panda internet security 2009 = beveiligingsrisico ?
Geplaatst: 18 mei 2009 15:35
Ik zou graag een dringende oproep willen doen of plaatsen naar alle klanten van pandasecurity toe die het volgende probleem hebben ervaren met Panda Internet Security 2009. (of met gelijkaardige problemen met deze software):
Enige tijd geleden stelde ik vast dat mijn Panda firewall en virus bescherming stopte met automatisch updaten. Ook manueel updaten lukte niet meer. Ik meldde dit probleem aan de support dienst van Panda, inclusief screenshots van de opgegeven foutcodes, toegevoegd als attachment. Ik ging ervan uit dat dit slechts een mineur probleem zou zijn dat kon worden opgelost met een hulpprogramma dat mij zou worden toegestuurd. Panda support stuurde mij dit inderdaad toe, maar het probleem raakte niet opgelost. Vervolgens werd mij gesuggereerd de PC op afstand over te nemen, maar dit gebeurde helemaal niet. Ik moest drie dagen lang op antwoord wachten. In de tussentijd ging ik dan maar zelf op onderzoek uit. Na zelf downloaden van een uninstall programma voor PIS 2009 via de internationale Pandaforums, deinstalleerde ik het product. Daarna verwijderde ik alle registervermeldingen van Panda die na de verwijdering achterbleven.
Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat mijn PC veel sneller werkte dan normaal en alle programma's op mijn PC werkten optimaal, hoewel ik verder niet beschermd was tegen invloeden van buitenaf (de enige bescherming die ik had ingeschakeld was de standaard XP Windows firewall, in welke mate die accuraat is weet ik niet) Na verloop van tijd had ik de situatie positief geƫvalueerd en meende ik dat het tijd was om PIS 2009 opnieuw te installeren. (het installatiebestand had ik op de hard disk gesaved) Echter, na herinstallatie bleef het probleem bestaan !
Na wat rondzoeken op de internationale pandaforums, vond ik een link naar een hotfix die het voornoemde probleem zou oplossen. Ik had deze gesaved en uitgevoerd, maar kreeg weer niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk stuurde Panda support mij een andere hotfix. Toen ik deze uitvoerde, kreeg ik een foutcode "dit bestand kan niet worden uitgevoerd, de software kan niet worden herkend (omdat het programma niet geinstalleerd is)" terwijl panda er wel degelijk op stond !
Helaas, de zaken zijn van dan af van kwaad naar erger gegaan: de meeste programma's die ik gebruik op deze computer geven mij herhaaldelijk foutmeldingen (kan het bestand niet openen wegens....het programma moet worden afgesloten) bij de eerste maal openen, sommige programma's openen helemaal niet meer ! Ook hier heb ik melding van gemaakt bij Panda support, maar tot zover is hun response tijd zeer laag. Vaak krijg ik slechts na drie dagen volgend op mijn reactie een bericht terug !
Ik heb hieruit een aantal voorlopige conclusies getrokken:
1) Volgens mij is de malware detectie van PIS 2009 niet accuraat en vooral ondermaats (ik had mijn licensie vernieuwd via internet eind maart 2009, met de vorige versies van PIS, nl. 2006, 2007 en 2008 heb ik nauwelijks problemen gehad.
2) Ik vermoed dat PIS 2009 bepaalde schadelijke software niet kan detecteren, plus dat dergelijke software de herinstallatie van het product onmogelijk maakt of de componenten van het product zelf infecteert !
3) Ik vermoed bovendien dat de trage response tijd van Panda support erop zou kunnen wijzen dat ik momenteel niet de enige ben die dit heeft vastgesteld, maar ik heb geen mogelijkheid om dit na te gaan. Ik vraag mij af hoe ik hier achter zou kunnen komen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige zou zijn.
4) Panda Internet Security 2009 kan op geen enkele manier volledig verwijderd worden en terug geinstalleerd, zonder dat daarmee het probleem kan worden opgelost. Iets wat ik nog nooit met andere software heb meegemaakt. Dat duidt er volgens mij op dat PIS als beveiligingsoplossing niet deugt.
Ik wou dit probleem aankaarten met de volgende bedoeling:
1) Ik ben helaas een Belgische klant en kan me niet beroepen op gelijkaardige TV-programma's in mijn eigen land, die de problemen van consumenten belichten.
2) Indien zou blijken dat PIS 2009 en het bedrijf zelf in ernstige mate in gebreke blijken te zijn, dan zou ik liefst zo veel mogelijk gelijkaardige reacties willen verzamelen van klanten, ook de Nederlandse klanten, bijvoorbeeld. Gesteld dat ik een gestructureerde klacht zou kunnen indienen hierover, dan zou ik in dat geval sterker kunnen staan.
3) Wat mij betreft kan het niet dat een anti-virus en firewall programma zo slecht in elkaar steekt dat het uiteindelijk een beveiligingsrisico wordt. Ik vind dat consumenten het recht hebben om te weten welk risico ze lopen als ze een product afnemen van dit bedrijf ! Ik vind het maar normaal dat een dergelijke onderneming zichzelf uit de markt prijst als het niet in staat is goede producten af te leveren die ontworpen zijn waarvoor ze zijn bedoeld.
Enige tijd geleden stelde ik vast dat mijn Panda firewall en virus bescherming stopte met automatisch updaten. Ook manueel updaten lukte niet meer. Ik meldde dit probleem aan de support dienst van Panda, inclusief screenshots van de opgegeven foutcodes, toegevoegd als attachment. Ik ging ervan uit dat dit slechts een mineur probleem zou zijn dat kon worden opgelost met een hulpprogramma dat mij zou worden toegestuurd. Panda support stuurde mij dit inderdaad toe, maar het probleem raakte niet opgelost. Vervolgens werd mij gesuggereerd de PC op afstand over te nemen, maar dit gebeurde helemaal niet. Ik moest drie dagen lang op antwoord wachten. In de tussentijd ging ik dan maar zelf op onderzoek uit. Na zelf downloaden van een uninstall programma voor PIS 2009 via de internationale Pandaforums, deinstalleerde ik het product. Daarna verwijderde ik alle registervermeldingen van Panda die na de verwijdering achterbleven.
Tot mijn stomme verbazing merkte ik dat mijn PC veel sneller werkte dan normaal en alle programma's op mijn PC werkten optimaal, hoewel ik verder niet beschermd was tegen invloeden van buitenaf (de enige bescherming die ik had ingeschakeld was de standaard XP Windows firewall, in welke mate die accuraat is weet ik niet) Na verloop van tijd had ik de situatie positief geƫvalueerd en meende ik dat het tijd was om PIS 2009 opnieuw te installeren. (het installatiebestand had ik op de hard disk gesaved) Echter, na herinstallatie bleef het probleem bestaan !
Na wat rondzoeken op de internationale pandaforums, vond ik een link naar een hotfix die het voornoemde probleem zou oplossen. Ik had deze gesaved en uitgevoerd, maar kreeg weer niet het gewenste resultaat. Uiteindelijk stuurde Panda support mij een andere hotfix. Toen ik deze uitvoerde, kreeg ik een foutcode "dit bestand kan niet worden uitgevoerd, de software kan niet worden herkend (omdat het programma niet geinstalleerd is)" terwijl panda er wel degelijk op stond !
Helaas, de zaken zijn van dan af van kwaad naar erger gegaan: de meeste programma's die ik gebruik op deze computer geven mij herhaaldelijk foutmeldingen (kan het bestand niet openen wegens....het programma moet worden afgesloten) bij de eerste maal openen, sommige programma's openen helemaal niet meer ! Ook hier heb ik melding van gemaakt bij Panda support, maar tot zover is hun response tijd zeer laag. Vaak krijg ik slechts na drie dagen volgend op mijn reactie een bericht terug !
Ik heb hieruit een aantal voorlopige conclusies getrokken:
1) Volgens mij is de malware detectie van PIS 2009 niet accuraat en vooral ondermaats (ik had mijn licensie vernieuwd via internet eind maart 2009, met de vorige versies van PIS, nl. 2006, 2007 en 2008 heb ik nauwelijks problemen gehad.
2) Ik vermoed dat PIS 2009 bepaalde schadelijke software niet kan detecteren, plus dat dergelijke software de herinstallatie van het product onmogelijk maakt of de componenten van het product zelf infecteert !
3) Ik vermoed bovendien dat de trage response tijd van Panda support erop zou kunnen wijzen dat ik momenteel niet de enige ben die dit heeft vastgesteld, maar ik heb geen mogelijkheid om dit na te gaan. Ik vraag mij af hoe ik hier achter zou kunnen komen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige zou zijn.
4) Panda Internet Security 2009 kan op geen enkele manier volledig verwijderd worden en terug geinstalleerd, zonder dat daarmee het probleem kan worden opgelost. Iets wat ik nog nooit met andere software heb meegemaakt. Dat duidt er volgens mij op dat PIS als beveiligingsoplossing niet deugt.
Ik wou dit probleem aankaarten met de volgende bedoeling:
1) Ik ben helaas een Belgische klant en kan me niet beroepen op gelijkaardige TV-programma's in mijn eigen land, die de problemen van consumenten belichten.
2) Indien zou blijken dat PIS 2009 en het bedrijf zelf in ernstige mate in gebreke blijken te zijn, dan zou ik liefst zo veel mogelijk gelijkaardige reacties willen verzamelen van klanten, ook de Nederlandse klanten, bijvoorbeeld. Gesteld dat ik een gestructureerde klacht zou kunnen indienen hierover, dan zou ik in dat geval sterker kunnen staan.
3) Wat mij betreft kan het niet dat een anti-virus en firewall programma zo slecht in elkaar steekt dat het uiteindelijk een beveiligingsrisico wordt. Ik vind dat consumenten het recht hebben om te weten welk risico ze lopen als ze een product afnemen van dit bedrijf ! Ik vind het maar normaal dat een dergelijke onderneming zichzelf uit de markt prijst als het niet in staat is goede producten af te leveren die ontworpen zijn waarvoor ze zijn bedoeld.