LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ideeën voor een boek
Ideeën voor een boek
Sinds kort ben ik begonnen met het schrijven van een boek over voeding. Zelf heb ik daar bepaalde ideeen over die er ook in terug te vinden zullen zijn.
Daarnaast zou ik jullie willen vragen wat jullie graag in een boek over voeding zouden willen hebben.
Welke onderwerpen wel, welke onderwerpen niet? Mis je informatie in andere boeken? Hoe diep moet erop ingegaan worden? Op welk niveau moet het geschreven zijn? Hoe dik mag het boek zijn? Of is er eigenlijk geen boek meer nodig? et. etc.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Daarnaast zou ik jullie willen vragen wat jullie graag in een boek over voeding zouden willen hebben.
Welke onderwerpen wel, welke onderwerpen niet? Mis je informatie in andere boeken? Hoe diep moet erop ingegaan worden? Op welk niveau moet het geschreven zijn? Hoe dik mag het boek zijn? Of is er eigenlijk geen boek meer nodig? et. etc.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Re: Ideeën voor een boek
ik ben geinteresseerd in de rol van voeding bij ziektes in het algemeen.
Tevens ligt mijn interesse in de rol van visolie op het gebied van kanker (ondervoeding) en bij depressies o.a. manische depressie.
Kan het zo zijn dat iemand die visolie gebruikt voor depressies aankomt in gewicht?
Tevens ligt mijn interesse in de rol van visolie op het gebied van kanker (ondervoeding) en bij depressies o.a. manische depressie.
Kan het zo zijn dat iemand die visolie gebruikt voor depressies aankomt in gewicht?
Onafhankelijk van het gebruik van visolie is het ontstaan van overgewicht een bekend verschijnsel bij een depressie en de daarvoor te gebruiken medicijnen.Kan het zo zijn dat iemand die visolie gebruikt voor depressies aankomt in gewicht?
Hoewel visolie uit vetten bestaat is de hoeveel uit een supplement te beperkt om substantieel bij te dragen aan de energie-inname en dus het ontstaan van overgewicht.
Om je vraag te beantwoorden, het is mogelijk dat iemand die visolie gebruikt voor een depressie aankomt in gewicht. De oorzaak zou ik echter niet zoeken in het gebruik van de visolie.
Mogelijk gaat er zelfs een preventieve rol naar uit.
In young, overweight men, the inclusion of either lean or fatty fish, or fish oil as part of an energy-restricted diet resulted in approximately 1 kg more weight loss after 4 weeks, than did a similar diet without seafood or supplement of marine origin. The addition of seafood to a nutritionally balanced energy-restricted diet may boost weight loss.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1750 ... d_RVDocSum
Ik vroeg het me af omdat de nutridrankjes voor kanker patienten met gewichtsverlies tegenwoordig verrijkt worden met EPA dit zou het gewicht op peil helpen brengen.
Die drankjes zijn 2x zo duur als de normale drankjes terwijl onderzoek uitwijst dat EPA geen toegevoegde waarde heeft.
Hier een eerdere studie naar EPA
http://74.125.77.132/search?q=cache:LvA ... =firefox-a
Hier de laatste studie naar EPA
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1684 ... d_RVDocSum
Ik ben in mijn vraagstelling uitgegaan van iemand die geen antidepressiva gebruikt maar alleen visolie (zoals ik).
Ik ben een kilo'tje of 4 aangekomen en vroeg me af:"zou het dan toch"?
Die drankjes zijn 2x zo duur als de normale drankjes terwijl onderzoek uitwijst dat EPA geen toegevoegde waarde heeft.
Hier de laatste studie naar EPA
Ik ben in mijn vraagstelling uitgegaan van iemand die geen antidepressiva gebruikt maar alleen visolie (zoals ik).
Er is een verschil tussen het ontstaan van overgewicht en het verminderen van kankercachexie. Cachexie is een metabole verandering waardoor de eetlust vermindert en spiermassa wordt afgebroken. Deze verstoring komt door de productie van stoffen (o.a. cytokinen) die de tumor zelf afgeeft. Verdwijnt de tumor dan verdwijnt ook de cachexie.Ik vroeg het me af omdat de nutridrankjes voor kanker patienten met gewichtsverlies tegenwoordig verrijkt worden met EPA dit zou het gewicht op peil helpen brengen.
Niet altijd is dat echter mogelijk. In dat verband staat EPA bekend. EPA zoude productie van cytokinen verminderen.
Dat lijkt inderdaad te kloppen, maar dat wil niet automatisch zeggen dat daarmee de cachexie verdwijnt.
Een uitzondering is alvleesklierkanker zoals de LWDO ook concludeert.
http://www.nvdietist.nl/temp/103166494/ ... chexie.pdf
Wanneer cachexie afwezig is heeft EPA ook geen rol bij de regulering van het gewicht. Er zijn wezenlijke verschil tussen wel of geen kankercachexie.
De theorie achter EPA en gewichtsbehoud bij kankercachexie is plausibel. De praktijk laat alleen voordelen zien bij mensen met alvleesklierkanker die cachexie hebben. Voor die groep zou het wel een toegevoegde waarde kunnen hebben.Die drankjes zijn 2x zo duur als de normale drankjes terwijl onderzoek uitwijst dat EPA geen toegevoegde waarde heeft.
De zes voorwaarden daarvoor zijn:
- er is sprake van alvleesklierkanker
- er zijn geen curatieve behandelmogelijkheden
- er is of dreigt ernstig gewichtsverlies door metabole ontregeling
- de geschatte levensverwachting is minimaal 2 maanden
- een dagelijkse inname van 2 g EPA is gedurende tenminste 4 weken mogelijk
- de patiënt is gemotiveerd het product te gebruiken
Heeft men geen alvleeskanker of voldoet men niet aan één van de bovenstaande voorwaarden dan is drinkvoeding of suppletie met EPA volgens de huidige inzichten overbodig.
Ook hier blijkt er een verschil tussen de theore en de praktijk.Hier de laatste studie naar EPA
Bovendien ging het onderzoek niet over alvleeskanker waar EPA mogelijk gunstig bij werkt (behouden lichaamsgewicht).
Ook los van de antidepressiva kan een depressie voor gewichtstoename zorgen. De oorzaak zou ik niet zoeken in de visolie.Ik ben in mijn vraagstelling uitgegaan van iemand die geen antidepressiva gebruikt maar alleen visolie (zoals ik).
Okay Robjee duidelijk,bedankt!
Hallo Robjee,
Wat ik wel interessant vind is wanneer je dieper op die E-nummers, die zogenaamde additieven, die in diverse producten zitten, zou ingaan. Ik weet dat er diverse lijsten van E-nummers en info hierover te vinden is, maar dat is allemaal zo verspreid te vinden, of niet duidelijk.
Verdere onderwerpen; voeding en welvaart. Is het zo dat des te groter het aanbod, des te meer er (teveel) gegeten wordt?
Het niveau van de tekst? Hangt van je doelgroep af. Als ik dat zou zijn, gemiddeld niveau.
En een boek die je eigen mening weerspiegelt, of een bepaald deelgebied binnen de voedingsleer (zoals de additieven) is altijd welkom en nodig, lijkt me. Het zoveelste dieetboek niet, maar dat verwacht ik niet van je.
In ieder geval; sukses.
Wat ik wel interessant vind is wanneer je dieper op die E-nummers, die zogenaamde additieven, die in diverse producten zitten, zou ingaan. Ik weet dat er diverse lijsten van E-nummers en info hierover te vinden is, maar dat is allemaal zo verspreid te vinden, of niet duidelijk.
Verdere onderwerpen; voeding en welvaart. Is het zo dat des te groter het aanbod, des te meer er (teveel) gegeten wordt?
Het niveau van de tekst? Hangt van je doelgroep af. Als ik dat zou zijn, gemiddeld niveau.
En een boek die je eigen mening weerspiegelt, of een bepaald deelgebied binnen de voedingsleer (zoals de additieven) is altijd welkom en nodig, lijkt me. Het zoveelste dieetboek niet, maar dat verwacht ik niet van je.
In ieder geval; sukses.
Bedankt S.!
E-nummers zullen aan bod komen waarschijnlijk.
De bedoeling is om op een duidelijke manier meer de diepte in te gaan bij relevante en interessante onderwerpen. Een hoofdthema zal wel aanwezig zijn.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat het boek vergeleken wordt met een dieetboek.
E-nummers zullen aan bod komen waarschijnlijk.
De bedoeling is om op een duidelijke manier meer de diepte in te gaan bij relevante en interessante onderwerpen. Een hoofdthema zal wel aanwezig zijn.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat het boek vergeleken wordt met een dieetboek.
Duidelijk melden wat hyperinsulinemie is. En hoe het ontstaat.
Hé Robjee,
Welke onderwerpen ga je bespreken in het boek?
Heb je ook een bepaalde methodiek bedacht om informatie te verzamelen, en conclusies te trekken?
Zèlf vind ik het belangijk dat de informatie duidelijk geïndexeerd is. Hoofdstukken, kopjes met dikgedrukte tekst om onderwerpen binnen hoofdstukken aan te geven, etc.
Persoonlijk vind ik diepgang zeer belangijk. Je hoeft niet in hoge mate uit te wijden over fysiologische/biologische processen, maar het is misschien handig om beknopt uit te leggen op basis waarvan jij tot je informatie bent gekomen. Misschien wat tekeningen/grafieken/tabellen om het een en ander duidelijk te maken.
Voor mij persoonlijk kan een uitleg nooit uitgebreid genoeg zijn, maar wanneer je naar reacties op de meeste forums kijkt, moet je concluderen dat het gros van de mensen hier niet op zit te wachten.
Een eenvoudig leesbaar boek in de vorm van het boek van Katan lijkt me een goed idee.
Voor mij kan een boek niet dik genoeg zijn zolang je de eenvoud en essentie niet uit het oog verliest
Succes!
Welke onderwerpen ga je bespreken in het boek?
Heb je ook een bepaalde methodiek bedacht om informatie te verzamelen, en conclusies te trekken?
Zèlf vind ik het belangijk dat de informatie duidelijk geïndexeerd is. Hoofdstukken, kopjes met dikgedrukte tekst om onderwerpen binnen hoofdstukken aan te geven, etc.
Persoonlijk vind ik diepgang zeer belangijk. Je hoeft niet in hoge mate uit te wijden over fysiologische/biologische processen, maar het is misschien handig om beknopt uit te leggen op basis waarvan jij tot je informatie bent gekomen. Misschien wat tekeningen/grafieken/tabellen om het een en ander duidelijk te maken.
Voor mij persoonlijk kan een uitleg nooit uitgebreid genoeg zijn, maar wanneer je naar reacties op de meeste forums kijkt, moet je concluderen dat het gros van de mensen hier niet op zit te wachten.
Een eenvoudig leesbaar boek in de vorm van het boek van Katan lijkt me een goed idee.
Voor mij kan een boek niet dik genoeg zijn zolang je de eenvoud en essentie niet uit het oog verliest
Succes!
Bedankt voor je reactie en opmerkingen isdatzo!
Het hoofdthema is overgewicht. Onderwerpen die aan bot komen zijn de energiebalans, verzadiging, eetlust, oorzaken, gevolgen en behandeling van overgewicht en de invloed van voeding daarbij.
Dit is echter niet altijd mogelijk heb ik gemerkt. Een voorwaarde is wel dat er onderzoeken van goede kwaliteit aanwezig zijn (RCT, review, meta-analyse). De informatie moet namelijk wel relevant zijn. En wanneer er tegenstrijdige resultaten worden gevonden zal dit ook terug te vinden zijn in mijn conclusie.
Ik wil de onderwerpen echter iets verder uitdiepen. Misschien is het daardoor voor een kleiner publiek aantrekkelijk, maar het is wel mijn visie op hoe ik mijn boek wil schrijven.
Het schrijven ligt momenteel op een laag pitje.Welke onderwerpen ga je bespreken in het boek?
Het hoofdthema is overgewicht. Onderwerpen die aan bot komen zijn de energiebalans, verzadiging, eetlust, oorzaken, gevolgen en behandeling van overgewicht en de invloed van voeding daarbij.
Ik zal over het algemeen geen uitgebreide literatuurstudie doen. Er zijn betrouwbare rapporten en andere bronnen waar ik mijn conclusie en informatie op baseer. Wel kijk ik naar de onderzoeken waar de conclusies op gebasseert zijnHeb je ook een bepaalde methodiek bedacht om informatie te verzamelen, en conclusies te trekken?
Dit is echter niet altijd mogelijk heb ik gemerkt. Een voorwaarde is wel dat er onderzoeken van goede kwaliteit aanwezig zijn (RCT, review, meta-analyse). De informatie moet namelijk wel relevant zijn. En wanneer er tegenstrijdige resultaten worden gevonden zal dit ook terug te vinden zijn in mijn conclusie.
Dat is voor mij ook een voorwaarde. Zowel voor de lezer als voor mij is dat gemakkelijker. Het onderwerp overgewicht is erg breed waarbij informatie door elkaar kan gaan lopen. Dit wil ik voorkomen door structuur aan te brengen en informatie af te bakenen. Zo wil ik diepgang en duidelijkheid creeeren.Zèlf vind ik het belangijk dat de informatie duidelijk geïndexeerd is. Hoofdstukken, kopjes met dikgedrukte tekst om onderwerpen binnen hoofdstukken aan te geven, etc.
Die worden er ook in opgenomen.Misschien wat tekeningen/grafieken/tabellen om het een en ander duidelijk te maken.
Toch wil ik proberen dat mijn boek zich daarin onderscheid van de rest. Dus niet de informatie beperken tot bijvoorbeeld: de 'appel-vorm' is ongezonder dan de 'peer-vorm', maar de lezer hand in hand meenemen waarom buikvet grotere gezondheidsnadelen kent dan het vet op heupen en billen en de bruikbaarheid van de BMI of het meten van de middelomtrek.Voor mij persoonlijk kan een uitleg nooit uitgebreid genoeg zijn, maar wanneer je naar reacties op de meeste forums kijkt, moet je concluderen dat het gros van de mensen hier niet op zit te wachten.
Dat is zeker een goed en interessant boek.Een eenvoudig leesbaar boek in de vorm van het boek van Katan lijkt me een goed idee.
Ik wil de onderwerpen echter iets verder uitdiepen. Misschien is het daardoor voor een kleiner publiek aantrekkelijk, maar het is wel mijn visie op hoe ik mijn boek wil schrijven.
Het hoeft natuurlijk ook niet over een half jaar af te zijn! Neem je tijd. Voeg zo nu en dan iets toe en kom over een paar jaar met een top boek.Het schrijven ligt momenteel op een laag pitje.
Ik denk dat het onderwerp "overgewicht" wel toe is aan een boek met een goede onderbouwing. Op een paar boeken na (Willet, Katan) is er zo'n grote hoeveelheid ononderbouwde meuk op de markt!
Gezien het feit dat deze meuk wel verkoopt, blijkt wel weer dat presentatie belangrijker is dan informatie.
Probeer hier rekening mee te houden door de tekst op je boek hierop aan te passen. Eigenlijk houd ik niet van schreeuwerige koppen over zgn. causale verbanden, maar ik ben bang dat je hier niet aan ontkomt. Het lijkt me belangrijk dat het boek aanspreekt en met voorzichtig geformuleerde teksten op je cover kom je dan nergens. In het boek zèlf kun je gevonden relaties tussen voeding en gezondheid natuurlijk wèl op een eerlijke en objectieve manier formuleren.
Ik had niet anders verwacht.Een voorwaarde is wel dat er onderzoeken van goede kwaliteit aanwezig zijn (RCT, review, meta-analyse). De informatie moet namelijk wel relevant zijn. En wanneer er tegenstrijdige resultaten worden gevonden zal dit ook terug te vinden zijn in mijn conclusie.
En op het einde van ieder hoofdstuk misschien een alinea met een korte samenvatting/conclusie?Dat is voor mij ook een voorwaarde. Zowel voor de lezer als voor mij is dat gemakkelijker. Het onderwerp overgewicht is erg breed waarbij informatie door elkaar kan gaan lopen. Dit wil ik voorkomen door structuur aan te brengen en informatie af te bakenen. Zo wil ik diepgang en duidelijkheid creeeren.
Ik denk ook wel dat mensen geen zin meer hebben in simplistische benaderingen, maar concreet willen weten wat overgewicht voor gevolgen heeft. Een duidelijk overzicht van gezondheidsnadelen bij verschillenden BMI-waarden is wel een toevoeging aan de huidige informatie.Toch wil ik proberen dat mijn boek zich daarin onderscheid van de rest. Dus niet de informatie beperken tot bijvoorbeeld: de 'appel-vorm' is ongezonder dan de 'peer-vorm', maar de lezer hand in hand meenemen waarom buikvet grotere gezondheidsnadelen kent dan het vet op heupen en billen en de bruikbaarheid van de BMI of het meten van de middelomtrek.
Mensen zijn vaak banger voor kanker dan CVD. Wanneer ze zien dat de kans op een x-tal vormen van kanker stijgt bij overgewicht/obesitas, zullen ze misschien eerder geneigd zijn hier aan te gaan werken.
Verdere verdieping is denk ik wel gewenst. Ook door het grote publiek.Dat is zeker een goed en interessant boek.
En gezien het feit dat jij je gaat beperken tot overgewicht, denk ik dat je hier veel ruimte voor kunt maken in je boek.
Wat ik zelf belangrijk vind: Geef mensen concrete handvaten om mee te werken. Kom niet te veel met informatie als "eiwit is goed voor dit of dat", maar geef ze praktische informatie als "melk/kip doet dit of dat".
Met simpele informatie bereik je een groter publiek, en hoeven mensen niet zelf informatie te gaan vertalen naar praktische veranderingen in hun leven.
Prima verhaal, beter als Sonja Bakker maar ik vraag me wel af of er genoeg belangstelling voor is?
In eigen beheer per stuk laten drukken is meestal makkelijker dan uitgever zoeken en de kans dat ze met vele boeken uiteindelijk bij
de Slechte liggen.
Het per stuk printen en zelf aanbieden is vaak makkelijker dan een uitgever zoeken die het straks wil uitgeven, ook is aanpassen als er fouten in zitten of als je iets wilt verbeteren of aanvullen mogelijk wat bij normale druk en uitgevers lastiger is.
Verder wens ik je veel succes, en kijk of je niet dubbel schreef wat al verkrijgbaar is want dat is vragen om lage verkoopcijfers.
In eigen beheer per stuk laten drukken is meestal makkelijker dan uitgever zoeken en de kans dat ze met vele boeken uiteindelijk bij
de Slechte liggen.
Het per stuk printen en zelf aanbieden is vaak makkelijker dan een uitgever zoeken die het straks wil uitgeven, ook is aanpassen als er fouten in zitten of als je iets wilt verbeteren of aanvullen mogelijk wat bij normale druk en uitgevers lastiger is.
Verder wens ik je veel succes, en kijk of je niet dubbel schreef wat al verkrijgbaar is want dat is vragen om lage verkoopcijfers.