LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rekening voor belachelijke schatting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Syrith

rekening voor belachelijke schatting

Ongelezen bericht door Syrith »

Wij zijn in oktober in een huurwoning gaan wonen. Wij zijn pas anderhalve week later bij Essent aangemeld voor gas en licht. Nu heeft Essent geschat hoeveel gas wij verbruikt zouden hebben in die anderhalve week. Zij hebben dus een meterstand verzonnen en die doorgegeven aan Enexis. Nu heeft enexis dat verbruik van die anderhalve week in rekening gebracht bij ons.
Wij zouden dus ongeveer 200m3 gas verbuikt hebben, kosten 130 euro.
Het gekke is dat wij helemaal geen gas gebruiken. Wij hebben stadsverwarming en koken electrisch. Het is dus een hele vreemde schatting.
Ik heb beide energiebedrijven meerdere malen gebeld en gevraagd om een correctie, door te voeren door Essent. ZIj zouden dat uitvoeren en de aangepaste stand doorgeven aan Enexis. Nu blijkt echter dat ze het wel gecorrigeerd hebben maar de stand niet hebben doorgegeven aan Enexis of het netwerk.Enexis bevestigde dit, omdat een medewerker in het bestand van Essent kon kijken. (essent was vroeger onderdeel van enexis of andersom).

Maar toch moeten wij nu binnen 2 dagen 130 euro betalen, voor iets wat we gewoon niet verbruikt hebben. Ik vind dat erg oneerlijk en het lijkt een beetje op oplichting.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en/of adviezen?

Alvast Bedankt
Laatst gewijzigd door Syrith op 09 mei 2009 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

mvw1975

Re: rekening voor belachelijke schatting

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Vraag bij de verhuurder de eindstanden op van de vorige bewoners. Ga er vanuit dat de huurwoning leeg heeft gestaan? Anders bij de vorige bewoners een copy aind afrekening vragen.

Bij het verlaten van een huurwoning komt de verhuurder een eindoplevering opnemen. Hier worden ook de meterstanden genoteerd.

Syrith

Bedankt voor het advies. Maar helaas werkt dat niet.
We hebben dat geprobeerd. we hebben de meterstanden die genoteerd zijn door de verhuurder in ons huurcontract gekopieerd en dat opgestuurd. het was volgens Enexis geen bewijs omdat die standen al eerder genoteerd zijn. dus niet na die anderhalve week.

mvw1975

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Je kunt nooit meer hebben verbruikt dan je huidige meterstand en de stand uit het huurcontract.

zjwaemke

Ongelezen bericht door zjwaemke »

Heel simpel gezien moet je 2 standen hebben:

1) je aanmeldstanden
2) je afmeldstanden

Op eindafrekening van deze korte periode moeten de standen staan, allebei. Kloppen deze standen niet correctie aanvragen. Normaal gesproken worden door de eigenaar/makelaar etc altijd standen opgenomen bij een nieuwe koop/verkoop/huur. Je bent wel zelf verantwoordelijk om je standen door te geven, jij meldt je tenslotte aan.

Als jij de juiste begin + eindstanden doorgeeft weet ik zeker dat er een correctie volgt.

Ter info: normala gesproken is het zo dat de netwerkbeheerde de standen goed of afkeurd, een leverancier zal dat niet zo snel doen.

Syrith

De leverancier (Essent) heeft de stand gecorrigeerd, maar heeft dit volgens de netwerkbeheerder niet doorgegeven. Ik hoop dat ze dit misschien alsnog gaan doen. We hebben inmiddels wel het bedrag betaald om incassokosten en een bkr-registratie te voorkomen. Maar ik vraag me echt af of we het terug krijgen. In ieder geval niet van essent want zij hebben nu wel de juiste stand. Dat wil dus ook zeggen dat we niet een of ander apparaat gas verbruikt kunnen aansluiten om toch dat gas nog te gebruiken waar we voor betaald hebben.
het enige wat wij kunnen doen is de eindafrekening opsturen en het document waarop staat dat essent de stand gecorrigeerd heeft. Maar ze hebben al aan de telefoon gezegd dat ze daar geen genoegen meenemen. Wij mogen dat bewijs niet leveren alleen de leverancier kan dat denk ik.

Ik vroeg me al af of ik iets verkeerd had gedaan bij het aanmelden, maar er werd toen niet gevraagd om meterstanden en ik ben er ook niet voor gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren. Volgens een van de telefonistes van Enexis gebeurt dit bij veel mensen en kan je daar gewoon niets aan doen.
Als je gewoon gas verbruikt dan is dit ook geen probleem omdat je dan vanzelf wel een keer aan de 200m3 komt.

zjwaemke

maak er een officiele klacht van bij Essent. Daar kom je misschien verder mee. Gewoon even bellen en zeggen wat het probleem is en dat je er een klacht van wilt maken. Dan wordt het nog eens allemaal bekeken.

succes!

Syrith

Ok bedankt voor de tip, maar dat is zeker niet het enige wat ik ga doen. ik ga ook juridisch advies inwinnen en radar en kassa om advies vragen. ik vind dit namelijk echt niet kunnen. ik vind het overigens nog erger dat het meerdere mensen overkomt.

zjwaemke

nog 1 ding btw, t viel me ff op.
Ik vroeg me al af of ik iets verkeerd had gedaan bij het aanmelden, maar er werd toen niet gevraagd om meterstanden en ik ben er ook niet voor gewaarschuwd dat dit zou kunnen gebeuren
Om de meterstanden zal ATIJD gevraagd worden bij aan/afmeldingen door elke leverancier. Meestal zitten bij aan/afmeldbevestigingen ook meterstandenformulieren om de standen op door te geven.[/quote]

Gesloten