Pagina 1 van 2
SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 06 apr 2009 21:08
door Quinn1974
Op 1 maart jl. was het einde van onze rentevaste periode. Omdat wij graag willen verbouwen zijn wij in oktober vorig jaar al aan het rondkijken geweest hoe en wat er allemaal mogelijk was. Uiteindelijk begin februari 2009 hebben we er voor gekozen om onze hypotheek te laten oversluiten en de verbouwing mee te financieren.
Alles is helemaal geregeld, tot de notaris aan toe, maar de SNS Bank houdt de boel ontzettend tegen. Wij hebben voor de nieuwe geldverstrekker een overzicht nodig van het gespaarde kapitaal tot nu toe en de resterende schuld. SNS Bank zou ons dit moeten verstrekken. Dit doen ze echter niet. SNS Bank verwijst ons naar Reaal, Reaal doet er helemaal niets op uit en wij zijn machteloos. Meerdere keren "stalken" (= iedere dag meerdere keren bellen) met SNS Bank of Reaal helpt ook niet. Tussenpersoon komt niet verder. Lokale SNS-Bank komt niet verder en wij willen verbouwen!!!!
Heeft er iemand misschien een tip wat te doen en zijn hier geen wettelijke bepalingen voor? Ons is steeds verteld dat dit een paar werkdagen in beslag zou nemen, we zijn nu 2 maanden verder en nog steeds geen enkel overzicht ontvangen. Het is echt om gek van te worden (en verdrietig
)
Ik hoop zo dat iemand hier de gouden tip heeft!!!
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 06 apr 2009 22:36
door zomaar_2008
Maak een afspraak met je hypotheekadiviseur bij de SNS. Geef bij hem aan dat je een financieel overzicht wilt. Laat je niet afscheppen met een onzin verhaal.
Laat je hypotheekadviseur de papieren regelen. Komt hij niet over de brug, stuur dan een aangetekende brief waarin je nogmaals om de papieren verzoekt en anders alle schade die hieruit vloeien op hen zal verhalen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 08:25
door een vraag, een antwoord
Lijkt mij ook onzin.
SNS is een zooi, maar Reaal een behoorlijke nette club. Kan natuurlijk zijn dat het spaarsaldo bij SNS is gestald en het verzekeringsdeel bij Reaal. Je adviseur zal even moeite moeten doen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 08:38
door sjoegel
Die adviseur moet doen waar hij provisie voor vangt. Geef hem een figuurlijke schop onder zijn kont.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 10:35
door debeurd
Er moet een inlosnota worden opgevraagd. Dit moet je nieuwe bank / adviseur doen. Waar breng je je nieuwe hypotheek onder, rechtstreeks via bank of intermediair, welke?
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 11:13
door Quinn1974
Het wordt dus in ieder geval tijd om de hypotheekadviseur een schop te geven
Nieuwe hypotheek gaat naar Aegon.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 13:44
door debeurd
Je schrijft dat op 1 maart de rentevaste periode verliep.
We zitten inmiddels meer dan een maand verder en je nieuwe hypo is nog niet gepasseerd.
Ik hoop maar voor je dat je nieuwe adviseur je huidige hyporentevaste periode bij je huidige bank (SNS) heeft omgezet naar een variabele rente. Is dit niet gebeurd dan kan je een mooie boeterente verwachten voor het inlossen van je oude hypotheek!
ik zou eea maar eens uit gaan zoeken en je afvragen door wat voor pipo je geholpen wordt. Waar ben je eigenlijk door geholpen??
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 07 apr 2009 14:07
door Quinn1974
Adviseur (begin me af te vragen of ie zijn naam waardig is) heeft ons inderdaad geadviseerd onze rente om te zetten naar een variabele rente. Dit hebben we vervolgens zelf bij SNS om moeten zetten, zodat de hypotheek nu per dag opzegbaar is. Heeft hij dus verder niets voor gedaan.
Ik vind het niet zo netjes om op een forum de naam van desbetreffende persoon neer te zetten, kan denk ik wel vermelden dat ie bij Hypotheekshop werkt (daar zijn er tenslotte meerdere van)
Maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat we helemaal niet netjes gehlopen zijn, maar we zullen er wel niet meer onderuit kunnen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 08 apr 2009 21:44
door Purist
Is het advies zelf wel goed geweest?
Soort hypotheek, looptijd van de nieuwe polis gelijk aan renteaftrekperiode etc?
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 08 apr 2009 22:07
door Quinn1974
Het advies zelf is prima geweest. (voor zover wij dat kunnen beoordelen)
Inmiddels wordt de lokale SNS-bank een beetje moe van ons, daar komen ze er ook niet door bij Reaal. Voor morgen staat een afspraak met directeur van lokale SNS bank gepland.
Hypotheekadviseur vindt niet dat ie veel meer kan doen (hij heeft één keer Reaal gebeld)
Consumentenbond adviseert een aangetekende brief naar Reaal te sturen en te eisen dat ze binnen een week de gevraagde papieren naar ons toe sturen. Dat gaan we nu dus doen.
Is dit nu gewoon treiteren van een klant om ons zo lang mogelijk hypotheek te laten betalen?
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 08 apr 2009 22:32
door een vraag, een antwoord
Ga er maar van uit dat het probleem niet bij Reaal ligt.
Als ik vastloop op een afdeling, dan neem ik kontakt op met mijn klantenmanager en dan is het probleem zo opgelost.
SNS kantoren worden veelal opgeheven, geprivatiseerd, of als balie ondergebracht in een winkelbedrijf (van die geldautomaten). Personeel loopt daar als vast op vooruit. Cliëntvriendelijke gedrag is afgeschaft.
Dus: je adviseur mag wel iets doen voor zijn provisie.
Misschien heb je geluk bij de kantoordirectie.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 08 apr 2009 22:50
door Quinn1974
In dit geval lijkt het probleem toch echt bij Reaal te liggen. Ze beloven nu al anderhalve maand de boel op sturen, maar doen dit steeds niet. Een week of twee geleden hadden ze de smoes dat alle dossiers ingescand zijn en dat die van ons niet gescand bleek te zijn en dat het daardoor allemaal wat moeizaam ging. Er zou zo spoedig mogelijk opgestuurd worden.
Ik vraag me echt af wat we nog meer kunnen doen. Dit steeds maar tegen een muur op lopen begint behoorlijk te vervelen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 08:46
door een vraag, een antwoord
Wat voor soort polis gaat het om Quinn?
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 08:57
door Quinn1974
Het gaat om een combinatie spaarhypotheek-aflossingsvrije hypotheek met daaraan vast gekoppeld een levensverzekering.
Ik hoop dat dit een antwoord is waar je (u) iets mee kunt.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 09:33
door een vraag, een antwoord
Ja dat zocht ik (je dus).
Ik weet dat het SNS kantoor dat in kan zien.
Is ooit eens iets mis gegaan met een klant van mij, via het kantoor was het zo opgelost.
Alleen hebben medewerkers van SNS Bank instructies om niet meer allerlei service te verlenen. Blijkbaar is klantbehoud geen commerciële activiteit.
Verder is Reaal ook redelijk toegankelijk voor je adviseur (als hij rechtstreeks met Reaal werkt natuurlijk en dat zal wel niet als ik je verhaal zo lees), je moet even de weg weten.
Dat inscanverhaal is onzin, ze werken al een tijdje met computers daar.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 09:47
door Quinn1974
Maar als consument de weg vinden binnen Reaal is toch erg moeilijk (lees: onmogelijk)
Ik denk inderdaad niet dat de adviseur rechtstreeks contact heeft met Reaal.
Voorlopig zitten we dus nog muurvast, of de bankdirecteur moet dingen voor elkaar krijgen die tot nu toe niemand gelukt zijn.
Maar ergens ben ik nog steeds hard op zoek naar de gouden tip die ons zo snel mogelijk aan de goede papieren helpt.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 10:45
door debeurd
Sorry maar ik vind dit een heel vreemd verhaal. Een inlosnota opvragen is erg makkelijk. 1 keer gehad dat een bank sloom was, een brief sturen waarin je ze aansprakelijk stelt voor alle schade als de aflosnato niet binnen 1 week op het bureau ligt doet vaak wonderen. Uiteraard als laatste redmiddel, eerst probeer je er normaal uit te komen.
Ik vraag me af waar de huidige hypotheek loopt. Als dat de sns bank is moet die de aflosnota verstrekken. Reaal heb je waarschijnlijk de spaarpolis lopen. Word de nieuwe polis ergens anders onder gebracht en wil je het geld van oude polis in nieuwe storten? Dan moet de verpanding eraf, en daar heb je ook weer sns voor nodig, die doen dat pas als de hypo is ingelost.
Al met al standaard procedures die een beetje standaard adviseur met fruitvliegverstand ook voor je kan regelen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 11:19
door Quinn1974
Ik vind het ook vreemd dat er om zoiets eenvoudigs zo moeilijk gedaan wordt. Maar wij zitten wel met de gebakken peren.
Ik denk dat we de normale manieren nu wel genoeg geprobeerd hebben, dus aangetekende brief met het verzoek binnen een week de inlosnota te ontvangen gaat vanmiddag weg.
Extra vervelend is dat de adviseur niet veel voor ons betekent in dit verhaal en ons zelf alles laat uitzoeken, maar goed wij willen gewoon de papieren en dan verbouwen.
Ik wacht op bericht van mijn partner of de bankdirecteur meer voor elkaar krijgt....
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 11:46
door een vraag, een antwoord
Reaal werkt met intermediair, dat het aanspreekpunt is voor de klant.
Verder heeft Debeurd gewoon gelijk. Maar zoals al vaker gezegd, ik ken SNS.
Verder moet je je afvragen wat jullie met zo'n adviseur moeten. Wel een nieuwe hypotheek afsluiten, maar jullie verder de problemen op laten lossen.
Het zijn dat soort jongens die dit mooie vak een slechte naam bezorgen.
Re: SNS-bank werkt niet mee
Geplaatst: 09 apr 2009 12:33
door Rense
Beste Quinn1974
Het betreft een combinatiehypotheek spaar/aflossingsvrij.
Je kunt dan een aardige indicatie van de waarde vinden op jou jaaroverzicht dat je ook gebruikt voor de belastingaangifte.
Op de hypotheek wordt tussentijds niet afgelost.
Het saldo is dus gelijk aan het bedrag dat op het jaaroverzicht staat.
Ook de spaarwaarde zal vermeld moeten zijn op het jaaroverzicht.
Wellicht heb je ook de offerte/polis nog. Hierbij zit vaak een overzicht van de waardeopbouw en hieruit kun je redelijk zeker de actuele waarde aflezen (mits het geen hybridehypotheek is en (een deel) van de premie belegt wordt).
Wordt de waarde meegenomen in de nieuwe hypotheek (fiscale voortzetting) en zo ja is het box 1 of box 3?
De plaatselijke SNS Bank zou inzage moeten hebben in de hypotheek en de gegevens dus moeten kunnen aanleveren. Ook wanneer de hypotheek destijds via een tussenpersoon is afgesloten. De hypotheek wordt dan namelijk ondergebracht bij de dichtsbijzijnde SNS Bank.
Succes!