Pagina 1 van 1

Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 apr 2009 14:09
door kabel6
Door een on oplettendheid van mij heb ik een overboeking gedaan naar een ING rekeningnummer van een bedrijf dat de rekening inmiddels opgezegd had.
De ING heeft het nummer opnieuw uitgeven en heeft geen naam met gekoppeld rekeningnummer check uitgevoerd.
Na 1 week kwam ik achter deze vergissing en hebt direkt de ING ingelicht daarover.
Tot op heden is er totaal geen medewerking van deze ING bank om het geld terug te storten en loop ik tegen muurtjes aan.
Het enige dat ze mij kunnen mededelen is eigen schuld....het gaat om een flinkbedrag..
Wie kan mij adviseren welke stappen ik nu nog kan ondernemen...

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 apr 2009 14:14
door verkeersleider
Beste Vrager

Gewoon even bij uw eigen bank een verzoek indienen
En dan nemen ze contact op met de rekeninghouder

Mocht het hun niet lukken dan zijn ze verplicht u de naam en adres te geven van deze klant

En voortaan even opletten bij het overboeken

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 apr 2009 15:54
door vakkiel
Ze mogen nooit de naw-gegevens doorgeven !

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 13 apr 2009 07:27
door verkeersleider
grappig

Ik heb zelf zo een probleem gehad en kreeg wel degelijk de naw gegevens van de ontvanger
Even gebeld met de juridische afdeling en het mag wel degelijk

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 13 apr 2009 12:07
door VENCO dropje
Klopt verkeerleider....na een bepaalde periode krijg je de gegevens van de ontvanger (wel onder bepaalde jurische voorwaarden).

Eerst neemt de bank zelf contact op met de "ontvanger" van het geld, als deze niets wil doen dan kan de bank niets meer doen.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 13 apr 2009 13:38
door vakkiel
to verkeersleider
Ja grappig inderdaad, moet je er wel even bij zetten dat daar een hele tijd over heen kan gaan voordat je die gegevens krijgt.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 13 apr 2009 14:35
door verkeersleider
nou ja lang
Bij mij gingen er twee weken overheen
Maar dacht wil het even recht gezet hebben

Fijne pasen nog

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 04 dec 2009 11:16
door sbrugge
verkeersleider schreef: En voortaan even opletten bij het overboeken
Dit vind ik wel erg makkelijk. Ook ik zit nu met iets dergelijks. Vanuit het adresboek van internetbankieren van de ING een overboeking gedaan. Echter de ontvanger bleek deze rekening te hebben opgezegd. Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 04 dec 2009 11:31
door quantas01
Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.
Ing is dus juist 1 bank die wel naam nr controle doet.
je krijgt dat direct te zien bij internetbankieren dat jij daarna op ja klikt is dus je eigen fout.

Dit werkt alleen maar van ing/ing

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 05 dec 2009 12:31
door sbrugge
quantas01 schreef:
Dat kon ik niet weten én de ING doet blijkbaar geen controle op naam en rekeningnummer. Dat blijf ik vreemd vinden. Nu maar hopen dat de verkeerde ontvanger mee wil werken en het gestortte bedrag terug wil geven....
Te gek voor woorden dit.
Ing is dus juist 1 bank die wel naam nr controle doet.
je krijgt dat direct te zien bij internetbankieren dat jij daarna op ja klikt is dus je eigen fout.

Dit werkt alleen maar van ing/ing
Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 05 dec 2009 12:36
door quantas01
Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...
Dat komt omdat de banken die controle niet ondersteunen helaas.
En waarom is dat kwalijk als ie in je adresboek staat, je neemt zelf de verantwoordelijkheid dat je het juiste rekeningnr eraan koppelt.

Je geeft nu de bank de schuld er is maar 1 schuldige degene waar jij dus al meerdere malen naar gestort hebt die wijzigt zijn gegevens en geeft dat niet door aan jou.

Is de bank schuldig nee, is de oude houder schuldig ja.
Wist u het wijzigen wel dan is het helaas uw eigen schuld

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 05 dec 2009 12:44
door sbrugge
quantas01 schreef:
Precies, en dit ging om ING naar ABN. En bovendien doen ze geen check meer wanneer je iemand in je adresboek hebt geplaatst. Erg kwalijk, juist omdat je die er in hebt gezet omdat je de check al eens hebt gedaan. Volgende keer dus niet meteen de conclusie trekken dat het mijn eigen fout was maar misschien eerst even vragen...
Dat komt omdat de banken die controle niet ondersteunen helaas.
En waarom is dat kwalijk als ie in je adresboek staat, je neemt zelf de verantwoordelijkheid dat je het juiste rekeningnr eraan koppelt.

Je geeft nu de bank de schuld er is maar 1 schuldige degene waar jij dus al meerdere malen naar gestort hebt die wijzigt zijn gegevens en geeft dat niet door aan jou.

Is de bank schuldig nee, is de oude houder schuldig ja.
Wist u het wijzigen wel dan is het helaas uw eigen schuld
Ik krijg het gevoel dat je bij een bank werkt ;-)

Hoe dan ook, ik vind (en velen met mij) dat de bank hoort te controleren op rekeningnummer en naam. Waarom moet je anders de naam van de rekeninghouder invullen? Als dan gegevens niet kloppen, hoort er geen overboeking plaats te vinden. Simpel.
Dit is een discussie van meningen, kom je dus niet uit.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 05 dec 2009 14:04
door Mendoza
Hoe dan ook, ik vind (en velen met mij) dat de bank hoort te controleren op rekeningnummer en naam. Waarom moet je anders de naam van de rekeninghouder invullen? Als dan gegevens niet kloppen, hoort er geen overboeking plaats te vinden. Simpel.
Dit is een discussie van meningen, kom je dus niet uit.
Jouw bank kan geen naam nummer controle uitvoeren bij de ontvangende bank. De ontvangende bank mag die gegevens niet zomaar verstrekken. Hetzelfde geldt voor je adresboek.

Met betrekking tot je probleem:
Wat een bank zou kunnen doen is elke afwijking in de tenaamstelling blokkeren als ontvangende bank zijnde, Dit zou wel betekenen dat bij elke spatie of verschil in aanhef de overschrijving weer terug zou komen. Ik denk niet dat dat wenselijk is. Denk bijvoorbeeld aan; dhr. de vries, meneer de vries, A. de vries, drs. de vries of gem. amsterdam, gemeente amsterdam, stadskantoor Amsterdam, kantoor A'dam enz.. enz..

Vervolgens moet er afgewogen worden wat vaker afwijkt, naam of nummer? Ik denk dat de naam vaker zal afwijken. Dan kun je er dus vanuit gaan dat je het beste het nummer kan gebruiken als leidend controlemiddel. Ook zullen mensen een nr. sneller juist invoeren dan de "exacte!" tenaamstelling. Een nummer is voor de betaler makkelijker te controleren als een (moeilijke) naam.

Met betrekking tot het adresboek; Wat ING zou kunnen doen is alle niet ING-rekening weigeren in het adresboek. Zo kunnen ze kunnen 100% uitsluiten dat er geen naam/nr. controle wordt uitgevoerd. Maar dan is de vraag hoe vaak jouw probleem voorkomt. Als er miljoenen transacties goed gaan en 100 gaan fout, is het dan wel een goede zaak om voor die "paar" fouten het hele proces te veranderen?

Zoals je ziet kun je een "simpele" oplossing niet zomaar klakkeloos doorvoeren.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 05 dec 2009 14:41
door jor
Denk dat dit antwoord van Mendoza nog het beste is voor topcstarter, zo zie je dat iemand zonder vingertje wijzen (specialiteit van quantas01 ) ook een goed antwoord kan krijgen.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 06 dec 2009 18:22
door sbrugge
Zo heb ik er inderdaad nog niet eerder naar gekeken. Bedankt voor je antwoord! :D

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 jan 2010 12:37
door Tubaboy
Dit probleem zou dramatisch minder vaak voorkomen als ING 9 cijferige bank rekening nummers zou aanbieden aan oud Postbank rekening houders. Die zijn beveiligd tegen vergissingen door de 'elfproef'. Nu de nummer/naam controle is vervallen is er geen enkele beveiliging tegen vergissingen of typfouten bij 7 cijferige rekeningnummers. Dat noem ik geen modern banksysteem!

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 jan 2010 13:07
door Frans75
@ Tubaboy,

Het bestaande rekeningnummer is opnieuw uitgegeven.
Elf-proef is in dit geval nutteloos.

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 jan 2010 13:09
door Berenice
Ik ben oud Postbankklant en ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op een nieuw rekeningnummer. Weet je wat een werk dat is om alles om te laten zetten???

Re: Verkeerde overboeking naar ING

Geplaatst: 12 jan 2010 13:46
door SJZ
Nu de nummer/naam controle is vervallen is er geen enkele beveiliging tegen vergissingen of typfouten bij 7 cijferige rekeningnummers
Die 7 cijferige nummers zijn juist geweldig! Als ik in mijning.nl een betaalopdracht invoer krijg ik keihard een melding dat naam/nummer niet klopt, en krijg ik te zien welke naam WEL bij dat nummer hoort. En dan hoef je je niet te vergissen.