LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING laat nabestaanden in de steek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
pieter1969
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2008 21:23
Locatie: Groningen
Contacteer:

ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door pieter1969 »

Half maart 2009 is mijn (onze) vader overleden en heb ik ondermeer alle bankzaken op mij genomen. Zodoende heb ik netjes de twee formulieren van de ING Bank ingevuld en opgestuurd, vergezeld van een verklaring van erfrecht.

De ING Bank heeft het overlijden netjes verwerkt en zijn rekeningen werden geblokkeerd. Inmiddels is mij bevestigd dat ik de volmacht daadwerkelijk in bezit heb en dus toegang tot de rekeningen heb.

Nu had ik aangegeven dat de Postbankrekening en de ING Bankrekening van mijn vader aan mijn eigen Mijn ING toegevoegd moet worden. Helaas blijkt dit niet mogelijk te zijn door interne problemen bij de ING. Ik heb nu wel toegang tot de Postbankrekening maar niet tot de ING Bankrekening die als hoofdrekening fungeerde.

Ik heb nu inmiddels rekeningen liggen van een paar duizend euro die ik niet kan betalen, en die liggen er nu ook al een maand.

Het ING kantoor heeft me niet actief geholpen met het betalen van de rekeningen. Ze hebben een setje ouderwetse overschrijf formulieren aangevraagd zodat ik de betalingen uiteindelijk zelf kan verrichten.

Helaas staat het spaargeld op een spaarrekening dat een ander bankrekeningnummer heeft. Ik kan daar dus nog steeds niet bij. Ook heb ik geen inzage in de activiteiten op de rekeningen; ik moet ouderwets wachten op de maandelijkse afschriften.

Wat kan ik hier aan doen? Kan ik de ING aansprakelijk stellen voor geleden schade vanwege het te laat betalen van de rekeningen? Mijn status van altijd netjes op tijd betalen is behoorlijk aangetast.

tronicrp
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2009 13:31

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door tronicrp »

Aan: mevrouw van der Veer
Manager Serice(?)desk ING Nabestaanden

Sinds juni ben ik als executeur testamentair bezig om namens de erfgenamen van mijn vader – waaronder ik zelf – zijn nalatenschap af te wikkelen. Sinds eind juni probeer ik dat ook inzake zijn rekeningen die bij uw bank lopen. Mijn vader had ook rekeningen lopen bij ABN AMRO Bank en bij Van Lanschot, de afwikkeling hiervan is door deze banken al weken geleden goed en snel afgerond. Dit even als referentiekader m.b.t. de afwikkeling door uw bank.

Bij mijn eerste correspondentie (formulier deel A & B, verklaring van erfrecht et cetera) bleek een gelegaliseerd identificatiebewijs te ontbreken. Of ik dit nog even wilde nasturen. Heb ik gedaan. Ontvang ik een paar dagen later de formulieren retour die ik in eerste instantie had toegestuurd. Dat was niet de afspraak en ook niet erg handig want nu lag de legalisatie bij jullie en de rest weer bij mij. Ik bellen, bleek de legalisatie nooit ontvangen. Raar want deze is door de plaatselijke ING rechtstreeks naar jullie verstuurd. Vervolgens alles opnieuw moeten opsturen (alsof we nu niets beters te doen hebben). Hierna contact gehad met zowel de heer Lauret als de heer Nassette. Die vertelden dat alles goed was binnengekomen maar het was erg druk etc. Ik zou op zeer korte termijn een brief ontvangen waarin stond dat alle rekeningen zouden worden vrijgegeven. Deze brief ontving ik vandaag. In de enveloppe zat echter het formulier dat ik in juni al eens heb toegestuurd en eind juli opnieuw. Of mijn moeder ook nog even haar handtekening wilde zetten omdat ze mederekeninghouder is van een van de rekeningnummers. Nou breekt mijn klomp. Zie vraag 4b (formulier deel B). Deze luidt: “Handtekening mederekeninghouder (in geval en/ of rekening). En daarachter staat: “Alleen tekenen als mederekeninghouder geen echtgenote of vertegenwoordiger is”. Zo als jullie weten is ze wel echtgenote dus dan hoeft ze niet te tekenen.

Waarom hebben jullie niet direct aangegeven dat er een handtekening ontbrak toen ik de formulieren de eerste keer retour kreeg? Waarom lopen jullie de formulieren bij binnenkomst niet even door? Van de heer Lauret begreep ik dat formulieren 3 augustus zijn ontvangen en 5 augustus in behandeling zijn genomen. Als jullie zulke grote achterstanden hebben is het niet handig iemand weken later te informeren dat er iets ontbreekt. Nu kan ik zeker weer weken gaan wachten.

Ik begrijp heel goed dat er dingen mis kunnen gaan maar een dergelijke aan een sluiting van fouten, miscommunicatie et cetera duidt er op dat er iets structureels mis is op uw afdeling. Op internet (ondermeer de website van Tros Radar) lees ik dat er al sinds 2007 op grote schaal geklaagd wordt over de dienstverlening van de ING Nabestaanden Desk. Mijn laatste vraag is daarom hoe kan het zijn dat het al zo lang niet goed gaat. Van fouten kun je leren toch?

pieter1969
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2008 21:23
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door pieter1969 »

Ik zal nog even een update geven van mijn zaak (openingspost):

De 'oude' Postbankrekening kan ik fatsoenlijk bij via Mijn ING. Dit was echter een rekening die niet veel gebruikt werd door mijn ouders en waar ik dus niets aan heb.

De 'oude' ING Bankrekening kan ik nog steeds niet bij. De rekening is nog nooit in Mijn ING verschenen en de papieren overschrijf formulieren komen allemaal terug met de mededeling dat er onvoldoende saldo op de rekening staat. Ik weet echter zeker dat het saldo toereikend is.

Contact met de betreffende afdelingen geeft aan dat alles goed in de computer staat en dat ik overal bij zou mogen komen. Ze hebben geen idee waar dit aan ligt. Het ING kantoor verwijst me naar de Servicedesk Nabestaanden en deze stuurt me weer naar een ING kantoor.

Al met al ben ik nu 5 maanden bezig en nog niets verder gekomen.

Een advies aan de lezer: als u na uw dood uw nabestaanden een plezier wilt doen, beëindig dan nu direct al uw bankrekeningen bij de ING Bank.
Laatst gewijzigd door pieter1969 op 08 jun 2010 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.

jachthaven
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 dec 2009 21:57

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door jachthaven »

xxxxx

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door CB »

ooooo

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door witte angora »

aaaaa

stofzuigertje

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Voor nabestaande gelden regels en als je die niet weet en ze je niet dit zeggen lijkt het alsof ze je niet willen helpen....
Dus betere helpdesk is de oplossing.

De banken moeten alleen info geven aan Notaris of gemachtigde die bij leven meestal ook al bekend was.
Voor fraude moet U dus de notaris vragen dit misbruik bij uitbetalen erfenis te verrekenen.

jrhoukes
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2010 09:51

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door jrhoukes »

Ik neem aan dat het inmiddels is opgelost gezien de periode dat dit bericht is aangemaakt, ik wil toch nog een aanvulling geven hierop.

Om dit probleem van niet beschikbaar in mijn ing op te lossen had je de nabestaandendesk kunnen bellen zodat zij geld van de spaarrekening voor je hadden kunnen overboeken naar de betaalrekening zolang je maar als executeur te boek staat voor beide rekeningen.

Zo werkt het bij mij wel, geen probleem met de ing nabestaandendesk.
Ik heb zelf geen rekening bij de ING, maar dit soort zaken is via de nabestaandendesk goed te regelen.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door lostlovey »

Met mijn moeder heb ik dit al bij leven geregeld. We delen een (spaar)rekening, of eigenlijk, zij heeft een volmacht over een (spaar)rekening die al op mijn naam staat maar waar alleen haar geld op staat. Mocht haar iets overkomen, heb ik dus direct beschikking over dat geld waarmee de lopende zaken gedekt kunnen worden.

Je moet er toch niet aan denken dat je naast het verlies ook nog eens dit soort problemen op je dak krijgt :? .

pieter1969
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 nov 2008 21:23
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door pieter1969 »

Mijn probleem is inmiddels opgelost: ik heb alle connecties met de ING verbroken.
Dit was trouwens heel gemakkelijk.

De afdeling nabestaandenzorg stuurde mij naar een bankfiliaal omdat ze geen geld wilden overmaken terwijl ik wel degelijk de volmacht in bezit had. Het filiaal stuurde mij weer naar de afdeling nabestaandenzorg. Uiteindelijk kon ik na lang proberen via een spoedbetaling (tegen kosten!) wel wat geld overmaken. Het helpt als je kwaad wordt.

Volgens mij vervalt een volmacht bij overlijden. Met andere woorden, na het overlijden kan een ander nog steeds niet bij je geld. Maar vraag dat even na aan iemand die daar verstand van heeft (dus niet ING). Wat wel kan is om direct na overlijden al het geld over te maken naar een eigen rekening, voordat de rekening geblokkeerd wordt.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door joep873 »

lostlovey schreef:Met mijn moeder heb ik dit al bij leven geregeld. We delen een (spaar)rekening, of eigenlijk, zij heeft een volmacht over een (spaar)rekening die al op mijn naam staat maar waar alleen haar geld op staat.
Daarmee kun je je weer andere problemen op de hals halen, vooral als het om grotere bedragen gaat. Formeel is dit een schenking; het valt dus onder de schenkbelasting en in box 3 van jouw inkomstenbelasting, het kan invloed hebben op uitkeringen en toeslagen, en als jij ooit in financiële problemen komt moet je moeders spaargeld misschien wel inleveren. En als er meerdere erfgenamen zijn is zo'n constructie een bron voor latere conflicten.
Laatst gewijzigd door joep873 op 30 okt 2010 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door lostlovey »

Dank voor de waarschuwing Joep. Het is geen heel groot bedrag, iets meer dan het heffingsvrije vermogen en ik betaal er ook gewoon belasting over. Ik heb gelukkig niets te maken met uitkeringen en/of toeslagen en mocht ik ooit in de problemen geraken, dan kan en mag ik ook gebruik maken van dat geld. Verder ben ik de enige erfgenaam. Ons leek dit de meest eenvoudige oplossing voor een vangnetje dat op korte termijn gebruikt zou kunnen worden, mocht haar iets overkomen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door marcel75 »

Allereerst vervalt een gewone volmacht logischerwijs inderdaad bij overlijden. Je moet namelijk altijd aan de volmachtgever kunnen vragen of hij het wel met die transactie eens is waarvoor de volmacht gebruikt wordt.

Ook het aangaan van een en/of rekening biedt geen enkel soelaas. Bij een en/of rekening is degene die het geld er op stort eigenaar van het geld en blijft dat ook. Op het moment dat 1 van de rekeninghouders komt te overlijden zal de bank wel graag willen weten of er wel aan de eigenaar van het geld wordt uitgekeerd. Een en/of rekening kan dus ook geblokkeerd worden door een bank.

De enige mogelijkheid om dit soepel te kunnen regelen is inderdaad een executeur benoemen in een testament en als iemand is overleden zo snel mogelijk naar de notaris om een verklaring van executele te krijgen.

Het verhaal over schenking etc is een licht broodje aap verhaal. Het geld op een een/of rekening is en blijft dus eigendom van degene die het op er gestort heeft of ten wiens behoeve dat gedaan is.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door joep873 »

marcel75 schreef: Het verhaal over schenking etc is een licht broodje aap verhaal. Het geld op een een/of rekening is en blijft dus eigendom van degene die het op er gestort heeft of ten wiens behoeve dat gedaan is.
Alleen is er helemaal geen sprake van een en/of rekening.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door marcel75 »

Joep,
Als iemand geld op jouw rekening stort, dan is het inderdaad een schenking. Gaat het naar een en/of rekening dan blijft degene die het er op stort eigenaar van dat bedrag. Er kan dan dus nog geen sprake zijn van een schenking of van korting op heffingen. Je zult voor die heffingen dat uiteraard wel aan moeten tonen.

Pas als de andere rekeninghouder geld opneemt voor een eigen uitgave, kan er sprake zijn van een schenking.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door joep873 »

Marcel, dat is allemaal niet aan de orde, want er is helemaal geen en/of-rekening, slechts een rekening van lostlovey met een volmacht voor de moeder.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door marcel75 »

Joep,
Klopt, maar de optie van een en/of rekening kwam ook nog langs. En daarop ging jij met een naar mijn mening niet volledig juiste reactie op in.

Lostlovely kan met de volmacht nadat moeder overleden is helemaal niets meer.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door joep873 »

marcel75 schreef:Joep,
Klopt, maar de optie van een en/of rekening kwam ook nog langs. En daarop ging jij met een naar mijn mening niet volledig juiste reactie op in.
Nee hoor, je bent zelf over een en/of rekening begonnen, pas na mijn reactie.
Lostlovely kan met de volmacht nadat moeder overleden is helemaal niets meer.
Je leest niet goed. Niet lostlovey heeft een volmacht, maar de moeder.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door lostlovey »

Er is inderdaad helemaal geen sprake van een en/of-rekening in mijn geval. Het is mijn rekening, en mijn moeder heeft een volmacht.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: ING laat nabestaanden in de steek

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Reden te meer om de ING de zak te geven. Overstappen! :evil:

Gesloten