Pagina 1 van 1
Defecte video camera .
Geplaatst: 09 jun 2009 17:04
door jungleland
Mijn Canon HF 10 video camera is in de vakantie een beetje kuren gaan vertonen , de zoom knop gaat bij een lichte aanraking ongewild zoomen .
Dit is op vakantie gebeurd , net een paar dagen terug en wat blijkt nu is mijn garantie van 1 jaar op 4-6-09 verlopen .
Ik weet nog niet hoe moelijk ze gaan doen bij Canon over deze garantie maar om goed voorberijd te zijn hier even een vraag over hoe dit aan te pakken .
Er is toch een bepaling dat ook na de garantie periode de fabrikant zich niet kan onttrekken van de garantie ,zeker niet als deze nog maar net is verlopen ?
Alvast bedankt , WIllem
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 19 jun 2009 01:03
door Deejay
Hoi Willem,
de fabrikant heeft niets met de garantie te maken, wel uw leverancier (winkel of webshop). U zult bij un moeten aankloppen om uw garantie op te eisen, wel is het zo dat een camera ongeveer 36 maanden economische levensduur heeft, dus 13 36e deel van de reparatiekosten zijn dan voor uzelf en 23 36e deel voor de winkel
Succes
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 19 jun 2009 20:32
door oinkoink12
Binnen 2 jaar zijn er helemaal geen kosten voor de klant, als deze kan aantonen dat het defect niet aan hemzelf ligt.
Gewoon opsturen via de winkel en wachten op de prijsopgave, daarna opvragen of het defect userdamage is of niet.
Zo niet op je strepen gaan staan.
Groetjes
oink
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 19 jun 2009 21:13
door Deejay
Hoi oinkoink12,
2 jaar is absoluut nergens bepaald, dat kan heel goed 1 jaar zijn.
Op canon is het werkelijk ook een jaar, 2 jaar is een richtlijn die nederland niet heeft overgeneomen uit het europese del
Succes
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 22 jun 2009 20:39
door BBCS
Binnen 2 jaar zijn er helemaal geen kosten voor de klant, als deze kan aantonen dat het defect niet aan hemzelf ligt.
Gewoon opsturen via de winkel en wachten op de prijsopgave, daarna opvragen of het defect userdamage is of niet.
Zo niet op je strepen gaan staan.
Groetjes
oink
Mis.
In Europa geldt inderdaad de 2 jaar garantietermijn, maar niet in Nederland.
Hoe het wel zit:
Als je als consument kunt aantonen dat het defect al tijdens de koop aanwezig was, maar later openbaarde, dan heb je in Nederland recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur.
Dit heeft niks met garantie te maken (dus ook niet met de wettelijke garantie, die is in Nederland maar 6 maanden), maar wel met de wettelijke bescherming van de consument.
Canon geeft maar 1 jaar garantie, dus na dat jaar kunnen zij de goede werking niet meer garanderen.
Dus kan de winkelier de goede werking ook niet na dat ééne jaar meer garanderen.
Dus heb je na 14 maanden nog recht op garantie?
Neen. Nooit.
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 16:56
door alfatrion
jungleland schreef:Ik weet nog niet hoe moelijk ze gaan doen bij Canon over deze garantie maar om goed voorberijd te zijn hier even een vraag over hoe dit aan te pakken.
Als je zegt dat je het gebrek net binnen de garantie termijn hebt ontdekt maar door omstandigheden net daarbuiten claimt heb je de meeste kans op een goede afloop.
jungleland schreef:Er is toch een bepaling dat ook na de garantie periode de fabrikant zich niet kan onttrekken van de garantie ,zeker niet als deze nog maar net is verlopen ?
Nee die is enkel van toepassing op de winkelier. In het kort. De wettelijke garantie zegt dat als het product non-conform is (jij dit aannemelijk kunt maken) dat je dan recht hebt op
kosteloos herstel of vervanging.
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 17:21
door alfatrion
Deejay schreef:2 jaar is absoluut nergens bepaald, dat kan heel goed 1 jaar zijn.
Op canon is het werkelijk ook een jaar, 2 jaar is een richtlijn die nederland niet heeft overgeneomen uit het europese del
Je geeft een verkeerde uitleg aan het het feit dat deze bepaling niet (letterlijk) is overgenomen. Het betekent dat de koper meer rechten heeft, niet minder. Het betreft immers een verjaringstermijn.
Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken,zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 9
In artikel 249 van het EG-Verdrag staat dat een richtlijn verbindend is "ten aanzien van het te bereiken resultaat". Wanneer dit niet op tijd of niet goed gebeurt dan moet de nationale rechter de nationale wet richtlijnconform uitleggen. In de Nederlandse wet verzet zich daar niet tegen. (Zie 7:17, 7:21 en 7:6 BW)
In artikel 7:21 lid 2 staat toch echter het woordje kosteloos.
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 18:43
door BBCS
Europa kent een wettelijke garantietermijn van 2 jaar en een verjaringstermijn van 2 jaar.
Nederland heeft die 2 jaar wettelijke garantie niet overgenomen en is maar 6 maanden.
De verjaringstermijn is ook in Nederland geen 2 jaar, maar is gelijk aan de gemiddelde (economische) levensduur.
Waar het om gaat:
Als blijkt dat een product tijdens de koop kapot was en dat de consument dit kan aantonen, dan alleen heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur.
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 18:54
door angel1978
De verjaringstermijn is ook in Nederland geen 2 jaar, maar is gelijk aan de gemiddelde (economische) levensduur.
Waar het om gaat:
Als blijkt dat een product tijdens de koop kapot was en dat de consument dit kan aantonen, dan alleen heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur.
Hadden we hier op trosradar al eens gezegd dat BBCS liegt ?
Misschien ten overvloede, maar toch maar even dan.. dat doet ie !
Wil je alles hierover lezen, kijk dan even
hier
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 19:10
door alfatrion
BBCS,
Als blijkt dat een product tijdens de koop kapot was en dat de consument dit kan aantonen, dan alleen heeft de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de gemiddelde levensduur.
Dat is wat de term wettelijke garantie inhoudt.
BBCS schreef:Nederland heeft die 2 jaar wettelijke garantie niet overgenomen en is maar 6 maanden.
Die zes maanden staat in artikel 5 lid 3 van de richtlijn. Kun jij ook verwijzen naar omgekeerde bewijslast van twee jaar die volgens jou bestaat? Nee?
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 44:NL:HTML
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 19:18
door BBCS
Die zes maanden staat in artikel 5 lid 3 van de richtlijn. Kun jij ook verwijzen naar omgekeerde bewijslast van twee jaar die volgens jou bestaat? Nee?
Ik heb het niet over de omgekeerde bewijslast van 2 jaar.
Ik heb het over het verjaringstermijn waarin de verkopende partij verantwoordelijk is.
Volgens de Europese richtlijn is die 2 jaar, maar in Nederland niet.
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 19:25
door angel1978
Hadden we hier op trosradar al eens gezegd dat BBCS liegt ?
Misschien ten overvloede, maar toch maar even dan.. dat doet ie !
Wil je alles hierover lezen, kijk dan even
hier
Re: Defecte video camera .
Geplaatst: 23 jun 2009 19:56
door Toolboy
Hadden we hier op trosradar al eens gezegd dat angel1978 liegt ?
Wil je alles hierover lezen, klik dan even >
