CBW.......bij de neus nemen
Geplaatst: 18 apr 2009 16:37
de maandelijkse column van CBW directuer:
http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=9476
Het CBW was al jaren op de hoogte dat aangesloten bedrijven grootschalig een loopje nemen met de CBW voorwaarden, maar heeft nooit echt actie ondernomen tegen die bedrijven.
Bedrijven die de regels overtreden zet je niet zomaar uit het CBW: die bedrijven betalen immers een percentage van de omzet als contributie, en zijn dus inkomstenbron voor het CBW zelf!
CBW heeft zelf net zo hard meegewerkt om de consument bij de neus te nemen door reclame te blijven maken voor aangesloten winkels, wetende dat die winkels een loopje nemen met de regels.
"CBW, een veilig idee," terwijl jarenlang amper een keuken te koop was zonder gehele vooruitbetaling, met bijbehorende risico's voor de consument (o.a. failliet vendoplan en keukenlux).
Het CBW heeft jarenlang de kruik alle gelegenheid gegeven te water te gaan, de barsten zijn toe te schrijven aan de consumentenautoriteit.
http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=9476
HANDEL EN WANDEL
Eerlijk duurt het langst. Dat weten wij al jaren. Eerbaar handelen is ons van huis uit meegegeven. De kruik gaat zolang te water tot hij barst. Een spreekwoord om aan te geven dat er een natuurlijke grens zit aan oneerlijkheid. Sinds kort is er een wet die verbiedt wat al sinds mensenheugenis verboden was, te weten: oneerlijk handelen. Detaillisten mogen bij de verkoop van hun producten en diensten aan consumenten zich niet bedienen van misleidende en agressieve verkooppraktijken.
De Consumentenautoriteit heeft voor winkeliers een brochure gemaakt waarin nog eens wordt uitgelegd waar die nieuwe wet over gaat. Die gaat dus over oneerlijke praktijken. Daar kunnen wij ons toch wel wat bij voorstellen: het gaat er om dat je de consument niet bij de neus mag nemen.
Als een ondernemer lid is van de CBW dan mag hij een sticker CBW-erkend op zijn deur plakken en dan moet hij de CBW-regels toepassen. Dus niet op straat zeggen dat je CBW-erkend bent en binnen doen of je neus bloedt. Dat is dus bij de neus nemen.
Zijn er bedrijven die zo handelen? Ja, die zijn er, en het zijn nog niet de minsten ook. De Consumentenautoriteit heeft enkele CBW-ketenbedrijven op hun handel en wandel onderzocht. Er blijken er te zijn die het met de CBW Algemene Voorwaarden niet zo nauw nemen. Zij hebben tot vijftien maart de tijd gekregen om hun verkooppraat en werkwijzen aan te passen. Tot de oneerlijke praktijken wordt ook gerekend het tien dagen voor aflevering laten storten van het hele factuurbedrag. Dit zal nu snel stoppen anders riskeert men boetes die tot in de tonnen lopen.
Robert van der Weerd
CBW directeur
....onbegrijpelijk dat die CBW directeur met zo'n uitlating komt, terwijl er heel lang de andere kant op gekeken is:Eerlijk duurt het langst
Het CBW was al jaren op de hoogte dat aangesloten bedrijven grootschalig een loopje nemen met de CBW voorwaarden, maar heeft nooit echt actie ondernomen tegen die bedrijven.
Bedrijven die de regels overtreden zet je niet zomaar uit het CBW: die bedrijven betalen immers een percentage van de omzet als contributie, en zijn dus inkomstenbron voor het CBW zelf!
CBW heeft zelf net zo hard meegewerkt om de consument bij de neus te nemen door reclame te blijven maken voor aangesloten winkels, wetende dat die winkels een loopje nemen met de regels.
"CBW, een veilig idee," terwijl jarenlang amper een keuken te koop was zonder gehele vooruitbetaling, met bijbehorende risico's voor de consument (o.a. failliet vendoplan en keukenlux).
Het CBW heeft jarenlang de kruik alle gelegenheid gegeven te water te gaan, de barsten zijn toe te schrijven aan de consumentenautoriteit.