LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] erven na echtscheiding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

een vriendin van mij is na een slecht huwelijk uiteindelijk gescheiden.
haar man heeft na de scheiding alle contact met zijn 3 toen minderjarige kinderen verbroken. ook betaalde hij geen allimentatie.
hij trouwde kort daarop met een "oude vriendin"uit duitsland, samen bleven ze in nederland wonen.

nu blijkt, dat haar ex-man, 25 jaar later, in februari is overleden.

mijn vraag: hebben haar inmiddels volwassen kinderen recht op een erfenis.
voor alle duidelijkheid: zij hebben de nieuwe echtgenote nog nooit ontmoet, maar zij moet haast wel van hun bestaan afweten.

Recoco2007
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2008 14:42

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door Recoco2007 »

Het erfrecht is in Nederland wat aangepast. Uit uw bericht begrijp ik dat de ex-man hertrouwd is maar in Nederland is blijf wonen. Ik kan u het beste verwijzen naar de vlgd website (http://www.erfwijzer.nl) daar staat één en ander duidelijk opgeschreven of maak gebruik van soms het half uur gratis advies bij een notaris.

Mijns inziens hebben de drie kinderen van uw vriendin recht op de erfenis.

Succes,

Adviesbureau Recoco

mr. D. Bos

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

De kinderen hebben recht op hun kindsdeel in de erfenis. Hoe groot dat erfdeel is, is afhankelijk van de manier waarop de overleden ex-echtgenoot getrouwd was met zijn Duitse vriendin. Op huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen. Als de ex-echtgenoot met zijn Duitse vrouw ook nog kinderen hebben gekregen, dan zijn deze kinderen van hem ook erfgenaam en delen dus mee.

Zonder testament krijgt volgens de Nederlandse wet de achterblijvende echtgenoot (in dit geval de Duitse) de beschikking over de gehele erfenis. Zij moet dan ook de eventuele successierechten betalen over de erfenis van de kinderen, wat in mindering wordt gebracht op het kindsdeel.

Omdat zij over de gehele erfenis mag beschikken hebben de kinderen een vordering op de overblijvende echtgenoot ter grootte van hun erfdeel (minus de successierechten). De vordering kunnen zij pas opeisen na het overlijden van de overblijvende echtgenoot. Die is dan belastingvrij.

De overblijvende echtgenoot mag doen en laten met de gehele erfenis, zoals zij wil. Zij mag de erfenis opmaken. Na haar overlijden is er dan de vordering. Alleen als er niets meer is, valt er ook niets te vorderen.

Dit zelfde verhaal geldt ook voor de kinderen, die ze eventueel met de overleden ex-echtgenoot heeft gekregen.

Als de ex-echtgenoot wel een testament heeft gemaakt, waarin hij zijn kinderen uit het eerdere huwelijk uitgesloten heeft, dan kunnen de kinderen hun legitieme portie binnen 5 jaar na het overlijden van hun vader opeisen. De legitieme portie bestaat uit de helft van een normaal kindsdeel. Het is dus niet mogelijk om als kind volledig onterft te worden.

Ook voor de legitieme portie geldt het "uitstel-verhaal" als boven. Dus wachten tot de Duitse echtgenote overleden is.

De ex-echtgenote (de moeder) erft uiteraard niets, daar er geen band meer is tussen hen is door de echtscheiding.

Vladja

mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

dank voor jullie reactie, maar ik zit met nog wat vragen:

1 wat moeten de kinderen nu ondernemen; er zijn al wat maanden voorbij. hoe moeten zij zich aanmelden als erfgenaam, bij wie en binnen welke termijn.

2 hoe zit het met persoonlijke zaken, die bij de echtscheiding zijn meegenomen door de vader ( foto's en films ) van zijn "oude " gezin en waar de nieuwe echtgenote eigenlijk geen belang bij heeft. mag je die opeisen?

3 hoe kom je te weten, dat de nieuwe echtgenote overleden is?
zijn eigen broers en zussen hadden ook geen contact meer met hun broer.
b.v.d.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

1. zij moeten zich melden bij de Duitse vrouw, omdat zij als langstlevende echtgenoot de beschikking krijgt over het geld. Het beste is om dat neutraal te doen door eventueel een tussenpersoon in te schakelen. Dan wordt het geen emotioneel gesprek en kan het zakelijk blijven. Ik neem aan dat de kinderen ook niet uitgenodigd zijn voor de begrafenis/crematie. Die tussenpersoon hoeft geen notaris of advocaat te zijn, want dat kost alleen maar geld. Wel moet die persoon een getekende verklaring bij zich hebben waarin hij gemachtigd wordt namens de kinderen op te treden met copieen van ID-papieren van de kinderen om de handtekening te legaliseren, copie van het trouwboekje, waarin de kinderen zijn bijgeschreven etc.

Als opening van het gesprek kan begonnen worden met de vraag of er nog films of foto’s uit die tijd zijn, omdat de kinderen graag hun jeugdherinneringen willen bewaren. Dat is beter dan gelijk over geld te beginnen. Ook de vraag of er een notaris ingeschakeld is. Ook de Duitse vrouw zou voor de erfenis een verklaring van Erfrecht moeten laten opstellen bij een notaris als er een redelijke erfenis in het spel is of om over banktegoeden te mogen beschikken. Veel banken zijn hier strikt over, maar er wil er wel eens eentje wat soepeler zijn. De notaris zoekt na of er kinderen uit een eerder huwelijk zijn en vermeldt deze dan ook in de verklaring van erfrecht als erfgenaam.

Het is de vraag of er nog wel wat bewaard is gebleven. Al die tijd geen contact op wat voor manier dan ook. Het overlijden via via vernemen. Geen uitnodiging voor begrafenis etc. Het is ook de vraag of er wel wat te erven valt. Dat zou eerst duidelijk moeten zijn. Zijn er namelijk schulden, dan zitten de kinderen er niet op te wachten om de schulden te erven. Want die erf je ook, tenzij je daartegen maatregelen neemt. Beter is het de erfenis beneficiair te aanvaarden, dan vrijwaar je jezelf voor die dingen.

Ja, hoe kom je te weten of en wanneer de Duitse vrouw overlijdt? Als ze naar Duitsland teruggaat of verhuist is ze niet verplicht om de kinderen hiervan op de hoogte te stellen. Dat wordt eeb lastige zaak. Zeker als je de weduwe tegen je in het harnas jaagt.

Vladja

mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

dank je vladja, hier kunnen de kinderen mee verder.
wel vreemd dat de notaris de kinderen nog niet benaderd heeft, we zijn immers 3 maanden verder, over de erfenis, want die is er wis en waarachtig!!

nog een klein vraagje: heb je deze kennis ook uit de praktijk of is het je beroep?

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

De notaris hoeft geen contact op te nemen met de kinderen. Die heeft waarschijnlijk alleen het verzoek gekregen om een verklaring van erfrecht op te stellen. Dat doet hij aan de hand van de gegevens van de burgerlijke stand. Dat duurt meestal wel even, want hij moet gemeenten aanschrijven voor inlichtingen over eerdere huwelijken en daaruit geboren kinderen met hun gegevens.
De gemeenten antwoorden ook niet onmiddellijk.

Alleen als de notaris ook de opdracht heeft gekregen de erfenis af te wikkelen, neemt hij contact op met de erfgenamen. Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen om een erfenis af te wikkelen. De kinderen zullen er dus zelf of beter via een tussenpersoon achteraan moeten gaan.

Ik doe dit niet beroepsmatig, maar heb voor diverse mensen (familie en vrienden) erfenissen afgewikkeld. Een notaris inhuren is hardstikke duur en vaak verloopt de afwikkeling heel traag.

Vladja

Recoco2007
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 dec 2008 14:42

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door Recoco2007 »

Ik wijs u nog maar eens op de eerder genoemde website.
Wees voorzichtig met goed gegeven advies, erfrecht kan een lastig juridisch probleem zijn.

adviesburea Recoco
mr. D. Bos

mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

RECOCO

ik ben blij met alle advies: een notaris kan peperduur zijn, zeker als je niet de eerste belanghebbende bent ( dat is in dit geval de weduwe ), en de dochter weinig financiele middelen heeft.
op uw advies heb ik de door u genoemde site bekeken, en o.a. de nieuwe wettelijke regels betreffende erven.
maar op de vragen, waar ik mee zit/ zat , o.a. je toevoegen als erfgenaam kom ik nergens tegen. dit is natuurlijk een bijzonder geval: een vader, die 25 jaar geleden "het boek gesloten heeft ".
en als volkomen buitenstaander, heb ik uiteraard ook nergens toegang.
daarom heeft ook VLADJA voor mij een positieve bijdrage geleverd.

nogmaals heren, mijn dank.

mochten jullie nog een bruikbare tip hebben, dan hou ik mij van harte aanbevolen. ik vind n.l. dat de dochter ( haar zussen willen er niets mee te maken hebben ) recht heeft op haar deel, zeker gezien haar jeugd.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Adviesbureau Recoco,

Ga ergens anders reclame maken voor je tent. Het is helemaal niet nodig dit tot tweemaal toe hier te vermelden met hetzlefde advies.

Vladja

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Als kinderen niets met de erfenis te maken willen hebben, dan moeten zij vi een verklaring bij de arrondissementsrechtbank (waar de woonplaats van de overledene onder valt) duidelijk maken. Alleen is het zo, dat als deze zussen kinderen hebben, hun kinderen in hun erfplaats treden.

Hebben deze zussen kinderen? En zijn die minderjarig?

Je kunt niet volstaan met de mededeling: ik wil er niets mee te maken hebben, dat moet wettelijk geregeld worden.

Vladja

mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

hai vadja,

de dochter, die probeer te helpen, heeft zelf een dochter,
haar ene zus heeft 2 jonge kinderen 10 en 12, de ander heeft geen kinderen.

moet het toevoegen als erfgenaam binnen een wettelijke termijn??

groet

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Bij overlijden van een erfgenaam of bij verwerping door een erfgenaam treedt de zogenaamde plaatsvervanging op.

Erfgenamen in volgorde van vererving:

1. echtgenoot / geregistreerd partner en kinderen
2. ouders, broers en zussen
3. grootouders
4. overgrootouders

Zolang er in de ene groep nog een erfgenaam is, komt een volgende groep niet aan bod.

Als een kind uit groep 1 verwerpt, treedt als plaatsvervanging op zijn/haar erfgenamen uit groep 1.

Als een kind uit groep 1 verwerpt en er zijn geen erfgenamen in groep 1, dan gaat zijn/haar aandeel naar groep 2.

Ik begrijp dat er 3 zussen erfgenaam zijn. Laten we ze even A, B, en C noemen.

Hoe zit het met A, B eb C. Wie wil verwerpen en wie heeft er kinderen? Ik neem aan dat A, B en C allen volwassen zijn.

Vladja

mevrouw rutte
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 apr 2009 11:53

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door mevrouw rutte »

alle drie de dochters zijn ruim volwassen en maar een kind wil haar erfdeel.


maar ook belangrijk: binnen hoeveel tijd moet je je als erfgenaam aanmelden of is daar geen terijn voor

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

In dit geval zijn de kinderen erfgenaam. Ze hoeven zich dus niet aan te melden als erfgenaam. Over de afhandeling van de erfenis behoort de Duitse vrouw contact op te nemen met de erfgenamen.

De erfgenamen komen automatisch in de Verklaring van Erfrecht te staan. Dit kan alleen een notaris afgeven. Een notaris behoort de overledenen na te trekken bij de burgerlijke stand en dan blijkt dat er een eerder huwelijk is geweest waaruit kinderen zijn geboren met de overledene als vader, wat de kinderen erfgenaam maakt.

Mocht er een testament zijn, waarbij de kinderen onterft zijn, dan wordt het mogelijk een ander verhaal.

Bij het Centraal Testamentenregister kan men - maar alleen na iemands overlijden - opvragen of er een testament is gemaakt en bij welke notaris dat is gebeurd. De erfgenamen en andere belanghebbenden kunnen dan bij die notaris een afschrift of uittreksel van het testament opvragen.


Als u wilt weten of de overledene een testament heeft opgesteld, moet u (een kopie van) het uittreksel uit het overlijdensregister opsturen naar het CTR. Een uittreksel uit het overlijdensregister is, door naaste familieleden van de overledene, op te vragen bij de gemeente waarin de overledene stond ingeschreven.

Wanneer uit de gemeentelijke gegevens blijkt dat iemand als overleden is geregistreerd, wordt daarna bekeken of degene in de database van het Centraal Testamentenregister voorkomt en dus een testament heeft. De aanvrager krijgt hiervan altijd schriftelijk bericht. Vergeet dus niet uw adres te vermelden in de brief, anders kunnen wij u geen antwoord sturen.
Indien er een testament blijkt te zijn, krijgt u van het CTR antwoord op de vraag welke notaris het testament bewaart. Maak vervolgens zelf een afspraak met de betreffende notaris.

Vladja

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door Miss M »

Kleine correctie op dit verhaal: een bewijs uit het overlijdensregister (overlijdensakte) haal je in de gemeente waar de persoon is overleden, dit is niet per definitie de gemeente waarin iemand ingeschreven stond!

velsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2009 06:03

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door velsen »

in mei 2008 is de vader van mijn kinderen (14 en 16 jaar) plotseling komen te overlijden. Nu eist interpolis dat ik eerst een BEM clausule moet vestigen op een spaarrekening van de (rabo)bank, alvorens zij overgaan tot uitkering van de polis. Nu vraag ik me toch af, waarom wij in deze tijd van wankelende banken en economische crisis nog verplicht zijn (?!) om hun vermogen met alle risico's van dien slechts op een bank te moeten plaatsen ??? En dat, terwijl iedereen juist zijn geld van de banken haalt, vanwege de kans om alles wat ze misschien nog rest, alsnog te verspelen ???
Kan Interpolis dit van mij afdwingen, alvorens zij tot uitkering over moeten gaan ? Het geld van de polis dient daarbij eerst aangewend te worden om te komen tot de betaling van alle nog openstaande rekeningen zoals de begrafenis, grafkosten en dergelijke.

Ik ben benieuwd, maar voor nu nog verbijsterd.

groet, Gerda

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Gerda,

Uit de opmerking: is de vader van mijn kinderen overleden, maak ik op dat je gescheiden bent van de vader. Als dat zo is, ben je geen erfgenaam meer, maar zijn dat je kinderen.

Wie staat er als begunstigde op de polis? Zijn dat de erfgenamen of staan daar namen vermeld?

Vladja

velsen
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2009 06:03

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door velsen »

Beste Vladja,

Dank voor de snelle reactie. Op de polis staan de volgende personen vermeld op volgorde:
de echtgenoot, de kinderen en daarna de erven.

Ter volledige info ben ik sinds juni 2007 gescheiden van de vader van de kinderen. Maakt dit uit ?


Hoor graag terug.

Groetjes, Gerda

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: erven na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Door je scheiding ben je geen echtgenoot meer. Er is ook geen nieuwe echtgenoot neem ik aan, dus is de uitkering voor de kinderen als eerstvolgende na de echtgenoot. Je hebt dus geen recht op dat geld en daarom willen ze dat geld niet aan jou uitbetalen.

Hoe luidt de BEM-clausule, die de verzekeringsmij erop wil zetten? Ik heb even zitten zoeken, maar daar zijn verschillende clausules mogelijk.

Vladja

Gesloten