LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] De ene incasso medewerker is de ander niet.
De ene incasso medewerker is de ander niet.
Afgelopen maand kreeg ik diverse 'dreig' brieven van een niet nader te noemen incassobureau. Geheel ontschoten rekening die ik gewoon niet betaald had. Mijn eigen schuld dus. Maargoed, een mens krijgt altijd een 2de kans om zich te revancheren, en daarom hebben ze bij incassobureau's betalingsregelingen bedacht. Dus ik bel netjes met die mensen, en vraag om een regeling. Maar die jongen aan de lijn begint me gewoon te bedreigen. Je betaald maar binnen 2 dagen, anders sturen wij een deurwaarder op je af. Dus ik stel voor om het gehele bedrag binnen 2 weken volledig te betalen. Maar daar wilde hij niets van weten. Hij stelt wel voor om alvast € 50.- over te maken, dan heb ik een hele kleine kans dat mijn dossier voor een week over het hoofd gezien wordt, dus dan zou ik en week uitstel krijgen. Nou ja ik moet natuurlijk ook vreten van een hongerloontje, maar een berg deurwaarderskosten zit ik niet op te wachten. Dus ik breek mijn boodschappengeld aan, en stort met pijn in mijn hart die € 50.-, dan maar geen worst op brood, pindakaas is ook lekker. Een week later krijg ik alsnog een 'dreig' brief, dat de deurwaarder elk moment kan langskomen. Dus ik bel vanmorgen op naar dat incassobureau. Krijg ik een hele lieve zoete vrouwenstem aan de telefoon, zij was echt in alles een tegenpool van haar collega die ik van de week sprak. Zij zei dat er inderdaad € 50.- was binnengekomen. Ik vroeg waarom ik niet uitstel kon krijgen tot 20 mei a.s. Waarop ze me vertelde dat het wel kon, meneer als u de 20ste alles betaald is dat echt geen probleem. Maar ik vroeg of ik dan geen deurwaarder aan mijn deur kreeg. Nee zei ze, dat gebeurdt niet, dat soort spierballen taal is nodig. Betaald u gewoon de 20ste, dan is er niets aan de hand. Ik stond perplex, je krijgt dan zo'n halve gare kwast die je loopt te dreigen met alles en nog wat, en week later krijg je een toerekeningsvatbare dame aan de telefoon die verteld dat het echt niet zo dramatisch is als haar collega destijds beschreef. Dus mensen, trap niet gelijk bij je eerste gesprek in die incassobureau mensen, ga gewoon eens andere tijdstippen bellen. Het helpt.
-
- Berichten: 1718
- Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13
Re: De ene incasso medewerker is de ander niet.
Dat is zeker zo, en ik moet ook zeggen dat ik de handelswijze van de eerste incassomedewerker niet vind kunnen. Over het algemeen zijn medewerkers trouwens zeer redelijk en vatbaar voor argumenten zolang je geen grote mond geeft of gaat schelden.
Kennis van het recht is helaas in veel gevallen onder de maat. Bovendien is het verloop erg groot en is de kwaliteit van het personeel niet al te best. Huismoeders, studenten etc. zitten aan de telefoon als bijbaantje, en waarschijnlijk dacht de meneer die jou als eerste hielp ‘als daar heibel van komt werk ik toch niet meer bij dit incassobureau’. Overigens vond ik die tweede ‘dreig’ brief ook ontzettend slordig en intimiderend, van een brief kan je verwachten dat daar tenminste goed naar wordt gekeken voor hij uit wordt gestuurd.
Het helpt in telefoongesprekken om kalm en rustig te blijven. Mocht iemand daadwerkelijk gaan dreigen met deurwaarders en wat dies meer zij, bedenk dan dat een incassobureau niks kan of mag anders dan brieven schrijven en betalingsregelingen sluiten. Dreigen en schelden zijn tekenen van zwakte. Mocht de ander werkelijk onbeleefd zijn, vraag hem dan zijn taal te matigen, en hang op wanneer hij door blijft gaan. Noteer ook altijd de naam van de medewerker zodat je bij zijn werkgever kan klagen wanneer hij echt over de schreef gaat.
Kennis van het recht is helaas in veel gevallen onder de maat. Bovendien is het verloop erg groot en is de kwaliteit van het personeel niet al te best. Huismoeders, studenten etc. zitten aan de telefoon als bijbaantje, en waarschijnlijk dacht de meneer die jou als eerste hielp ‘als daar heibel van komt werk ik toch niet meer bij dit incassobureau’. Overigens vond ik die tweede ‘dreig’ brief ook ontzettend slordig en intimiderend, van een brief kan je verwachten dat daar tenminste goed naar wordt gekeken voor hij uit wordt gestuurd.
Het helpt in telefoongesprekken om kalm en rustig te blijven. Mocht iemand daadwerkelijk gaan dreigen met deurwaarders en wat dies meer zij, bedenk dan dat een incassobureau niks kan of mag anders dan brieven schrijven en betalingsregelingen sluiten. Dreigen en schelden zijn tekenen van zwakte. Mocht de ander werkelijk onbeleefd zijn, vraag hem dan zijn taal te matigen, en hang op wanneer hij door blijft gaan. Noteer ook altijd de naam van de medewerker zodat je bij zijn werkgever kan klagen wanneer hij echt over de schreef gaat.