LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 0906/0909 betaalnummers en zorgplicht telco

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
marjorin

0906/0909 betaalnummers en zorgplicht telco

Ongelezen bericht door marjorin »

Ik vraag mij af of er veel mensen zijn die (net als ik) nooit behoefte hebben gehad om 0909 en 0906 nummers te kunnen bellen of zich te verdiepen in de mogelijkheid deze te blokkeren voordat zij de dupe werden van misbruik.

Zou het voor deze mensen mogelijk zijn om na dato hun kosten vergoed te krijgen omdat de telecom provider hen als het ware ongevraagd een onbeveiligde bankrekening/creditcard heeft geleverd als ongewenst bijproduct van een telefoonabonnement.

Dit is immers geen goede dienstverlening en niet in overeenstemming met de zorgplicht die telco's sinds dit jaar door de OPTA is opgelegd.

michaelz1981

Re: 0906/0909 betaalnummers en zorgplicht telco

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Ik heb geen idee waar jij het over hebt en mijn provider heeft me nooit een creditcard / bankrekening aangesmeerd.

0900 kun je blokkeren, volgens mij is het standaard geblokkeerd en moet je het zelf deblokkeren als jij jouw simkaart voor het eerst gebruikt.

marjorin

Het gaat over een vaste telefoon, en ik zou inderdaad willen dat 090x standaard geblokkeerd was. Als dat bij jou zo is, dan heeft jouw telco jou nooit een "creditcard" aangesmeerd. Kun je mij vertellen welke telco dat is? Bij UPC is het niet zo.

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADARe***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 06 jan 2012 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

marjorin

Van 11 tot 13 april heeft mijn verstandelijk gehandicapte minderjarige zoon zeven telefoontjes gepleegd vaan 0906 nummers voor een totaalbedrag van 836 Euro. Ik vond de telefoon op maandagnacht verbonden met een betaalnummer onder de bank. Toen heb ik meteen een mail gestuurd naar UPC. Pas drie dagen later kreeg ik een waarschuwings sms'je dat mijn verbruik was gestegen. Toen had ik er al een blokkade op gezet mara dat was dus al te laat.

Ik had er totaal geen erg in dat er voor zoveel geld kon worden gebeld. Naar het buitenland bellen is een stuk goedkoper, bovendien is er dan meestal iemand aan de andere kant van de lijn die ophangt als er geen contact meer is. Tijdens een groot deel van de telefooncontacten was mijn zoon niet met het internet of met de computer bezig, hij heeft de telefoon gewoon opzij gelegd. Als dit een transactie was geweest in een winkel en er goederen waren gekocht voor 836 euro door een verstandelijk beperkte minderjarige (dubbel niet-handelingsbekwaam) dan was er sprake van een vernietigbare overeenkomst. Nu wordt er echter gezegd dat hier die regels niet gelden omdat de abonnee verantwoordelijk is vor de telefoon. Daar ben ik erg boos om. Ik had dan wel graag vantevoren een waarschuwing gekregen omtrent die verantwoordelijkheid en het risico zoveel geld krwijt te raken, of anders standaard een beveiliging op deze dienst, ik heb hier zelf immers niet om gevraagd! UPC schuift af en het hangt dus af van de coulance van de website aanbieder hoezeer ik gedupeerd ben.

Update: inmiddels heeft een van de website aanbieders mij een bedrag van 373 Euro teruggestort als coulance, dit is het bedrag dat aan hem is uitbetaald door UPC. Het bedrag dat mij door UPC in rekening is gebracht ligt 47 Euro hoger, zoveel heeft UPC er dus zelf aan verdiend.

De tweede website aanbieder (er zijn 2 nummers gebeld) heeft mijn klacht afgewezen en mij in die brief inzage in de chatlogs aangeboden om mij te overtuigen dat mijn zoon wist wat hij deed. Ik heb hem een brief terug geschreven waarin ik inga op zijn aanbod en vraag om die chatlogs, omdat er volgens mij alleen maar dingen in staan als "hallo ik ben R. ik ben 16 jaar, van wat voor muziek hou jij", als er al iets instaat, want een groot deel van de tijd stond de pc niet eens aan. Op die brief heb ik geen antwoord meer gekregen, dus moet ik naar een advocaat.

Wettelijk is het ontzettend moeilijk om mijn recht hier te halen. En UPC geeft compleet niet thuis. Ik heb bewijzen opgestuurd van de verstandelijke handicap van mijn zoon, en er is bij hen bekend dat ik nooit eerder een 0909 of 0906 nummer heb gebeld in de vijf jaar dt ik abonnee ben hen ben geweest. Ik heb van UPC een brief terug gekregen dat alle bewijzen en brieven "ter kennisgeving zijn aangenomen" en dat zij geen verantwoordelijkheid hebben. Hoe kan UPC zo met haar klanten omgaan?

Ik vind wel dat UPC verantwoordelijkheid heeft. Ik heb niet gevraagd om een telefoon als betaalmiddel te kunnen gebruiken, die service heeft UPC mijn ongevraagd geleverd en niet zelf voor beveiliging van dit betaalmiddel gezorgd. Ik heb dat betaalmiddel niet nodig, ik heb een bankrekening en een creditcard en een portemonnee. Ik heb mijn vaste telefoonaansluiting dus opgezegd. Ik heb mijn portemonnee liever in mijn zak zitten dan dat ie thuis onbewaakt in de vensterbank ligt.

Gesloten