) kun je de bovenkant va het gat afdekken met wat bladeren met grond.
De mol op zoek naar lekkere sappige pieren loopt een paar keer per nacht door zijn gangen. Ook de klem zal hij passeren. als hij dat doet en de klem is goed gezet dan PATS ! zit die rotzak klem en meestal is hij direct dood.
De meest gemaakte fout is de klem dagen lang te laten staan. Je moet hem echt dagelijks opnieuw zetten. Het is een leuke bezigheid om s'ochtends met je Jack Russel de vallen te checken.
De mol op zoek naar lekkere sappige pieren loopt een paar keer per nacht door zijn gangen. Ook de klem zal hij passeren. als hij dat doet en de klem is goed gezet dan PATS ! zit die rotzak klem en meestal is hij direct dood.
De meest gemaakte fout is de klem dagen lang te laten staan. Je moet hem echt dagelijks opnieuw zetten. Het is een leuke bezigheid om s'ochtends met je Jack Russel de vallen te checken.
Koop een kat.
Ik had in mijn net nieuwe, keurig getegelde tuin met randen van grind, ineens lange gangen vlak onder de grond lopen met grote stukken met verzakkende tegels en molshopen in de grindranden. Echt een drama en ik was er behoorlijk ziek van!
Een aantal dagen was ik aan het peinzen over de tenemen maatregelen en ineens lag er s'ochtends een dooie mol bij de tuindeur, met een blije kat ernaast. Een dag later lag er weer 1. Enfin, een week later heb ik in totaal welgeteld 6 mollen mogen ruimen. Super! Dan kan je tenminste weer met een gerust hart aan de herstelwerkzaamheden van je tuin beginnen na zo'n slagveld en wetend dat je killer op de loer blijft liggen wanneer er in de toekomst weer wat van die krengen komen. .
Ik had in mijn net nieuwe, keurig getegelde tuin met randen van grind, ineens lange gangen vlak onder de grond lopen met grote stukken met verzakkende tegels en molshopen in de grindranden. Echt een drama en ik was er behoorlijk ziek van!
Een aantal dagen was ik aan het peinzen over de tenemen maatregelen en ineens lag er s'ochtends een dooie mol bij de tuindeur, met een blije kat ernaast. Een dag later lag er weer 1. Enfin, een week later heb ik in totaal welgeteld 6 mollen mogen ruimen. Super! Dan kan je tenminste weer met een gerust hart aan de herstelwerkzaamheden van je tuin beginnen na zo'n slagveld en wetend dat je killer op de loer blijft liggen wanneer er in de toekomst weer wat van die krengen komen. .
Ik zou kippengaas in de grond begraven,zie je niks van en de mollen kunnen er niet doorheen
iedereen weer blij ook de mollen
iedereen weer blij ook de mollen
-
Ik heb ooit bij een aannemer in de groene sector gewerkt. Collega's moesten op kazernes in Ede en omstreken ook wel eens mollen bestrijden. Hoe dat ging? Molshoop plat meppen en geld vangen. Want dat was een extra opdracht natuurlijk. En binnen de korste keren natuurlijk weer een melding van mollen.
En nee, dit is uiteraard geen serieuze tip in zoverre: geloof nou niet al die smeerseltjes die van alles beloven, want het is net als met afvallen: ze hebben allemaal de ultieme remedie om kilo's kwijt te raken maar niks helpt. Het enige wat je kwijt raakt is je geld, en daar is het de producenten ook om te doen.
Het enige wat helpt is inderdaad: weten hoe je een val moet zetten of een kat nemen. Bierflesjes op een bepaalde manier in de grond graven schijnt ook te helpen vanwege het geluid dat de wind dan maakt. Weet iemand daar iets van af?
En nee, dit is uiteraard geen serieuze tip in zoverre: geloof nou niet al die smeerseltjes die van alles beloven, want het is net als met afvallen: ze hebben allemaal de ultieme remedie om kilo's kwijt te raken maar niks helpt. Het enige wat je kwijt raakt is je geld, en daar is het de producenten ook om te doen.
Het enige wat helpt is inderdaad: weten hoe je een val moet zetten of een kat nemen. Bierflesjes op een bepaalde manier in de grond graven schijnt ook te helpen vanwege het geluid dat de wind dan maakt. Weet iemand daar iets van af?
-
Als je veel last van mollen hebt, en nieuw gazon aanleggen met graszoden en hieronder leg je dan anti-mollengaas. werkt prima!
mvg
Pieter van Etten
hovenier
mvg
Pieter van Etten
hovenier
-
Niet eens zo'n gek idee, maar waar koop je dat anti-mollengaas? Heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Welke soorten gaas kun je nog meer gebruiken? Ook kippegaas? Of rot dat weer te snel weg in de grond?Pieter van Etten schreef:Als je veel last van mollen hebt, en nieuw gazon aanleggen met graszoden en hieronder leg je dan anti-mollengaas. werkt prima!
mvg
Pieter van Etten
hovenier
Ook ik heb het mollengaas onder mijn gras. Ik heb welliswaar geen graszoden gelegd, maar gewoon gras gezaaid, bovenop het mollengaas. Het gaas heb ik via internet gekoxht bij http://www.lastvan.com. Toen kostte het 4.95 per twee vierkante meter maar nu zie ik dat het goedkoper is geworden nl 2.95. je kunt het gewoon per meter bestellen. ik heb wat extra genomen, want je moet vaak wat bijknippen. daarna nooit meer mollen gehad! Touwens heel goed en vriendelijke geholpen door die meneer. Sindsdien koop ik elke voorjaar wel wat.
Mollengaas helpt ook niet. Ze wroeten net zo lang totdat ze een gaatje gevonden hebben. Klemmen helpen wel.
Inderdaad, mollengaas werkt niet. Het allebeste werken de mollenklemmen. Er is sinds kort ook een nieuw product op de markt, wat ook heel goed werkt, en welke tevens ook niet zielig is voor de mollen: http://www.ongedierteproducten.nl/marte ... nstop.htmlIk hoop dat iedereen hier iets aan deze informatie heeft..
Enige wat helpt is het plaatsen van klemmen. Als aanvulling zou ik willen aanraden om de klem strak tegen de gang aan te plaatsen zodat de mol er niet omheen glipt. Zorg dat ie wel goed kan dichtklappen; dus het gat niet volgooien met zand o.i.d. Een beetje zand rond de rand en bovenop blad is het beste.
Zelfde probleem bij mij. heb een tuin van 350 m2, en van de een op de andere dag had ik 5 mollen hopen. En de dag erna weer 2......
Ben niet echt het type voor klemmen. De konijnen in mijn tuin maken er ook een bende van, maar die pak je ook niet fysiek aan.
Zijn er mensen die nog iets anders weten dan klemmen?
Het zou mij echt helpen.
Bedankt!
Gr Tom Lunding
Ben niet echt het type voor klemmen. De konijnen in mijn tuin maken er ook een bende van, maar die pak je ook niet fysiek aan.
Zijn er mensen die nog iets anders weten dan klemmen?
Het zou mij echt helpen.
Bedankt!
Gr Tom Lunding
-
Probeer eens een bierflesje met de opening naar boven te plaatsen in de molshopen. Het geluid wat de opening van het flesje zal veroorzaken zal de mol storen en hij zal niet meer kunnen bewegen.
Het bierflesje werkt wel, maar tis zo'n gedoe. Wat serieus helpt is het planten van keizerskroon -bloembollen. De geur van de bollen is voor de mol een ramp en je bent er zo vanaf. Bijkomend voordeel, het is een heel mooie bloem.
-
mijn kat vangt inderdaad ook de mollen zodra deze naar boven komen
-
Mollengaas zal inderdaad goed helpen. Maar je moet dan goed uitkijken dat je echt mollengaas legt deze leg je onder de zoden. Want vaak worden er ook nettingzoden gebruikt om mollen te weren. Dit zijn zoden die gekweekt zijn met dmv een plastic net zodat het zodenbedrijf 2x per jaar ipv 1 x maal per jaar kan oogsten. Behalve dat dit niet goed tegen mollen helpt, kan je daarna ook niet meer verticuteren omdat het netje boven in de zode ligt (niet op de zode uiteraard). Hoveniers bedrijf Simons uit Hagestein heeft mij dit geflikt. Hij dacht mij een dienst te bewijzen. Alhoewel dit niet in de offerte stond (dus niet zwart op wit afgesproken) gelooft de geschillen commissie groen hem op z'n blauwe ogen dat we dit mondeling zo hebben afgesproken (de liegbeest).
Mollengaas is te koop bij zoden bedrijven.
Jan
Jan
-
witte angora schreef:Niet eens zo'n gek idee, maar waar koop je dat anti-mollengaas? Heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Welke soorten gaas kun je nog meer gebruiken? Ook kippegaas? Of rot dat weer te snel weg in de grond?Pieter van Etten schreef:Als je veel last van mollen hebt, en nieuw gazon aanleggen met graszoden en hieronder leg je dan anti-mollengaas. werkt prima!
mvg
Pieter van Etten
hovenier
Mollengaas zal inderdaad goed helpen. Maar je moet dan goed uitkijken dat je echt mollengaas legt deze leg je onder de zoden. Want vaak worden er ook nettingzoden gebruikt om mollen te weren. Dit zijn zoden die gekweekt zijn met dmv een plastic net zodat het zodenbedrijf 2x per jaar ipv 1 x maal per jaar kan oogsten. Behalve dat dit niet goed tegen mollen helpt, kan je daarna ook niet meer verticuteren omdat het netje boven in de zode ligt (niet op de zode uiteraard). Hoveniers bedrijf Simons uit Hagestein heeft mij dit geflikt. Hij dacht mij een dienst te bewijzen. Alhoewel dit niet in de offerte stond (dus niet zwart op wit afgesproken) gelooft de geschillen commissie groen hem op z'n blauwe ogen dat we dit mondeling zo hebben afgesproken (de liegbeest).
-
Ook wij hadden afgelopen jaar veel last van mollen in de tuin, de zomer er voor hadden we net een nieuw gazon aan laten leggen waardoor het helemaal zonde was. We overwegen nu om deze techniek in te zetten. [Commerciële link verwijderd door de Moderator] mollen-carbid. Door de geur van het carbid schijnen de mollen te verdwijnen. Ik laat het even weten als het lukt.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 mei 2015 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd
Reden: Commerciële link verwijderd